اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کارشکنی صرافی‌های امارات برای انجام مبادلات ارزی با ایران



صرافی امارات,صرافی های امارات,ارز ایران

 

العربیه خبر داد

کارشکنی صرافی‌های امارات برای انجام مبادلات ارزی با ایران

خبرگزاری فارس: همزمان با متوقف شدن همکاری های سازمان خدمات مالی بین المللی سوئیفت با ایران، صرافی های امارات نیز از مبادله با ریال خودداری می کنند.

خبرگزاری فارس: کارشکنی صرافی‌های امارات برای انجام مبادلات ارزی با ایران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی العربیه، خوددارى صرافى هاى بزرگى چون الانصارى و الامارات از انجام مبادلات ارزی با ریال ایران، باعث شده است که سایر صرافى ها نیز از چنین تعامل هایى خوددارى کنند و تجار، شرکت ها و ایرانیان مقیم امارات را با مشکل مواجه کنند.

بر اساس این گزارش یک منبع آگاه تاکید کرد: تحریم های بین المللی از یک سو و سقوط ارزش ریال از سوی دیگر موجب شده است داد و ستد با ریال در امارات کاهش یابد.

 

بر اساس آمارهای رسمی بیش از 8400  شرکت ایرانى در زمینه هاى مواد غذایى ، مواد خام ، آهن و فولاد ، دستگاه‌هاى الکترونیکى ، لاستیک ماشین ، وسایل خانگى و خدمات در امارات مشغول فعالیت هستند و حدود 400 هزار ایرانى در این شیخ نشین زندگى مى کنند.

امارات در سال های اخیر، یکی از شریک های اصلی تجاری با جمهوری اسلامی ایران بوده است و بر اساس آمارهای رسمی  امارات دومین کشور عمده‌ مقصد کالاهای صادراتی ایران است. براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان مبادله تجاری دو کشور ایران و امارات در 8 ماهه امسال 15 میلیارد دلار بوده است.

 

از این میزان سهم صادرات ایران به کشور امارات 3 میلیارد دلار و سهم واردات از امارات 12 میلیارد دلار بوده است. مرتضی معصوم زاده ، رئیس هیات مدیره شورای بازرگانان ایران در دوبی، با تاکید بر این موضوع که مبادلات تجاری ایران و امارات به شدت رو به کاهش است افزود: در صورتی که روند کنونی ادامه یابد حجم مبادلات تجاری ایران و امارات به کمتر از 5 میلیارد دلار خواهد رسید ./فارس


ویدیو مرتبط :
ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارشکنی امارات علیه روابط ایران - موریتانی



 

 

کارشکنی امارات علیه روابط ایران - موریتانی

 

افزایش سطح روابط میان تهران و نواکشوت، باعث تنش در روابط موریتانی و امارات شده است.

منابع آگاه در موریتانی به خبرگزاری آلمان گفته اند در پی نزدیکی اخیر در روابط موریتانی و ایران، بحران صامتی میان امارات و موریتانی به وجود آمده است.

خبرگزاری رسمی موریتانی نیز دیروز یکشنبه نوشت: "محمد ولد عبدالعزیز" رئیس جمهور موریتانی در بازگشت از سفر چین، در شهر دبی توقف داشت ولی پس از آنکه سفیر موریتانی به وی اطلاع داد سطح هیات اماراتی استقبال کننده از رئیس جمهور موریتانی در فرودگاه دبی تنزل یافته، وی از خروج از هواپیما در مدت سوختگیری خودداری کرد.

این منابع آگاه گفته بودند: این اقدام امارات به معنی اعتراض این کشور به پیشرفت در روابط ایران و موریتانی است.

در هفته گذشته رئیس جمهور ایران دو مرتبه در مسیر رفت و برگشت به آمریکا، برای سوخت گیری در موریتانی توقف داشت.

