اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کتاب خوانی در وضعیت هشدار قرار دارد!



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  , کتاب  خوانی

 آخرین آمار اعلام شده حاکی از این است که برخی از سرانه دو دقیقه در شبانه روز اطلاع می‌دهند و برخی هفت دقیقه در شبانه روز.

البته اینها ارقامی است که از سوی مسئولان فرهنگی بارها تکذیب شده است.اما طبق برخی از آمارها سرانه کتاب‌خوانی در کشور برای هر نفر تنها دو دقیقه در شبانه روز است. این سرانه با افزودن کتب درسی برای برخی از افراد در شبانه روز حدود شش دقیقه است هر سال، تعداد زیادی آمار غیر رسمی ‌و غیر دقیق منتشر می‌شود که همه را گیج کرده است. البته در این محاسبه کتاب‌های درسی در نظر گرفته نشده‌اند.اگر زمان درس خواندن را هم به این رقم اضافه کنیم، سرانه مطالعه هر ایرانی می‌شود 6 دقیقه. وحشتناکی این رقم، وقتی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم سرانه مطالعه آمریکایی‌ها 20 دقیقه، انگلیسی‌ها 55 دقیقه و ژاپنی‌ها 90 دقیقه است.


معضل کتابخوانی در کشور به مانند بسیاری دیگر از مشکلات فرهنگی دیگر، یک مسئله یک‌بعدی نبوده و عوامل بسیاری در به‌وجود آمدنش صاحب نقشند. عدم وجود هماهنگی در بخش تولید یکی از دلایل است  در مقابل هزاران کتاب تنها در چند زمینه محدود چاپ و پخش می‌شود. همچنین علاقه بعضی ناشران و نویسندگان به فعالیت در حوزه‌ کارهای سطحی و تولید و نشر کتابهای بسیاری با موضوعات به اصطلاح «عامه‌پسند» بر این دلایل می‌افزادید.  در واقع عموم جامعه به غیر رمان های عشقی، کتب روانشناسی سطحی و آموزش راه های موفقیت و ثروتمند شدن به کتاب های دیگری هم نیاز دارد.


از دیگر دلایل ضعف توزیع کتاب است.  اولا کتاب‌فروشی‌های اکثر شهرستان‌ها ضعیف و بی پشتوانه مالی بوده و چاره‌ای جز مانور دادن روی کتاب های کمک‌درسی و همچنین کتب عامه پسند ندارند. سود پایین فروش، تنوع بسیار کتا ب‌ها و همچنین تفاوت زیاد سلیقه مراجعین کاملا کتاب فروشان را مستاصل کرده و بسیاری را به تغییر شغل واداشته است.


در مورد کتابخانه‌ها هم به گفته خود مسئولان به صورت میانگین برای «هر صد ایرانی تنها یک متر فضای کتابخانه‌ای» وجود دارد. اما اگر این فضا به صد متر هم برسد تا زمانی که کتابخانه ها تا به این حد ناکارآامد و ضعیف باشند نتیجه درستی حاصل نمی‌شود. از دیگر عواملی که می‌توانند در پیدایش این معضل موثر ‌باشند می‌توان به عدم وجود تبلیغات رسانه‌ای کافی در زمینه کتاب، کمبود پشتیبانی مالی مسئولان از کتابهای غیر‌عقیدتی و ناشران عمومی، ناآشنایی مردم از طرق یافتن کتاب های مناسب و عدم فرهنگ‌سازی و تشویق کودکان در مدارس به مطالعات غیر درسی اشاره کرد. تمرکز جغرافیایی کتابفروشی ها در یک نقطه خاص شهر،عدم اطلاع رسانی صحیح در معرفی کتاب های مناسب از سوی متولیان فرهنگی،کم کاری فاحش رسانه ملی در ترویج این فرهنگ،اهمال کاری ناخواسته خانواده ها در عادت دادن فرزندان به مطالعه،عادت کردن دانش آموزان در مدارس به مطالعه صرف کتاب های درسی و یا نهایتا کمک درسی که آموزش و پرورش در آن نقش بسزایی دارد و ...از جمله مواردی است که همچنان بر پایین بودن سرانه مطالعه در کشور تاثیر گذار است.با این حال بررسی ها نشان داده است که در بسیاری از خانواده های ایرانی هنوز فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به عنوان یک سنت و یک اصل فرهنگی پذیرفته نشده است و با توجه به اینکه بسیاری از رفتارهای ما ایرانی ها موروثی است عادت نداشتن به مطالعه نیز از پیشینیان به ارث رسیده است


اخباراجتماعی  - همدلی/ آیدین ریاضی


ویدیو مرتبط :
بررسی وضعیت نشر کتاب در استان خراسان 1373-‎1377 و ترمیم وضعیت مطلوب.- شکویی علی.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوئد هم در وضعیت هشدار قرار گرفت


پس از وقوع انفجار در نزدیكی دفتر "ینس استولتنبرگ "نخست وزیر نروژ كه منجر به كشته و زخمی شدن 22 نفر شده است، پلیس سوئد در مراكز مهم دولتی این كشور مستقر شده است تا از وقوع حملات مشایه در آنها جلوگیری كند.

پس از وقوع انفجار در نزدیكی دفتر "ینس استولتنبرگ "نخست وزیر نروژ كه منجر به كشته و زخمی شدن 22 نفر شده است، پلیس سوئد در مراكز مهم دولتی این كشور مستقر شده است تا از وقوع حملات مشایه در آنها جلوگیری كند.

در پی وقوع انفجار در نزدیكی دفتر نخست وزیر نروژ، سوئد نیز به لحاظ امنیتی به حالت آماده باش در آمد.

 به نقل از خبرگزاری سوئدی TT ،پس از وقوع انفجار در نزدیكی دفتر "ینس استولتنبرگ "نخست وزیر نروژ كه منجر به كشته و زخمی شدن 22 نفر شده است، پلیس سوئد در مراكز مهم دولتی این كشور مستقر شده است تا از وقوع حملات مشایه در آنها جلوگیری كند.

"استفان فاردیگس "رئیس پلیس سوئد اعلام كرده است كه پلیس این كشور نهایت تلاش خود را در راستای تامین امنیت مراكز دولتی در این كشور به كار خواهد بست.

فاردیگس تاكید كرده است كه در این خصوص پلیس سوئد ارتباط نزدیكی با پلیس و منابع امنیتی نروژ دارد.
كارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد اعلام كرده است كه سوئد از وقوع حادثه انفجار اخیر در نروژ به شدت متاثر است و حاضر است هر گونه همكاری و مساعدت ممكن را در راستای نامین امنیت كشور همسایه خود به كار گیرد.

وزیر امور خارجه سوئد حادثه به وجود آمده در نروژ را تهدیدی مشترك برای هر دو كشور دانسته و تاكید كرده است كه در این برهه حساس سوئدی ها خود را مانند نروژی ها در قبال مسئله به وجود آمده مسئول می بینند.

منبع: تابناک