اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کوچکترین ارتعاش جهان اندازه‌ گیری شد


دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس موفق شدند کوچک‌ترین ارتعاش جهان را ثبت کنند.

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس موفق شدند کوچک‌ترین ارتعاش جهان را ثبت کنند.

برای انجام این کار دانشمندان حرکت یک رشته شیشه‌ای به اندازه یک میکرون را تا حد صفر مطلق خنک کردند. انجام این عمل نیازمند ساخت حسگری بود که قادر باشد کوچک‌ترین ارتعاشات ممکن در مکانیک کوانتومی را انداز‌ه‌گیری کند.

مکانیک کوانتومی پیش‌بینی می‌کند که یک جسم مکانیکی حتی زمانی که تا دمای صفر مطلق خنک می‌شود، ارتعاشات کوچکی موسوم به نوسانات نقطه صفر را تولید می‌کند.

دلیل این موضوع که چنین ارتعاشاتی در زندگی روزانه شنیده نمی‌شوند این است که برای شئ به اندازه محسوس در دمای اتاق، این ارتعاشات کوچک‌تر از ارتعاشات ایجادشده توسط حرکت حرارتی اتم‌ها هستند.

محققان با جفت‌کردن یک رشته شیشه‌ای میکرومتری به یک حسگر بسیار دقیق نوری بر این مشکل غلبه کردند.

این حسگر به اندازه‌ای دقیق است که می‌تواند نوسانات نقطه صفر این رشته را پیش از این که ارتعاشات حرارتی این نوسانات را بپوشانند، اندازه‌گیری کند.

محققان با ترکیب‌کردن این خوانش نویز پایین با یک نیروی بازخورد توانستند ارتعاشات حرارتی رشته شیشه‌ای به اندازه میکرون را سرکوب کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.


ویدیو مرتبط :
کوچکترین بدنساز جهان!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت کوچکترین رایانه جهان به اندازه یک دانه برنج(+عکس)



محققان دانشگاه میشیگان به سرپرستی «دیوید بلاو» در مدت یک دهه تحقیق، موفق به طراحی و ساخت کوچکترین رایانه جهان در ابعاد پنج میلیمتر شدند.

دانشمندان دانشگاه میشیگان موفق به ساخت کوچکترین رایانه جهان موسوم به Michigan Micro Mote در اندازه یک دانه برنج شدند.

اخبار,اخبارعلمی,کوچکترین رایانه جهان


محققان دانشگاه میشیگان به سرپرستی «دیوید بلاو» در مدت یک دهه تحقیق، موفق به طراحی و ساخت کوچکترین رایانه جهان در ابعاد پنج میلیمتر شدند. ابعاد مینیاتوری این رایانه از طریق کاهش انرژی مورد نیاز سیستم برای کار کردن، حاصل شد.

این رایانه از دستگاه‌هایی مانند صفحه کلید و ماوس استفاده نمی‌کند و برنامه‌ریزی و شارژ سیستم از طریق نور انجام می‌شود.

با انعکاس نور در فرکانس بالا، امکان ارسال اطلاعات به رایانه فراهم می‌شود؛ این سیستم قادر به پردازش و ارسال داده به رایانه دیگر از طریق فرکانس‌های رادیویی است.

پردازشگر فونیکس داخل رایانه تنها به 500 میکرووات انرژی نیاز دارد و سیستم می‌تواند باتری خود را در یک اتاق بدون نور طبیعی خورشید شارژ کند.

پروفسور «دیوید بلاو» اظهار کرد: رایانه Michigan Micro Mote قادر است تا اطلاعات را دریافت، پردازش و سپس ذخیره کند؛ همچنین این رایانه انرژی مورد نیاز را از طریق سلول‌های خورشیدی مینیاتوری دریافت می‌کند. پردازشگر به کار رفته در این رایانه تنها 915 * 915 میکرومتر بوده که با حداقل مصرف انرژی کار می‌کند؛ میزان مصرف انرژی این سیستم به طور شگفت‌انگیزی پایین بوده و این رقم در حدود یک میلیون‌بار کمتر از تلفن‌های همراه معمولی است.

رایانه مینیاتوری Michigan Micro Mote را می‌توان به انواع حسگرها و دوربین‌های مختلف مجهز کرد.

جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Science منتشر شده است.

 اخبار  علمی  - ایسنا