اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چه چیزی اصولگرایان را به وحشت انداخته است؟



اخبار,سیاسی,عبدالله نوری

  اخبار سیاسی - اقبال به اصلاحات رقیب را به وحشت می‌اندازد

وی افزود:در شرایطی كه به نظر می‌رسد اقبال عمومی به جریان اصلاحات در حدی است كه رقیب را به وحشت می‌اندازد و دست به هر كاری برای تخریب یا ایجاد محدودیت برای آنان می‌زند این امكان وجود دارد كه كار حزبی و تشكیلاتی توسط اصلاح‌طلبان سریع‌تر به نتیجه برسد.

در آستانه شانزدهم آذرماه و روز دانشجو، شورای عمومی انجمن اسلامی دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با عبدا... نوری دیدار و گفت‌وگو كرد. در ابتدای این نشست، پنج تن از دانشجویان به طرحِ دیدگاه‌هایشان راجع به مسائلِ مختلف حوزه سیاست و اجتماع پرداختند. این سخنان در محورهای لزوم فعالیت حزبی پایدار، گزارشی از فعالیت انجمن اسلامی در چهارسال گذشته، مدیریت دولت قبلی و ضعف حافظه تاریخی ایرانیان ارائه شد.

 

عدم رشد روحیه انتقادپذیری در فضای تملق
در ادامه این دیدار سه ساعته، عبدا... نوری در ابتدای سخنان خود و با اشاره به سخنان یكی از دانشجویان كه از عبدا... نوری بابت به حضور پذیرفتن جمع دانشجویان تشكر كرده بود، گفت: «خدمت شما عزیزان دانشجو خوش آمد می‌گویم و از اینكه بار دیگر درمیان شما هستم، خوشحالم. با پوزش از شما، سخنانم را با مطلبی انتقادی آغاز می‌كنم.

 

تعدادی از دوستان از تعابیری تملق‌آمیز استفاده می‌كنند كه من نمی‌پسندم. من و شما فرقی با هم نداریم كه گفته شود شما را به حضور پذیرفته‌ام! اینكه شما من را بزرگ و خود را كوچك بدانید، منجر به رواجِ فرهنگ تملق و چاپلوسی می‌شود. وی ادامه داد: وقتی تملق جریان داشته باشد، روحیه انتقاد‌پذیری رشد نمی‌كند.

 

در سیره معصومین بزرگوار ما هم تملق جایی نداشته است. در احادیث و روایات مختلفی، نقد و جدل و بحث با ائمه اطهار(س) دیده می‌شود و حتی از مردم می‌خواستند كه آنها را نقد كنند بدون اینكه نقد‌كننده با محدودیت یا آسیبی مواجه شود.

 

نوری خاطرنشان كرد: در ابتدای انقلاب، مرحوم فخرالدین حجازی سخنانِ مبالغه‌آمیزی را در مدح امام(ره) به زبان آورد، امام همانجا برخورد كردند. البته تملق و چاپلوسی و گزافه‌گویی غیر از ادب و احترام و نزاكت است. تملق و اغراق‌گویی، گاه امر را بر خود انسان مشتبه می‌كند در حدی كه به مرور خود را مبرای از خطا می‌پندارد و در چنین شرایطی نصیحت، دلسوزی و انتقاد جرم محسوب می‌شود و سخنان مبالغه‌آمیز، جا برای خودنمایی پیدا می‌كند.

دانشگاه باید منتقدِ معقول و متوجه نسبت به شرایط باشد
نوری در ادامه با اشاره به فضای مورد انتقاد دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته عنوان كرد: شرایط حاكم بر دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر، تمام دلسوزان و علاقه‌مندان به دانشگاه را نگران می‌ساخت. امیدواریم كه انشاءا... در شرایط جدید، جو دانشگاه‌ها تغییر یابد.

