اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کویت میزبان اولین پایگاه نظامی ناتو در خلیج فارس+واکنش وزارت خارجه کویت به اظهارات رحیم صفوی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کویت میزبان اولین پایگاه نظامی ناتو در خلیج فارس

تاکنون کشورهای قطر، کویت، بحرین و امارات، دعوت همکاری امنیتی نظامی ناتو را پذیرفته و توافقنامه هایی را در زمینه های متنوع از جمله مبادله اطلاعات نظامی - امنیتی با ناتو امضا کرده اند.وزیر خارجه کویت از اختصاص قطعه زمینی در این کشور به ناتو برای ایجاد پایگاه نظامی خبر داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، "صباح خالد الحمد الصباح" وزیر امور خارجه کویت گفت: اختصاص یک قطعه زمین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در چارچوب طرح سال 2004 با عنوان تعامل شورای همکاری خلیج فارس و ناتو صورت می گیرد.

وزیر خارجه کویت این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود در شهر کویت مطرح کرد.

سران کشورهای عضو ناتو در نشستی در سال 2004 با تصویب طرحی با عنوان طرح همکاری استانبول از کشورهای جنوب خلیج فارس دعوت شد وارد همکاری های امنیتی و نظامی با این مجموعه شوند. با ناتو شوند.

تاکنون کشورهای قطر، کویت، بحرین و امارات، دعوت همکاری امنیتی نظامی ناتو را پذیرفته و توافقنامه هایی را در زمینه های متنوع از جمله مبادله اطلاعات نظامی - امنیتی با ناتو امضا کرده اند.

دفتر مرکزی ناتو در شهر بروکسل پایتخت بلژیک قرار دارد.

وزیر خارجه کویت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره واگذاری قطعه زمین در کویت به ناتو گفت: این قطعه زمین برای ایجاد مرکز آموزشی ناتو در کویت اختصاص یافته است. این اقدام در ادامه توجه و اهمیت دولت کویت برای نمایندگی های بین المللی صورت می گیرد به ویژه آنکه کویت نخستین کشوری بود که از طرح ناتو در سال  2004 درباره امنیت و ثبات منطقه، استقبال کرد. وی افزود: تحقق امنیت و ثبات در منطقه برای کویت اهمیت دارد. برای کویت اهمیت دارد که با هر طرفی که از برقراری امنیت و ثبات در منطقه سود می برد، شریک باشد. هر آنچه را که در راستای آسان سازی ارتباط و رایزنی کویت با پیمان ناتو باشد، دارای اهمیت است.

با راه اندازی مرکز آموزشی ناتو در خاک کویت، نخستین پایگاه یا مرکز ناتو در خلیج فارس ایجاد خواهد شد.

ناتو یک ائتلاف نظامی با 28 عضو از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و ترکیه است. افغانستان یکی از کشورهای محل استقرار نیروهای نظامی ناتو به رهبری آمریکاست.

کویت در میان کشورهای ساحلی خلیج فارس میزبان بیشترین تعداد نیروهای نظامی آمریکاست.

واکنش وزارت خارجه کویت به اظهارات یحیی رحیم صفوی

شفاف: یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کویت به اظهارات اخیر یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه درباره کشورهای جنوب خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه کویتی السیاسه، "محمد احمد الرومی" مدیر کل آسیا در وزارت خارجه کویت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اظهارات اخیر رحیم صفوی و تشبیه سرنوشت کشورهای جنوب خلیج فارس و شاه سابق ایران گفت: دولت کویت دخالت هیچ کشوری را در امور داخلی خود نمی پذیرد زیرا سیاست خارجی کویت بر پایه عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها قرار گرفته است.

وی این مطلب را در حاشیه حضور در مراسم روز ملی بوتان در سفارت این کشور در کویت مطرح کرد.

این مقام ارشد کویتی افزود: امیدواریم روابط میان کشورهای منطقه، خوب باشد. امیدواریم سخنان مناسبی را از سوی مقامات ایرانی درباره این روابط، بشنویم تا بر آینده روابط تهران با کشورهای منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد و به عملکردهایی تبدیل شود که در خدمت روابط دوجانبه و صلح در منطقه خلیج فارس قرار بگیرد. امیدواریم این منطقه دور از جنگ ها باقی بماند.

