اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چهار فرمول برای چهار موضوع مهم دولت یازدهم



موضوعات مهم دولت یازدهم,محورهای دولت یازدهم,انتظارات از روحانی

رمز گشایی از " کلید" روحانی

چهار فرمول برای چهار موضوع مهم دولت یازدهم

چهار گفتمان "محوریت اصل نظام و فصل الخطاب بودن قانون اساسی" ، "کشور محوری" ، "انسان محوری و ایرانیت" و "منافع مشترک و بده بستان"، محورهایی هستند که قاعدتاً باید در زمره راهبردهای دولت آتی قرار بگیرند.

پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر اتفاقی غیر منتظره در سپهر سیاست ایران ارزیابی شد. چه اکثر ناظران داخلی و چه تحلیلگران خارجی در تحلیل های خود حتی دو روز مانده به روز انتخابات چنین نتیجه ای را پیش بینی نمی کردند.

 

با این حال جامعه ایران نشان داد که مثل بازی فوتبال " دقیقه نودی" است و در آخرین ساعات مانده به انتخابات موجی سراسری به نفع روحانی کار را یکسره کرد و "کلید" ساختمان پاستور را در دستان "روحانی" نهاد.

 

حالا با این نتیجه "شیخ امید" مانده است و صدها انتظار و مطالبه از او برای تحقق ؛ بی گمان حسن روحانی در دوره 4 ساله پیش رو راه دشوار و سختی در پیش رو خواهد داشت.

 

انتظارات از روحانی به اندازه ای زیاد و متنوع است که در نگاه نخست به شرایط داخلی و بین المللی ، بسیاری از توقعات از دولت جدید بیش از اندازه به نظر می رسد ؛ اما محققا این پیش فرض محتمل است که روحانی پیش از کاندیدا شدن با وقوف به شرایط کشور پای در این عرصه نهاده و طبیعتا خود را دستکم قادر به محقق ساختن بخشی از انتظارات و مطالبات مردمی می دانسته است.

 

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد سبد رای روحانی بسیار رنگین کمانی است و از این رو انتظارات از او بسیار متنوع و گاه متضاد است. در این سبد می توان از اصولگرایان معتدل تا اصلاح طلبان میانه رو و رادیکال را یافت؛ حتی در سبد رای او می توان قشرهایی از جامعه را یافت که مخالف یا منتقد نظام هستند اما با فضای ایجاد شده در روزهای مانده به انتخابات این قشر نیز تصمیم گرفت برای گشایشی نسبی  در امور به روحانی رای دهد.

 

روحانی در 4 سال آتی می تواند و می بایست با تکیه به  فرمول "یافتن نقاط مشترک" در جهت ایجاد وحدت و انسجام و اجماع ملی و ایجاد توازن بین بخش ها و گروه های سیاسی داخل و خارج کشور حرکت کند تا بتواند دستکم بخشی از خواست ها و مطالبات طیف متنوع رای دهنده به خود را برآورده کند.

 

شکاف درون نظام

نخستین شکافی که احتمالا دولت روحانی از روزهای نخست آغاز به فعالیت خود شاهد آن خواهد بود شکاف سیاسی " اصولگرا – اصلاح طلب" است. روحانی در مقام رییس جمهور در 4 سال آینده حلقه وصل و نقطه مشترک اصولگرایان و اصلاح طلبان خواهد بود؛دو اردوگاه سیاسی عمده درون خانواده نظام که نسبت آنها در 4 سال گذشته از حالت " رقابت " به وضعیت " تخاصم و درگیری" انجامیده بود.

 

انتخابات ریاست جمهوری پر حرف وحدیث 1388 و ماجراهای بعد از آن این دوبال اصلی نظام را از هم جدا کرده بود و رقابت ها تبدیل به تنش و درگیری شده بود.

اصلاح طلبان انتظاراتی جدی از روحانی دارند که از جمله آنها می توان به باز کردن فضای سیاسی کشور، تشکیل کابینه ای متوازن ، تجدید نظر در سیاست های کشور ، تلاش برای آزادی زندانیان اصلاح طلب و رفع حصر و ... .

