اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاندیداهایی که حاتم طایی می شوند!



 

 

کاندیداهایی که حاتم طایی می شوند!

 

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی همواره یک مساله رنج آور در فضای جامعه شکل می گیرد و در ایام منتهی به روز رأی گیری به اوج خود می رسد و آن توزیع هدایا و دادن پول ها و گستراندن سفره ها و نیز بمباران نامتعارف و پرهزینه تبلیغاتی است.

امسال نیز کما بیش در برخی شهرستان ها و حوزه های انتخابیه کم جمعیت این روند آغاز شده است کما این که دبیر شورای نگهبان نیز اخیراً اشارتی هشدار آمیز به این موضوع داشت.

بدیهی است کسی که از همین دوران  قبل از انتخابات هزینه های سنگینی را متحمل می شود و گاه برای تأمین این مخارج خودساخته دست به دامن برخی جریان های قدرت و ثروت می شود ، در دوران نمایندگی احتمالی از دو حال خارج نخواهد بود: اگر با پول خود سفره ها گسترده و سکه ها داده و تبلیغات نامتعارف و پرهزینه را انجام داده ،  ما به ازای "خرج" های خود را در "دخل" های ناشی از رانت نمایندگی جست و جو خواهد کرد.

اگر هم با پول برخی صاحبان قدرت و ثروت راهی مجلس شود ، طبیعتاً وامدار آنها خواهد بود.

لذا در یک نتیجه گیری منطقی و مستند به برخی واقعیت ها ، می توان گفت کاندیداهای پر خرجی که در ماه ها و ایام منتهی به انتخابات "حاتم طایی" می شوند(!) در صورت راهیابی به مجلس ، یا نماینده جیب خود می شوند یا نماینده کسانی که ساپورتشان کرده اند و البته حالت سوم هم "هر دو گزینه" است و در این میان جای چندانی برای نمایندگی مردم باقی نمی ماند.

در چنین فضایی و با توجه به فقدان قوانینی درباره شفافیت منابع مالی تبلیغاتی ، نمی توان همه مسوولیت را بر عهده نهادهای ناظر گذارد و از آنها انتظار داشت که با همه کسانی که با خاصه خرجی هایشان در انتخابات برخورد و مثلاً آنها را حذف کند. بلکه باید این مشکل به طور ریشه ای حل و فصل شود.

دو راهکار برای این موضوع وجود دارد: اول آن که قوانین مربوط به تبلیغات انتخاباتی و مشخصاً شفاف سازی منابع مالی آن بروز رسانی شود و مانند خیلی از کشورهایی که سابقه بیشتری از ما در برگزاری انتخابات دارند ریال به ریال منابع مالی کاندیداها مشخص و حتی محدود شود.

اما واقعیت این است که اولاً چنین قوانینی فعلاً در حد مطلوب موجود نیست و ثانیاً به فرض تصویب هم مشخص نیست تا چه اندازه اجرا شوند و به فهرست قوانین متروک نپیوندند!

لذا باید راهکار دوم را جدی گرفت؛ این راهکار اساساً نیازی به مصوبه و بروکراسی و دولت و ... ندارد و کاملاً مردمی است.

متأسفانه باید اذعان داشت که به ویژه در برخی مناطق و شهرهای کوچک ، هستند افرادی که با هدایای تبلیغاتی و حتی شام و ناهار رأی می دهند. مثلاً همین امسال از یکی از مناطق مرکزی کشور خبر رسیده که یکی از افرادی که قرار است کاندیدا شود چندین میلیون تومان هزینه کرده و مرغ خریده و در بسته بندی هایی مزین به اسم خود در برخی محلات توزیع کرده است.

آنهایی هم که به این افراد رأی می دهند با نیت رأی فروشی این کار را نمی کنند بلکه با توجه به روحیات خاص شرقی شان و ساده دلی خود ، به خیال خود "جبران محبت" می کنند یا این که می گویند "از دیگران که خیری به ما نرسید ، این یکی لااقل دو پرس غذا یا فلان هدیه را داد!"

حال وظیفه کسانی که از سطح تحصیلات بالاتر و بینش سیاسی و اجتماعی عمیق تری برخوردارند چیست؟ به عنوان مثال کسانی که هم اکنون خواننده این مطلب هستند ، به عنوان قشری که پیگیر سرنوشت سیاسی جامعه اند آیا در این خصوص وظیفه ای دارند؟

فارغ از این که خود رأی خواهیم داد یا نه ، به خاطر وطن مان هم که شده ، هر کدام از ما باید در حد وسع خودمان نسبت به آگاه سازی کسانی که در برابر هدیه و تبلیغات گسترده به این و آن رأی می دهند همت کنیم.

