اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه کسی ایده آب پاشی تهران را داد؟



 

چه کسی ایده آب پاشی تهران را داد؟

 

عصر ایران - ایده "آب پاشی " تهران با استفاده از هواپیمای سم پاش در روزهای گذشته تبدیل به سوژه ای جنجالی در رسانه ها و محافل مختلف شد.

 

این ایده که از همان ابتدا به گمان بسیاری از ناظران ، تخیلی و بدون ثمر دانسته شده ، در روزهای اخیر آزموده شد و ظاهرا آن گونه که از وضعیت آب و هوای پایتخت نمایان است و آن طور که مسئولان ذیربط آب وهوای تهران اعلام می کنند ، تاثیری در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است و چه بسا برخی کارشناسان از تاثیرات منفی آن در احتمال بارش باران اسیدی نیز سخن گفته اند !

به هر صورت ارایه این ایده و آزمودن آن ، نشانه ای از ضعف تدبیر تعبیر شد  که بسیاری از ناظران بر سر آن اتفاق نظر داشتند  و ما هم به عنوان یک رسانه در روزهای گذشته نقدها و نظرات مختلف مسئولان و ناظران را در این باره انعکاس داده ایم.

اما نکته ای که در این میان جلب توجه می کند این است که این ایده با وجود  مخالفت جمع کثیری از مسئولان و کارشناسان ذیربط آب و هوا  ، در نهایت عملیاتی  شد و مشخص نیست که چه اراده ای وجود داشته که با وجود مخالفت های قاطبه کارشناسان و مسئولان مرتبط با آب و هوای تهران ، این ایده به بوته آزمون درآمده است ؟

اگر به اظهارات چند روز اخیر مسئولان مرتبط با موضوع آلودگی آب و هوای تهران مراجعه کنیم نظر مخالف بیشتر مسئولان و کارشناسان مرتبط نمایان است :

وزیر بهداشت در رابطه با تاثیر آب پاشی هوای تهران بر كاهش میزان آلاینده‌ها، گفته است : اگر آب پاشی با حجم وسیع صورت گیرد ممكن است تا اندازه‌ای موثر باشد اما طبق گزارش‌های وزارت بهداشت، آب پاشی با حجم كم موثر نخواهد بود. "(میزان آب هواپیماهای سم پاش اندک و در حد مزرعه ای است)

نماینده شهرداری تهران در كارگروه كاهش آلودگی هوا نیز در هفته  جاری  با زیر سوال بردن این تصمیم ،‌آن را غیر منطقی و بی فایده و در حد طنز دانسته است.

مهندس " وحید نوروزی " در این باره گفت  : "در عین حال این سوال مطرح است كه چه میزان آب قرار است با چند ده هزار هواپیمادر تهران 750 كیلومتر مربعی پاشیده شود؟

وی افزود: بر اساس اظهارات جناب استاندار تهران با استناد به مصوبات دیشب جلسه هیئت دولت در مورد شرایط خاص کیفیت هوا که متاسفانه ۲۸ روز است جان شهروندان تهرانی را نشانه گرفته است 100 دستگاه تهویه هوا و هواپیماهای آب‌پاش بكارگیری می‌شوند . آنچه جالب است این تصمیم عجیب و غریب تقریبا همه را شوکه کرد. اگر بگویم تبدیل به طنز شد اغراق نکرده ام. سئوالات و ابهام در مورد این اقدام عجیب و غریب آنقدر زیاد است که پایانی بر آن نیست."

معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست نیز هشدار داده است که  با بالا بودن غلظت برخی آلاینده‌ها مانند دی‌اكسیدگوگرد و مونوكسید‌كربن در تهران و تركیب آن با قطرات آب كه توسط آب‌پاش‌ها پخش می‌شود، باران اسیدی در تهران شكل می‌گیرد.

حسن اصیلیان درباره بارش باران اسیدی ناشی از آب‌پاشی هواپیماها در تهران گفت:  اگر میزان غلظت آلاینده‌ها بالا باشد احتمال بارش باران اسیدی زیاد است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزوده است : " اگر دی اكسید گوگرد در هوای تهران بالا باشد پس از تركیب با آب اسید سولفوریك ایجاد كرده و در نهایت منجر به بارش باران اسیدی می‌شود یا اگر میزان غلظت اكسید‌های نیتروژن بالا باشد پس از تركیب با آب ایجاد اسید‌نیتریك می‌كند.

وی ضمن انتقاد از روش مورد نظر، گفت: اصل قضیه مشكل دارد؛ پاشیدن 10 هزار لیتر آب در فضایی مانند تهران مثل قطره‌ای در دریاست بنابراین در وهله اول باید به نفس عمل بپردازیم كه آیا كارشناسی هست یا خیر؟

مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز روز چهارشنبه  با تاکید بر این که آب‌پاشی تهران بوسیله هواپیماهای آب‌پاش هیچ پایه علمی ندارد گفت: سامانه‌ای در غرب و شمال غرب کشور مستقر شده است که از بعدازظهر چهارشنبه تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب این سامانه ضعیف بر روی کاهش غلظت آلاینده‌های تهران تاثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود تا روز جمعه آلودگی هوای پایتخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مهندس "جباری دقایقی " در خصوص آب‌پاشی تهران از طریق هواپیماهای آب‌پاش گفت: این طرح به هیچ عنوان پایه علمی ندارد و سازمان هواشناسی این طرح را به هیچ وجه از نظر علمی تایید نمی‌کند چرا که تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

مدیرکل هواشناسی استان تهران افزود: اجرای این طرح تنها موجب ترکیب آب با آلاینده‌های جوی و ریزش آن بر سطح زمین و آلودگی آب و خاک و بارش‌های اسیدی می‌شود.