 

وی افزود: در مرحله اول چیزی كه از دانشگاه خواسته می‌شود، علم‌اندوزی است. حوزه سیاست و برپایی جلسات تحلیلی و انتقادی نسبت به عملكرد مسئولان، از جنبه‌هایی است كه دانشگاه می‌تواند وارد شود اما بحث‌های مختلف دیگر هم هست كه دانشگاه باید در آن ورود پیدا بكند. وی با بیان اینكه اخلاق یكی از جنبه‌های مهمی است كه دانشگاه باید در آن زمینه فعالیت كند، اظهار كرد: دانشگاه باید منتقدِ معقول، باتدبیر، زمان شناس و متوجه نسبت به شرایط باشد تا بتواند در مقاطع مختلف بر جامعه، اثرگذار باشد.

اصلاح‌طلبان در همه مسائل به دولت كمك كنند
نوری درباره وضعیت جاری كشور اینچنین گفت: شرایط كشور ما به‌گونه‌ای است كه نباید همراه با اتفاقات گوناگون، دچار یأس مفرط یا ذوق‌زدگی كاذب شد. شرایط كشور ما پیچیده است. نه به اقبالش باید زیاده از حد خوشحال شد و نه از ادبارش مایوس.

 

نوری افزود: باید با امید كار را جلو برد. گروه‌های تندرو و افراطی هم بخشی از واقعیت جامعه ما هستند كه البته اقلیتی محض هستند، در همه جای دنیا، گروه‌های اینچنینی وجود دارند. متاسفانه پس از حضور معنادار مردم در انتخابات 92 و انتخاب گفتمان اعتدال و اصلاحات توسط اكثریت مردم، این گروه‌های افراطی به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافع‌شان بیشتر هم بداخلاقی می‌كنند.

 

نوری در ادامه اظهار داشت: اگر روش و برنامه علمی و منطقی برای اداره جامعه انتخاب شود و در آن مسیر حركت شود، جامعه نیز همراهی و حمایت خواهد كرد. البته روش و مسیر درست باید همه‌جانبه باشد. نباید روی یك موضوع تمركز و سایر ابعاد جامعه نادیده گرفته شود.

 

وی تصریح كرد: جریان اصلاحات همان‌گونه كه بر تقویت توسعه سیاسی و جامعه مدنی حساسیت دارد و با قشر نخبگان و فرهیختگان ارتباط دارد، باید بكوشد به معیشت مردم و به نگرانی‌ها و مشكلات بدنه جامعه هم توجه داشته باشد. در جامعه مشكلات فراوانی وجود دارد كه فرصت فكركردن به مسائل سیاسی و حقوق بشری، كه دل مشغولی اصلاح‌طلبان است را كمتر می‌دهد.

 

اگر مشكلاتی از این دست، كم شود تازه برای مردم فرصتی فراهم می‌شود كه به محدوده آزادی‌ها و حقوق خود بیندیشند. نوری معتقد است: درحال حاضر دولتی روی كار آمده است كه مسائلی مثل سیاست خارجی و اقتصاد و معیشت مردم برایش در اولویت است و اصلاح‌طلبان باید در همه مسائل از جمله مسائل مربوط به حقوق بشر و گسترش فعالیتها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و مدنی كه از حقوق مسلم مردم است به دولت كمك كنند.

 

نوری در تحلیل شرایط فعلی كشور افزود: اداره درست و علمی كشور و جامعه بسیار پیچیده است و مسائل مختلفی در آن دخیل است، از فشارهای گروه‌های تندرو در داخل و خارج، تا پیچیدگی روابط خارجی. حضور هوشمندانه و به موقع مردم در انتخابات 24 خرداد و انتخاب گفتمانی كه به اعتدال و اصلاحات نزدیك بود، موجب گسترش امید درجامعه شد.

 

به هر حال اگر نتیجه انتخابات به صورت دیگر رقم خورده بود و امروز شاهد ادامه یافتن همان مسیر و گفتمان هشت سال گذشته بودیم، شاید وقوع مشكلات بیشتر برای كشور و مردم در آینده، نگران‌كننده بود.