امروزه خوشبختانه دانش آموختگان دانشگاهی حتی در دور افتاده ترین روستاها نیز وجود دارند و بسیاری از ما در پیرامون خود افرادی را سراغ داریم که ممکن است در دادن رأی ، تحت تأثیر هدایا و پول ها و شام و ناهارها و ... باشند.

اگر هر کدام از ما بتوانیم به یک یا چند نفر را آگاه کنیم که کسی که با این همه خرج و هزینه می خواهد به مجلس برود ، به اندازه چندین برابر آنچه داده از کیسه ملت بیرون خواهد کشید و هرگز نماینده مردم نخواهد بود ، گام بزرگی در برچیدن این قبیل سفره های نیرنگ آمیز و تبلیغات اسراف آلود برداشته ایم.

اگر مردم به حدی از بلوغ فکری و سیاسی برسند که رأی خود را به افراد شایسته بدهند نه به کسانی که بریز و بپاش بیشتری دارند ، دیگر کسی برای رأی آوردن بر روی "خاصه خرجی ها" حساب باز خواهد کرد.

راهکار دوم ، همین آگاه سازی هاست که باید توسط هر کدام از ما صورت گیرد.

برای اصلاح جامعه خود منتظر دولت و مجلس و حزب و رسانه و ... نباشیم ؛ هر کسی از خودش و از اطرافیانش شروع کند و این مورد هم یکی از همان موارد اصلاحی.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
حاتم طایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حاتم طایی آمریکا کیست؟ + تصاویر



اخبار گوناگون - حاتم طایی آمریکا کیست؟ + تصاویر

استفاده از نام عیسی مسیح، تنها توجیهی عجیب برای اقدام سخاوتمندانه ی این شخص ثروتمند است. در حقیقت، او با این کار به نوعی از زندگی خود لذت می برد. او و همکارانش، پس از فروش شرکت "PayPal " به سایت مزایده اینترنتی "eBay "، به طرز باور نکردنی ثروتمند شده و اکنون خواستار تقسیم این ثروت با دیگر انسان ها می باشند.

در برنامه اشتراک گذاری نگاره "Instagram " یک کاربر ناشناس اقدام به بارگزاری عکس هایی جالب و بحث برانگیزی کرده است.

 

در این عکس ها چهره ی خندان پیش خدمت های رستوران های آمریکایی (همچنین 1نفر مکزیکی) با یک چک در دستانشان دیده می شود. این عکس ها از پیشخدمت های مختلفی در سراسر ایالات متحده گرفته شده است.

برای این که به عمق ماجرا پی ببریم، فقط کافی است که به اطلاعات چک نگاهی بیاندازیم. رقم این چک ها، ده ها بار از رقم سفارش غذا و انعام فراتر می رود. این شخص همچون حاتم طایی به افراد کارمند رستوران ها و مراکز تهیه ی غذا، با سخاوت تمام مبالغ نسبتا بالایی را اعطا می نماید.

 

اخبار , اخبار بین الملل , حاتم طایی آمریکا


با این حال، با این که شخصیت پنهانی این شخص بخشنده هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد، ولی حدس هایی نیز درباره وی زده می شود.

پروسه ی اعطای انعام که بارها از مبلغ سفارش فراتر می رود برای اولین بار در ایالت میشیگان آمریکا دیده شده است. فردی که به اندازه ی 78 دلار و 98 سنت غذا خورده بود، رقمی معادل 3098 دلار را به عنوان مبلغ سفارش و انعام به پیش خدمتی که به وی سرویس داده بود اعطا کرد. از آن زمان بود که در ایالات متحده حرکت تازه ای باعنوان "موج انعام سخاوتمندانه" فراگیر شد.

حاتم طایی ناشناس، در تمامی موارد به یک صورت برخورد می کند. نخست چکی با مبلغ بالا را به عنوان انعام پر می کند. سپس با جملات قصار، انعام به خاطر عیسی مسیح "Tips for Jesus " آن را امضا می کند. پس از آن، چک را در دستان آن پیش خدمت خوش شانس قرار داده و از او عکس یادگاری می گیرد. این فرد ناشناس دلیل بخشش انعام های چند هزار دلاری به پیش خدمت ها را، تمایل به خلق کار نیک همچون فرزند خدا یعنی عیسی مسیح و اعتقاداتش عنوان می کند.

 

اخبار , اخبار بین الملل , حاتم طایی آمریکا


در برخی از موارد، بخشنده ی ناشناس اطلاعات تماس خود را در اختیار کافه و رستوران ها می گذارد تا در صورت برخود با مشکل برای نقد کردن چک در بانک توسط پیش خدمت، با او تماس حاصل شود. چندی پیش، آقای بنجامین کرانر، مدیررستورانی در نیویورک با این شخص ناشناس تماسی برقرار کرد تا از تعداد صفرهای نوشه شده در چک اطمینان حاصل کند.

