اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه می گویند گرانی وجود ندارد؟ مردم را با اعلام وضعیت خوب اقتصادی به مضحکه می گیرند!



 

گرانی , وضعیت اقتصادی

 

زمانی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسما نرخ تورم را بیش از بیست و دو درصد پذیرفته و اعلام می کند ، این حرفها دیگر چیست؟ البته وقتی بانک مرکزی تورم را 22% پذیرفته است ، تورم واقعی چقدر است؟ باید گفت که این رقم به طور طبیعی در جامعه بالاتر از 35 درصد است!

سید حسین نقوی حسینی نماینده اصولگرای مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال ،  با انتقاد از نحوه برخورد دولت با گرانی و سخنان یک معاون اول احمدی ن‍ژاد مبنی بر خوب بودن اوضاع اقتصادیگ فت: این نوع برخوردها درباره وضعیت فعلی جامعه و قیمت های حاکم بر بازار نوعی فرار به جلو است ، یعنی وقتی نمی خواهیم پاسخگو باشیم برای اتفاقاتی که افتاده است ،اینگونه سخن می گوییم.

وی افزود: هر انسان عاقلی گرانی این روزها و مشکل خرید در بازار را حس می کند و نیاز به کار کارشناسی و آمار و ارقام نیست ! زمانی که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسما نرخ تورم را بیش از بیست و دو درصد پذیرفته و اعلام می کند ، این حرفها دیگر چیست؟ البته وقتی بانک مرکزی تورم را 22% پذیرفته است ، تورم واقعی چقدر است؟ باید گفت که این رقم به طور طبیعی در جامعه بالاتر از 35 درصد است!

نقوی حسینی گفت: تورم واقعی را آمار و ارقام دولت نشان نمی دهد ، اما فضای بازار ، فضای بسیار متلاطمی است ؛ آقایان با این برخوردها ، گرانی را به دوش مردم می اندازند و مردم را با اعلام وضعیت خوب اقتصادی به مضحکه می گیرند؛ این سخنان چیزی را حل نمی کند ، زیرا مردم گرانی را با تمام وجود حس می کنند وقتی قیمت نان افزایش یافته ، این شخص چگونه می گوید گرانی وجود ندارد؟

وی به تصویب افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان اشاره کرد و گفت: افزایش حقوق مصوب کارمندان بسیار ناچیز است ، 380 هزار تصویب شده برای حداقل حقوق ، اجاره خانه یک کارمند نمی شود ، برای یک منزل 60 متری باید بالای 500 هزار تومان اجاره ماهانه داد و این افزایش حقوق کارمندان کفاف این فاصله ها و هزینه ها را نمی دهد.

نقوی حسینی گفت: البته دولت تلاش کرد که تورم را مهار کند اما موفق در کنترل و کاهش قیمت ها نبود؛ وقتی استاندار یک استان در سال تولید ملی می گوید من شاخص قیمت تولید کننده می شکنم و می خواهد مجبور کند تولید کننده را که قیمت کالای تولیدی را زیر قیمت ساخت ارائه کند ، وضع بازار اینگونه می شود! این دستورات غیرمنطقی ، عملی نیست، یک دامدار برای تولید یک کیلو شیر بالای 650 تومان هزینه می کند، چگونه او را مجبور می کنید  620  تومان آنرا بفروشد ، این کارها معنا دار نیست.

وی در خاتمه گفت: این نوع برخوردهای دولت نه تنها مشکل اقتصادی را حل نمی کند ، بلکه مضاعف هم می کند و اگر این روند ادامه یابد اصلا نمی توان قیمت ها را کنترل کرد؛ دولت باید بداند به زور نمی شود قیمت ها را کنترل کرد..... /  خبرگزاری : اعتدال

 

گرانی , وضعیت اقتصادی

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های احمدی نژاد درباره گرانی و مشکلات اقتصادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیف: اعلام رشد اقتصادی بهار؛ به زودی/ وضعیت نرخ ارز در ماه‌های آینده



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی فصل بهار به زودی اعلام می شود.

ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره زمان اعلام نرخ رشد اقتصادی فصل بهار گفت: بانک مرکزی به زودی این نرخ را اعلام خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر آینده قیمت ارز بعد از اجرایی شدن بسته رونق اقتصادی در نیمه دوم سال اظهارداشت: همانطور که در بورس اتفاقات مختلف می تواند منجر به رفتار هیجانی شود، برخی اوقات بازار ارز نیز متاثر از خبرهای هیجانی و زودگذر تکانه هایی را تجربه می کند اما طی دو سال گذشته به دلیل شفافیت و دسترسی سهل و آسان به اطلاعات و آمار، کمتر شاهد هیجانات و نوسانات ناشی نرخ ارز بودیم.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه خبرهای مهمی در اقتصاد ایران اعلام شده اما در بازار ارز اثر نگذاشته که به دلیل شفافیت در اقتصاد ایران بوده ولی آنچه مسلم است وقتی رشد ۸ درصدی اقتصادی محقق شود،  یعنی بخش واقعی تولید افزایش یافته و منجر به افزایش پول ملی می شود و به تدریج اثر تقویت پول ملی در کاهش قیمت ارزهای خارجی نمایان خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ درآمدهای ارزی کشور ۱۱۹ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است،  ضمن اینکه بعد از تکانه شدید نفتی فقط ۴ درصد به قیمت ارز در بازار اضافه شده است.

سیف در ادامه در پاسخ به پرسش مهر درباره نحوه ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به مردم تصریح کرد: قطعا ارائه این وام منجر به تحریک تقاضا خواهد شد، زیرا تا پیش از این، وام خودرو ۱۵ میلیون تومان با بهره ۲۲ درصدی بود اما هم اکنون همین وام به میزان ۲۵ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۶ درصدی به مردم ارائه می شود. وی گفت: یک فرد برای خرید خودرو می تواند پیش پرداخت اندکی داشته باشد و مبلغ وام را نیز طی ۷ سال بازپرداخت کند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره ارائه وام برای خرید لوازم خانگی اظهارداشت: وامی که برای خرید لوازم خانگی به مردم ارائه می شود، منجر به ایجاد یک فضای رقابتی و نیز دسترسی به کالای مناسب از سوی مردم خواهد شد و بنابراین فروشندگان باید این وام را پس از اعمال تخفیف لحاظ کنند کنند، چرا که یک بازار رقابتی بوجود آمده و بر این اساس اگر فروشندگان تخفیف ندهند، رقبای آنها کالا را با قیمتی ارزان تر در اختیار مردم می گذارند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر انگیزه بانکها برای اعطای تسهیلات ۱۶ درصدی به خریداران کالا گفت: بانکها ۲ درصد سود از این محل بدست می آورند که یک سود معقول است،  این در شرایطی است که بانک مرکزی وام را با نرخ ۱۴ درصد به بانکهای عامل می دهد و آنها با سود ۲ درصدی آن را با نرخ ۱۶ درصدی در اختیار مردم می گذارند.

سیف درباره پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی مبنی بر جایگزنی سبد کالای لوازم خانگی به جای اعطای وام خاطرنشان کرد: نمی توان قدرت انتخاب را از مشتریان گرفت و به آنها تحمیل کرد که حتما در کنار خرید ماشین لباسشویی، پلوپز هم بخرند، بنابراین بانک مرکزی با چنین شیوه در تحریک تقاضا موافق نیست.

 

اخبار اقتصادی - مهر