اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کری در مذاکرات هسته ای موضوع آمریکایی‌های زندانی را مطرح کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ارنست مونیز

وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات منتهی به توافق جامع هسته ای با ایران مشارکت داشت، گفت جان کری در هر فرصتی موضوع آمریکایی های زندانی در ایران را مطرح می کرده است..

ارنست موینز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان، گفت: جان کری در هر فرصتی در مورد دیگر موضوعات با ایران از جمله آمریکایی هایی که در ایران زندانی هستند نیز صحبت کرد ولی موضوع اصلی مذاکرات درباره مساله هسته ای ایران بود.

مونیز که یک فیزیکدان است به همراه علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نقشی تاثیرگذار در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ ایفا کردند. مونیز و صالحی هر دو فارغ التحصیل دانشگاه MIT هستند.

با این حال مذاکره کنندگان ایرانی تاکید دارند که در طول مذاکرات هسته ای تنها در این رابطه با مقامات آمریکایی گفتگو کرده اند. وزیر انرژی آمریکا همچنین از مذاکرات هسته ای با ایران و توافق نهایی دفاع کرد و گفت: توافقی که بدست آمده نسبت به اینکه هیچ کاری نمی کردیم، محدودیت های بسیار قوی تری را بر روی برنامه هسته ای ایران اعمال می کند.

وی افزود: اگر ایران بخواهد به هر شکلی ما را فریب دهد، ما به اندازه کافی فرصت داریم که از آن مطلع شویم. بر این اساس ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز سه شنبه ۲۳ تیرماه در وین اتریش به ۱۲ سال مذاکرات هسته ای ایران با رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک پایان دادند.

شماری از اتباع ایرانی که تابعیت آمریکایی نیز دارند از جمله جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بنا به دلایل مختلف در حالی در ایران در بازداشت به سر می برند که این کشور تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد.

گفتنی است برخی از مخالفان توافق هسته ای با ایران از دولت اوباما انتقاد می کنند که چرا در طول مذاکرات با ایران، موضوع زندانیان آمریکایی را مطرح نکرده است.

سیاست خارجی - مهر


ویدیو مرتبط :
اظهارات جان کری درباره مذاکرات هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کری: موضوع زندانیان آمریکایی در ایران در تمامی جلسات هسته‌ای مطرح شد / تلاش کنیم تا توافق هسته‌ای به نتیجه برسد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه امروز خود گفت که درباره ۴ آمریکایی که هم اکنون در زندان های ایران هستند در تمامی جلسات مذاکرات هسته ای وین طرح مسأله کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی ام. اس. ان. بی. سی، وزیر امورخارجه آمریکا در مصاحبه امروز خود گفت که درباره ۴ آمریکایی که هم اکنون در زندان های ایران هستند در تمامی جلسات مذاکرات هسته ای وین طرح مسأله کرده است.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت: هیچ جلسه مذاکراتی در فرایند گفتگوهای هسته ای با ایران نبود که من موضوع ۴ آمریکایی زندانی در ایران را مطرح نکرده و درباره آن صحبت نکرده باشم.

کری ادامه داد: این موضوع را در آخرین دور گفتگوهای هسته ای و پیش از اعلام توافق جامع هسته ای نیز با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران مطرح کرده و درباره آن بحث و تبادل نظر کردیم.

برخی دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را به خاطر از دست دادن فرصت در پیگیری و اعمال فشار بر ایران در مذاکرات هسته ای با هدف آزادی ۴ زندانی مذکور مورد انتقاد قرار داده اند.

به ادعای روزنامه نیویورک تایمز، این افراد عبارتند از: «امیر حکمتی» تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، «سعید عابدینی»، «جیسون رضاییان» خبرنگار واشنگتن پست و «رابرت لوینسون» افسر بازنشسته اف بی آی.

تلاش کنیم تا توافق هسته‌ای به نتیجه برسد/ فرصت زیادی نداریم
همچنین جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: با محدویت های اعمالی بر برنامه هسته ای ایران، امکان ساخت تسلیحات هسته ای وجود ندارد. تأثیر اورانیوم در یک مکان به اندازه ای است که ایران نمی تواند فعالیت هسته ای خود در یک مکان را از دید بازرسان مخفی نماید.

وی ادامه داد: توافق هسته ای وین میان کشورهای ۱+۵ و ایران، حاصل تلاشهای بی وقفه و کار دشوار چند سال است. در این مذاکرات، چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس نیز تلاشهای زیادی را مصروف داشتند.

کری اظهار داشت: جای خوشحالی است که دیپلماسی مثمر ثمر بود و اکنون باید ما کار را به نتیجه برسانیم. فرصت زیادی نداریم تا درباره جایگاه کنونی مان فکر کنیم. همه باید تلاش کنیم تا این توافق را عملی سازیم.

اخبار سیاست خارجی - مهر