 

اصولگرایان اما ضمن داشتن نقاطی مشترک با اصلاح طلبان در زمینه انتظارات ، اولویت را به گشایش اقتصادی می دهند و همانند اصلاح طلبان دغدغه باز شدن فضای سیاسی کشور را ندارند و چه بسا در بخش های سیاسی و فرهنگی ترجیح می دهند اوضاع کما فی السابق باشد.

 

این مساله می تواند نخستین منشا اختلاف این دو طیف در دولت آتی باشد. در این فقره به نظر می رسد دکتر روحانی می تواند دو طیف را به حلقه اتصال کننده و وحدت بخش دو گروه یعنی " اصل نظام" وصل کند.

در واقع تنش ها و درگیری های اصولگرایان و اصلاح طلبان در 4 سال گذشته چیزی جز خدشه و صدمه به نظام در بر نداشته است و روحانی اگر بخواهد تنش های این دو طیف را در دولت آتی خود کنترل کند باید با گفتمان "محوریت اصل نظام" و فرمول " فصل الخطاب بودن قانون اساسی" آنها را مدیریت کند.

 

به واقع در این بخش تکیه روحانی بر وحدت بر روی اصل نظام خواهد بود ؛ یعنی مساله ای که هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان دستکم در شعار به آن معترف اند وطبیعتا بهترین میثاق برای اجرای این مطالبات " قانون اساسی" خواهد بود.

در این صورت نه اصولگرایان می توانند روحانی را به خروج از چارچوب نظام و یا اجرای اصلاحات رادیکال متهم کنند و نه اصلاح طلبان می توانند انتظارات خود را از رییس جمهور منتخب به خارج از دایره قانون اساسی سوق دهند.سودمندی مهم نهفته در این گفتمان و فرمول نیز این است که دیگر کسی نمی تواند سلائق خود را مبنای عمل قرار دهد.

 

چالش درون - برون نظام

شکاف دیگری که دولت روحانی با آن مواجه خواهد بود ، شکاف بین تحول طلبان رادیکال و یا بعضاً اپوزیسیون داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی و هواداران آنها در داخل ، با دولت روحانی خواهد بود.

این بخش از گروه های سیاسی و شهروندان که بعضا به روحانی هم رای داده اند دغدغه حفظ نظام را ندارند و چه بسا خواستار تحول بنیادین در ساختار نظام و تغییرات اساسی و ریشه ای در اصل نظام اند.

 

به نظر می رسد دولت روحانی برای ایجاد انسجام ملی در کشور ، با این گروه ها از راه گفتمان "کشور محوری" وارد تعامل شود.

به هر جهت در این مساله تردیدی وجود ندارد که همه ایرانی ها از هر گرایش سیاسی و با هر مرام فکری و مذهبی ، خواستار حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی موجودیتی سیاسی به نام" ایران" هستند.

 در این فقره رییس جمهور منتخب می تواند با تکیه و تاکید بر این مساله که انسجام و یکپارچگی کشور خواست مشترک تمامی گروه های مدافع و مخالف جمهوری اسلامی است، برای خود فضای "مانور" داشته باشد .

البته این مساله ای است که روحانی چند بار به تلویح و تصریح در جریان مناظرات و کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات نیز با اشاره به "سیاست جذب" روی آن انگشت تاکید گذاشته است.

شکاف ملیت-قومیت

موضوع دیگری که به نظر می رسد روحانی در دولت آینده با آن همراه است ، مساله مطالبات قوم محورانه و اقلیت های قومی است . این گروه از شهروندان کشورمان نیز با رای دادن به روحانی انتظارات و مطالباتی از او دارند که مهم ترین آنها  اجرای حقوق برابر شهروندی طبق قانون اساسی است.

 

به نظر می رسد دولت آینده برای تعامل با این دسته از شهروندان کشورمان باید بر گفتمان" انسان محوری" و "ایرانیت" تکیه کند. تکیه و تاکید بر وجه مشترک انسانی و ایرانیت می تواند  نقطه اتصال دولت آتی با این دسته از شهروندان کشور و مطالبات آنها باشد.

 

در واقع با اجرا و جاری شدن این گفتمان،دیدگاه های امنیت محور کاهش خواهد یافت و با ایجاد اعتماد متقابل بر مبنای گفتمان انسان محوری و ایرانیت ، وحدت ملی قوام بیشتری خواهد یافت.

