اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کمک به معیشت مردم از مابه‌التفاوت نرخ ارز



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

کمک به معیشت مردم از مابه‌التفاوت نرخ ارز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمک به معیشت مردم باید از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز در اولویت قوا قرار گیرد.

سید سعید زمانیان دهکردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ،افزود: جلسات مستمری بین دولت و مجلس برای تعالی مسائل اقتصادی کشور و بهتر شدن معیشت مردم برگزار شده است که با همدلی بیشتر دولت و مجلس می‌توان مشکلات اقتصادی مردم را حل کرد.

وی همچنین درمورد حفظ قدرت خرید مردم گفت: با توجه به گرانی‌های ایجاد شده و عدم کنترل و نظارت و همچنین نوسان نرخ ارز ضرورت دارد، تأکید مقام معظم رهبری درمورد ارزاق عمومی و معیشت مردم مد نظر قرار گیرد.

نماینده شهرکرد در مجلس افزود: البته کمک کردن به مردم به نظر من باید با پرداخت کالاهای اساسی بدون پرداخت پول بیشتر به مردم باشد که این امر باعث افزایش تورم و بهم ریختن رابطه عرضه و تقاضا در جامعه می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: تورم پی‌در‌پی در سالهای اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده و باید در قالب ارزاق عمومی و کالاهای اساسی از طریق کارتهای الکترونیکی هوشمند به زندگی مردم کمک کرد.

زمانیان در مورد اینکه آیا کمک معیشتی به همه مردم و یا عده‌ خاصی انجام شود، گفت: اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا می‌شد، قراربود، وضع دهک‌های جامعه بهتر می‌شد، اما آنچه اتفاق افتاد، یارانه نقدی به همه اقشار داده شد، در حالی که باید اقشار آسیب پذیر دهک یک تا پنج کمک می‌شدند و امروز اگر قرار است کالاهای اساسی به مردم بدهند، به نظر من از دهک یک تا شش پرداخت شود و دهک‌های دیگر نیازی به این کمک‌ها ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: وقتی یایارنه نقدی به همه اقشار یکسان پرداخت می‌شود، عده‌ای رفاه بیشتری دارند و نیاز به ان کمک ندارند، اما دهک‌های پایین نیاز بیشتری به آن دارند.

وی درمورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: در شرایط تورم و نوسان ارزی به مصلحت نیست که فاز دوم اجرا شود و باید شرایط برای اجرای فاز دوم فراهم شود.

زمانیان افزود: کسانیکه از توان مالی بالایی برخوردار هستند، باید از طریق پرداخت مالیات به اقشار آسیب پذیر کمک کنند.

وی درمورد منابع کمک معیشتی عیدانه به مردم، گفت: منابع باید توسط دولت تعریف شود و با این منابع کمک غیرنقدی به مردم در اقشار کم درآمد انجام شود و به نظر من بهترین منبع برای دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و ارز مبادلاتی است که از این طریق درآمد کلانی ایجاد شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد اینکه دولت اعلام کرده ارز نفروخته است، گفت: مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع 1226 تومان و نرخ ارز اتاق مبادلات درآمد کلانی ایجاد کرده که می‌توان این مابه‌التفاوت را در قالب یارانه کالاهای اساسی به مردم پرداخت کرد.

زمانیان در مورد داشتن ذخایر کالاهای اساسی در کشور گفت: به شکر خدا و با درایت مدیران، کالاهای اساسی به اندازه کافی در کشور وجود دارد و هیچ مشکلی برای تأمین این کالاها وجود ندارد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
مابه التفاوت مرحله اول و دوم هدفمندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک مرکزی تکذیب کرد: یارانه ها از محل مابه التفاوت نرخ ارز تامین نشده است



 

اقتصاد کلان - روابط عمومی بانک مرکزی خبر منتشر شده از سوی برخی از رسانه ها در مورد محل تامین یارانه نقدی اسفند را تکذیب کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد :عطف به خبر منتشره در برخی رسانه ها،مورخ 17/12/90درخصوص ما به التفاوت ارز دریافتی از بانکها ، ضمن تکذیب تامین اعتبار یارانه ها از محل مابه التفاوت ارز دریافتی از بانکها ،به اطلاع می رساند : برداشت از حساب بانکها بابت بخشی از مابه التفاوت قیمت ارز خریداری شده از بانک مرکزی و قیمت فروش ارز از سوی بانکها و در راستای اجرای مصوبه کمیته ساماندهی بازار ارز (کمیته پنج نفره ) بوده که اواسط بهمن ماه سال جاری طی نامه ای به بانکها ابلاغ شده است . این امر با توجه به شرایط بازار ارز و صرفا به منظور نظارت بانک مرکزی بر اقدامات بانکها صورت گرفته است .

بدیهی است چنانچه بانکها آمار و ارقام عملکرد خود را اعلام نمایند ، بانک مرکزی نسبت به اصلاح ارقام مورد اشاره اقدام خواهد کرد .... / خبر گزاری  : خبر آنلاین