مشكلات با عقلانیت و تدبیر قابل حل شدن است
نوری تاكید كرد: «موفقیت تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای كه با درایت و زحمات زیادی، حاصل شد، باعث خوشحالی مردم و افزایش امید و نشاط در جامعه شده است و این توفیق و مسیری كه به این نتیجه منتهی شد، مورد حمایت و پشتیبانی اصلاح‌طلبان است. این موفقیت نشان داد كه با عقلانیت و تدبیر و با دوری از شعار و مواضع احساسی، مشكلاتی که منافع ملی را با چالش روبرو می‌كند قابل مدیریت است. وی معتقد است: امیدواریم دولت‌های مذاكره‌كننده با ایران هم عاقلانه‌تر از پیش رفتار كنند و تحت تاثیر جریان‌های افراطی در سطح جهان اعم از جریان‌های صهیونیستی یا منطقه‌ای قرار نگیرند.

 

متاسفانه و بنابر اظهارات مدیركل پیشین آژانس انرژی اتمی، مقاطعی در گذشته و در آستانه رسیدن توافق ایران با قدرت‌های غربی، این طرف غربی بوده است كه با بهانه‌گیری، باعث عدم حصول توافق ‌گردید. وی ادامه داد: اگر امروز اصلاح‌طلبان امیدوار و پیگیرند كه دولت در مسیر حل كامل پرونده هسته‌ای حركت كند، به مفهوم این نیست كه حق با طرف‌های زیاده‌خواه در مذاكرات با ایران است .

 

همیشه باید نفع و ضرر را توامان ارزیابی كرد و در شرایط كنونی اصلاح‌طلبان از رویكرد دولت جدید در كاهش مشكلات در روابط بین‌الملل و حل موضوع هسته‌ای با حفظ حقوق و كرامت مردم ایران حمایت می‌كنند.

جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد
نوری در بخش دیگری با توصیه به اصلاح‌طلبان برای داشتن برنامه و هدف، عنوان كرد: «دولتی كه با شعار اعتدال وارد میدان شده، ممكن است برخی عزل و نصب‌هایی داشته باشد كه اصلاح‌طلبان نپسندند یا در برخی موضوعات، سیاستی پیشه كند كه مطلوب اصلاح‌طلبان نباشد. به نظر می‌رسد معمولا هر جریان و تفكری اعتدال را با محوریت خود می‌سنجد و جلوترها را افراطی و عقب‌ترها را ارتجاعی می‌خواند.» وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان اگر بخواهند براساس رویكرد دولت در مباحث مختلف، پیروزی و شكست خود را ببینند، یك روز خوشحال و روز دیگر ناراحت می‌شوند.

 

جریان اصلاحات باید فعال و پویا باشد و از فضای به وجود آمده استفاده كند و تشكل‌های صنفی و مدنی، NGO‌ها، احزاب و جبهه‌های سیاسی مرتبط با گفتمان اصلاحات را در سطح كشور تقویت و سازماندهی نماید. شما دانشجویان عزیز هم می‌توانید در محیط دانشگاه به صورتی فعالیت كنید كه در آینده شاهد تقویت تشكل‌های قدرتمند و موثر دانشجویی در شاخه‌های مختلف باشیم. وی با بیان اینكه جریان اصلاحات برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست‌جمهوری باید از پشتوانه تشكیلاتی منسجم و فعال برخوردار باشد، اظهار كرد: براساس آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 پیش آمد و مجموعه‌ای از استثنائات در كنار هم قرار گرفت و نتیجه، پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات شد، قاعده درست نكنیم.

 

در انتخابات ریاست‌جمهوری مجموعه‌ای از اتفاقات پیش آمده به همراه عملكرد مناسب و ارائه برنامه‌های قابل قبول در ایام تبلیغات، منجر به ریاست‌جمهوری جناب آقای روحانی شد كه البته می‌توانست هر كدام از این استثنائات اتفاق نیفتد و امروز كشور روزهای پراضطرابی را در مقابل داشته باشد. وی معتقد است: اصلاح‌طلبان باید تلاش كنند این مجموعه استثنائات به قاعده بدل نشود و نتیجه رخداد‌های مهم و سرنوشت‌سازی مثل انتخابات را به كنارهم قرار گرفتن استثنائات در دقایق پایانی و اما و اگرها گره نزنند.