در این تماس مشخص شد که هیچ اشتباهی در کار نبوده است و حاتم طایی سخاوتمند واقعا مبلع 1000 دلار را به عنوان انعام به پیش خدمت 25 ساله ی هندی "آروج دهاوان" اعطا کرده است. در پایان مکالمه، حاتم امریکایی از مدیر رستوران درخواست کرد تا اطلاعات مربوط به وی بین خودشان باقی بماند. آقای کرانر نیز با درخواست او موافقت کرد.

تا کنون هیچ اطلاعات قانع کننده ای از این مشتری که به نظر می رسد بدون شک دستش به دهانش می رسد، موجود نمی باشد. تنها مختصر اطلاعاتی درباره ی وی وجود دارد و آن این است که او به همراه دوستانش به کافه و رستوران ها می رود آنها اغلب غذاهایی همچون استیک، میگو و پاستا را سفارش می دهند. در چک نیز او امضایی ساده می کند و از کارت اعتباری خود مبلغ را می پردازد. این امضا یک امضای ساده است که هرکسی می تواند براحتی آن را ترسیم کند و معنی و مفهوم قابل درکی ندارد.

شخصیت این حاتم طایی آمریکایی، سوالی است که هم ذهن برندگان خوشحال این انعام و هم ذهن مطبوعات و رسانه های آمریکایی را که پیگیر این قضیه هستند، به شدت به خود مشغول کرده است. عکس هایی که در زمان حضور این سخاوتمند ناشناس در رستورانی که آروج دهاوان در آن کار می کرد، در برنامه اشتراک گذاری عکس در توئیتر، چند هزار بیننده داشت ولی هیچ حرفی از شخصیت واقعی او به میان نیامده بود. ولی در آن رستودان برخی تاکید داشتند که او همان "جک سبلی" مدیر ارشد و قائم مقام کمپانی تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه و اعتبار الکترونیکی "PayPal " است.

 

اخبار , اخبار بین الملل , حاتم طایی آمریکا

 

حدس و گمان های مربوط به این که او این پروژه ی سخاوتمندانه و خیریه را راه اندازی کرده است، در اوایل ماه دسامبر 2013 میلادی به گوش رسید. وبلاگ رسانه ای "ValleyWag.com " نیز در اخبار خود، خبر از افشای راز حرکت "انعام به خاطر عیسی مسیح" می دهد. این وبلاگ، با اشاره به یافتن لینکی درباره ی یک شخص سخاوتمند ناشناس در صفحه ی فیس بوک آقای سبلی، بر این عقیده است که این خود وی است که در کافه های مختلف اقدام به دادن انعام های کلان به پیش خدمت ها می کند و بدین ترتیب می خواسته است تا به حضور خود در این حرکت اشاره ای داشته باشد.

بر اساس گزارش های حاکی از وبلاگ رسانه ای ValleyWag.com ، استفاده از نام عیسی مسیح، تنها توجیهی عجیب برای اقدام سخاوتمندانه ی این شخص ثروتمند است. در حقیقت، او با این کار به نوعی از زندگی خود لذت می برد. او و همکارانش، پس از فروش شرکت "PayPal " به سایت مزایده اینترنتی "eBay "، به طرز باور نکردنی ثروتمند شده و اکنون خواستار تقسیم این ثروت با دیگر انسان ها می باشند.

پیش خدمت هندی رستوران نیویورک نیز در گزارشی به روزنامه ی "New York Post " می گوید که توانسته است شخص سخاوتمند را تشخیص دهد و او کسی نبود جز مدیر ارشد پیشین PayPal یعنی آقای "جک سبلی".

حتی اگر در نظر بگیریم که او همان حاتم طایی آمریکا است که حرکت "انعام به خاطر عیسی مسیح" را برنامه ریزی و پایه ریزی کرده است است ، باید گفت که او بدون شک به تنهایی این کار را انجام نمیدهد. به گفته ی مسئول رستوران های ملی "Eater National " او با گروهی از همفکران خود اقدام به این حرکت در کشور می نماید.

لازم به ذکر است که در شب 5 دسامبر 2013، دو پیش خدمت در آمریکا و مکزیک در یک زمان، مبلغ هنگفتی را به عنوان انعام دریافت کردند.

این درحالیست که حضور یک انسان در 2 نقطه به صورت همزمان غیر ممکن بوده و هنوز هیچ دستگاهی اختراع نشده است که با این سرعت بتواند شخصی را از یک نقطه به نقطه ی دیگردر کره ی زمین انتقال دهد!

در هر صورت، این که دقیقا که چه کسی مدیریت این حرکت سخاوتمندانه را بر عهده دارد، تا به امروز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اخبار گوناگون - انتخاب