اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمک حزب توده به کشف توطئه علیه نظام


اندیشه پویا در تازه ترین شماره خود در پرونده ای مفصل به بررسی حواشی حزب توده در اوایل انقلاب پرداخته است و خاطراتی از آیت الله سید هادی خسروشاهی نماینده وقت امام در وزارت ارشاد و رابط حزب توده با بیت امام در آن زمان را منتشر نموده است که بخشی از آن را با هم می خوانیم.



به گزارش صبح بخیر
، اندیشه پویا در تازه ترین شماره خود در پرونده ای مفصل به بررسی حواشی حزب توده در اوایل انقلاب پرداخته است و خاطراتی از آیت الله سید هادی خسروشاهی نماینده وقت امام در وزارت ارشاد و رابط حزب توده با بیت امام در آن زمان را منتشر نموده است که بخشی از آن را با هم می خوانیم.

...مورد بسیار مهم دیگر خبر کودتای نوژه بود. آقای کیانوری به دفتر من آمد و گزارش و تاریخ و محل اجتماع افسران در پارک لاله، بمباران جماران و غیره را به من داد. من باز هم باور نکردم اما کیانوری اصرار داشت که این خبر جدی و حتمی است. کیانوری گفت: «بانویی که قرار است اعلامیه پیروزی کودتا را بخواند، عضو حزب ماست و این اطلاعات کامل و دقیق است.»

من بلافاصله به جای دفتر شهید قدوسی به بیت امام رفتم و کپی گزارش را به احمد آقا دادم که نخست ایشان نیز باور نکرد. مرحوماشراقی که در بیرونی حضور داشت، با لحن تندی به من گفت: «شما هم هر مزخرفی را که اینها می گویند باور می کنید؟» من هم با ناراحتی گفتم: «جناب اشراقی! من اطلاعی را که به دستم رسیده به احمد آقا دادم و در درستی و اشتباه بودن آن نظری ندارم. اینها می گویند که قطعی است و محل و تاریخ آن را هم نوشته اند. ان شاء الله که دروغ باشد!»

وقتی کودتا کشف و خنثی شد، آقای اشراقی به دفتر من در وزارت ارشاد آمد با من ملاقات کرد و رسما به خاطر عصبانیتی که ابراز کرده بود عذر خواست. من هم که به وظیفه دینی و میهنی خود عمل کرده بودم به دل نگرفتم.

آن زمان بنی صدر هم در یک سخنرانی رسمی اعلام کرد که یک سازمان سیاسی گزارش کودتایی قریب الوقوع را در اختیار نیروهای انقلاب قرار داده است؛ البته به نام حزب توده اشاره نکرده بود. پس از کشف کودتای نوژه و دستگیری کودتاچیان، شهید قدوسی دادستان انقلاب به من تلفن کرد و گفت شما از دوست تان (کیانوری) بخواهید آن خانمی که عضو حزب توده بوده و قرار بوده اعلامیه پیروزی کودتا را بخواند، چند روزی برای تکمیل تحقیقات به دادستانی بفرستند.

به آقای کیانوری زنگ زدم و درخواست دادستانی را گفتم. آقای کیانوری گفت او عضو حزب است و طبق دستور حزب عمل کرده و هر اطلاعی را که داشته در اختیار حزب قرار داده و ما آنچه را لازم بوده به طور مکتوب در اختیار گذاشته ایم. در دیداری دوباره آقای قدوسی اصرار کردکه به این امر اقدام شود اما کیانوری گفت ممکن است ما تحویل دهیم و آقایان او را به عنوان یکی از عوامل کودتا محاکمه کنند و این برخلاف اصول حزبی است. بار سوم که باز اصرار آقای قدوسی را ابلاغ کردم، کیانوری گفت آقای خسروشاهی آن خانم اکنون در آلمان – که سابقه اقامت در آنجا را دارد – به سر می برد و قصد مراجعت به ایران را نیز ندارد.

وقتی مسئله کسالت شدید امام شایع شده بود، آقای عمویی یا آقای ابوعبدالله تلفن کرده و جویای حال امام شدند. من با آنکه آن روزها حال امام مساعد نبود، به ایشان گفتم ایشان هیچ عارضه ای ندارند و من صبح پیش از آمدن به اداره خدمت شان بوده ام. عجیب آن که یکی از اعضای دفتر امام بعد از شنیدن این داستان نقل کرد: اتفاقا صبح امروز ناخدا افضلی آمد و گفت می خواهد امام را ببیند، گفتیم وقت قبلی ندارید و امکان ملاقات نیست. او گفت من نمی خواهم خدمت امام برسم، صبح هر چه کردم که به سر کار در ستاد فرماندهی نیروی دریایی بروم، نتوانستم و قلبم آرام نیست. تنها می خواهم امام را از پشت شیشه – در اتاقکی که می نشستند – ببینم و بروم. ما هم ناخدا افضلی را به حیاط کوچه پشت حسینیه بردیم و او امام را از دور دید و گفت الحمدلله اکنون قلبم آرام شد و رفت. آنطور که یادم هست در همان تاریخ بود که حزب از من هم پیگیر حالامام شده بود، شاید می خواستند خبر سلامتی امام را به حزب مادر یا همان روس ها خبر دهند.



