اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کپی‌ برداری اعراب از یک فیلمنامه ایرانی


سریال عربی «الفاروق عمر» با نگاه مستقیم به فیلمنامه «ابوطالب» من ساخته شده است و با توجه به کپی‌رایت بین‌المللی فیلمنامه، آن را از سوی مراجع قضایی پیگیری می‌کنم.

خبرگزاری فارس: احمدرضا گرشاسبی گفت: سریال عربی «الفاروق عمر» با نگاه مستقیم به فیلمنامه «ابوطالب» من ساخته شده است و با توجه به کپی‌رایت بین‌المللی فیلمنامه، آن را از سوی مراجع قضایی پیگیری می‌کنم.
 
«احمد گرشاسبی» کارگردان سینما درباره پخش سریال «الفاروق عمر» و میزان تطابق آن با فیلمنامه «ابواطالب» گفت: سریال «الفاروق عمر» توسط «حاتم علی» یکی از کارگردانان سوری ساخته شده است. ایشان کسی است که چهار سال پیش من و آقای علی‌اکبری برای بازبینی لوکیشن‌ها و دیدن عوامل به دفتر ایشان رفتیم و خلاصه‌ای 11 صفحه‌ای عربی فیلمنامه را به آن‌ها ارایه دادیم.

وی در ادامه گفت: سال بعد آقای علی‌اکبری به قطر مراجعه ‌کردند و به شیخی که متولی کارهای بزرگ تلویزیونی است، خلاصه‌ای را ارایه دادند. در حال حاضر دو قسمت از این سریال پخش شده و با نگاه مستقیم به فیلمنامه ما ساخته شده است.

گرشاسبی در ادامه توضیح داد: متاسفانه در ایران بنا به دلایل مختلف مانع از ساخت فیلم ‌شدند و کشورهای دیگر با کپی‌برداری و نگاهی که خودشان دنبال می‌کنند کار را به تصویر ‌کشیدند و نگاه‌های انحرافی خود را به آن اضافه کردند و در اکثر کشورهای مسلمان جنجال شده است.

گرشاسبی در ادامه گفت: سریالی که ساخته شده توسط یکی از کارگردانان به نام سوریه ساخته شده است و کار خوش‌ساختی است و اتفاقا عبدالله اسکندری هم در جریان است، زیرا در همان زمان مراجعه ما به سوریه ایشان‌ در یک فیلم دیگر فعالیت می‌کردند.

گرشاسبی در خاتمه افزود: مسئولینی که مانع از ساخته شدن فیلم شدند را به پیشگاه الهی واگذار می‌کنم؛ در حالی که هم وزیر وقت (صفار‌هرندی) و پس از ایشان معاونت سینمایی (جواد شمقدری) مصرانه خواستار تولید فیلم بودند اما بعد به دلایل واهی مانع تولید فیلم شدند.‌ چه کسی تلاش پنج ساله مرا پاسخگو خواهد بود؟ این خسارت معنوی چگونه جبران می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فیلمنامه کامل را ارایه دادید، گفت: نه اما پیدا کردن فیلمنامه کامل، کار چندان سختی نیست. ‌فیلمنامه پنج سال گذشته در آمریکا کپی رایت بین‌المللی شده و من می‌توانم از سوی مراجع قانونی اقدام نمایم.

احمدرضا گرشاسبی «ابوطالب» را درباره زندگی حضرت ابوطالب نوشته بود که به دلیل ساخت پروژه‌ای دیگر با موضوعی مشابه و اولویت داشتن آن برای مسئولان، ساخت «ابوطالب» توسط این کارگردان منتفی شد.       


ویدیو مرتبط :
تنبیه اعراب توسط ایرانی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فارسی وان ایرانی با پول مردم، فقط برای اعراب!



 

 

«آی فیلم»؛ نیاز داخلی، روی آنتن خارجی !

"فارسی وان" ایرانی با پول مردم، فقط برای اعراب!

از شهریور سال 89 ، یک کانال تلویزیونی کاملاً متفاوت و پر سر و صدا به جمع شبکه های تصویری بدون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اضافه شد. شاید بسیاری از هموطنانمان تا به حال حتی اسم شبکه «آی فیلم» را هم نشنیده باشند، با این وجود، واقعیت آن است که کانالی با همین اسم، ماه هاست که از طرف صدا و سیمای کشورمان تأسیس شده و امواج مربوط به آن، از تهران به سراسر جهان فرستاده می شود. آی فیلم، یک شبکه کاملاً ایرانی با صدای اصلی عربی است که به طور 24 ساعته فیلم و سریال داخلی پخش می کند؛ با این تفاوت که امکان تبدیل زبان این شبکه به «فارسی» وجود دارد.

