اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کائیدی : گره‌زدن معیشت مردم با مذاکرات هسته‌ای به صلاح کشور نیست



مذاکرات هسته‌ای  ایران , رابطه ایران وآمریكا

کائیدی : گره‌زدن معیشت مردم با مذاکرات هسته‌ای به صلاح کشور نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: گره زدن مسئله گرانی و معیشت مردم با موضوع مذاکرات هسته‌ای به صلاح کشور و مردم نیست.

علی کائیدی نماینده مردم پلدختر در مجلس درباره برخی اظهارات مبنی بر گره خوردن موضوع مذاکرات هسته‌ای با معیشت مردم گفت: ما در زمان شاه بهترین رابطه در طول تاریخ را با آمریکا داشتیم و باید این سؤال را پرسید که آیا مشکلات ما حل شد و پیشرفت قابل توجهی داشتیم.

وی با بیان اینکه این حرف که اگر موضوع هسته‌ای حل شود و ما در برابر غرب کوتاه بیاییم آنها نیز موضع خود را عوض می‌کنند، صحیح نیست، گفت: آنها می‌خواهند جمهوری اسلامی و کشوری که صدای مظلومان جهان و آرمان‌های امام خمینی(ره) را مطرح می‌کند وجود نداشته باشد.

کائیدی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی در میان مسلمانان جهان اظهار داشت: بسیاری از کشورها و مردم تحت ظلم جهان به ایران به عنوان یک روزنه امید نگاه می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران را مورد اشاره قرار داد و افزود: بدون شک کشورهای غربی می‌خواهند ایران انرژی‌ هسته‌ای نداشته باشد و می‌خواهند در بحث مذاکرات این منفعت آنها تأمین شود.

وی عقب‌نشینی در مسئله هسته‌ای را منجر به زیاده‌خواهی بیشتر غرب دانست و تصریح کرد: گروه‌های سیاسی مختلف در کشور اگر تحت تدبیر رهبر انقلاب و به دور از تفرقه حرکت کنند مطمئناً در زمینه هسته‌ای به نتیجه خواهیم رسید و اگر برخلاف وحدت عمل شود، مطمئنا دشمن از آن سود می‌برد.

کائیدی با تأکید بر اینکه اگر از آرمان‌هایمان کوتاه بیاییم مطمئنا غرب امتیاز خاصی به ما نمی‌دهد، ادامه داد: آنها می‌خواهند پرچم جمهوری اسلامی که در واقع پرچم حمایت از مستضعفان است دیگر برافراشته نباشد و توافق در زمینه هسته‌ای اگر با این نگاه به موضوع نگاه کنیم، بر روی معیشت مردم بی‌تأثیر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تاکتیک نرمش قهرمانانه افزود: البته اگر با استفاده از این روش و در مذاکرات امتیازی نصیب مردم ایران شود از آن استقبال می‌کنیم ولی آمریکا و غرب شیطان‌تر از این هستند که امتیازی جدی به ما بدهند.

وی با بیان اینکه اگر مقاومت همراه با نرمش قهرمانانه باشد، بدون شک موفق خواهیم شد، گره زدن موضوع معیشت مردم به مسئله هسته‌ای را به صلاح کشور ندانست و تأکید کرد: این یک بازی سیاسی است که ایران از آن سودی نخواهد برد.

کائیدی اضافه کرد: با مطرح کردن مسئله گره خوردن معیشت با پرونده هسته‌ای، مردم بدون دلیل امیدوار شده و زمانی که موفقیتی حاصل نمی‌شود موجبات سرخوردگی مردم فراهم می‌شود.

نماینده مردم پلدختر در مجلس دلیل عزتمندی ایران در طول 34 سال گذشته را عدم عقب‌نشینی در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب دانست و افزود: دشمنان در مقاطع مختلف تلاش می‌کردند که جمهوری اسلامی را سرنگون کنند اما با تدبیر رهبری و حمایت‌های مردم این اتفاق رخ نداد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
(شبهات هسته ای3)با مذاکرات معیشت مردم بهتر خواهد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دور تازه حمله کیهان به تیم مذاکرات هسته ای!! / انتقاد جمهوری اسلامی از ضعف وزیر کشور



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار سیاسی - دور تازه حمله کیهان به تیم مذاکرات هسته ای:

حالا دیگر نمی شود گفت کیهان به صهیونیستها اعتماد دارد

 روزنامه کیهان در سرمقاله خود نوشت:

 

حفظ توافق نیمه‌جان ژنو به هر قیمت امکان‌پذیر نیست. جان‌کری در همان ساعت اول صدور بیانیه ژنو- بامداد سوم آذر به وقت تهران- با خبرنگاران مصاحبه کرد و زیر توافق‌ زد. از دو حال خارج نیست؛ یا بیانیه حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد که در آن صورت، آمریکایی‌ها در این 3 هفته علی‌الدوام اصرار داشته‌اند به نقض این رکن توافق بپردازند. و یا این حق به رسمیت شناخته نشده که در آن صورت متن نامه رئیس جمهور محترم به محضر رهبر معظم انقلاب مبنی بر پذیرش حق غنی‌سازی از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده، زیر سؤال می‌رود.