 

سیاست خارجی

"منافع مشترک" و "بده بستان" ، فرمولی است که می توان در مواجهه با پرونده های بین المللی مفتوح کشور از جمله مساله هسته ای و رابطه  با غرببه کار آید.مثلا دولت روحانی می تواند بسته ای پیشنهادی برای حل موضوعات مورد اختلاف با آمریکا و غرب با تکیه و تاکید بر "منافع مشترک" تهیه کند.

امتحان کردن این فرمول برای دستگاه سیاست خارجی کشورمان با توجه به اینکه فضای سیاسی داخلی نیز تا حدودی تغییر کرده است هزینه چندانی نخواهد داشت.

 

می توان برای مذاکرات آتی با 1+5 بسته ای جدید تهیه کرد و به جای آغاز کردن مذاکرات از نقاط مورد اختلاف و ارایه " پاور پوینت های" اعلام مواضع، با تکیه بر نقاط و منافع مشترک دو طرف به پای میز مذاکره رفت.   

 

با این کار طرف مقابل نیز احساس خواهد کرد ما نه به دنبال خریدن زمان و یا تقابل؛ بلکه برای تعامل و گشایش در امور و حل ریشه ای مسایل مورد اختلاف به پای میز مذاکره آمده ایم و درکنار توجه و اهتمام جدی به حفظ اصول و منافع ملی مان، نیم نگاهی نیز به منافع طرف مقابل و دغدغه های او داریم.

 

در این صورت عرصه سیاست خارجی را از بازی با حاصل جمع جبری صفر(بازی برد و باخت) به بازی با حاصل جمع مثبت یا مضاعف تغییر داده ایم ؛ یعنی تکرار همان تجربه ای که با انتخاب روحانی در عرصه سیاست داخلی و بین نیروهای سیاسی داخل نظام و مردم صورت گرفت./عصر ایران

 

 

 


ویدیو مرتبط :
مناظره با موضوع رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم(بخش اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب، محیط زیست و صندوق بازنشستگی سه اولویت مهم کاری دولت یازدهم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاس,نوبخت

  سخنگوی دولت از موضوع آب، محیط زیست و صندوق بازنشستگی به عنوان سه اولویت مهم برنامه کاری دولت یازدهم نام برد و گفت:این بخش ها در برنامه پنج ساله آینده در اولویت قرار داده شده و برنامه ریزی مناسبی برای این سه بخش در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا؛ محمدباقر نوبخت شامگاه شنبه در نخستین نشست شورای اداری استان خوزستان در محل سالن شهید علی هاشمی استانداری خوزستان، افزود: در خوزستان به آب به عنوان یک موضوع ملی در برنامه ششم توسعه باید تمرکز شود که اعتبارات خاصی برای این بخش برای پنج سال آینده در نظر گرفته شده است.


وی عنوان کرد: خوزستان در بخش آب و کشاورزی از امتیازات ویژه ای برخوردار است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری خواستار اجرای طرح 550 هزار هکتاری در این استان شده اند.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری سالانه دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار می گیرد و در ابتدای سال 95 بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال در حساب های مرتبط با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای احیای طرح 550 هزار هکتاری واریز شده است.


وی عنوان کرد: مبلغ 60 هزار میلیارد ریال اعتبار این طرح بدون انتظار برای تخصیص پرداخت می شود و استان می تواند از این اعتبار برای رونق و پیشبرد این طرح استفاده کند.


نوبخت گفت: همچنین یک ردیف بودجه برای توسعه پایدار استان غیر از ردیف های تملک دارایی و جاده به ردیف های بودجه ای استان اضافه شده که برای طرح توسعه پایدار استان بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برای شروع این طرح در نظر گرفته شده است.


سخنگوی دولت یازدهم عنوان کرد:برای احیای رودخانه کارون یک هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است، همچنین 500 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه خرمشهر اختصاص یافته است ضمن اینکه در بودجه سال 95 رقمی معادل 500 میلیارد ریال برای اتصال راه آهن خرمشهر به بصره اختصاص یافته است و 300 میلیارد ریال نیز برای خروج شناورهای غرق شده از رودخانه اروند در نظر گرفته شده است.


سخنگوی دولت بیان کرد: از دیگر موضوعاتی که دولت به آن توجه خاص دارد توجه به پیشران های توسعه از جمله بحث گردشگری است که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته و خوزستان از این طرح ملی سهم می برد.


نوبخت گفت: خوزستان با داشتن ظرفیت های تاریخی و طبیعی گردشگری و مسافران راهیان نور و زائران عتبات عالیات شرایط بسیار مناسبی در زمینه رونق بخش گردشگری دارد.


سخنگوی دولت اظهار کرد: موضوع خاص اشتغال و تولید داخلی از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که دولت برای تولید اشتغال و تولید سرمایه از بخش خصوصی و تولید استفاده خواهد کرد.


وی افزود: به دلایل مختلف از همه ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی موجود استفاده نمی شود که می توان با سرمایه گذاری تولید و اشتغال را از قبل این واحدهای تولیدی ایجاد کرد.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: داشتن شناسنامه از تک تک واحدهای تولیدی امر مهم دیگری است که باید انجام شود ضمن اینکه با یک سرمایه گذاری در گردش می توان واحدهای تولیدی نیمه فعال را فعال کرد و برای فعالسازی این واحد ها می توان از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کرد.


نوبخت گفت: 50 هزار میلیارد ریال به عنوان یارانه و کمک به واحد های تولیدی نیمه فعال پرداخت می شود تا بتوانند به تولید خود رونق بخشند چرا که اکثر واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن سرمایه در گردش امکان فعالیت ندارند.


سخنگوی دولت افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی در بازار تقاضای مورد نیاز خود را ندارند که برای حل این مشکل می توان راه را برای صادرات تولیدات این واحدها فراهم کرد.


وی گفت: به همین منظور در بودجه امسال 10 هزار میلیارد ریال برای کمک به صادرات غیر نفتی در نظر گرفته شده است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان کرد: دولت این آمادگی را دارد که سیاست فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال را در تمامی استان های کشور اجرا کند و خوزستان به عنوان پایلوت نخستین استان کشور خواهد بود که این سیاست در آن اجرا می شود.


نوبخت اظهار کرد: واحدهای تولیدی اگر بدهی دارند و شرایط اقتصادی آن ها دچار مشکل شده است با پایلوت قرار دادن استان در فعال سازی واحدهای تولیدی نیمه فعال می توان از این فرصت استفاده کرد و دولت به واحدهای تولیدی نیمه فعال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند.


سخنگوی دولت افزود: به واحدهای مسکونی فرسوده و افرادی که در بحث ساخت و ساز واحدهای مسکونی فعالیت دارند وام کم بهره با حداکثر 10 درصد سود بانکی پرداخت می شود.


وی گفت: امروز نیاز زیادی به عرصه ساخت و ساز مسکن در کشور احساس می شود که بسیاری از بخش ها در کنار ساخت و ساز فعال می شود.


نوبخت بیان کرد: برنامه دیگر دولت پرداخت تسهیلات خاص به پرورش ماهی در قفس و کشت محصولات گلخانه ای است.


سخنگوی دولت اظهار کرد: همچنین امسال مقرر شده است 90 هزار خودروی حمل و نقل عمومی فرسوده در کشور از دور خارج شوند و تسهیلات ویژه ای به این بخش پرداخت می شود.


وی با بیان اینکه امروز نیاز به اقدام داریم که اقدامات هدفمند می تواند نتایج بسیار ارزشمندی را به دنبال داشته باشد، گفت: رئیس جمهوری هم اکنون در سفر به پاکستان برای توسعه مناسبات هستند و بعد از پایان یافتن این سفر به کشورهای اروپایی و اتریش سفر خواهند کرد.


محمدباقر نوبخت جمعه شب در ششمین روز نوروز 95 وارد خوزستان شد و سپس به همراه عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان از طرح های در دست اجرا در زمینه گردشگری در بهمنشیر اهواز دیدن کرد.


وی روز شنبه به همراه جمعی از مسئولان استان از یادمان شهدای شلمچه و هویزه دیدن کرد و بعد از حضور در نخستین نشست شورای اداری استان خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد.

 

 اخبار  اجتماعی  -  ایرنا