فارسی وان، از این لحاظ!

پس از آنکه زمزمه های مربوط به راه اندازی یک شبکه نمایش تلویزیونی از سوی صدا و سیمای ایران برای مردم دیگر نقاط جهان جدی شد، بسیاری از کارشناسان این حربه را به «پاتک» جام جم کشورمان در مقابله با «تک» بیگانگان تعبیر کردند و به نوعی آی فیلم را معادل ایرانی شبکه جنجالی «فارسی وان» دانستند.

به باور این گروه و چنان که از لابه لای سخنان مسؤولان امر نیز می شد فهمید، این شبکه مأموریت یافته بود تا عملیات رسانه ای کانال هایی مثل فارسی وان و MBC پرشیا را تلافی کند و با اشاعه فرهنگ رسمی ایران به سایر اهالی منطقه، اهداف مؤسسان خارج نشین شبکه های فارسی زبان را عقیم بگذارد.

ناگفته پیداست که راه اندازی این کانال، هزینه های هنگفتی هم برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برداشته است. امکان پخش همزمان برنامه های این شبکه روی سه ماهواره گرانقیمت هات برد، دب ست و نایل ست، مستلزم صرف هزینه قابل توجهی است که حتماً باید به آن، بهای دوبله دوباره فیلم ها و سریال های موردنظر را هم اضافه کرد.

عملیات نجات، با فرمول شکست خورده!

مروری بر برخی از سخنان مسؤولان رسمی حاضر در مراسم افتتاحیه «آی فیلم» می تواند در نوع خودش جالب توجه باشد. آن روز، عده ای از دست اندرکاران مربوط، از این شبکه ایرانی به عنوان یک بسته ارزشمند فرهنگی یاد می کردند که خیلی از مردم «جهان» در انتظارش هستند.

همچنین آنها «آی فیلم» را پدید آورنده یک تحول اساسی در حوزه رسانه های منطقه می دانستند و وعده می دادند که از همان روزهای آغازین کار، «آی فیلم» تأثیر خود را به مخاطبان بین المللی اش گذارد. این وعده ها و ادعاها در حالی مطرح می شود که شبکه تازه متولد شده ایرانی، روی ماهواره های موردنظر رقبای تیزچنگ و شناخته شده ای دارد.

غول رسانه ای MBC با فعالیت های گسترده در زمینه های فیلم، سریال، کارتون، کودک، مستند و ورزش، سالهاست که طیف عرب زبان و حتی پارسی گوی منطقه را هدف گرفته و بعید است که به راحتی آنچه برخی از مسؤولان ما گمان می کنند، فضای کار را به «تک شبکه» از گرد راه رسیده ایرانی واگذار کند؛ غیر از این، می توان به صدها شبکه متفرقه دیگر هم اشاره کرد.

این در حالی است که «آی فیلم» در حال حاضر روزانه 8 ساعت برنامه پخش می کند و 16 ساعت دیگر، به تکرار همان برنامه ها اختصاص دارد! نکته جالب آنکه بخشی از برنامه های «آی فیلم» به تهیه مصاحبه های تمجید آلود از این شبکه، از شهروندان عرب زبان منطقه مربوط می شود که در آنها تعداد معدودی از اهالی کشورهایی مثل لبنان، مصر و امارات، مقابل دوربین «آی فیلم» ظاهر می شوند و به تعریف کردن از این شبکه می پردازند.

این سیاست که اتفاقاً در شبکه های داخلی نیز بسیار رایج است، تقریباً در الگوی رسانه ای هیچکدام از کانال های مدرن تلویزیونی جایی ندارد و گردانندگان این قبیل شبکه های معتبر و موفق ترجیح می دهند به جای ستایش از خود، ضریب نفوذ برنامه های شان را بالا ببرند.

عملیات نجات برای «آی فیلم» در منطقه، در حالی تدارک دیده شده که فرمول های موفقیت آن، مشتی از همین راهکارهای شکست خورده و امتحان پس داده به شمار می روند.