این ابهام را همین حالا باید حل کرد. اکنون دیگر به سیاق 2 ماه پیش نمی‌توان گفت مذاکرات محرمانه است و بعد هم که کیهان مجبور شد به نقل از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی مفاد مذاکرات را منتشر کند، به آن برچسب اعتماد به صهیونیست‌ها زد!

خوب است جناب دکتر ظریف به این سؤال پاسخ دهند که چرا مفاد مذاکرات محرمانه منتشره در رسانه‌های غربی دست بر قضا دقیق و درست بود و این وسط تنها رسانه‌های داخلی نامحرم ماندند؟ به نظر می‌رسد ضرورت دارد وزیر محترم امور خارجه و تیم ایشان گارد خویش را تغییر دهند و به حریف فاقد حداقل استانداردهای انسانی و اخلاقی تفهیم کنند که به هر قیمت پای میز مذاکره و تفاهم- یکطرفه- نمی‌نشینند.

 

اگر اکنون این استقلال رأی و شهامت معطوف به تدبیر و حکمت را نشان دهیم به مراتب هزینه‌های کمتری را در برابر حریف گستاخ و طمع‌کرده خواهیم پرداخت. راهبرد نهایی آمریکا در مذاکرات روشن است.

 

آنها طرحی پلکانی را برای تصاعد مطالبات که تا حوزه قدرت نظامی (نظیر توانایی موشکی)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه، و داعیه نقض حقوق بشر امتداد می‌یابد، مد نظر دارند. همین اول کار باید بر این زیاده‌خواهی نقطه پایان نهاد. هیچ توجیهی ندارد استکبار آمریکا را در موضع زیاده‌خواهی‌هایش درک کنیم!

بیانیه ژنو در اصل یک نامعادله با کمترین توازن است. با این حال، اکنون سخن بر سر این عدم توازن نیست، مسئله فوری‌تر آن است که آمریکایی‌ها- به انضمام برخی شرکای اروپایی که تحریم‌های جدیدی را وضع کردند- توافق را نیمه‌جان کرده و زیر چادر اکسیژن فرستاده‌اند؛ اگر که تیر خلاص نزده باشند.

 

برای احیای این توافق ایرادی ندارد ما به اندازه خودمان تلاش کنیم اما نمی‌توانیم از طرف آمریکا و اروپا نیز نفس مصنوعی بدهیم. این بیانیه حتی با نفس حضرت مسیح(ع) نیز زنده نمی‌شود؛ چه اینکه استکبار هرگز در مقام تفاهم و توافق متعادل نبوده است. آمریکا و جبهه استکبار، انقیاد مطلق ‌طلب می‌کنند و چنین انقیادی در روح ملت ایران و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آن نیست.

 

حق با دکتر ظریف است که پس از اظهارات اوباما درباره روی میز بودن گزینه نظامی (ملاقات با نتانیاهو) اعلام کرد این سخنان ناامیدکننده بود. روی دیوار هیچ مستکبری نمی‌توان یادگاری نوشت؛ که دکتر مصدق سکولار و مدعی محض ناسیونالیسم نیز نتوانست.


و بالاخره باید به این حقیقت برسیم که؛ اگر چرخ سانتریفیوژها نچرخد هیچ چرخ دیگری در حوزه عزت و استقلال و اقتدار و امنیت و پیشرفت ملی نخواهد چرخید.

 

----------------------

 

 انتقاد جمهوری اسلامی از ضعف وزیر کشور

برخلاف تصور افرادی كه یكی از ویژگی‌های اعتدال را نرمش در بر ابر بی‌قانونی‌ها و به عبارت روشن تر، عدم قاطعیت در اجرای وظایف می‌دانند، دولت اعتدال فقط هنگامی به این صفت می‌تواند متصف باشد كه دور از افراط و تفریط به وظایف خود عمل كند و در موارد لازم حتماً قاطعیت نشان دهد. فاصله گرفتن از قاطعیت در مواردی كه قانون ایجاب می‌كند و یا از لوازم انجام وظایف براساس مصالح كشور و منافع ملت است، در واقع به معنای فاصله گرفتن از اعتدال است.