متن پیام حزب توده به دفتر امام که پس از سال ها منتشر می شود

{کشف یک توطئه}

بسیار مهم و فوری
به دفتر امام خمینی
خبر موثق زیر امروز به دست ما رسیده است:
توطئه قتل امام خمینی


اوایل فروردین 1360 در شهر لوس آنجلس آمریکا جلسه ای از نمایندگان گروه های ضدانقلابی افراطی تشکیل شد. بلافاصله پس از جلسه مذکور سازمان های سیا و انتلیجنت سرویس طرح تازه ای را برای ترور رهبر انقلاب ایران امام خمینی تدوین کرده اند. به همین منظور یک کمیته ایرانی مرکب از نمایندگان سازمان های ضد انقلابی در لندن به وجودآمده است و هم اکنون کار خود را آغاز کرده است. اولین دسته از چند گروه که ماموریت مستقیم اجرای این نقشه به عهده آنها گذاشته شده است، از میان افسران فراری و مامورین ساواک در حدود 70 نفر سازمان یافته است. این گروه زیر پوشش شرکت حمل و نقل شیپینگ اهوتس لیمیتد واقع در لندن فعالیت می کند.

SHIPPING AHWATTS LTD, LONDON MYFIR, ALBEMARLESTR.

در حال حاضر این گروه دوره آموزش خود را با استفاده از هلیکوپترها، قایق های موتوری، ماشین ها و سلاح های گوناگون به طور همه جانبه طی می نماید.

یکی از رهبران کمیته تشکیلات ذکر شده در بالا شخصی است به نام سربست (ظاهرا نام مستعار است). از طریق این شخص تماس ها با عمال فعال در ایران نگهداری می شود. سربست با جمال مبینی که گفته می شود یکی از فرماندهان دسته محافظت امام خمینی است تا اندازه ای آشنایی نزدیک دارد و اظهار امیدواری کرده است که بتواند از او برای اجرای نقشه مستقیم یا غیرمستقیم کمک بگیرد. انتظار می رود که «سربست» با جمال مبینی در جریان ماه فروردین یا اردیبهشت (آوریل یا مه) ملاقات شخصی داشته باشد. محل ملاقات معلوم نیست.

"با درود فراوان و آرزوی صمیمانه برای سلامتی امام خمینی / کمیته مرکزی حزب توده ایران"


ویدیو مرتبط :
شهید بروجردی-حزب توده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی:در روابط خارجی به گونه ای عمل شده که دشمنان فرصت بیشتری برای توطئه علیه نظام و مردم یافتند



اخبار انتخابات,حسن روحانی,کاندید انتخابات ریاست جمهوری

حسن روحانی در دیدار با مراجع قم: در روابط خارجی به گونه ای عمل شده که دشمنان فرصت بیشتری برای توطئه علیه نظام انقلاب و مردم یافتند

انتخابات - حسن روحانی در ادامه دیدارهایش با علما و مراجع، با آیت الله جوادی آملی، آیت الله نوری همدانی و نماینده آیتالله سیستانی دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وی در دیدار با آیت الله جوادی آملی در سخنانی اظهار داشت: امروز کشور، انقلاب و نظام در شرایط بسیار حساس و ویژه ای قرار گرفته که درسالیان گذشته بی سابقه بوده است. وی افزود: امروز در کشور مسائل مختلفی همچون افزایش و شکاف بین گروه ها و جناح ها به بهانه های مختلف مشکلات شدید اقتصادی را مشاهده می کنیم.

به گفته او، متاسفانه ظرف چند ماه، دارایی و ثروت مردم به نصف تقلیل یافته، و از همه مهم تر بی ثباتی در بازار، ضربات سنگینی را به فعالان بخش اقتصادی وارد آورده است. در روابط خارجی کشور، طی این چند سال به گونه ای عمل شده که دشمنان ما فرصت های بیشتری برای توطئه علیه نظام انقلاب و مردم یافته اند و فشار بی سابقه ای به کشور وارد کرده اند.

