اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«کری» از بیانیه «اشتون» درباره سوریه استقبال کرد



اقدام نظامی علیه سوریه ,بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد اوضاع سوریه

«کری» از بیانیه «اشتون» درباره سوریه استقبال کرد

وزیر خارجه آمریکا که برای جلب حمایت کشورهای اروپایی از اقدام نظامی علیه سوریه به اروپا سفر کرده، عصر امروز از بیانیه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد اوضاع سوریه استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه از بیانیه «کاترین اشتون» مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد سوریه، استقبال کرد. اشتون امروز دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کرده و پاسخ قاطع بین‌المللی به این موضوع را خواستار شد.

کری که برای جلب حمایت کشورهای اروپایی از اقدام نظامی علیه سوریه به اروپا سفر کرده، امروز در «ولنیوس» پایتخت لیتوانی با وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد. فرانسه تنها کشور اروپایی است که تاکنون اعلام کرده است در اقدام نظامی علیه سوریه حتی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌کند.

کری در واکنش به اظهارات امروز اشتون گفته است: از بیانیه‌ای که بعد از نشست امروز در مورد سوریه منتشر شد، قدردانی می‌کنیم. این بیانیه، بیانیه‌ای قدرتمند در مورد لزوم پاسخگویی در سوریه بود.

اشتون امروز مدعی شد مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد در سوریه حمله شیمیایی صورت گرفته و عامل این حمله هم دولت سوریه بوده است. با این حال وی تاکید هرگونه اقدامی باید از مجرای شورای امنیت سازمان ملل انجام گیرد.

مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از راهکار دیپلماتیک در سوریه حمایت کرد و گفت اتحادیه اروپا آماده است از روند انتقالی و پاسخگویی به خواسته‌های مردم سوریه حمایت کند./فارس

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای لبهای کاترین اشتون و صورت جان کری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه جان کری درباره اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده واشنگتن درباره سوریه



استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه

بیانیه جان کری درباره اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده واشنگتن درباره سوریه

وزیر خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره آنچه طبق ادعای واشنگتن اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده این کشور درباره تحولات سوریه است قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره آنچه گفته می‌شود اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده واشنگتن درباره ادعاهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است، قرائت کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت رئیس جمهور این کشور با متحدان آمریکا درباره اقدام نظامی در سوریه مشورت کرده است.

وی اشاره کرد که نتایج جامعه اطلاعاتی آمریکا همانقدر که قانع‌کننده هستند، معلوم هستند.

وی تأکید کرد که نتایج این ارزیابی با توجه به این بوده که نتایج جنگ عراق تکرار نشود.

کری گفت: «ما می‌دانیم که رژیم اسد بیشترین سلاح شیمیایی را دارد و بارها از آن استفاده کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد بشار اسد در حالی از این سلاح‌ها استفاده کرده است که در برابر مخالفان شسکت خورده بود.

جان کری گفت: «ما می‌دانیم که موشک‌ها از مناطقی که تحت کنترل دولت هستند، شلیک شده‌اند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اینها کارهایی هستند که بشار اسد در مقابل شهروندان کشور خودش انجام داده است.»

وی افزود: «دولت آمریکا اکنون می‌داند دست‌کم ۱۴۲۹ نفر از مردم سوریه در این حمله کشته شده‌اند که دست‌کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بوده‌اند.»

کری ادعا کرد: «ما می‌دانیم که یکی از مقامات ارشد رژیم اسد درباره این حمله می‌دانستند، آن را بازنگری کردند و از اینکه عمل آنها کشف شود، نگران بودند.»

وی ادامه داد: «بنابراین مسئله چیزهایی نیست که ما می‌دانیم.»

وی سپس گفت که این مسأله برای آمریکا، متحدان این کشور، اسرائیل و دوستان نزدیک این کشور از جمله اردن، ترکیه، لبنان مهم است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «بعضی‌ها می‌گویند خطرات دست به اقدام زدن چیست و ما باید از آنها بپرسیم خطرات اینکه کاری نکنیم چیست».

وی ادامه داد این مسئله به ایران که خود قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده هم مربوط می‌شود.

وی گفت ما به سوریه واکنش نشان می‌دهیم تا به ایران و حزب‌الله هم پیام بفرستیم.

کری گفت آمریکا باید احساس اطمینان کند که ما در محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی تنها نیستم.

وی به لیست کشورهایی که این حمله را محکوم کرده‌اند اشاره کرد.

جان کری گفت همان طور که بان کی مون هم گفته است، بازرسان سازمان ملل فقط می‌توانند بگویند آیا از سلاح شیمیایی استفاده شده یا خیر.

جان کری گفت هر گونه اقدام نظامی در سوریه مشابه عراق، افغانستان و حتی لیبی نخواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا گفت مردم آمریکا از جنگ خسته‌اند اما خستگی ما را از مسئولیت معاف نمی‌کند. تاریخ درباره همه ما قضاوت خواهد کرد.

وی همچنین گفت مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد و مسائل باید سر میز مذاکره حل شوند.

این خبر در حالی اعلام شده که پارلمان انگلیس شب گذشته (پنجشنبه 7 شهریور) در اقدامی غیرمنتظره به طرح پیشنهادی آقای «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس برای دخالت نظامی در کشور سوریه به عنوان پاسخی به ادعاهای استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمیایی رأی منفی داد.

به دنبال اعلام این خبر، امروز (جمعه 8 شهریور) گزارش‌هایی از مخالفت دست‌کم ده عضو ائتلاف ناتو، از جمله انگلیس با دخالت نظامی در سوریه منتشر شد.

لفاظی‌های جنگ‌طلبانه در سوریه پس از آن بالا گرفت که مقامات کشورهای غربی ادعا کردند در منطقه غوطه‌الشرقیه از حمله شیمیایی علیه مخالفان استفاده شده است.

استفاده از سلاح‌های شیمیایی چند روز پیش در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و به بازرسان سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده تحقیق کنند.

علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند ./فارس