اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون / پاسخ اشتون به سوال درباره حق غنی سازی ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اشتون,وزیر خارجه کشور,کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون


اخبار سیاست خارجی - مشروح کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون

اشتون همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مردم ایران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، آیا دیدگاه شما درباره حق غنی‌سازی چیست؟ گفت: می‌خواهم شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتیم ارجاع دهم، باید آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کردیم و چگونه جلو رفتیم، این توافق به شما نشانه‌هایی خواهد داد.

وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار با اشتون تاکید کرد: ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست مطبوعاتی مشترک خود با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بحث‌های قابل توجهی در دیدار با خانم اشتون انجام شد از جمله وضعیت منطقه، آینده ارتباط ایران و اتحادیه اروپا و همچنین بحث درباره همکاری در خصوص مبارزه با تررویسم،‌ مواد مخدر، امنیت در افغانستان و وضعیت خطرناک و نگران‌کننده‌ای که در سوریه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و نحوه پیگیری کار در آینده در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.

ظریف با بیان این که ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، گفت: امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما نشان دادیم که به این مساله ایمان داریم و اراده سیاسی وجود دارد. ایران تعهداتی که باید انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسیر بستگی به طرف مقابل است که تا چه اندازه تحت توافقنامه تعهدات خود را انجام دهد و به میز مذاکره بیاید و این میل، تصمیم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانیم به توافقی برسیم که برای هر دو طرف مورد قبول است.

ظریف اضافه کرد: در 4 یا 5 ماه آینده می‌توانیم این کار را انجام دهیم و حتی این زمان می‌تواند کمتر شود.

وی تاکید کرد: باید بپذیرند که ایران فقط توافق‌نامه‌ای را قبول می‌کند که به حقوق مردم ایران احترام بگذارند.

ظریف در ابتدای این دیدار گفت: خوشحالیم که برای اولین بار بعد از چند سال فاصله مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمد.

وی ضمن خوشامدگویی به اشتون گفت: این مصاحبه مطبوعاتی به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام دیدار خانم اشتون با رئیس جمهور کوتاه خواهد بود.

کاترین اشتون نیز با بیان اینکه توافق موقتی بین ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌ای بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق به نتیجه برسد و گفت: هدف ما رسیدن به توافق است.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است پس از دیدارش با محمدجواد ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی ضمن تشریح موضوعات مورد بحث در این مذاکرات گفت: ما قبلا ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتیم و مباحثی در مورد مذاکرات هسته‌ای انجام داده‌ایم.

 

اولین بار است که در تهران موضوعات را به صورت دوجانبه با هم مذاکره می‌کنیم. به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دعوتی که به تهران شدم و به خاطر احترامی که صورت گرفت و مذاکرات مفیدی که داشتیم تشکر می‌کنم.

اشتون گفت: فرصتی بود که با یکدیگر در مورد موضوعات مورد نگرانی دو طرف گفت‌وگو کنیم، درباره وضعیت اسفناک در سوریه، آینده افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام دادیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز خرسندی از اینکه با رئیس جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد گفت: در این دیدار موضوعات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد و مباحث بسیار مهمی بحث می‌شود.

وی همچنین گفت که روزگذشته به مناسبت روز بین‌المللی زنان با جمعی ازفعالان زن ایرانی دیدار کرده و آن را باعث افتخار بزرگی دانست که درباره موضوعات مربوط به زنان با زنان ایرانی گفت‌وگو داشته است.

اشتون همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه مردم ایران مساله غنی‌سازی را حق خود می‌دانند، آیا دیدگاه شما درباره حق غنی‌سازی چیست؟ گفت: می‌خواهم شما را به توافق موقتی که در ژنو داشتیم ارجاع دهم، باید آن توافق نامه را بررسی کرد که ما در آن چطور صحبت کردیم و چگونه جلو رفتیم، این توافق به شما نشانه‌هایی خواهد داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایران را به خاطر کاری که انجام دادند تحسین می‌کنم. من 4 سال است دارم در این باره با ایران مذاکرات می‌کنم این توافقنامه بسیار مهم است اما نه به اهمیت راه‌حل جامع. به هر حال این بحث‌ها موضوعات چالش برانگیزی است و ضمانتی ندارد اما با حمایت مردم ایران و کارهایی که دو طرف انجام می‌دهند قطعا امیدواریم که به توافق برسیم. هدف ما رسیدن به توافق است.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پاسخ اشتون ودکتر ظریف به دو سوال در کنفرانس خبری...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف و اشتون در دور پایانی مذاکرات ایران و 1+5 شرکت می کنند/ بیانیه مشترک صادر می شود



ظریف و اشتون در دور پایانی مذاکرات ایران و 1+5 ب

ظریف و اشتون در دور پایانی مذاکرات ایران و 1+5 شرکت می کنند/ بیانیه مشترک صادر می شود

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در دور پایانی مذاکرات ایران و 1+5 شرکت می کنند.

به گزارش مهر،دور بعدی مذاکرات ایران  و 1+5 دقایقی پیش با حضور معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز شد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران سرپرستی هیئت ایران را در این مذاکرات بر عهده دارد و هلگا اشمید نیز ریاست هیئت 1+5 را عهده دار است.

دور بعدی مذاکرات عصر امروز با حضور ظریف و اشتون برگزار می شود.

بر اساس توافقات انجام شده بین دو تیم در پایان این دور یک بیانیه مشترک صادر خواهد شد.

دور سوم مذاکرات نیز قرار بود ساعت 11 صبح آغاز شود که به دلیل مذاکرات معاونین 6 کشور تا ساعت یک بعد از ظهر به تأخیر افتاد./مهر