روحانی تاکید کرد: اگر بخواهیم مسائل و مشکلاتی که در کشور ایجاد شده را حل کنیم باید یک بار دیگر با شور و احساس مسئولیت به وحدت ملی برسیم و مدیریت کارآمدی در کشور داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که در برابر دشمن خارجی باید قدرت ملی را افزایش دهیم گفت: با این قدرت می توانیم مخالفان را با قدرت و چانه زنی بیشتر پای میز مذاکره نشانده و مشکلات را حل نماییم. برای اولین بار در طول حیات انقلاب، شورای امنیت سازمان ملل توانسته با بهانه های واهی از طریق تحریم ها فشارهای شدیدی را علیه ما وضع کند. امیدوارم بتوانیم با حمایت و حضور مراجع بزرگ عظام با شور و نشاط و حضور حداکثری مردم در انتخابات کشور از این وضعیت نابسامان خارج شویم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار نیز گفت: من مطالب و تحلیل شما را به عنوان بیانات جامع قبول دارم.

وی درادامه با بیان این که دین اسلام دین سیاسی است که برای همه زوایای زندگی بشر برنامه دارد، به خطر جدایی دین از صحنه سیاسی و اجتماعی در کشورهای غربی و تبعات منفی آن اشاره کرد و اظهار داشت: این که امروز می بینیم اروپاییان آرام هستند به دلیل این است که از جنگ و کشتار خسته شده اند.

وی ادامه داد: فاصله جنگ جهانی اول و دوم زیاد نبود وغربی ها به واسطه کشتار عظیمی که در این جنگها به وقوع پیوست به ظاهر آرام شده و به صادر کردن دمکراسی پرداختند و نتیجه دمکراسی صادر شده توسط آن ها را می توان درکشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و میانمار مشاهده کرد. وضعیت موجود جهان به واسطه فاصله از دین است.

این مفسر بزرگ قرآن با اشاره به اینکه در نظام اسلامی مردم ستون نظام هستند بیان داشت: کارگزاران حکومتی باید بدانند اگر مردم حرف آن ها را گوش می دهند به واسطه دینی بودنشان می باشد و جدایی مسئولین از دین باعث گذر مردم از انها شده و دیگر ندای آنها را لبیک نخواهند گفت.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز بیش از 70 میلیون جمعیت دارد که یک صدم جمعیت جهان را تشکیل می دهد ولی کشور ایران دارای 10 درصد منابع جهان است و این منابع در عدم تامین نیاز مردم نشان از مدیریت ضعیف در امور اجرایی کشور است، تاکید کرد که این در حالی است که در کشور مدیران خلاق و مدبر کم نداریم.

وی در اهمیت انتخابات پیش رو بیان داشت: وظیفه ما حضور حداکثری در انتخابات است و وظیفه نامزدها هم این است که اگر فردی را تواناتر و اصلح تر از خود دیدند میدان را به او واگذار نمایند.

آیت الله جوادی آملی در خاتمه با بیان این که امروز دنیا بر روی انرژی هسته ای ما حساس شده است و باید در قبال آن تدبیری صحیح اندیشیده شود، گفت: چند سال پیش در کشور جشن خودکفایی گندم برگزار نمودند ولی امروز می بینیم دولت اقدام به واردات گندم می کند؛ مسئولان باید مسئولیت کارها و تصمیماتی که می گیرند را برعهده گرفته و اشتباهات خود را جبران نمایند.

روحانی همچنین با آیت الله نوری همدانی نیز دیدار کرد. او در این دیدار، در سخنانی اظهار داشت: شرایط انتخابات این دوره ریاست جمهوری با دوره های پیشین کاملا متفاوت است شرایط بین المللی، اوضاع منطقه و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، شرایط ویژه و سختی را پیش روی ما قرار داده و راه حل آن انتخابات رقابتی پرشور، حداکثری و انتخاب فردی است که از رجل مذهبی و سیاسی و دارای سابقه قوی در مدیریت باشد و نقش مراجع در تبیین این مسیر نقشی بسیار حساس و تاریخی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز با اشاره به سوابق انقلابی و مدیریتی دکتر روحانی گفت: شما را به عنوان کسی که دارای سوابق مدیریت در پستهای حساس موفق بودید قبول دارم و با شما سوابق رفاقتی طولانی دارم.

آیت الله نوری همدانی، همچنین وضع اقتصادی کشور را غیر قابل تحمل دانسته و گفت: مردم فشار زیادی را تحمل می کنند که بسیار از آنها مربوط به تحریم نیست بلکه مربوط به ضعف مدیریت در کشور است.وی با انتقاد از کثرت نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد: ما وظیفه داریم مردم را برای خلق حماسه بزرگ آماده کنیم و با کاهش کاندیداها و تمرکز آرا انتخاباتی محکم داشته باشیم./خبرآنلاین