اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کنایه شاهزاده طلال به پادشاه عربستان


یک شاهزاده متنفذ سعودی در اظهاراتی کنایه آمیز خطاب به رهبران ریاض درباره لزوم اصلاحات در این کشور هشدار داد.

خبرگزاری فارس: یک شاهزاده متنفذ سعودی در اظهاراتی کنایه آمیز خطاب به رهبران ریاض درباره لزوم اصلاحات در این کشور هشدار داد.
 
 شاهزاده «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» از شاهزاده‌های متنفذ خانواده سلطنتی عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روتانا گفت که انقلاب‌های عربی ناقوس خطر را برای برخی از رهبران عربی درباره لزوم تغییر در کشورشان به صدا درآورد.

وی ابراز داشت که علی عبدالله صالح، معمر قذافی و حسنی مبارک هیچ کدام پیش بینی نمی‌کردند که در کشورشان انقلاب شود و هر رهبری باید مراقب باشد که انقلاب به کشورش نرسد.

این شاهزاده سرشناس سعودی تصریح کرده که ملت‌ها خواستار آزادی، بهبود شرایط زندگی و ثبات هستند.

این اظهارات شاهزاده طلال که یکی از منتقدان حکومت عربستان است را می‌توان کنایه‌ای به حکومت این کشور دانست که پس از شروع انقلاب‌های عربی اقدام برخی اصلاحات ظاهری همچون اجازه حضور زنان در مجلس شورا را داده ولی همچنان با ادامه سرکوب‌ها آزادی‌ها را محدود می‌کند.


ویدیو مرتبط :
هواپیما لوکس و گران قیمت بن طلال شاهزاده عربستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گاردین: شاهزاده سعودی خواهان برکناری پادشاه عربستان شد/کشور به سوی فاجعه پیش می رود



اخبار,اخبار بین الملل,پادشاه عربستان

روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی با اشاره به ناکامی های ریاض در برابر چالش های اقتصادی، جنگ یمن و نحوه مدیریتش بر مراسم حج که سبب فاجعه منا' رمی جمرات' شد، نوشت.

در این شرایط یک شاهزاده سعودی به شکل بی سابقه ای خواستار برکناری ملک سلمان پادشاه عربستان شده است.

 این شاهزاده سعودی که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده، در گفت وگو با گاردین تأکید کرده است که ایمان مردم کشورش به اقتدار سلمان پادشاه عربستان سعودی از بین رفته است.

این شاهزاده که عنوان شده یکی از نوه های 'ملک عبدالعزیز' اولین پادشاه و بنیانگذار عربستان سعودی است، گفته است: اختلافات در میان خانواده سلطنتی و در میان عموم مردم کشورش در مورد رهبری ملک سلمان که در ماه ژانویه گذشته به مقام سلطنت رسید، پدیدار شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، این شاهزاده سعودی در اوایل ماه جاری میلادی با نوشتن دو نامه، خواستار برکناری ملک سلمان از پادشاهی عربستان شد.


گاردین افزود: این شاهزاده می گوید که ملک سلمان پادشاه سعودی دارای شرایط استوار و باثباتی نیست و در واقع ' محمد بن سلمان' پسر پادشاه، حکومت می کند .


این شاهزاده به گاردین گفته است:' بنابراین، چهار و یا احتمالا پنج تن از عموهایم قرار است به زودی به منظور گفت وگو در خصوص نامه های یاد شده ، با یکدیگر دیداری داشته باشند. نسل دوم (خاندان سعودی) از شرایط کنونی بسیار مضطرب هستند.'

این شاهزاده با اشاره به نگرانی افکار عمومی و از جمله رهبران قبایل از شرایط کنونی عربستان سعودی تصریح کرد: ' آنها می گویند یا شما باید کاری صورت دهید و یا اینکه کشور به سوی فاجعه خواهد رفت.'

 در نامه های یادشده که به زبان عربی و خطا
ب به 13 پسر باقی مانده از 'ابن سعود ' به ویژه شاهزاده 'طلال'، 'ترکی' و ' احمد بن عبدالعزیز' است، خواهان اتحاد آنها برای سرنگونی سلمان پادشاه عربستان شده است.


این روزنامه افزود: در بخشی از این نامه آمده که ما از پسران 'ابن سعود ' از پیرترین آنها 'بندر'( بن سلطان بن عبدالعزیز) تا جوان ترین آنها 'مقرن ' (ولیعهد سابق عربستان سعودی ) می خواهیم که نشست اضطراری با اعضای ارشد خاندان برای تحقیق در مورد شرایط موجود و اقداماتی که بایستی برای نجات کشور صورت داد، تشکیل دهند .


گاردین نوشت: شاهزاده که در پشت این نامه هاست مدعی است که حمایت های گسترده ای از سوی خانواده سلطنتی و جامعه عربستان در این خصوص دریافت کرده است اما تنها یک عضو ارشد خاندان سعودی به طور علنی از این نامه حمایت کرده است که بعید نیست مورد مجازات سخت قرار گیرد.

گاردین همچنین در ادامه این گزارش عنوان کرد: دو فاجعه اخیر در مکه که در یکی از آنها به دلیل سقوط جرثقیل سبب مرگ بیش از 100 نفر شد و فاجعه روز پنجشنبه هفته گذشته در منا که در جریان آن صدها نفر کشته شدند، سئوالات زیادی نه فقط در مورد مسایل اجتماعی در عربستان سعودی بلکه در مورد نظارت دولت ریاض بر مقدس ترین مکان ها در اسلام ایجاد کرده است.