وی گفت: در حالت عادی به دلیل این که پیش از بارش باران شاهد بروز باد و پراکندگی آلاینده‌ها هستیم و با توجه به حجم بالای آبی که در بارندگی‌ها حاصل می‌شود کمتر مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به این که موضوع آب‌پاشی با هواپیماهای آب‌پاش نیز روز دوشنبه در کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران مورد بحث قرار گرفت تاکید کرد: در همان جلسه هم تاکید کردیم که قرار است سامانه جوی جدیدی بر تهران حاکم شود لذا اگر شاهد کاهش روند آلاینده‌ها از روز چهارشنبه بودیم به حساب آب‌پاشی نگذارید!

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به اظهارات مسئولان در مورد بهتر شدن آلودگی هوای تهران گفت: «هنوز که ما وضعیت بهتری ندیده‌ایم و همه این کارها برای افزایش نیافتن آلودگی بوده است.» رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید طرح پیشگیری از آلودگی هوای تهران دنبال شود گفت: «با این وضعیت آلودگی هوا مردم به مرگ تدریجی دچار می شوند و با سپری شدن این ایام نیز به طور حتم معضل آلودگی هوا فراموش می‌شود.»

مجید عباسپور، رئیس دانشکده محیط‌زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات تهران یکی از این کارشناسان است. او در این باره می‌گوید: «اقداماتی از این دست مانند ایجاد باد مصنوعی یا آب‌پاشی هوا برای کاهش آلودگی بیشتر جنبه تخیلی دارد تا علمی.»

یک ساعت بعد از آب‌پاشی آسمان تهران، مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: « بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از منوکسیدکربن نسبت به روز گذشته افزوده شده، همچنین در میزان غلظت آلاینده ازن تغییری ملاحظه نمی‌شود. بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» است.»

حال با توجه به اظهارات این مقامات مسئول فعلی و سابق در دولت و شورای شهر و شهرداری و نیز متخصصان  که  نظرات آنها یا مشابه آن در کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران نیز مسموع شده است ، این سوال جدی پیش می آید که چه اراده ای پشت قضیه ایده آب پاشی تهران بوده که با وجود این مخالفت ها و اعلام نظرات کارشناسی صریح مبنی بر بی فایده بودن آن ، آن را پیش برده و به مرحله عملیاتی هم رسانده است؟

نکته مهم تر این که وقتی طرحی با چنین سطحی از مخالفت کارشناسان و متخصصان و مسوولان ، مصوب و اجرایی می شود ، آیا مردم حق ندارند نگران نحوه تصمیم گیری ها در امور دیگر شوند؟ آیا در سایر حوزه ها هم نظرات کارشناسی اینگونه به محاق می رود؟

ومورد دیگر : حال که این ایده آزموده و نتیجه آن در عمل مشخص شد ، برای بسیاری از رسانه ها و مردم بسیار جالب خواهد بود تا با پیشنهاد دهنده یا پیشنهاد دهنگان این ایده آشنا شوند ؛ هوا که با این طرح پاک نشد ، لااقل بدانیم کار کی بوده است!.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دستگیری عاملان اسید پاشی تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازداشت دو متهم به آب‌پاشی در تهران



اخبار,اخباراجتماعی,آب‌پاشی در تهران


 اخباراجتماعی  - بازداشت دو متهم به آب‌پاشی در تهران

 اسیدپاشی در تهران رخ نداد و شایعه‌هایی را که در این‌خصوص به‌وجود آمد کاملا تکذیب می‌کنیم. اما پس از جریان اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، موضوع آب‌پاشی در تهران مطرح شد که در این خصوص دو مورد گزارش شد.

سردار ساجدی‌نیا در گفت‌وگو با شهروند از بازداشت دو نفر به اتهام آب‌پاشی و اسیدنمایی در تهران خبر داد و گفت: از زمانی که ٤ دختر جوان در اصفهان مورد اسیدپاشی قرار گرفتند، اسیدپاشی در تهران رخ نداد و شایعه‌هایی را که در این‌خصوص به‌وجود آمد کاملا تکذیب می‌کنیم. اما پس از جریان اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان، موضوع آب‌پاشی در تهران مطرح شد که در این خصوص دو مورد گزارش شد.

 فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: یکی از این موارد در همان ابتدای حادثه اسیدپاشی‌های اصفهان بود که مرد جوانی با استفاده از تلفن‌های عمومی با آموزشگاه‌های غرب تهران تماس می‌گرفت و آنان را تهدید به اسیدپاشی می‌کرد. با شکایت مدیران آموزشگاه‌ها، عملیات پلیسی کلید خورد و ماموران توانستند این مرد را در زمان تماس دوباره با یکی از آموزشگاه‌ها در باجه تلفن عمومی دستگیر کنند.

 اما یک مورد آب‌پاشی صبح دیروز در تهران رخ داد که به سرعت ماموران پلیس وارد عمل شدند و دو نفر را دستگیر کردند. وی افزود: اگر موضوع آب‌پاشی‌ها یک شوخی تلقی می‌شود، اما پلیس با آنان جدی برخورد خواهد کرد. سردار ساجدی‌نیا همچنین درباره شایعات اسیدپاشی در پایتخت گفت: «این خبرها صحت ندارد و تنها در فضاهای مجازی بین افراد رد و بدل می‌شود که موج منفی را در جامعه ایجاد می‌کند.»


 اخبار اجتماعی -  شهروند