اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش ۲۵ درصدی صادرات زعفران



اخبار,اخبار اقتصادی,کاهش قیمت زعفران

نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۵ درصدی صادرات این محصول در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد..

غلامرضا میری در گفتگو با مهر با بیان اینکه قیمت زعفران بدون هیچ‌ تغییری طی هفته‌های اخیر بین ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان است، اظهارداشت: در حال حاضر رکود عجیبی بر بازار این محصول حاکم است و خرید و فروش آن بسیار کم انجام می‌شود.


وی در مورد علت کاهش تقاضا برای زعفران گفت: افزایش ۵۰ درصدی قیمت طلای سرخ در طول ۲ ماه، مبلغ زیادی بوده و خریداران خارجی تن به خرید آن با این قیمت‌های گران نمی‌دهند.

میری با بیان اینکه حدودا بین ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و نزدیک به ۸۰ درصد آن صادر می‌شود، گفت: با شرایط پیش آمده، خریداران خارجی ما کم شده‌اند، ضمن اینکه در خردادماه سال‌جاری صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در تیرماه نیز تقریبا با همین میزان کاهش صادرات مواجه باشیم.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی با کاهش قیمت زعفران در بازار مواجه خواهیم بود؟ پاسخ داد: اگر شرایط فعلی حاکم بر بازار ادامه پیدا کند و تا اول مردادماه وضعیت به همین شکل باشد، قیمت زعفران در بازار کاهش پیدا می‌کند.

میری با اشاره به اینکه معمولا هر سال در مرداد و شهریورماه صادرات طلای سرخ کاهش پیدا می‌کند و به فصل برداشت محصول نو نزدیک می‌شویم، گفت: معمولا خریداران زعفران ایرانی از شهریور و مرداد منتظر ورود محصول نو به بازار هستند، چراکه محصول جدید باکیفیت تر است و به همین خاطر، کسی اقدام به خرید نمی‌کند یا اینکه میزان خریدشان را بسیار محدود کرده و به اندازه مصرف روزانه خود خرید می‌کنند، ضمن اینکه زعفران جدید هر ساله حدود ۲۰ تا ۲۵ مهرماه وارد بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: پیش بینی ما این است کسانی که اقدام به دپوی طلای سرخ در منازل خود کرده‌اند تا آن را گران‌تر بفروشند، در این زمان احساس خطر و محصول را به بازار عرضه کنند که در این صورت، با افزایش عرضه و کاهش قیمت زعفران مواجه خواهیم بود، البته تمامی این مسائل پیش‌بینی و در حد احتمال است.

به گفته میری، بعد از ورود محصول نو به بازار عرضه زعفران فراوان و قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد.


اخبار اقتصادی - تابناک


ویدیو مرتبط :
کاهش 20 درصدی واردات و 14 درصدی صادرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش 60 درصدی قیمت زعفران و کاهش صادرات



زعفران,صادرات  زعفران, قیمت زعفران

افزایش 60 درصدی قیمت زعفران و کاهش صادرات

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران ایرانی در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش 60 درصدی مواجه شده‌ که به همین دلیل صادرات این محصول طی پنج ماهه امسال نسبت به سال گذشته 2.5 درصد کاهش یافته است.

غلامرضا میری اظهار کرد:‌ گرچه قیمت زعفران نسبت به هفته گذشته با کاهش نسبی 200 هزار تومانی درهر کیلوگرم اما این محصول نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزود: قیمت خرید زعفران از کشاورزان بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است؛ به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته کیلویی سه میلیون و 600 هزار تا سه میلیون و 650 هزار تومان، زعفران پوشال چهار میلیون و 700 تا چهار میلیون و 900 هزار تومان، زعفران نگین پنج میلیون و 300 هزار تا پنج میلیون و 500 هزار تومان و زعفران سرگل چهار میلیون و 800 هزار تا چهار میلیون و 950 هزار تومان است.

به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران قیمت هر کیلوگرم زعفرانی که از کشاورزان خریداری شود تا به دست مراکز بسته‌بندی برسد نهایتا 20 هزار تومان افزایش می‌یابد و در مراکز بسته‌بندی نیز تا رسیدن به بازار مصرف داخلی و خارجی نهایتا کیلویی 100 هزار تومان تغییر می‌کند که این نشان می‌دهد بیشترین سود فروش زعفران به جیب کشاورزان می‌رود.

کاهش صادرات زعفران به دلیل افزایش قیمت
میری با اشاره به افزایش 60 درصدی قیمت زعفران از سال گذشته تاکنون گفت: این افزایش قیمت باعث شده تا صادرات زعفران در پنج ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی از نظر وزنی نسبت به سال گذشته 2.5 درصد کاهش یابد.

وی افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست امسال حدود 38 تن زعفران به ارزش حدود 60 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که علت اصلی این کاهش نسبی صادرات، افزایش قیمت این محصول است./ ایسنا