جبهه درست مبارزه «آی فیلم» کجاست؟

اگر بپذیریم رواج شبکه های فارسی زبان ماهواره ای مثل فارسی وان و من و تو، مسؤولان سازمان صدا و سیما را برای مقابله به مثل تحریک کرده و باعث شده است که آنها به صرافت هزینه کردن در راه تأسیس کانالهایی مثل «آی فیلم» بیفتند، آن گاه یک علامت سؤال بسیار بزرگ به وجود خواهد آمد و آن هم اینکه جبهه درست به کارگیری چنین شبکه هایی، کجا می تواند باشد؟ باید از دست اندرکاران جام جم سؤال کرد که آنها کدام وظیفه را برای خودشان در اولویت بالاتری قرار می دهند؛ اینکه از جوانان ایرانی در برابر امواج کانال های نمایشی بیگانه صیانت کنند یا اینکه در مقابل آنها، شبکه هایی با مأموریت خارجی برای اشاعه فرهنگ ایرانی راه بیندازند؟

واقعاً کدام تکلیف مهمتر است، دفاع یا حمله؟در این شرایط، سرمایه هنگفتی که خرج روی آنتن رفتن «آی فیلم» در خارج از مرزها می شود، می تواند در داخل مورد استفاده قرار بگیرد و با پر کردن بخشی از اوقات فراغت جوانان هموطن، حجم استفاده آنها از شبکه هایی را که می توانند برای مبانی اخلاقی و خانوادگی جامعه خطرناک باشند، تقلیل بدهند.

اهداف اقتصادی، فراموش شدند؟

در روزهایی که می رفت تا شبکه تلویزیونی «آی فیلم» افتتاح پیدا کند، برخی از مفسران و تحلیلگران در شرح مزایای چنین شبکه ای، از آن به عنوان مجالی برای معرفی کالاهای ایرانی یاد می کردند و معتقد بودند که آگهی گرفتن آی فیلم، نه تنها دخل و خرج تهیه برنامه های این کانال تلویزیونی را با هم جورتر می کند، بلکه باعث خواهد شد تا محصولات ایرانی به مخاطبان آی فیلم در منطقه معرفی شود و در نهایت اقتصاد کشورمان نیز از جهاتی رونق و شکوفایی پیدا کند. امروز و با گذشت 10 ماه از گشایش آی فیلم، هنوز نمی توان کوچکترین رگه ای از فعالیت ثمربخش اقتصادی در این شبکه پیدا کرد. آی فیلم حتی یک آگهی تجاری از ایران و خارج از کشور جذب نکرده و اساساً هیچ نوع تبلیغی اعم از زیرنویس یا میان برنامه در این شبکه وجود ندارد.

نگاه های داخلی در حسرت آی فیلم!

آخرین و شاید مهم ترین نکته در این مورد به جای خالی شبکه نمایش در تلویزیون داخلی مربوط می شود. در شرایطی اخیراً عزت الله ضرغامی در مراسم افتتاح شبکه نمایش رادیوی کشور حضور پیدا کرد که تلویزیون دولتی کشورمان به تمام معنا فقدان چنین کانالی را حس می کند.

نمی توان انکار کرد که تلویزیون کشورمان در جذب حداکثری مخاطبان ناکام بوده و بام های پر از بشقاب شهروندان ایرانی، بر صحت این موضوع شهادت می دهند.

در این شرایط، شاید بهتر باشد دوستان ابتدا به رفع نیازهای داخلی بپردازند و شبکه هایی مثل ورزش و نمایش را روی امواج داخلی بفرستند.عجیب آنکه حتی همین کانال «آی فیلم» که با پول مردم ایران تأمین می شود و به دو زبان فارسی و عربی هم قابل دریافت است، برای مردم کشورمان پخش نمی شود و در دسترس آنها نیست. شاید اگر نگاه جدی تری به کمبودهای تلویزیون دولتی کشور در حوزه جذب مخاطب صورت بگیرد، آنگاه مسؤولان انتظامی نیز در فواصل مختلف مجبور به عملیاتی کردن طرح های ضربتی جمع آوری دیش های ماهواره نباشند و انرژی شان را صرف رفع ناهنجاری های مهمتری که این روزها در سطح جامعه وجود دارد، کنند..../تحلیل:انتخاب