اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کری: ایران می‌تواند غنی‌سازی را در "سطح خاصی" دنبال کند/ حصول توافق با ایران چندماهه امکان پذیر است



مذاکرات  ایران با آمریکا,گفتگوی تلفنی اوباما و  روحانی,جان کری

در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس؛
کری: ایران می‌تواند غنی‌سازی را در "سطح خاصی" دنبال کند/ حصول توافق با ایران چندماهه امکان پذیر است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه شب د مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا گفت: اگر ایران ثابت کند از برنامه هسته‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی شود حصول توافق با ایران طی چند ماه امکان پذیر است.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، "جان کری" گفت: "اگر ایران شرایط خاصی را فراهم کند ، خواسته رئیس جمهوری ایران در خصوص حصول توافق طی مدت سه تا شش ماه زودتر نیز امکان پذیر است."

کری گفت: "بسته به آن که ایران تا چه حدآماده همکاری باشد و آماده باشد شفافیت به خرج دهد، حصول توافق زودتر از این زمان نیز ممکن است".

وی همچنین گفت: "ضروری است ما در اینجا به توافق خوبی دست یابیم . توافق خوب به این معناست که کاملا قابل رسیدگی و اقدامات برای مشخص کردن این که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است بدون نقص باشد."

جان کری افزود: "اگر برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد و همه ما بتوانیم به آن پی ببریم همه جهان خواهد دید  ایران می تواند به شدت و به سرعت در جهت بهتر شدن حرکت کند."

کری ادامه داد: "اگر این یک برنامه صلح آمیز باشد ، ما و سراسر جهان می توانیم شاهد تغییر چشمگیر در روابط ایران و آمریکا به سمت بهبود روابط و یک تغییر سریع باشیم."

وی گفت:" تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود، آمریکا موضوع  لغو تحریم ها علیه ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد."

وی همچنین گفت: "باز کردن تاسیسات فردو به روی بازرسان بین المللی نشان خواهد داد ایران قصد ندارد به دنبال تسلیحات هسته ای باشد. آنها می توانند  فورا پروتکل ها، پروتکل های الحاقی جامعه بین المللی در ارتباط با بازرسیها را امضا کند."

جان کری همچنین گفت: "آنها می توانند پیشنهاد کنند برنامه غنی سازی را در سطح خاصی دنبال کنند زیرا برای یک برنامه صلح آمیز نیازی به غنی سازی در سطح بالا نیست."

جان کری در حالی این گفته ها را ابراز داشت که با گفتگوی تلفنی روز جمعه باراک اوباما و حسن روحانی در  روابط تهران و واشنگتن بهبودی حاصل شد.

"محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نیز در مصاحبه ای جداگانه با شبکه ای بی سی  گفت: حق این کشور در زمینه غنی سازی هسته ای صلح آمیز در مذاکرات با آمریکا قابل مذاکره نخواهد نیست و این کشور نیازی به غنی سازی اورانیوم در سطوح نظامی ندارد.

وی افزود: "ایران آماده است تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان بین المللی باز کند اما آمریکا نیز باید به تحریم های اقتصادی علیه ایران به عنوان بخشی از هرگونه توافق درباره برنامه هسته ای تهران پایان دهد."

ظریف در بحبوحه تلاشی فشرده به منظور حل موضوع هسته ای ایران تصریح کرد می تواند "فرصتی واقعی" را برای توافق با آمریکا ببیند.

وی در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: "مذاکره درباره جنبه های مختلف برنامه غنی سازی اورانیوم ایران امکانپذیر است اما حق ما در زمینه غنی سازی قابل مذاکره نیست."

ظریف گفت:"ما نیازی به اورانیوم در سطح نظامی نداریم. این یک امر بدیهی است و ما در این جهت حرکت نخواهیم کرد. یک ایران بدون تسلیحات هسته ای تنها هدف شما نیست ، هدف نخست و مهم ترین ما نیز است."

ظریف گفت ایران آماده است تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان بین المللی باز کند تا ثابت کند به دنبال بمب هسته ای نیست.

وی افزود: اگر آمریکا حاضر باشد حقوق ایران را به رسمیت بشناسد ، به حقوق ایران احترام بگذارد و از این منظر حرکت کند ، در آنصورت ما از فرصتی واقعی برخوردار خواهیم بود.

کری گفت پس از دستیابی به موافقتنامه ای که تضمین کند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است ، تحریم ها علیه این کشور می تواند لغو شود.

وی افزود آمریکا قصد ندارد تا زمانی که طی روندی کاملا قابل تایید و شفاف مشخص شود هدف از برنامه هسته ای ایران چیست ، تحریم ها علیه این کشور را لغو کند.

آخرین دور از مذاکرات ایران و قدرت های جهان ماه آوریل در شهر آلماتی قزاقستان و پیش از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران برگزار شد./باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
ایران:بازرسی از تاسیسات نظامی ایران امکان پذیر نیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: غنی‌سازی چه در سطح ۵ درصد و چه در سطح ۱۰۰ درصد حق ایران است/حمایت مسکو از توافق هسته ایی/ واکنش اتحادیه اروپا و عربستان



واکنش عربستان و اتحادیه اروپا به توافق هسته ایی

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران:
غنی‌سازی چه در سطح ۵ درصد و چه در سطح ۱۰۰ درصد حق ایران است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران، تأکید کرد: توافقنامه ایران و ۱+۵ به هیچ عنوان فعالیت‌های هسته‌‌ای ما را محدود نمی‌کند و در این توافق تنها میزان غنی‌سازی به طور داوطلبانه از سوی ایران تا ۵ درصد نگه داشته شده است.