دولت یازدهم در مواردی براساس اعتدال عمل كرده و از این بابت قابل تحسین است، ولی هرچه زمان می‌گذرد احساس می‌شود در بعضی موارد از چارچوب اعتدال خارج می‌شود و در مسیر ترسیم شده حركت نمی‌كند.

از جمله مواردی كه دولت توانسته قاطعیت نشان دهد، اعتراض سریع و آشكار به تحریم‌های غیرقانونی جدید دولت آمریكا علیه ایران است. متوقف ساختن مذاكرات كارشناسی مربوط به توافق‌نامه هسته‌ای و بازگشت هیأت مذاكره كننده به تهران و همچنین موضعگیری مسئولان وزارت امور خارجه علیه این اقدام آمریكا، از مصادیق برخورد سریع، صریح و قاطع بودند.

 

دولت آمریكا هر چند از یكطرف با تلاش وزارت خارجه‌اش توانست سنا و كنگره را به خودداری از افزودن تحریم‌های جدید علیه ایران قانع كند ولی از طرف دیگر، نتوانست مانع اقدام وزارت دارائی خود برای اعلام فهرست 18 موردی تحریم شركت‌های ایرانی شود.

هر چند هنوز نمی‌توان كلیت دولت آمریكا را به دلیل همین تفاوت در موضعگیری‌های وزارتخانه‌ها عامل اصلی این اقدام خلاف دانست ولی این واقعیت را نیز نمی‌توان انكار كرد كه تحریم‌های جدید، نقض آشكار توافق نامه ژنو توسط دولت آمریكاست.

 

این واقعیت آنقدر روشن و آشكار است كه حتی خود اعضای گروه 1+5 نیز به آن اعتراض كرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را مخالف روح توافق نامه ژنو دانسته و اعلام كرده این اقدام آمریكا اجرای توافق ژنو را بطور جدی با پیچیدگی مواجه می‌كند. وزیر خارجه روسیه نیز گفته است اكنون وقت آنست كه تحریم‌ها علیه ایران كاهش یابند زیرا در توافق ژنو علاوه بر ایران، كشورهائی كه تحریم‌های یك جانبه را اعمال كرده‌اند نیز تعهداتی دارند.

دولت جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اقداماتی كه تاكنون در واكنش به تخلف دولت آمریكا از توافق ژنو كرده، باید شیوه‌ای در پیش بگیرد كه واشنگتن را وادار به لغو تحریم‌های جدید نماید. بدیهی است كه ادامه مذاكرات كارشناسان برای اجرائی شدن توافق ژنو به عقب نشینی آمریكا بستگی دارد. در این زمینه، سایر اعضای گروه 1+5 نیز باید همچون روسیه موضعگیری كنند و با قاطعیت این اقدام آمریكا را محكوم نمایند تا راه برای از سرگرفته شدن مذاكرات كارشناسان و اجرائی شدن توافق ژنو باز شود.

 

اظهارات بعضی از مسئولین آمریكائی در توجیه اعلام فهرست جدید تحریم‌ها نیز بهیچوجه قابل قبول نیست. اینكه سخنگوی كاخ سفید گفته مسدود كردن دارائی شركت‌های ایرانی براساس تحریم‌های قبلی صورت گرفته و اقدام جدیدی نیست و شخص اوباما متعهد شده كه از هرگونه اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای جلوگیری نماید، توجیه غیرموجهی است كه از مصادیق عذر بدتر از گناه است.

بنابر این، دولت جمهوری اسلامی ایران باید درست در همین نقطه تكلیف خود را با دولت آمریكا روشن كند و اوباما را كه می‌گوید متعهد شده از هرگونه اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با برنامه هسته‌ای جلوگیری كند، به انجام تعهدی كه كرده است وادار نماید بطوری كه اولین مورد آن پس گرفتن همین فهرست جدید باشد.

در بخش خروج از چارچوب اعتدال، می‌توان از كوتاهی‌های دولت یازدهم در زمینه روشن ساختن تكلیف بعضی استان‌ها و حتی مسئولیت‌های كلیدی بعضی وزارتخانه‌ها نمونه‌های زیادی آورد. اكنون چهار ماه و نیم از استقرار دولت و 4 ماه تمام از تشكیل كابینه دولت یازدهم می‌گذرد و هنوز دو استان حساس و مهم خراسان رضوی و قم از نظر استاندار بلاتكلیف هستند.

