اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کرزای خواستار کمک پاکستان در مذاکره با طالبان شد



 

کرزای خواستار کمک پاکستان در مذاکره با طالبان شد

 

رئیس جمهوری افغانستان از اسلام آباد خواست کابل را در مذاکره با شبه نظامیان طالبان یاری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان خواستار حمایت دولت پاکستان از کابل در مذاکره با طالبان شد.

وی در کنفرانسی بین المللی که در استانبول ترکیه برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: ما امیدواریم که به کمک برادرانمان در پاکستان بخشی از شبکه شبه نظامیان را که در خارج از کشور فعالیت می کنند تضعیف کرده و به صلح واداریم.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: برخی حملات تروریستی شدید علیه پاکستان این شائبه را بوجود آورده که پاکستان از شبه نظامیان حمایت می کند و به آنان پناه می دهد. به گفته کرزای مذاکرات صلح بدون حضور سرکردگان طالبان که در پاکستان به سر می برند، به موفقیت نمی رسد.

این در حالی است که پاکستان پیش از این بارها اتهام همکاری با طالبان را که ابتدا از سوی آمریکا مطرح و توسط دولت افغانستان تکرار شده رد کرده است. روز سه شنبه نیز کرزای و "آصف علی زرداری" همتای پاکستانی وی از آغاز تحقیقات مشترک در مورد کشته شدن "برهان الدین ربانی" رئیس شورای عالی صلح افغانستان در یک حمله تروریستی خبر دادند.

در این کنفرانس یک روزه که شماری از نمایندگان کشورهای غربی نیز حضور داشتند، شرکت کنندگان حمایت خود را از افغانستان اعلام و در عین حال تاکید کردند دولت این کشور پیش از خروج کامل نیروهای خارجی در پایان سال ۲۰۱۴ باید کارهای زیادی را به انجام برساند.... /  خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
طالبان در روستایی در پاکستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشته شدن فرمانده ارشد ارتش پاکستان/طالبان: مذاکره با دولت بیهوده است



کشته شدن فرمانده ارشد ارتش پاکستان , خبرهای سیاست خارجی

کشته شدن فرمانده ارشد ارتش پاکستان/طالبان: مذاکره با دولت بیهوده است

در حالی سخنگوی طالبان بر بیهودگی مذاکرات با دولت تاکید دارد که حمله شبه‌نظامیان به نیروهای امنیتی پاکستان در ایالت خیبرپختونخواه، موجب مرگ 3 نیروی ارتش از جمله یک فرمانده ارشد شد.

بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در مسیر حرکت کاروان ارتش پاکستان در منطقه «دیر بالا» واقع در ایالت خیبرپختونخواه 3 نیروی ارتش این کشور از جمله 2 مقام ارشد کشته شدند.

در این حمله که در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان رخ داد، ژنرال «ثناء‌الله نیازی»، سرهنگ «توصیف» و یک افسر ارتش به نام «نائیک عرفان ستار» کشته شدند.

طبق بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال نیازی در حال بازگشت از یک پست مرزی در مرز افغانستان و پاکستان بود که خودروی وی در منطقه دیر بالا هدف حمله یک بمب کنار جاده‌ای که از پیش توسط شبه‌نظامیان کار گذاشته شده بود قرار گرفت و کشته شد.

ژنرال نیازی افسر ارشد عملیاتی لشکر 15 و سرهنگ توصیف نیز افسر فرمانده تیپ 33 بلوچ بود. در این حمله، 2 سرباز دیگر ارتش نیز زخمی شدند.

اگرچه ارتش پاکستان هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است اما «نواز شریف» نخست‌وزیر و «چودری نثار علی خان، وزیر کشور پاکستان در پیام‌های جداگانه‌ای به ژنرال «اشفاق کیانی» فرمانده ارتش پاکستان این حادثه را محکوم کردند.

همچنین در حمله جداگانه‌ای که روز گذشته در «میرانشاه» مرکز «وزیرستان شمالی» رخ داد، 2 نیروی امنیتی کشته و 3 تن دیگر نیز زخمی شدند.

* طالبان پاکستان مسئولیت حمله را پذیرفت
در همین حال، گروه شبه‌نظامی «تحریک طالبان پاکستان» با پذیرفتن مسئولیت این حمله، عنوان کرد که این گروه هنوز قرارداد آتش‌بسی با دولت به امضا نرسانده است.

یکی از سخنگویان این گروه در گفت‌وگوی تلفنی با رسانه‌های این کشور اعلام کرد که اعضای طالبان پاکستان همچنان در مناطق مختلف هدف حمله ارتش و نهادهای امنیتی قرار می‌گیرند و بنابراین این گروه نیز می‌تواند دست به چنین حملاتی بزند.

«شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان نیز اعلام کرد که این حمله توسط شاخه «سوات» این گروه انجام شده است و اگرچه شورای مرکزی طالبان برای بررسی پیشنهاد صلح دولت تشکیل جلسه داده است اما هنوز تماس رسمی بین 2 طرف برقرار نشده است.

وی همچنین اعلام کرد که این گروه تنها در صورت خروج سربازان ارتش از کل مناطق قبایلی و نیز آزادی زندانیان طالبان، حاضر به مذاکره با دولت است.

سخنگوی طالبان تصریح کرد که شبه‌نظامیان این بار وقت خود را مثل دفعات قبل، صرف مذاکرات بیهوده نمی‌کنند.

این حادثه یک روز پس از اعلام تصمیم دولت خیبرپختونخواه برای خارج کردن نیروهای ارتش از منطقه «ملاکند» از توابع این ایالت در ماه آینده میلادی و سپردن مسئولیت این بخش به دولت غیرنظامی رخ داد.

همچنین این حمله زمانی رخ می‌دهد که دولت پاکستان در حال آماده شدن برای آغاز مذاکرات رسمی خود با طالبان پاکستان است.

برخی کارشناسان بر این باورند که اینگونه اقدامات در واقع تلاش طالبان پاکستان برای گرفتن امتیازات بیشتر از دولت این کشور در آستانه مذاکرات صلح است که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در روند مذاکرات ایجاد کند./فارس