اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاخ سفید:آمریكا با ایران برسرشهرام امیری...



 

 

 

کاخ سفید: آمریكا با ایران بر سر شهرام امیری معامله‌ای نكرده

 

کاخ سفید: آمریكا با ایران بر سر شهرام امیری معامله‌ای نكرده است


سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که موضوع «شهرام امیری» و پرونده سه جوان آمریکایی که از سال گذشته در ایران زندانی بوده‌اند، با هم ارتباطی ندارد.

کاخ سفید این احتمال که خروج قریب‌الوقوع «شهرام امیری»، شهروند ربوده شده ایرانی از آمریکا بخشی از معامله پنهانی یا مبادله زندانی با تهران است را رد کرد.
به نقل از رویترز، «رابرت گیبس»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که موضوع شهرام امیری و پرونده سه جوان آمریکایی که از سال گذشته در ایران زندانی بوده‌اند، با هم ارتباطی ندارد.
سخنگوی دولت آمریكا درباره شهرام امیری گفت كه واشنگتن این شهروند ایرانی را نگه نداشته است و بنابراین وی بخشی از هیچ مبادله‌ای نیست.
شهرام امیری در گفت‌وگوی تلفنی از نیویورک گفت: «پس از انتشار فیلم مصاحبه من در اینترنت و رسوایی دولت آمریکا به‌خاطر این آدم‌ربایی، آنها می‌خواستند مرا بی سر وصدا و از طریق خطوط هوایی برخی کشورها به ایران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضیه، بر این آدم‌ربایی سرپوش بگذارند، اما در نهایت نتوانستند.»
وی با اشاره به این‌که در 14 ماه گذشته تحت فشارهای روحی فراوان بوده و افراد مسلح وی را تحت نظر داشته‌اند، افزود: «از روزی که سخنان من از طریق اینترنت منتشر شد آمریکایی‌ها خود را بازنده این ماجرا دیدند.»
شهرام امیری همچنین با ابراز خوشحالی فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن ابراز امیدواری کرد كه هرچه سریع‌تر به میهن بازگردد.
بر اساس گزارش‌ها، شهرام امیری دوشنبه حدود ساعت شش بعد از ظهر به وقت واشنگتن، به دفتر حفاظت از منافع ایران مستقر در سفارت پاکستان در پایتخت آمریکا مراجعه کرد و خواهان بازگشت به ایران شد.
خبرگزاری «رویترز» فیلمی از جدیدترین سخنان امیری را به دست آورده که وی در آن می‌گوید، سه تن که به زبان فارسی صحبت می‌کردند وی را در عربستان با فریب سوار ماشین کردند و سپس به زور اسلحه با خود بردند.
از طرف دیگر، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که شهرام امیری آزاد است که این كشور را ترک کند.
کلینتون ادامه داد که امیری در واقع قرار بود دوشنبه به طرف ایران حرکت کند اما نتوانست همه ترتیبات لازم را برای این سفر تدارک ببیند.
وی همچنین گفت: «درخواست خود را برای آزادی سه شهروند آمریكایی و بازگشت آنها نزد خانواده‌هایشان به دلایل انسان‌دوستانه تکرار می‌کنیم.»
وزیر خارجه آمریكا در حالی اخبار مربوط به ربوده شدن شهرام امیری توسط سازمان اطلاعات آمریكا (سیا) را تكذیب كرد كه مقامات ایران با استناد به برخی مدارك مستدل، بارها اعلام كرده‌اند كه این دانشمند ایرانی سال گذشته، هنگامی كه برای زیارت خانه خدا به عربستان سعودی رفته بود توسط مامورین سیا ربوده و سپس به آمریكا انتقال داده شد.
شهرام امیری كارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالك اشتر سال گذشته در مراسم حج در مدینه منوره توسط آمریكایی‌ها و با هماهنگی سرویس امنیتی عربستان ربوده شد. یکی از دیپلمات‌های سفارت پاکستان، حضور امیری در این سفارتخانه را تائید کرده و گفته است که وی حدود ساعت چهار و 30 دقیقه عصر دوشنبه به این سفارتخانه آمده و از آن هنگام در ساختمان سفارت حضور دارد.
از زمان قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریكا در حدود 30 سال پیش، دفتر حفاظت از منافع ایران زیر نظر سفارت پاکستان در واشنگتن فعالیت می‌کند و سفارت سوئیس در تهران نیز حفاظت از منافع آمریكا را برعهده دارد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
میز ایران در کاخ سفید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار 2 دیپلمات سابق آمریکا به کاخ سفید: از تهدید روزانه ایران دست بردارید



 

 

 

هشدار 2 دیپلمات سابق آمریکا به کاخ سفید: از تهدید روزانه ایران دست بردارید

 

2دیپلمات سابق آمریکایی با انتشار مقاله ای از دولت کشورشان خواستند از طریق دیپلماسی با ایران به تعامل بپردازد.

این دو دیپلمات برجسته آمریکایی به نام های "توماس بیکرنگ" و "ولیام لویزر"در مقاله خود در روزنامه واشنگتن پست گفته اند: دولت آمریکا  باید از شکست ها در جنگ های قبلی خود و آخرین آن جنگ عراق، درس بگیرد. آمریکا باید مشکل خود را با ایران از طریق دیپلماتیک و نه تهدید به جنگ ، حل کند. گزینه جنگ با ایران، منجر به فاجعه هایی می شود.

در این مقاله آمده است: اگر این جنگ ها نبودند هزاران آمریکایی همچنان زنده بودند ، ثروت آمریکا یک تریلیون دلار بیشتر بود و آمریکا همچنان یک کشور افتخار آمیز ، محترم و دارای اقتصاد سالم بود. آمریکا باید به تفاهم و گفتگوی مستقیم با ایران روبیاورد زیرا دستاوردهای دیپلماسی هیچ گاه توسط تهدیدات نظامی، محقق نمی شوند.

توماس بیکرنگ معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون و سفیر پیشین آمریکا در روسیه، اسرائیل، اردن و سازمان ملل متحد و ولیام لویزر سفیر سابق آمریکا در چکسلواکی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

این دو دیپلمات در این مقاله نسبت به اظهارات شبه روزانه مقامات دولت آمریکا و کاندیداهای ریاست جمهوری در این کشور درباره اقدامات نظامی احتمالی علیه ایران، ابراز نگرانی کرده و درباره خطرات این جنگ فاجعه بار هشدار دادند.../عصرایران