اعتدال یعنی اجرای تمام اصول قانون اساسی
عبدا... نوری درباره تعریف اعتدال و نسبت آن با جریان اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به توجه، تحقق و عمل به اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی، توسط مسئولان دارند و این موضوع حد وسط ندارد.

 

یك عده حساس‌اند و یك عده حساس نیستند. اصلاح‌طلبان معتقد هستند باید نسبت به تك تك اصول حقوق ملت در قانون اساسی، همانند سایر اصول آن حساس بود و مسئولان موظف به تحقق این اصول است. دولت براساس هر تعریفی كه از اعتدال دارد و از نیرو‌های هر طیف و جریان سیاسی كه استفاده كند باید بر حقوق ملت هم، همانند سایر اصول قانون اساسی تاكید و نسبت به حسن اجرای آن نظارت كند.

 

وی نتیجه گرفت: آنچه قطعی به نظر می‌آید این است كه اجرای تمام اصول قانون اساسی حد وسط ندارد و در حساسیت داشتن نسبت به اصول قانون اساسی هم، افراط معنا ندارد. در شرایط كنونی تعریف اعتدال در یك جمله، اجرای بدون تنازل تمام اصول قانون اساسی است.

 

به اعتقاد من یكی از موضوعاتی كه اصلاح‌طلبان خصوصا جوانان و دانشگاهیان در این خصوص باید به دولت كمك كنند این است كه اقشار مختلف مردم را در سطح كشور باید با حقوقشان آشنا كرد و به آنها یادآور شد كه مسئولان باید براساس قانون اساسی حقوق مردم را تامین و از آن در مقابل جریانات و تفكرات محدودكننده و تضییع‌كننده حقوق مردم حراست و حمایت نماید.»

جریان اصلاحات قائم به افراد نباشد
نوری درباره فعالیت حزبی اصلاح‌طلبان افزود: «جریان اصلاحات باید با تقویت و سازماندهی احزاب و تشكل‌های قدرتمند در سطح كشور از زیر سایه نام‌ها بیرون بیاید و قائم به افراد نباشد. بزرگان و نخبگان جریان اصلاحات با توجه به فرصتی كه به مدد حضور مردم در انتخابات پیش آمده در جهت ساماندهی اصلاح‌طلبان در سطح كشور و ماندگاری و پویایی گفتمان، منش و اخلاق اصلاح‌طلبی در نبود خود گام بردارند.

 

وی ادامه داد: مناسب است در جبهه اصلاحات با دیدگاه‌های متعدد تشكل‌های گوناگون وجود داشته باشد و در شرایط حساس متحد شوند و در هر انتخابات چنانچه به نتیجه واحد رسیدند، كاندیداهای مشترك داشته باشند.» نوری تصریح كرد: اگر كار حزبی و تشكیلاتی در كشور ما برخلاف بسیاری از كشورهای توسعه‌یافته جا نیفتاده است، معنی‌اش این نیست كه تحزب و كار تشكیلاتی تلاشی بی‌فایده است.

 

متاسفانه در كشور ما، در زمان‌ها و دوره‌های مختلف جهت فرهنگ‌سازی در این خصوص كار و تلاش زیادی نشده است. شاید یكی از دلایل آن این باشد كه ما همیشه می‌خواهیم زود نتیجه بگیریم، می‌خواهیم امروز حزب درست كنیم، فردا كنگره برگزار كنیم، پس فردا لیست بدهیم و روز بعد اكثریت مجلس را در اختیار بگیریم.

 

البته در شرایطی كه به نظر می‌رسد اقبال عمومی به جریان اصلاحات در حدی است كه رقیب را به وحشت می‌اندازد و دست به هر كاری برای تخریب یا ایجاد محدودیت برای آنان می‌زند این امكان وجود دارد كه كار حزبی و تشكیلاتی توسط اصلاح‌طلبان سریع‌تر به نتیجه برسد. نوری گفت: اگر جریان اصلاحات متشكل و هماهنگ و با برنامه باشد، می‌تواند در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، مفید و تاثیرگذار باشد.

