اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کسینجر: ایران مشکل بزرگتری از داعش است/ امپراتوری ایرانی ها در حال شکل گیری است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,هنری کسینجر


 اخبار سیاست خارجی - کسینجر: ایران مشکل بزرگتری از داعش است/ امپراتوری ایرانی ها در حال شکل گیری است

"در شرایط کنونی یک محور شیعه از ایران تا بغداد و سوریه و از آنجا تا جنوب لبنان و مرزهای مدیترانه کشیده شده است ... "

هنری کسینجر  وزیر خارجه اسبق و نظریه پرداز آمریکایی روابط بین الملل روز گذشته در یک مصاحبه رادیویی ایران را مشکلی بزرگ تر از داعش برای آمریکا دانست.

به گزارش عصر ایران به نقل از هافینگتون پست کسینجر در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (NPR) با اشاره به جایگاه تاریخی ایران و نفوذ این کشوردر منطقه خاورمیانه ایران را مستعد ترین کشور منطقه برای ایجاد هژمونی و تشکیل یک امپراتوری قوی در خاورمیانه دانست.

کسینجر با اشاره به اینکه نقشه خاورمیانه در حال تغییر است و مرزهای کنونی که ماحصل سال های پس از فروپاشی عثمانی و جنگ اول جهانی (1919-1920) در حال از بین رفتن است، افزود: این مساله از منظر استراتژیک یک فرصت بی نظیر در اختیار ایران قرار داده است.

من ایران را مشکل بزرگ تری از داعش می دانم. داعش گروهی متشکل از ماجراجویان نظامی با یک ایدئولوژی تهاجمی است. داعش اگر بخواهد تبدیل به یک واقعیت دائمی استراتژیک شود باید سرزمین های بیشتری را تحت سلطه خود گرفته و آنها را حفظ کند. از نظر من مقابله با گروهی چون داعش بسیار قابل کنترل تر از درگیری با کشوری چون ایران است.

کسینجر تاکید کرد در شرایط کنونی یک محور شیعه از ایران تا بغداد و سوریه و از آنجا تا جنوب لبنان و مرزهای مدیترانه کشیده شده است که این مساله در شرایط کنونی که مرزهای سیاسی سابق خاورمیانه در حال فرسایش است ، امکان تشکیل به گفته او یک "امپراتوری " را به ایران در منطقه خاورمیانه می دهد.

او درباره بحران روسیه و اوکراین نیز گفت غرب و روسیه دیدگاه های متفاوتی درباره اوکراین دارند و روسیه اوکراین را جزئی از میراث تاریخی خود می داند.

از این رو کسینجر توصیه کرد بهترین راه حل برای حل بحران اوکراین تبدیل این کشور به یک فنلاند و یا اتریش است به نحوی که به جای اینکه غرب بخواهد از اوکراین به عنوان یک پاسگاه مرزی استفاده کند این کشور تبدیل به پلی بین روسیه و غرب شود.

 کسینجر درباره احتمال نامزدی هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نیز گفت : او یک دوست خوب است و فکر می کنم رییس جمهور خوبی هم باشد . اما نامزدی او مرا در معذوریت قرار خواهد داد چون من (مثل همیشه) از جمهوریخواهان حمایت خواهم کرد.

 

 اخبار  سیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
رخ دوم تمدن ایران "اولین امپراتوری جهانی"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزنامه لوریان دو ژور: امپراتوری نوین ایران در حال شکل گیری است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته ای

به نظر می رسدکه ایران در حاشیه مذاکرات هسته ای با گروه پنج به اضافه یک از بحران حاکم در منطقه برای گسترش نفوذ خود در دنیای عرب بهره برداری کرده است.

روزنامه لوریان دو ژور در شماره امروز خود با عنوان ایران، یک امپراتوری؟ به بررسی نفوذ ایران در خاورمیانه پرداخت .

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این روزنامه نوشت: تهران به فعالی غیر قابل اجتناب در کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین مبدل شده است و رابطه تنگاتنگی با حماس دارد. امروز به نظر می رسد که این کشور برنده واقعی ایجاد موازنه قدرت در منطقه بوده است.

به نظر می رسدکه ایران در حاشیه مذاکرات هسته ای با گروه پنج به اضافه یک از بحران حاکم در منطقه برای گسترش نفوذ خود در دنیای عرب بهره برداری کرده است. این کشور گرچه از ابزارهای مانند ابزارهای نظامی ائتلاف بین المللی و امکانات مالی برخوردای نیست، اما به هر ترتیب می تواند روی یک استراتژی منسجم برای پیشبرد مهره هایش در مناطق متشنج در منطقه حساب کند. ایران بر خلاف رقیبش (عربستان) که با اتکا بر مذهب، روی ائتلاف کشورهای منطقه برنامه ریزی کرده است، استراتژی خود را مستقیما با مناطق مختلف هماهنگ می کند. این کشور برای پیشبرد این استراتژی همزمان با تجهیز متحدانش یک سیاست نرم را در دستور کار خود قرار داده است.

برنارد اورکارد کارشناس مسایل ایران و مدیر تحقیقات «مرکز ملی تحقیقات استرات‍ژیک» در سال دو هزار و نُه ایران را کشوری ضعیف و یک شیر زخمی که جز قبول شکست گزینه دیگری پیش رو ندارد توصیف کرده بود، اما امروز این وضع کاملا تغییر کرده ، تاجایی که پیشروی های ایران در بسیاری از رهبران کشورهای غربی احساس در محاصره بودن از سوی این کشور ایجاد کرده است. آیا همانطور که علی یونسی یکی از مشاوران سیاسی حسن روحانی گفت، ایران در حال ایجاد یک امپراتوری نوین در خاورمیانه است


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک