اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کدام نمایندگان تکلیف ریاست مجلس دهم را روشن می‌کنند؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,نمایندگان

محمدجواد حق شناس می گوید لیست امید در تهران برای اولین بار توانست به طور کامل و در یک مرحله به مجلس راه پیدا کند؛ این نظر و رای کل کشور است.

محمدجواد حق شناس عضو حزب اعتماد ملی  در خصوص مباحث اخیر پیرامون ریاست مجلس دهم گفت: آقای عارف قطعا برای نامزدی ریاست مجلس اعلام حضورکرده است و در این مورد بعید می‌دانم نظرش تغییر کند.

به گزارش نامه نیوز  ، وی ادامه داد: دیدگاه و نگاه وی مبتنی بر چارچوب خاص و عرصه سیاسی است و به نوعی می‌خواهند پاسخ خواست مردم را بدهند.

حق شناس با بیان اینکه مردم در 7 اسفند مواضعشان را اعلام کردند، خاطرنشان کرد: بر اساس همین نگاه بود که فهرست لیست امید توانست با اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس را علی رغم تمام بی توجهی‌ و رد صلاحیت‌ها به دست بیاورند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: لیست امید در تهران برای اولین بار توانست به طور کامل و در یک مرحله به مجلس راه پیدا کند. این نظر و رای در تهران به نوعی به کل کشور تسری پیدا می‌کند.

حق شناس با اشاره به اینکه حدود 80 درصد نمایندگان فعلی توسط مردم نتوانستند به مجلس دهم راه پیدا کنند، تصریح کرد: این تغییر، یک تغییر جدی است. مردم نظر و موضع خودشان را اعلام کردند و منتخبان مردم نیز باید به خواست مردم توجه و دقت کنند.

این استاد  دانشگاه با بیان اینکه در بحث سیاسی منتخبان و مسئولین شفافیت داشته باشند، گفت: نمایندگان در این برهه از زمان باید شفافیت لازم است و مردم باید از اتفاقات اطلاع داشته باشند، پنهان کاری به هیچ عنوان جایز نیست.

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان از همان اول موضع خود به لیست و کاندیدای خود را روشن کرده بودند و اکنون نیز تغییر نکرده است. دکتر عارف علاوه بر کاندیداتوری برای ریاست مجلس قطعا رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان را برعهده خواهند داشت و در هر موقعیتی کارکرد خاص خود را دارد.

محمدجواد حق شناس، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: عارف جایگاهش کاملا روشن و شفاف بوده و هست و همواره سعی کرده بر مدار اخلاق حرکت کند و از حرکات پرفراز و نشیب دوری کرده است. ایشان باید از تصمیم اخیر خود مراقبت کنند.

وی ادامه داد: جو مجلس به نفع ریاست دکتر عارف است، البته نمایندگان مستقل و نزدیک به دولت نتیجه نهایی را تعیین خواهند کرد. نمایندگان نزدیک به دولت باید در تقابل دولت و دلواپسان در کنار دولت بایستند.

عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه دقت در عملکرد در این مقطع نباید مخاطره آمیز شود، عنوان کرد: ما دولت و هوادران آن را با استراتژی برد-برد می‌شناسیم نباید در این برهه  از زمان برخی از نزدیکان دولت یازدهم به سمت استراتژی برد- باخت بروند که در این صورت دچار اشتباهاتی فاحشی خواهند شد.
 


ویدیو مرتبط :
نمایندگان مجلس: توقع مجلس از دولت، معرفی وزیر معتدل است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهار گزینه احتمالی هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس دهم



اخبار,اخبار سیاسی ,هاشمی رفسنجانی

 

اخبار سیاسی - چهار گزینه احتمالی هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس دهم

در این میان احتمال حضور چهار نامزد از سوی این گروه‌ها وجود دارد و چنان که پیداست خارج از این گروه احتمالی چهار نفره، کسی دیگر مدعی ریاست مجلس دهم نیست

روزنامه ابتکار تحلیل نقش هاشمی رفسنجانی در معادلات انتخاباتی مجلس دهم را در مطلبی با عنوان « تدبیر برای اعتدال در بهارستان» مورد توجه قرار داده و از جمله نوشته: نگاه رسانه‌ها و کارشناسان حوزه سیاسی کشور بیش از پیش به تحلیل و واکاوی حمایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از نامزدهای احتمالی دوره دهم مجلس شورای اسلامی بسته است که سرانجام چه لیستی از میان توافق‌های احتمالی گروه‌‌های سیاسی نزدیک به وی ارائه خواهد شد.

در این میان احتمال حضور چهار نامزد از سوی این گروه‌ها وجود دارد و چنان که پیداست خارج از این گروه احتمالی چهار نفره، کسی دیگر مدعی ریاست مجلس دهم نیست؛ علی اکبر ناطق نوری، محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و علی لاریجانی.

شیخ ناطق، یکی از خبرسازترین چهره‌های سیاسی ایران در نزدیک به یک دهه گذشته بوده است. گمانه زنی‌های گسترده راجع به تغییر مواضع اصولگرایانه او به اصلاح طلبانه و همچنین احتمال حضورش در انتخابات آتی مجلس مدت‌های متمادی بحث‌های داغ رسانه‌ای را به سمت و سوی خود کشاند.

این چهره میانه‌رو سیاست در سال‌های اخیر، به یکی از قطب‌های مشاوره نامزدهای انتخاباتی برای حضور و تصدی پست‌های مهم کشور تبدیل شده است.

رابطه نزدیک وی با آیت‌الله هاشمی و مواضع معتدل سیاسی‌اش باعث شده تا گروه‌های میانه‌رو اصولگرایان و اصلاح طلب از او حرف شنوی داشته باشند.

برای مصداق این نکته می‌توان به رایزنی‌های انتخاباتی خاتمی در سال گذشه با آیت الله هاشمی و به روایتی ناطق نوری، اشاره کرد که صلاح جریان اصلاحات را در ائتلاف بر روی کاندیدایی با برچسب اعتدال گرایی و با سابقه اصولگرایی دیده بودند نه انتخاب محمدرضا عارف.

با این همه گرچه در بسیاری از گفت‌وگوها و رایزنی‌ها وی از عدم حضورش در انتخابات آتی مجلس گفته است اما او هنوز یکی از گزینه‌های احتمالی گروه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است زیرا در صورت نهایی شدن اجماع بر سر حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی، بعید به نظر می‌رسد که ناطق از پذیرش آن سر باز بزند.

به هر حال نه تنها اصلاح طلبان که راست گرایان سنتی نیز بی میل نیستند که بعد از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این بار با کارت برنده شیخ ناطق وارد گود رقابت شوند. شیخ اما هنوز در لفافه و اما و اگر از حضورش سخن می گوید. از همین روست که در کنار نام ناطق نوری گزینه های دیگری نیز از جنس محمد علی نجفی مطرح شده‌اند.گرچه احتمال حضور این شیخ 71 ساله در انتخابات مجلس بعید است اما در هر صورت اثرگذاری وی بر روند انتخاب لیست احتمالی مشترک در میان گروه‌های میانه‌رو، مهم و تعیین کننده است.

محمدرضا عارف در روزهایی که دیگر هم صنفان اصلاح گرایش سرخوش از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روزهای آرام و کم هیاهویی را می‌گذرانند، پرکارتر و فعالتر از همه 8 سال گذشته، شهر به شهر و استان به استان برای سخنرانی و افتتاح شعبه‌های دفتر امید ایرانیان می‌رود. تحرکاتی که تنها یک هدف را دنبال می‌کند؛ برنامه ریزی برای انتخابات مجلس دهم و نشستن بر کرسی ریاست پارلمان.

این روزنامه در ادامه با پرداختن به محمدعلی نجفی نوشته: اخبار جسته و گریخته اما حکایت دیگری دارد، گویی این بار نیز سایه بلند ناطق نوری قرار است بر سر عارف باشد. شیخ نور گرچه بارها از عدم حضورش در انتخابات گفته و اطرافیانش نیز این امر را تلویحا تایید کرده اند اما ناطق نوری همچنان یکی از گزینه های اصلی اصلاح طلبان برای سرلیستی انتخابات مجلس دهم است.

 

مرد تکنوکرات و محبوب آیت الله سیاست ایران که در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری در کنار اسحاق جهانگیری دو گزینه اصلی کارگزارانی ها بود، در نهایت اما تدبیر آیت الله هاشمی و همراهان سیاسی اش یعنی ناطق نوری و خاتمی بر آن قرار گرفت که حسن روحانی کاندیدای نهایی اعتدالگرایان و اصلاح طلبان باشد و این دو از صحنه کنار رفتند. نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع 284 رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

 

بیشتر نمایندگان مخالف وی، او را به حضور در جریان اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات 1388 متهم کردند. با این وجود دو روز بعد، حسن روحانی طی حکمی وی را به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود اما بهمن ماه سال گذشته، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد.وی گرچه از زمره مردانی بود که به دولت روحانی راه یافت اما به سرعت از قطار دولت جدا شد و بیماری و سنگینی کار را عامل این کناره گیری اعلام کرد با این وجود روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب نمود.

 

اما این روزها نام او در کنار ناطق نوری به عنوان گزینه‌های مطلوب اصلاح طلبان بر سر زبان ها است هرچند که محمدعلی نجفی ممکن است به اندازه دیگر نامزدهای مطرح در این گروه در میان اقشار جامعه شناخته شده نباشد اما به هر حال یک گزینه تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی است و حامیان ویژه‌ای هم در میان گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا دارد همچنین حمایت آیت الله هاشمی از وی به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار و مجرب نیز می‌تواند تقویت کننده احتمال اجماع بر روی وی باشد.

ابتکار در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان تن به ریاست لاریجانی در پارلمان دهم می دهند نیز نوشته: اما فضای رقابت برای انتخابات مجلس آنجا دشوارتر می شود که برخی اخبار جسته و گریخته حکایت از آن دارد که دوگانه هاشمی و ناطق نوری بی تمایل نیستند که ریاست علی لاریجانی در مجلس دهم نیز استمرار یابد. لاریجانی که چون ناطق نوری و روحانی خاستگاهش به راست گرایان سنتی باز می گردد در چندماه گذشته همراهی خوب و منصفانه ای را با دولت روحانی از خود نشان داده است و سپر دفاعی دولت در مقابل تندروها بوده است.

 

ریاست مدبرانه لاریجانی بر مجالس هشتم و نهم این احتمال را ایجاد کرده است که طیف نزدیک به هاشمی در صورت حضور نیافتن ناطق نوری در انتخابات و عدم حضور نجفی در انتخابات به دلیل بیماری، لاریجانی را بر دیگر گزینه‌ها ترجیح دهند و زمینه پیروزی او را فراهم سازند. امری که از سوی قدرت الله علیخانی مشاور آیت الله نیز بیان می شود. او معتقد است که به صلاح اصلاح طلبان است که لاریجانی ریاست مجلس بعدی را نیز در اختیار داشته باشد.از همین باب است که حضور عارف در انتخابات مجلس آینده که بنا به گفته وی اکثریت آن متعلق به اصلاح طلبان خواهد بود با اما و اگرها و موانع بسیاری همراه خواهد بود و می تواند به چالشی جدید برای اصلاح طلبان در انتخابات آینده تبدیل شود.

به نظر می رسد در صورت حضور علی اکبر ناطق نوری دیگر معتمد و یار غار هاشمی یا محمدعلی نجفی تکنوکرات محبوب آیت الله در انتخابات مجلس دهم، این بار هم این قلندرها بر عارف ارجحیت یابند.

 

در همین راستا طی چند روز گذشته عارف در خصوص احتمال سرلیستی خودش به همراه حجت الاسلام ناطق نوری و محمد علی نجفی، از زیر بار پاسخ دادن فرار کرد و گفت«این بحث ها خیلی زود است و بیشتر سلایق و نظر افراد است با این وجود جبهه اصلاحات بسیار جدی و با پیش فرض پیروزی جلو خواهد آمد»به هر روی چیزی که قابل پیش بینی باشد هم اکنون وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد احتمال اصرار اصلاح طلبان برای تصدی ریاست مجلس با توجه به این که به احتمال بسیار چیدمان نمایندگان مجلس دهم عمدتا اصلاح طلب خواهد بود، در معادلات اعتدالیون تغییر ایجاد کند.آیا اعتدال‌گرایان در پاسخ به حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، از آنان در انتخابات مجلس پشتیبانی خواهند کرد؟

اخبار سیاسی - ابتکار