الرومی افزود: وقوع سه جنگ در سه دهه در منطقه با تلفات بالای انسانی و مالی، کفایت می کند. این سه جنگ تاثیرات گسترده ای بر اقتصاد و محیط زیست منطقه داشتند. به همین دلیل خواهان زندگی همراه با صلح در کنار کشورهای همسایه از جمله ایران هستیم.

یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه اخیرا در همایش سراسری جغرافیا، توسعه، دفاع و امنیت در تهران گفته بود: کشورهای حوزه خلیج فارس به جز ایران صدها میلیارد دلار سلاح خریداری می کنند. این سلاح های خریداری شده مطمئنا برای حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی نیست بلکه آنها پروژه ای را که آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی تعریف کرده اند، اجرا می کنند.

کشورهایی که از آمریکا سلاح خریداری می کنند، مراقب باشند که به سرنوشت شاه ایران دچار نشوند؛ چراکه سلاح هایی را که شاه زمانی از آمریکا خریده بود، به دست مردم افتاد و از این سلاح ها بر علیه آمریکا استفاده شد به آنها هشدار می دهم که شاید چنین اتفاقی نیز برای شما بیفتد و سلاح های خریداری شده علیه خودتان و آمریکا استفاده شود.

این سخنان رحیم صفوی بازتاب گسترده ای در مطبوعات کویت داشت و برخی واکنش های منفی را علیه ایران به دنبال داشت./شفاف

 


ویدیو مرتبط :
اظهارات رحیم پور ازغدی در باره وزارت امور خارجه و اشتون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین واکنش وزارت خارجه ایران برای بهبود رابطه با کویت



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,رابطه ایران و کویت

 

اخبار سیاست خارجی - آزادی یک شهروند کویتی از سوی ایران/گام وزارت خارجه برای شروع خوب روابط

خبرگزاری کویت از آزادی یک شهروند کویتی به نام عادل الحوال از سوی ایران و بازگشت وی به کشورش خبر داد.

 خبرگزاری کویت گزارش داد که عادل الحوال روز گذشته(یک شنبه) بعد از آزادی از سوی نیروهای امنیتی شهر شیراز به همراه سعد الهاجری، سرکنسول کویت در ایران به کشورش بازگشت.

وی بعد از ورود به فردوگاه کویت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که سفرش به ایران تنها برای گردشگری بوده است اما به دلیل ظن دستگاه‌های امنیتی شهر شیراز بازداشت شد.

الحوال تاکید کرد که در طول مدت بازداشتش در ایران مورد هیچ گونه اهانت و آزاری قرار نگرفته است.

وی گفت که مسوولان امنیتی ایران به هتل محل اقامتش اعلام کردند که مدت اقامت او تمام شده و حضورش بر خلاف شرایط اقامت است. البته مسوولان دولتی ایران درباره دلیل بازداشت تحقیق کردند و دستور آزادی صادر شد.

طلال فلاح رییس اداره کنسولگری وزارت امور خارجه کویت نیز بیان کرد که مدت بازداشت الحوال از 31 اکتبر تا 30 نوامبر گذشته بوده است.

وی در ادامه از وزارت امور خارجه ایران و درخواستش از دستگاه‌های امنیتی ایران و هم‌چنین سفارت ایران در کویت و همکاری‌شان برای آزادی این شهروند کویتی قدردانی کرد.

سعد الهاجری، سرکنسول کویت نیز گفت که الحوال با ویزای گردشگری و با هدف گردشگری به شیراز رفته بود و قبل از دستگیری‌اش از سوی نیروهای امنیتی مدت دو هفته (در ایران) بود و بعد از آن به اتهام انجام رفتارهای غیر عادی و بازدید از محل‌هایی که اجازه ورود به آن را نداشته است، بازداشت شد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کویتی‌اش درخصوص آزادی عادل الحوال گفت که وزارت امور خارجه توانست در این مساله وارد شود. این گام وزارت امور خارجه در راستای شروع خوب در روابط خوب میان دو کشور بوده است. 

اخبار سیاست خارجی  - ایسنا