اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف گورهای 7 هزار ساله در خوزستان


عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد محوطه باستان‌شناسی تل‌چگا سفلی، یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیشاتاریخی خوزستان که در نیم‌قرن اخیر همواره در معرض تعرض قرار گرفته است، به کشف گورهای هفت هزار ساله منجر شد.

خبرآنلاین: عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد محوطه باستان‌شناسی تل‌چگا سفلی، یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیشاتاریخی خوزستان که در نیم‌قرن اخیر همواره در معرض تعرض قرار گرفته است، به کشف گورهای هفت هزار ساله منجر شد.

عباس مقدم، سرپرست هیأت باستان‌شناسی تل‌چگا سفلی، گفت: با توجه به روند بسیار سریع تخریب محوطه تل‌چگا سفلی، برنامه تعیین عرصه محوطه تعریف و با حمایت معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان، اجرا شد.

وی افزود: این برنامه در دو مرحله مطالعات پیش‌میدانی و میدانی صورت پذیرفته است. در بخش مطالعات پیش‌میدانی، علاوه‌بر گزارش‌های منتشر‌شده توسط دیتمن، تمامی نقشه‌ها، تصاویر هوایی و ماهواره‌ای تهیه و به دقت ارزیابی شدند.

او با اشاره به شروع مطالعات میدانی تعیین عرصه از اردیبهشت‌ماه سال‌ِجاری، گفت: در بخش مطالعات میدانی برنامه، هیأت باستان‌شناسی ابتدا شروع به مستند‌سازی وضع موجود محوطه کرد و تمامی تغییرات طبیعی و انسانی ایجاد‌شده در عرصه و پیرامون محوطه را به دقت ثبت کرد.

به‌گفته عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هیأت باستان‌شناسی بر مبنای ضوابطی برای دستیابی به درک بهتری از گستره محوطه باستانی تل‌چگا به گمانه‌زنی‌هایی پیرامون محوطه پرداخت.

مقدم با اشاره به شناسایی گورستان‌های باستانی توسط هیأت باستان‌شناسی افزود: این گورستان‌ها که برخی از آنها بر مبنای تغییرات سطحی نمایان شده بودند، شواهدی ارائه کردند که تاریخی برابر با اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد را نشان می‌دهد.

او گفت: از همین‌رو با استفاده از علوم میان‌رشته‌ای، متخصصان با ابزارهای روزآمد، به بررسی ژئو مغناطیس بخش‌هایی از این گورستان پرداختند. نتایج این بررسی به ما کمک بسیار زیادی کرد، چراکه توانستیم بدون انجام هرگونه کاوش پیرامون محوطه، شناخت خوبی از شکل و پراکندگی گورها به‌دست آوریم.

مقدم در پایان گفت: برنامه میدانی تعیین عرصه محوطه تل‌چگا سفلی، که مجوز آن توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده بود، پایان یافته است و هیأت باستان‌شناسی سرگرم تهیه و تدوین گزارشی مفصل از فعالیت‌های انجام‌شده است. یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیشاتاریخی محوطه باستانی تل‌چگا سفلی در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره، یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیشاتاریخی در جنوب غربی ایران است.

تل‌چگا سفلی در دهه ١٩٧٠ میلادی توسط هیأتی به سرپرستی هانس نیسن، از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، شناسایی شد. بعد‌ها، رینهارد دیتمن، به تفصیل به الگو‌های زیستگاهی دشت‌های بهبهان و زهره پرداخت. در الگوهای زیستگاهی‌ای که دیتمن ارائه کرده است، از تل‌چگا سفلی به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است.

در سال ١٣٨٨ شمسی، کامیار عبدی در یک برنامه بررسی و شناسایی آثار شهرستان بهبهان، از آثاری که دیتمن شناسایی کرده بود، بازدید کرد و پس از آن متعاقبا، به همت زنده‌یاد گنجی، تل‌چگا سفلی درسال ١٣٨٨ به شماره ٢٨٨٢٢، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


ویدیو مرتبط :
کشف کرگدن ده هزار ساله!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله/ کشف رازهای تمدنی



 

 

محققان یک مومیایی از مصر باستان که سن تقریبی آن به 3 هزار سال می رسد را در مرکز پزشکی منچستر رویال اینفیرمری در دانشگاه منچستر اسکن CT کرده تا رازهای تمدن آن را کشف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر آبیر حلمی اظهار داشت: آخرین تکنیکهای اشعه X می تواند تصاویر سه بعدی از این گنجیه های تاریخی که در داخل تابوتهای چوبی قرار دارند را بدون ایجاد صدمه و بازکردن آنها فراهم کند.

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

تصویر مومیایی در موزه بریتانیا پس از اسکن در مرکز پزشکی رویال اینفیرمری

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

تابوت یکی از مومیاییهای مصر در حال وارد شدن به دستگاه اسکنر

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

ابیر حلمی دانشجوی دکترای دانشگاه منچستر پروژه اسکن این مومیایی را در مرکز پزشکی منچستر رویال اینفیرمری برعهده دارد

دکتر هلمی از دانشگاه منچستر تاکنون هفت مومیایی را از موزه بریتانیا آزمایش کرده است.

یکی از آنها کاهنی بود که با 11 طلسم طلایی به عنوان نشانه ای از جایگاه اجتماعی وی در آن زمان خاک شده است. یک دختر 12 ساله و یک مرد بزرگسال نیز از دیگر نمونه ها بوده اند.

این مومیاییها به مرکز پزشکی رویال اینفیرمری در دانشگاه منچستر منتقل شده اند تا زیر دستگاه اسکنری قرار بگیرند که برای بیماران عادی استفاده می شود.

نتیجه این تصاویر چشم انداز منحصر به فردی از سلامت و رفتار مردم در سال 900 پیش از میلاد مسیح بوده است، دوره ای که مصریان از تکنیکهای جدید حفظ و نگهداری درگذشتگان استفاده می کردند.

ابر حلمی دانشجوی دکترای دانشگاه منچستر است که توانست متصدیان موزه بریتانیا در لندن را متقاعد کند که این مومیاییهای ارزشمند را برای این پروژه تحقیقاتی به دست وی بسپارند.

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

مومیای موزه بریتانیا که توسط ابر حلمی دانشجوی دکترای دانشگاه منچستر در مرکز پزشکی رویال اینفیرمری اسکن می شود

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

ظاهر تزئینی یکی از تابوتها به عنوان بخشی از آزمایش اسکن می شود

حلمی گفت: مصریان باستان هزاران سال اقدام به مومیایی کردن اجساد می کردند و تمام مدت به پاک کردن آنها می پرداختند.

وی افزود: آنها می خواستند که این اقدام به بهترین شکل انجام شود از این رو اجساد درگذشتگان را شبیه زمانی درست می کردند که آنها در قید حیات بودند و در چشمان آنها سنگ می گذاشتند تا صورت آنها شبیه وقتی باشد که نگاه زنده ای در آن جریان داشت.

این محقق یادآور شد: آنچه که همراه این اجساد دفن شده و مواد استفاده شده در این فرآیند به ما درباره خانواده آنها اطلاعاتی می دهد و این که ما در می یابیم که آنها در آن زمان چه موادی در دسترس داشته اند.

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

اسکن تمام بدن از یکی از مومیاییهای موزه بریتانیا

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

اسکنها نشان می دهد که یک تکه فلز بی بها در داخل تابوت قرار داده شده است

 تصاویری از اسکن مومیایی 3 هزار ساله, اسکن مومیایی 3 هزار ساله

این اسکنها جایگاه استخوانها را در داخل تابوت نشان می دهد/خبر گزاری مهر