به گزارش فارس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست خبری رئیس جمهور و در جمع خبرنگاران، با تاکید بر این که توافقنامه ایران و 1+5 به هیچ عنوان فعالیت های هسته‌‌ای ایران را محدود نمی‌کند، گفت: در این توافق فقط میزان غنی سازی به طور داوطلبانه از سوی ایران تا 5 درصد نگه داشته شده است که به مدت 6 ماه و تا آغاز مذاکرات جامع خواهد بود.

وی با بیان اینکه غنی‌‌سازی اورانیوم تا 100 درصد حق ما است، افزود: اگر امتیازی می‌دهیم به صورت داوطلبانه است و غنی‌سازی چه در سطح 5 درصد و چه در سطح 100 درصد حق جمهوری اسلامی ایران است.

صالحی خاطرنشان کرد: تقاضای ما برای دریافت اورانیوم غنی‌سازی شده 20 درصد از آژانس در شرایطی مطرح شد که آنها از این موضوع استنکاف کردند اما جوانان ما نشان دادند که از توانایی‌ها و توانمندی‌های زیادی برخوردارند و ما توانستیم اورانیوم 20 درصد را در داخل کشور تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: فعالیت‌های نیروگاه آب سنگین اراک، غنی سازی 5 درصد، تحقیق و توسعه، اکتشاف و استخراج در کشور ما ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه درباره موضع جان کری بعد از توافق ایران با 1+5 گفت: بنده نمی‌خواهم راجع به سخنان دیگران تحلیل ارایه کنم چرا که بهتر است به سخنان همکاران خودمان توجه کنیم و منتظر بمانیم تا متن توافقنامه صورت گرفته منتشر شود.

صالحی، در پایان خاطر نشان کرد: همین که ما غنی سازی در سطح 5 درصد ادامه می‌دهیم نشان دهنده حفظ حقوق ایران برای انجام غنی‌سازی است.


----------------------------------


با ابراز امیدواری به بسته شدن کامل پرونده هسته‌ای ایران
مسکو: توافقنامه ژنو این امکان را فراهم کرده ایران به حق هسته‌ای خود دست یابد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد توافقات ژنو امکان دستیابی ایران به حقوق کامل هسته‌ای خود را فراهم ساخته و منجر به لغو تحریم‌های یکجانبه‌ای می‌شود که روسیه هرگز آنها را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقاتی که در ژنو بین ایران و کشورهای میانجی بین المللی در گروه «1+5» در ژنو در زمینه برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته این امکان را به این کشور خواهد داد تا بطور کامل به حقوق خود بعنوان یکی از اعضای پیمان عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

در این بیانیه آمده است: ماهیت توافقات صورت گرفته در ژنو به رسمیت شناختن حق مسلم ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز، از جمله حق غنی سازی اورانیوم، تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی و لغو تمامی اقدامات محدود کننده در رابطه با ایران، از جمله تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها است که قانونی بودن آنها را ما هرگز به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسیم.

در این سند همچنین یادآوری شده است که توافقات ژنو باعث خواهد شد تا رژیم تحریم‌ها علیه ایران بطور اساسی کاهش یابد که در مدت زمان طولانی تاثیر منفی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در این کشور داشته است.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: در توافقنامه ژنو چند اقدام مشخص برای توسعه شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده است که شامل همکاری نزدیک این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی ظرف 6 ماه آینده است. به موازات این اقدام اقدامات اولیه در زمینه کار بر روی دستیابی به توافق نهایی در زمینه راه حل مورد قبول همه با هدف بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران صورت خواهد گرفت.

 

----------------------------------


اروپا از دستیابی به توافق با ایران در زمان معین حمایت کرد

اتحادیه اروپایی نتیجه‌بخش بودن توافق با ایران را منوط به اجرا در وقت معین کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس اتحادیه اروپا در واکنش به توافق هسته‌ای امروز با گروه 1+5 اعلام کرد که  دستیابی به توافق با ایران در صورتی ممکن است که در مدت زمان تعیین شده انجام شود.

فرانسه نیز از توافق با ایران به عنوان گامی مهم در جهتی درست یاد کرد.

آلمان، روسیه، چین و انگلیس و آمریکا هر کدام درباره نتیجه گفت‌وگوهای هسته‌ای موضع‌گیری کردند در این میان اسرائیل به شدت از توافق به دست آمده انتقاد کرد و آن را توافقی بد دانست.

----------------------------------

 

سی‌ان‌ان: عربستان از توافق ایران و ۱+۵ راضی نیست

یک منبع عربستانی تأکید کرد ریاض از توافق حاصل‌شده میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌‌ای تهران، راضی نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «سی ان ان»، یک منبع عربستانی تأکید کرده که ریاض از توافق حاصل شده میان ایران و 1+5 راضی نیست.

بامداد امروز به وقت تهران مذاکرات ایران و 1+5 با قرائت بیانیه‌ای مشترک مبنی بر توافق اولیه در ژنو به پایان رسید.

این توافق با واکنش‌های مثبت جهانی روبرو شده است، از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل این توافق را شکستی تاریخی توصیف کرده است.

هنوز کشورهای عربی به این توافق واکنش نشان دادند ولی تنها دمشق از این توافق استقبال و آن را توافقی تاریخی ارزیابی کرده است.
/فارس