در هر دو مرتبه، رئیس جمهور موریتانی با حضور در فرودگاه، با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

در سفرهای قبلی احمدی نژاد، هواپیمای حامل وی برای سوختگیری در کشورهای الجزایر، سنگال یا اوگاندا فرود می آمد اما در یک سال گذشته، روابط ایران با کشورهای سنگال و اوگاندا برسر کشف محموله سلاح غیرقانونی در نیجریه، به سطح بسیار پایینی تنزل یافت.

علاوه بر موضوع نزدیکی روابط با ایران، مسئله به رسمیت شناختن دولت انقلابیون لیبی نیز از دیگر موضوعات مورد اختلاف در روابط موریتانی و امارات است.

با وجود اینکه اکثر کشورهای عربی، دولت انقلابیون لیبی را به رسمیت شناخته اند اما دولت موریتانی از این اقدام خودداری کرده است.

12 جنگنده ارتش امارات در جنگ علیه حکومت قذافی در لیبی و برقراری منطقه پرواز ممنوع برفراز این کشور، مشارکت داشتند.امارات همچنین از نخستین کشورهایی بود که  دولت انقلابیون لیبی را به رسمیت شناخت.

منابع آگاه در موریتانی اضافه کرده اند امارات از طریق کاهش سطح هیات استقبال کننده از رئیس جمهور موریتانی در فرودگاه دبی تلاش کرد تا پیام اعتراض آمیزی را به وی برساند پیام اعتراض به مواضع خصمانه موریتانی در برابر سیاست های دیپلماتیک امارات. این اقدام پس از ارسال پیام های دیگری به دولت موریتانی صورت گرفت. از جمله این پیام ها می توان به اخراج شماری از اتباع موریتانی از امارات اشاره کرد به ویژه اخراج بخشی از شهروندان موریتانی که در پلیس امارات فعالیت می کنند.

رئیس جمهور موریتانی نیز در ماه ژانویه 2010 به ایران سفر کرد.

از جمله همکاری ها میان ایران و موریتانی می توان به مجهز کردن مرکز بیماری های سرطانی در شهر نواکشوت اشاره کرد.

ایران متعهد شده است این مرکز را تجهیز و کادر پزشکی متخصص آن را تامین کند.

اسرائیل این مرکز را در شهر نواکشوت راه اندازی کرده بود  اما پس از قطع روابط میان دو طرف، کارشناسان اسرائیلی، این مرکز را ترک کرده و تل آویو نیز از سرویس دهی به مرکز بیماری های سرطانی شهر نواکشوت خودداری می کند.

موریتانی یکی از سه کشور عربی بود که با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشت اما روابط با اسرائیل را در سال 2008 قطع کرد.

امارات مدعی مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس و دخالت ایران در امور داخلی کشورهای جنوب خلیج فارس است.

امارات پیش از این نیز با خودداری از پذیرش سفر نخست وزیر مصر به این کشور ، اعتراض خود را به قصد دولت مصر برای نزدیکی روابط با ایران اعلام کرده بود.

موریتانی کجاست؟

موریتانی یا "جمهوری اسلامی موریتانی" کشوری در شمال غربی آفریقاست. موریتانی به همراه ایران و پاکستان تنها کشورهای جهان هستند که نظام حکومتی آنها " جمهوری اسلامی" است.

موریتانی از زمان استقلال در سال 1960 تاکنون شاهد 4 کودتای موفقیت آمیز و یک کودتای نافرجام بود که آخرین کودتای موفق در سال 2008 روی داد.

"محمد ولد عبدالعزیز" رئیس جمهور فعلی، در سال 2008 مسئولیت فرماندهی گارد ریاست جمهوری را برعهده داشت که با کودتای نظامی ، قدرت را در دست گرفت. وی در انتخابات ریاست جمهوری 2009 ، به عنوان رئیس جمهور این کشور برگزیده شد.

مساحت موریتانی حدود یک میلیون کیلومتر مربع است که 90 درصد آن را صحرا پوشانده‌ و جمعیت این کشور سه میلیون نفر است.../تحلیل:عصرایران


کارشکنی امارات علیه روابط ایران - موریتانی