 

وی در ادامه گفت: باید رفتار اركان گوناگون در ارتباط با زندانیان به‌گونه‌ای باشد كه چهره رحمانی اسلام را به نمایش بگذارد و به برخی خواسته‌ها در این زمینه و نیز رفع حصر برای ایجاد همدلی بیشتر در سطح جامعه نگاه جدی‌تری شود.

 

نوری در بخش دیگری اذعان داشت: متاسفانه مشاهده می‌شود كه از بعضی تربیون‌ها كه باید از آنها صدای توصیه و دعوت به رعایت عدالت، صداقت، تقوا و اخلاق شنیده شود، بداخلاقی رواج داده می‌شود و سخنانی خلاف واقع ایراد می‌گردد. این امكان وجود دارد كه برخی افراد و جریانات سیاسی با غرض‌ورزی همچنان دنبال دلسرد کردن مسئولان باشند.

 

به اعتقاد من پس از حضور باشكوه مردم در انتخابات 92 و پیروزی گفتمان اعتدال و اصلاحات، مسئولان باید با تدبیر و عقلانیت با آزادی زندانیان و رفع حصر موجبات خوشحالی خانواده‌ها و جامعه را فراهم کنند. این كار موجب تقویت وحدت ملی و نزدیكی قلوب مردم با مسئولان می‌گردد.»
اخبار سیاسی - روزنامه آرمان

 


ویدیو مرتبط :
نشست همگرایی اصولگرایان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه "کفن سفیدها" داعش را به وحشت انداخته‌اند



اخبار,اخباربین الملل,کفن سفیدها


 اخبار بین الملل -  چگونه "کفن سفیدها" داعش را به وحشت انداخته‌اند

منابع رسانه ای خبر دادند که گروهی تازه تاسیس با نام «کفن سفید» به طور مخفیانه اقدام به ترور 100 نفر از اعضای داعش در سوریه کرده است.

 به گزارش فارس، پایگاه خبری دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان دولت دمشق خبر داده که در حملات گروهی موسوم به «کفن سفید» به نیروهای داعش در مناطق جنوب شرقی سوریه تاکنون 100 نفر به شکل مخفیانه کشته شده اند.

این گروه که به تازگی اعلام موجودیت کرده و در رسانه های بین المللی مورد توجه قرار گرفته متشکل از 300 نفر است که با ربودن رهبران و اعضای داعش و حتی کار گذاشتن بمب در مسیر داعشی ها آنها را به قتل می رساند.

تلویزیون المیادین در همین زمینه خبر داد که اغلب اعضای گروه کفن سفید از اهالی منطقه بوکمال سوریه هستند و درحال حاضر این گروه بیشتر در دیرالزور که کانون اصلی تجمع داعشی ها در سوریه است، فعالیت دارد.

این گروه در بیانیه ای که برای اعلام موجودیت خود منتشر کرد، اعلام کرده که داعشی ها را به دلیل جنایاتی که در حق مردم سوریه انجام داده هدف قرار خواهد داد.

فرمانده این گروه فردی ملقب به «أبو عبود» است که قبلا در غالب نیروهای موسوم به ارتش آزاد حضور داشته است.

همچنین دویچه وله هم درباره گروه کفن سفید نوشته است که این گروه بیشتر قربانیان خود را از میان رهبران و امرای محلی داعش برگزیده است.

روزنامه دیلی تلگراف انگلیس هم در گزارشی نوشته است که این گروه علی رغم کوچکی و امکانات کمی که در اختیار دارد در دو منطقه دیر الزور و بوکمال باعث وحشت داعش شده است.

مهمترین عملیاتی که این گروه انجام داده حمله به مقر اصلی داعش در منطقه العشارة در نزدیک الرقه بوده است که در این حمله تعدادی از فرماندهان عملیاتی داعش کشته شدند.

در همین زمینه «ابوعلی بوکمالی» سخنگوی این گروه با اشاره به اینکه حملات علیه داعش را بیشتر شب ها انجام می دهد به روترز گفته که گروه های شبه نظامی دیگری هم برای مقابله با داعش تشکیل شده است.


 اخبار بین الملل -   فارس