 

اگر وزارت كشور از وزارتخانه‌هائی بود كه تكلیف آن در مرحله اول رأی اعتماد روشن نشده بود، تأخیر در انتخاب استانداران قابل توجیه بود، ولی درحالی كه وزیر كشور در 24 مرداد به وزارت رسید نمی‌توان هیچ توجیهی را درباره تأخیر چهار ماهه تعیین بعضی از استانداران پذیرفت. آیا این نشانه ضعف وزیر كشور نیست؟!

وقتی استاندار تعیین نمی‌شود، مناصب كلیدی استان نیز بلاتكلیف باقی می‌مانند، ادارات كل در بلاتكلیفی بسر می‌برند و تحولی در ادارات و بدنه اجرائی استان رخ نمی‌دهد. اكنون ماه هاست كه این وضعیت بر بعضی استان‌ها حاكم است و همه چیز درحال ركود می‌باشد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهند دولت برای تصمیم گیری در مورد استان‌های خراسان رضوی و قم به دلیل تنوع سلایق و جناح‌های متوقع، تحت فشار قرار دارد. ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، بعضی افراد ذی نفوذ، ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور، جناح‌ها و فعالان سیاسی از شش جهت و با شش گرایش، انتظارات و توقعات متفاوت به دولت فشار وارد می‌آورند و همین امر موجب تأخیر در تعیین استانداران شده است. چنین وضعیتی برای دولتی كه عنوان "تدبیر و امید" را برای خود برگزیده و خط مشی خود را برمبنای "اعتدال" استوار ساخته، بهیچوجه شایسته نیست.

دولتمردان به ویژه شخص رئیس‌جمهور و وزیر كشور نباید با كسی یا جمعی رودربایستی داشته باشند و خود را گرفتار توقعات و انتظارات و محذورات كنند. مناسب‌ترین موقعیت برای كاربردی كردن "تدبیر" درست همین موقعیت است كما اینكه مناسب‌ترین مصداق برای برخورد اعتدالی را در چنین شرایطی می‌توان یافت. از آنجا كه هیچیك از آن شش جمع در آینده پاسخگوی عملكرد استانداران نخواهند بود، این دولت است كه باید تصمیم بگیرد چرا كه مردم، دولت را پاسخگوی این تصمیم خواهند دانست نه جناح‌ها و افراد دیگر را.

در مورد بعضی از وزارتخانه‌ها نیز همین بلاتكلیفی وجود دارد. اینكه یك وزیر نتواند درباره معاونان خود و یا رؤسای بعضی از سازمان‌های مهم تابعه خود تصمیم بگیرد، نه تدبیر است و نه اعتدال. عجیب اینست كه در عین حال كه دولت یازدهم را به درو كردن نیروهای دولت گذشته متهم می‌كنند، بعضی از وزرا و حتی استانداران هنوز اجازه نیافته‌اند افرادی را كه وجودشان را در زیرمجموعه خود مضر تشخیص داده‌اند تغییر دهند و افراد شایسته‌ای را جایگزین آنها كنند.

 

چنین وضعیتی را شاید بتوان زیر عناوینی از قبیل اجبار و تحمیل قرار داد ولی نمی‌توان مسئولیت دولتمردان را در قبال این ضعف‌ها نادیده گرفت و آنها را تبرئه كرد. دولتمردان در هر حال مسئولند و هیچكس به جای آنها پاسخگوی نارسائی‌های پدید آمده در اثر این ضعف در تصمیم گیری‌ها نخواهد بود.

به نظر می‌رسد دولتمردان كه در تصمیم گیری هایشان، ملاحظاتی را اعمال می‌كنند تا جناح‌ها، افراد ذی نفوذ و فعالان سیاسی را به حساب بیاورند، اصلی‌ترین عنصری كه آنها را به حاكمیت رسانده است را از یاد برده‌اند. واقعاً مردم كه با حضور خود در پای صندوق‌های رأی، اعتدال را برگزیدند و به "تدبیر" امید بستند، چه سهمی در تصمیم‌گیری‌های دولتمردان برای عزل و نصب‌ها دارند؟

 

مردم چرا حتی به اندازه یكی از گروه‌ها و جناح‌ها و افرادی كه در تصمیم سازی‌ها سهیم هستند، به حساب نمی‌آیند؟ دولتمردان دولت یازدهم از هم اكنون باید توجه داشته باشند كه بدون در نظر گرفتن مردم و بدون دخالت دادن آنها در تصمیم گیری‌ها، نه در تدبیر توفیقی خواهند یافت و نه در اعتدال.

اخبار سیاسی - کیهان،جمهوری اسلامی