اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش قیمت داروهای ایرانی بیماران ام اس، تالاسمی و پیوند



اخبار,اخبار اجتماعی ,بیماران ام اس

 

اخبار اجتماعی - کاهش قیمت داروهای ایرانی بیماران ام اس، تالاسمی و پیوند

معاون سازمان غذا و دارو گفت: در این تفاهمنامه، داروهای ایرانی و تولید داخل مربوط به بیماران ام اس، تالاسمی و پیوند کاهش قیمت داشته اند، در حالیکه داروهای مشابه برند وارداتی با وجود مبلغ قابل توجه یارانه ای که به آنها تعلق گرفته و از طریق بیمه پرداخت می شود، کاهش قیمت نداشته است.

 معاون نظارت وبرنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: با انعقاد تفاهمنامه میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان های بیمه گر، از ابتدای سال جاری، داروهای ایرانی و تولید داخل بیماران ام اس، تالاسمی و پیوندی کاهش قیمت چشمگیری داشته اند.
 
«اکبر عبدالهی اصل» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این تفاهمنامه درمورد پوشش مضاعف برخی داروهای گران قیمت مربوط به بیماران خاص و صعب العلاج منعقد شده که براساس آن میزان پرداخت بیماران در مورد داروهای ژنریک و تولید داخل کاهش داشته است.
 
وی ادامه داد: درپی سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و دستورالعمل های اقتصاد مقاومتی، سازمان غذا و دارو بیش از گذشته موظف به حمایت از نظام ژنریک و داروهای تولید داخل شده است.
 
عبدالهی اصل افزود: در این تفاهمنامه، برخی برندهای معتبر اروپایی موجود در بازار دارویی ایران نیز تا حدی تحت پوشش بیمه قرار گرفته، اما پرداخت بیماران در مورد داروهای تولید داخل کاهش قابل توجهی داشته است.
 
معاون سازمان غذا و دارو گفت: در این تفاهمنامه، داروهای ایرانی و تولید داخل مربوط به بیماران ام اس، تالاسمی و پیوند کاهش قیمت داشته اند، در حالیکه داروهای مشابه برند وارداتی با وجود مبلغ قابل توجه یارانه ای که به آنها تعلق گرفته و از طریق بیمه پرداخت می شود، کاهش قیمت نداشته است.
 
وی ادامه داد: در صورت اصرار بیمار یا پزشک به مصرف نوع برند وارداتی، بیمار مجبور به پرداخت سهم بیمار است که ممکن است مبلغ قابل توجهی نیز باشد.
 
پیش از این نیز رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که داروی ایرانی اینترفرون بتا که مبتلایان به ام اس استفاده می کنند، ارزان می شود.
 
به گفته رسول دیناروند، بیمارانی که تا این هفته بین 50 تا 90 هزار تومان برای تهیه این دارو هزینه می کردند، از این به بعد بین 25 تا 45 هزار تومان هزینه خواهند کرد.
 
اینترفرون بتا یک پروتئین از دسته سایتوکاینها است که عمل تنطیم سیستم ایمنی را انجام می دهد.
 
این دارو در کنار ترکیبات پایدارکننده و تونیسیته مختلف می تواند نقش دارویی را بازی کند.
 
این پروتئین سبب کاهش تعداد حملات در بیمارانی می شود که مبتلا به ام اس عود کننده هستند.
 
تعداد بیماران ام اس حدود 30 هزار نفر و شمار بیماران استفاده کننده از داروی خارجی هشت هزار نفر در کشور اعلام شده است.
 
دیناروند همچنین درمورد حمایت سازمان های بیمه گر از داروهای خارجی گفته بود، سازمان های بیمه گر براساس فرمولی که دارند، داروی خارجی را تا قیمت داروی ایرانی، تحت پوشش قرار می دهند. 

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
داروهای لازم در پیوند موی طبیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش قیمت داروهای ایرانی ام اس تا 90 درصد



کاهش قیمت داروهای ایرانی ام اس

کاهش قیمت داروهای ایرانی ام اس تا 90 درصد

نایب رییس انجمن ام اس ایران از بالا رفتن فرانشیز بیمار برای داروهای ایرانی تا 90 درصد و برای داروهای خارجی تا 70 درصد برای بیماران ام اس خبر داد.

دکتر علی صحراییان در گفت‌وگو با ایسنا با هماهنگی و همکاری وزارت بهداشت و بیمه‌ها سرانجام قیمت داروها کاهش یافت و فرانشیز مربوط به داروهای ایرانی تا 90 درصد و داروهای وارداتی تقریبا تا 70 درصد بالا رفت و این داروها با این میزان سهم تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: به طور مثال داروی بتافرون که آخرین قیمت عرضه شده به بیماران بیش از دو میلیون تومان بود به قیمت 600 هزار تومان و داروی آوونکس با قیمت 2 و نیم میلیون به 800 تا 900 هزار تومان رسیده است.

نایب رییس انجمن ام اس ایران با اشاره به اینکه علت اصلی مشکلات داروی بیماران ام اس تغییر نرخ ارز بود، عنوان کرد: از اواخر سال 91 تا سال 92 علاوه بر کمیاب شدن برخی از اقلام دارویی شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها بودیم که در هفته‌های اخیر به همت وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های بیمه‌گر این مشکلات تا حدی برطرف شده است.

صحراییان در رابطه با میزان کاهش قیمت‌ها نسبت به مهرماه سال گذشته، اظهار کرد: نرخ کنونی داروها تقریبا به قیمت آن در مهرماه سال گذشته رسیده است و اگر افرادی همچنان مشکل تهیه دارو دارند باید با حمایت‌های جانبی از سوی انجمن ام اس، سازمان‌های مردم نهاد و بنیاد بیماری‌های خاص مشکلات خود را برطرف کنند.

نایب رییس انجمن با بیان اینکه که وظیفه اصلی ما تامین دارو در بازار بوده است، عنوان کرد: دولت هفته‌های گذشته زحمات زیادی برای حل مسئله دارویی بیماران ام اس کشیده است چرا که پیش از آن قیمت داروها به حدی بود که حتی افراد با درآمد بالا نیز قادر به تهیه آن نبودند در حالی که اکنون با انجام توافقاتی بین سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت هزینه 2 تا 2.5 میلیون تومانی برای تهیه داروی خارجی به 600 تا 800 هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

دکتر صحراییان دررابطه با عدم پاسخگویی انجمن در مدت زمان طولانی برای حل مسائل دارویی گفت: بیش از 30 هزار بیمار در کشور از داروهای خاص ام اس استفاده می‌کنند و تنها 70 درصد این افراد از داروهای تولید داخل و 30 درصد از آنان داروهای وارداتی مصرف می‌کنند که هماهنگی برای تامین داروی آنان مستلزم زمان بود.

به گفته وی ازهفته دوم مهرماه برخی از داروها در داروخانه‌های تخصصی همچون 13 آبان بدون مشکل خاصی به بیماران عرضه شده است./ایسنا