اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چین شهر 130 میلیون نفری می‌سازد



اخبار,اخبار اجتماعی,چین

به نظر می‌رسد عطش ساخت‌وساز در چین سیری ناپذیر است چراکه این کشور قصد دارد با ساخت یک کلانشهر به وسعت کل کشور ژاپن، جمعیتی بیشتر از کشورهایی نظیر کانادا، آرژانتین یا استرالیا را در آن سکنی دهد..

چین از ساخت یک کلانشهر یا بهتر بگوییم «شهر-کشور» در حاشیه دلتای رودخانه مروارید خبر داده که وسعت آن از کل ژاپن بزرگ‌تر است و جمعیتی را که قادر است در خود جای دهد بیش از جمعیت ساکن در کشورهای کانادا، آرژانتین یا استرالیا است.

به‌گزارش بیزنس اینسایدر، دولت چین در آخرین اقدام جاه‌طلبانه خود از تبدیل شهر پکن با جمعیت 20 میلیونی، به مرکز یک کلانشهر با نام «جینگ جین جی» به وسعت بیش از 215 هزار کیلومتر مربع با جمعیتی بالغ بر 130 میلیون سکنه قرار دهد که بدین ترتیب این کلانشهر جمعیتی به‌مراتب بیشتر از ژاپن را درخود جای خواهد داد.

ایده اصلی برای احداث این کلانشهر، به هم پیوستن منابع مناطق اطراف به یکدیگر است. مثلا پکن از ثروتمندان و توانایی‌های تحقیقاتی سود می‌برد، بندر تیانجین به دریای بوهای دسترسی دارد و استان هبئی نیز قلب توسعه فن‌آوری چین محسوب می‌شود. بزرگراه‌ها و پل‌های جدیدالتاسیس نظیر پلی که به تازگی قلب شهر یانجیائو را به پکن وصل کرده، این شهرها را به هم متصل می‌کند.

افزایش جمعیت مرفه چین بدین معنا است که افراد بیشتری نیازمند زیرساخت‌های اساسی هستند که این زیرساخت‌ها تاکنون تامین نشده‌است. بیمارستان‌ها، مدارس و سیستم‌های حمل‌ و نقل همچنان پاسخگوی خیل عظیم مهاجران و ساکنان جدید شهرهایی نظیر یانجیائو نیستند.

خط آهن سریع السیری نیز که با هدف کاهش زمان تردد میان پکن به تیانجین احداث شده بود و می‌توانست این مسیر سه‌ساعته را تنها طی یک ساعت و نیم طی کند، هم‌اکنون با ازدحام بیش از حد جمعیت روبرو شده‌است. همچنین، یکی از نارسایی‌های عمده در شهرهای اصلی (پکن، تاینجین و استان هبئی) که قرار است کلانشهر «جینگ جین جی» را شکل دهند، شبکه بزرگراهی بی سر و ته آنها است که هیچ کارآیی ندارد.

عمدتا مالیات بر ملک می‌تواند به درآمدزایی دولت و فایق آمدن بر مشکلات کمک کند اما بنابه گزارش روزنامه تایمز، چین هیچ عایدی از این درآمدها ندارد. درعوض این کشور به فروش زمین‌ها و تبدیل آنها به منبع درآمد مالیاتی چشم دارد که حتی با وجود اجرای طرح‌های دولت در برچیدن مرزها میان شهرها، ثروتمندان پکن همچنان رغبتی برای شریک شدن با شهرهای کوچک‌تر از خود نشان نمی‌دهند. آنچه که به‌نظر می‌رسد این است که در دراز مدت، مشکلات مالیاتی می‌تواند به بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و دوام پروژه‌های این کشور بدل شود. اما باتوجه به سابقه چین در احداث شهرهای بزرگ، در موفقت آمیز بودن این پروژه‌ هم شکی باقی نخواهد ماند.

اخبار اجتماعی - اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
ورود هیات 130 نفری آلمان به تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

72 ساعت در بزرگ ترین شهر چین


جاذبه های شانگهای ترکیبی از آثار تاریخی و معماری باستانی است؛ در حالی که برای دیدن تمام جاذبه های این شهر، سه روز واقعا زمان اندکی است.