اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش ضریب هوشی با مصرف نمک دریا



اخبار,اخباراجتماعی,کمبود ید


 اخبار اجتماعی - کاهش ضریب هوشی با مصرف نمک دریا

 کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان شهر بابک گفت: مصرف نمک دریا موجب بروز اختلالات کلیوی، کبدی، گوارشی، کم شنوایی و کاهش ضریب هوشی می‌شود.

به گزارش ایسنا، فاطمه هاوشکی به مناسبت هفته جهانی تیروئید (4 تا 10 خرداد ماه) اظهار کرد: حتی اگر نمک دریا تصفیه شود باز هم قابل استفاده نیست چون فاقد ید است.

وی با بیان اینکه راه کم کردن فشارخون، تغییر نوع نمک نیست، افزود: همه نمک‌ها سدیم دارند و باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان شهر بابک اظهار کرد: متاسفانه اخیرا تبلیغاتی برای مصرف نمک با عنوان نمک دریا به طور غیرمستقیم انجام می شود که می تواند مجددا موجب بازگشت عوارض ناشی از کمبود ید شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان شهر بابک گفت: نمک در طبیعت به دو صورت محلول در آب و جامد (معادن نمک) موجود است و هنگام استخراج نمک از آب‌های شور و معادن، ناخالصی‌هایی وارد آن می شود که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

وی ادامه داد: از جمله مهمترین ناخالصی‌های همراه با نمک می‌توان به شن، ماسه، خاک، مواد آلاینده‌ای که برای استخراج نمک استفاده می شود و مواد محلول همچون سولفات کلسیم و منیزیم و بالاخره فلزات سنگین همچون سرب، جیوه، ارسنیک و کادمیوم و...اشاره کرد.

هاوشکی گفت: آرسنیک شبه فلز سمی، معروفی است که مصرف آن سرطان‌زا است و مصرف این ناخالصی‌ها که همراه با نمک است می تواند به بروز عوارض نامطلوب در دستگاه گوارش، کلیه، کبد و ریه منجر شده و حتی در موارد حاد باعث ممانعت در جذب آهن و مسمومیت شود.

وی ادامه داد: مبلغان معتقدند نمک دریا کلسیم و منیزیم بالایی دارد و فشار خون را کم می کند اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد میزان کلسیم و منیزیم نمک دریا بسیار اندک است که در مقابل منابع غذایی کلسیم و منیزیم دار قابل بحث نیست.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: همه نمک‌ها سدیم دارند و فشار خون را بالا می برند؛ نمک دریا فقط کریستال‌هایش درشت‌تر است اما از لحاظ تغذیه‌ای تفاوتی با نمک معمولی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه تغییر سبک زندگی است، گفت: شناختن منابع سدیم دار و پرهیز از آنها مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع کنسروها، چیپس، پفک و خیارشور که متاسفانه جزء تفنن‌ها و علائق هر روزه ما شده است.

هاوشکی خاطرنشان کرد: همچنین باید مصرف نمک را به میزان 3 تا 5 گرم در طول روز یعنی حدود یک قاشق چای خوری کاهش داد.
 اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
روش های کاهش مصرف نمک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ضریب هوشی نوزادان مادران در معرض نوعی آلودگی غذایی



اخبار ,اخبار علمی ,کاهش ضریب هوشی نوزادان

 

اخبار علمی - تحقیقات نشان داد
کاهش ضریب هوشی نوزادان مادران در معرض نوعی آلودگی غذایی

یافته‌های پژوهشی محققان دانشگاه کالیفرنیا و بوستون آمریکا نشان می‌دهد که وجود سطوح بالای ماده شیمیایی پرکلرات می‌تواند اثرات جانبی مضری را نظیر کاهش ضریب هوشی بر نوزادان به دنیا آمده از مادرانی که در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند، بر جای بگذارد.

به گزارش ایسنا محققان با استفاده از داده‌های مطالعه «تیروئید کنترل شده قبل از تولد» دریافتند وجود یک آلودگی محیطی موسوم به پرکلرات که معمولا در بسیاری از غذاها و بعضی از منابع آب آشامیدنی یافت می‌شود و باعث تاثیر منفی بر عملکرد غده تیروئید می‌شود، در بدن مادر می‌تواند کاهش بهره هوشی فرزند وی را به همراه داشته باشد.

محققان طی این پژوهش، 478 جفت مادر و کودک را که مادر دچار کم کاری غدد تیروئید بود، مورد بررسی قرار دادند و در نهایت دریافتند هرچه میزان پرکلرات در بدن مادر بالا باشد، میزان بهره هوشی فرزند در حد پایینی از حد میانگین قرار می‌گیرد.

این پژوهش در مجله clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا