اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف پی سوز 800 ساله در مقبره فردوسی


گمانه زنی باستان شناسی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت حدود 7 هکتار به کشف پی سوز سفالی با لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری انجامید.

فرارو:  گمانه زنی باستان شناسی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی به مساحت حدود 7 هکتار به کشف پی سوز سفالی با لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری انجامید.

صنایع دستی و گردشگری، حسین عباس زاده سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی این خبر را اعلام و تصریح کرد که این طرح با هدف بررسی علمی و باستان شناسی و لایه نگاری این منطقه انجام شد.

به گفته او پس از گمانه زنی لایه های تاریخی و رسیدن به آثار معماری و اشیای تاریخی کار متوقف شد. عباس زاده گفت : در این طرح 17گمانه ایجاد شد و در اغلب گمانه ها تا عمق 3/5متری پیش رفتیم.

کشف پی سوز 800 ساله در مقبره فردوسی

سرپرست هیأت گمانه زنی در محوطه جلوخان آرامگاه فردوسی تصریح کرد: به جز یکی دو مورد که به زباله برخوردیم طبق برنامه در گمانه هایی که به آثار تاریخی نرسیدیم تا خاک بکر پیش رفتیم.

او خاطر نشان ساخت که با اتمام طرح گمانه زنی به هدف اولیه که یافتن لایه های تاریخی در محوطه بود رسیدیم و برایمان ثابت شد که در این منطقه آثار تاریخی وجود دارد.

عباس زاده گفت که در تمامی گمانه های ایجاد شده آثار و بقایای حضور انسان به چشم می خورد و در برخی از گمانه ها هم آثار معماری و اشیای سفالی مشاهده شد.

وی عمده ترین شی تاریخی حاصل از این طرح را پی سوز سفالی دارای لعاب فیروزه ای متعلق به قرون ششم و هفتم هجری قمری اعلام کرد.

به گفته عباس زاده در بخش معماری نیز بقایای دیوار و کف پوش آجری مهمترین یافته گروه بود .

این باستان شناس در پایان یادآورشد که برای ادامه کار و انجام کاوش دراین محوطه تاریخی، گمانه ها باید وسیع تر شوند .


ویدیو مرتبط :
کشف ردپاهای 800 هزار ساله انسان در انگلستان - گجت نیوز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف طومار 800 ساله از قاچاقچیان! +عکس



کشف طومار 800 ساله از قاچاقچیان! +عکس

چندی پیش طوماری به زبان عبری و با قدمت 800 سال که بر روی پوست آهو نگاشته شده و حدود 2 سال قبل از کنیسۀ یهودیان شیراز به سرقت رفته بود؛ توسط نیروهای اطلاعات سپاه فجر استان فارس، کشف و سارقان آن تحویل مقام قضائی استان شدند.

مشرق: چندی پیش طوماری به زبان عبری و با قدمت 800 سال که بر روی پوست آهو نگاشته شده و حدود 2 سال قبل از کنیسۀ یهودیان شیراز به سرقت رفته بود؛ توسط نیروهای اطلاعات سپاه فجر استان فارس، کشف و سارقان آن تحویل مقام قضائی استان شدند.

این طومار در شهریور ماه سال جاری و همزمان با برگزاری اجلاس سران عدم تعهد، گشت های بسیج شهر شیراز به 2 نفر مشکوک می‌شوند و پس از بازرسی این افراد، سه جلد کتاب به زبان عبری از آنها کشف و به انجمن کلیمیان شیراز ارسال می شود./برترینها

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

پس از ارسال این کتب به انجمن کلیمیان، مسوولان انجمن در پاسخ عنوان می‌کنند "این کتاب‌ها به همراه طوماری حدود 2 سال قبل به سرقت رفته است" و از اطلاعات سپاه درخواست پیگیری موضوع را می کنند که با پیگیری‌، سارقان اصلی شناسایی و طومار مذکور از مخفیگاه آن ها کشف می‌شود که موجب خشنودی و رضایت کلیمیان شیراز شده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

گفتنی است این طومار 800 ساله، بر روی پوست آهو، بدون نقطه و اعراب و با مرکبی خاص نگاشته شده است که نمونه های دیگری از آن در شهرهای میمند، فیروزآباد و زرقان استان فارس وجود داشته که همگی به شیراز منتقل شده‌است. این طومارها در مراسم مذهبی کلیمیان خوانده می شود.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب