اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کشف سکه های دوره ولایت عهدی امام رضا(ع) از قاچاقچیان



اخبار,اخبار حوادث,سکه دوره ولایت عهدی امام رضا

اخبار حوادث -  کشف سکه های دوره ولایت عهدی امام رضا(ع) از قاچاقچیان

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از کشف ۱۰۴۸ قطعه سکه تاریخی از قاچاقچیان اشیا و اموال تاریخی خبر داد.

سرهنگ محمد کربلایی حریری در گفت​وگو با واحد مرکزی خبر گفت: کارکنان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از چهار ماه کار مراقبتی این سکه ها را در کارگاهی در مرکز شهر تهران که در لوای کارگاه طلاسازی فعالیت می کرد کشف کرده اند.

وی افزود: پس از بررسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مشخص شد که 33 قطعه از این سکه ها از جنس طلا و مربوط به دوران مختلف تاریخی و منحصر به فردترین آن ها متعلق به دوره ولایت عهدی حضرت امام رضا(ع) در دوره عباسیان است.

سرهنگ کربلایی حریری گفت: بقیه سکه ها نیز از جنس نقره و نیکل و مربوط به دوره های ساسانی،سلوکی، ایلخانی و اسلامی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در این باره یک متهم دستگیر و پس از تحقیقات اولیه مشخص شد که وی قصد فروش بخشی از این مجموعه کم نظیر را به قیمت 500 میلیون تومان به یکی از بازرگانان کشورهای همسایه داشته است.

سرهنگ کربلایی حریری به شهروندان توصیه کرد از خرید و فروش آثار تاریخی که جرم محسوب می شود پرهیز کنند و در صورت مشاهده قاچاق اشیا و اموال تاریخی با شماره تلفن های 88342883 و 88342884 تماس بگیرند.
 

اخبار حوادث - جام جم


ویدیو مرتبط :
فعالیت خادمان امام رضا در جشن ولایت امام رضا در بیدخت 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تشبیه برجام به ولایت‌ عهدی امام رضا (ع)


امام جمعه مشهد گفت: همان‌طور که پذیرش ولایت‌عهدی به مثابه‌ی نرمش قهرمانه از سوی امام رضا(ع) بود و از این طریق توانستند به اهداف، آرمان و آمال‌های عبادی‌شان جامعه عمل بپوشانند، ما نیز باید از برجام و توافق به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف‌مان استفاده کنیم.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» با اشاره به این‌که «برجام تصویب بشود یا نشود از آن باید به عنوان ابزاری برای تحقق دیگر اهداف‎‌مان استفاده کنیم»، خاطرنشان کرد: برای پیشبرد اهداف انقلابی باید اصل استکبارستیزی مورد تأکید رهبری را دنبال کنیم و از توافق پیش آمده به نفع پیشبرد اهداف‌مان بهره گیریم، این همان نرمش قهرمانانه‌ای است که می‌توان از سیره سیاسی امام رضا(ع) آموخت.

وی با بیان این‌که «نتیجه این توافق نباید به این منجر شود که جذب غربی‌ها شویم و سفره‌ی آمریکایی‌ها در کشور پهن شود»، ادامه داد: باید اصل استکبارستیزی را با قدرت هر چه بیشتر دنبال کنیم و همان طور که رهبری فرمودند متن برجام تصویب شود یا نشود به حول قوه الهی اجازه سوءاستفاده از آن را به دشمن نمی‌دهیم

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک دهه کرامت، افزود: همه‌ی ماه ذی‌القعده متعلق به امام رضا(ع) است، چون اول ماه ولادت خواهر بزرگوارشان فاطعه معصومه(س)، 11 ذی‌القعده ولادت خودشان علی‌بن‌موسی الرضا(ع)، 23 ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)، 25 ذی‌القعده دحوالارض و آخر ماهم سالروز شهادت امام جواد(ع) است.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: در سیره سیاسی امام رضا(ع) آموزه‌های سیاسی قابل توجهی وجود دارد که می‌تواند با موقعیت سیاسی کنونی ما تطبیق پیدا کند و ما می‌توانیم از آموزه سیاسی امام هشتم(ع) یک راهبرد برای زندگی امروزمان برداشت کنیم.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای و برجام، یادآور شد: آن چیزی که در عرصه بین‌المللی به وقوع پیوست و نتیجه‌ی مذاکرات بود، برجام است و اگر بخواهیم نمونه‌ی سیاسی آن را در سیره سیاسی امام رضا(ع) پیدا کنیم و به چگونگی برخورد امام (ع) با آن اطلاع یابیم، همان مسأله قبول ولایت‌عهدی توسط ایشان است.

عضو مجلس خبرگان با طرح این پرسش که امام رضا(ع) در خصوص پذیرش ولایتعهدی چگونه برخورد کرد، افزود: مأمون متوجه شده بود که دیگر سرکوبی ائمه، زندانی و شکنجه کردن آنان پاسخ نمی‌دهد و این اقدامات تنها مردم را بیشتر متوجه ولایت می‌کند.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که «مأمون شیطنتی مبنی بر ریشه‌کن کردن امامت در سر می‌پروراند»، خاطرنشان کرد: مأمون در صدد بود با آوردن امام از مدینه به مرو خودش ولیعهد شود و امام را مجبور به پذیرش خلافت کند و بعد از به شهادت رساندن ایشان، خودش را جانشین نصب شده امام معرفی کند، تا بدین صورت جریان امامت برای همیشه از بین برود.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که «امام رضا(ع) از همان آغاز متوجه توطئه مأمون شده بودند و از همان ابتدا شروع به افشاگری کردند»، تصریح کرد: ایشان هنگام سفر به مرو، به هنگام خداحافظی با اهل بیت‌شان گفتند برای مظلومیت من گریه کنید، چون مأمون می‌خواهد من را بکشد.

وی با اشاره به این‌که اهالی مدینه برای بدرقه امام(ع) به مرو و به خلافت رسیدن ایشان جلوی درب منزل این بزگوار تجمع کرده بودند، افزود: کنیز حضرت(ع) گریه‌کنان از خانه خارج می‌شود و می‌گوید امام(ع) به اهل خانه گفتند می‌‎توانید از الان، برای شهادت من در غربت عزاداری کنید.

علم‌الهدی ادامه داد: زمانی که مأمون می‌خواست خلافت را به امام تفویض کند امام نپذیرفتند و ایشان خطاب به مأمون گفتند، اگر خلافت حق خدایی است تو حق نداری آن را به کس دیگری تفویض کنی و اگر خلافت حق اهل بیت(ع) است، چرا آن را غصب کرده‌ای.

امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام رضا(ع) چندین بار پیشنهاد مأمون مبنی بر پذیرش ولایت‌عهدی را رد کردند، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) فرمودند از آن جهت ولایت‌عهدی را قبول کردم که مأمون مرا تهدید به کشتن می‌کرد.

عضو مجلس خبرگان با طرح این پرسش که چرا امام رضا(ع) پذیرش ولایت‌عهدی را بر شهادت ترجیح دادند در حالی که می‌دانستند آخر به شهادت می‌رسند؟»، افزود: امام با پذیرش ولایت‌عهدی و فرصت پیش آمده از این طریق به ترویج تشیع پرداختند، چون تشیع در آن زمان به‌صورت رسمی در جامعه مطرح نبود.

وی یادآور شد: دومین فرصت پیش آمده برای امام آن بود که ایشان از ظرفیت بسیج نیروهای آن جامعه بهره بردند و از محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع)، توانستند تشکل‌های شیعی به وجود آورند و آن را منسجم کنند.

علم‌الهدی افزود: سومین فرصت پیش آمده برای امام(ع) این بود که ایشان در همه‌ی ارکان دولت مأمون نفوذ کردند و حتی ارتش و نیروی نظامی دستگاه‌ عباسی را جذب خودشان کردند تا حدی که کار به جایی رسید که لشکر مأمون علیه وی شورش کردند و امام(ع) با واسطه‌گری همه‌ی شورشیان را آرام کردند که این مسأله نشان از نفوذ امام(ع) دارد.

امام جمعه مشهد فرصت چهارم را استکبارستیزی امام(ع) دانست و یادآور شد: ما نیز باید از این راهبرد در برابر مسأله توافق بهره گیریم و همان‌طور که پذیرش ولایت‌عهدی به مثابه‌ی نرمش قهرمانه از سوی امام(ع) بود و از این طریق توانستند به اهداف، آرمان و آمال‌های عبادی‌شان جامعه عمل بپوشانند ما نیز باید از برجام و توافق به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف‌مان استفاده کنیم.