این روزنامه افزود: به طورمعمول مقامات ارشد سعودی حاضر به پذیرش اشتباه های خود نبوده و به پیشنهادهای مطرح شده بی اعتنا هستند و مردم این کشور نیز با توجه به آگاه سازی های صورت گرفته بر روی شبکه های اجتماعی و سایر نقاط ، دیگر چندان ادعای مقامات سعودی را باور ندارند.

گاردین افزود: یک فعال اجتماعی که در مکه زندگی می کند و نخواست نامش فاش شود، گفته است: مردم عربستان سعودی در مورد آنچه به وقوع می پیوندد آگاه هستند اما نمی توانند چیزی بگویند. مشکل وجود فساد در استفاده از منابع این کشور است.

این روزنامه نوشت: این فعال اجتماعی با اشاره به فاجعه 'رمی جمرات' در سرزمین منا، می گوید : در این مورد متاسفانه دولت ریاض انگشت اتهام خود را به سمت طبقات ضعیف نشانه گرفته است و به طور مثال می گوید که آمبولانس ها و یا کارکنان بهداشتی کجا بودند؟ آنها سعی می کنند از بیان دلایل واقعی که سبب بروز چنین فاجعه ای شده است، فرار کنند.

گاردین با اشاره به ادعای دولت عربستان سعودی برای مدیریت اماکن مقدس مسلمانان که پایه ای برای مشروعیت سیاسی و مذهبی آن شمرده می شود، افزود: فجایع صورت گرفته در حج آسیب های زیادی به مشروعیت رژیم سعودی وارد ساخته است.

این روزنامه همچنین با اشاره به کاهش 50 درصدی بهای نفت خام در طی یک سال گذشته نوشت: در روز دوشنبه گذشته روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که عربستان سعودی بیش از 70 میلیارد دلار (46 میلیارد پوند) به دلیل مشکلات مالی اش از صندوق های سرمایه گذاری خارجی اش خارج کرده است.


گاردین افزود: به گفته 'الیستر نیوتن ' مدیر مشاور بازرگانی 'الوان '، عربستان سعودی بودجه سال جاری خودش را بر اساس بشکه ای 90 دلار پایه گذاری کرده است اما به دلیل هزینه های زیاد ناشی از ریخت وپاش های مراسم تاج گذاری ملک سلمان ، جنگ یمن و مشکلات داخلی ناشی از تهدیدات داعش، دولت ریاض برای پوشش دادن نیازهای اقتصادی اش بایستی بهای هر بشکه نفت خام، در حدود 110 دلار باشد.

این روزنامه افزود: با توجه به اینکه بهای هر بشکه نفت خام به زیر 50 دلار رسیده است مشکلات مالی عربستان سعودی شروع به آشکار شدن کرده اند به طور مثال شاخص بورس سعودی در 12 ماه گذشته، بیش از 30 درصد کاهش داشته است.


گاردین افزود: 'خیرالله خیرالله' سردبیر سابق روزنامه سعودی 'الحیات' می گوید که آنها تنها ذخایر مالی کافی برای پوشش دادن شرایط کنونی، حداقل برای یک سال دارند اگرچه آن نیز برای آنها بسیار پرهزینه خواهد بود.

این روزنامه نوشت: صندوق بین المللی پول نیز پیشتر پیش بینی کرده است که کسری بودجه عربستان سعودی در سال جاری میلادی به 107 میلیارد دلار خواهد رسید .


گاردین افزود: ' خیرالله خیرالله' می گوید که پادشاه به همراه 'محمد بن سلمان' مسوول سیاست های نفتی سعودی است .' محمد بن سلمان' مسوولیت شرکت نفتی دولتی' آرامکو' را برعهده دارد و شاهزاده ' محمد بن نایف' ( جانشین ولیعهد و وزیر کشور) عمدتا بر روی مسایل امنیتی متمرکز است . این ها بازیگران اصلی در عربستان سعودی بوده و مسوولیت ها را تقسیم کرده اند.

این روزنامه افزود: شاهزاده محمد بن سلمان اگرچه اخیرا وارد گروه ارشد رهبری سعودی شده است اما قبلاً نیز یکی از بحث برانگیزترین افراد در این کشور بود.


گاردین افزود: شاهزاده محمد بن سلمان 35 ساله با توجه به استانداردهای خود سعودی ها بسیار جوان شمرده می شود اما چندین پست از جمله وزارت دفاع و ریاست شورای اقتصادی و توسعه که یک کمیته سیاست گذار مهم اقتصادی در عربستان سعودی بشمار می آید، بر عهده دارد.


این روزنامه نوشت: این مساله سبب می شود که مسوولیت بسیاری از مشکلات عربستان سعودی و بالاتر از همه جنگ یمن به پای وی نوشته شود.


گاردین نوشت:'دخیل بن ناصر القحطانی' رییس سابق پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز در' ظهران' می گوید: این جنگ ، علیه مردم یمن و استقلال این کشور است و دارای هیچ پایه مشروعیت سیاسی نیست و آن چیزی نیست که مردم عربستان خواهان آن باشند.


این روزنامه افزود: به گفته این نظامی سابق سعودی، ' 90 درصد از مردم عربستان خواهان این رویداد نیستند و این دقیقه برخلاف آن چیزی است که رسانه های سعودی تبلیغ می کنند. آل سعود منافع خودش را مقدم بر منافع ملی کشورش قرار داده است.'

اخبار بین الملل - ایرنا