اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چهار خطر در کمین اقتصاد ایران در سال 2016



از تاخیر احتمالی در لغو تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران تا تاثیر کدورت روابط سیاسی با کشورهای منطقه بر اقتصاد بخشی از مخاطرات پیش رو خواهند بود.

اخبار,اخباراقتصادی, تنش میان تهران و ریاض

شبکه خبری "سی ان ان" با انتشار گزارشی ضمن اشاره به این که قطع روابط دیپلماتیک میان تهران – ریاض پس از اعدام شیخ "نمر" در عربستان و حمله نیروهای خودسر به دفتر دیپلماتیک آن کشور در شهرهای مختلف ایران درست زمانی روی داده که ایران امیدوار است تا چندین دهه تحریم اقتصادی دردناک پایان پذیرد به چهار مخاطره اساسی برای اقتصاد ایران در سال جاری میلادی اشاره کرده است.

سی ان ان با برشمردن مخاطرات چهار خطر پیش رو را این چنین ذکر می کند:

1-تاخیر در لغو تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران
کلید اساسی اعمال فشار غرب علیه ایران تحریم بوده است. ایالات متحده از سال 1979 میلادی برای فروش نفت ایران از طریق وضع تحریم ها محدودیت هایی را ایجاد کرده است. این در حالیست که ایران نیازمند لغو تحریم های امریکا است تا بتواند از ظرفیت های بالقوه اقتصادی خود اسفاده کند و در مقابل نیز امریکا نیاز به ایران دارد تا بتواند اختلافات عمده در منطقه را حل و فصل کند. فقط یک مشکل برای ایران وجود دارد و آن که تاریخی برای اجرای برجام تعیین نشده است. اجرای برجام روزی خواهد بود که تحریم های وضع شده لغو شوند. حدس و گمانه زنی ها درباره لغو تحریم ها در اوایل ماه ژانویه بود اما احتمال ان وجود دارد که آژانس این مسئله را به تعویق اندازد و اعلام کند که بازرسی ها از تاسیسات ایران کافی نبوده است.

2-تداوم کاهش قیمت نفت
ایران به دقت قیمت جهانی نفت و تحولات و نوسانات مربوط به آن را رصد می کند. اما بر کسی پوشیده نیست که ایران برای آغاز فروش نفت و افزایش تولید دوباره خود برای بازگشت به بازار جهانی لحظه شماری می کند. با این حال، در طول ماه های اخیر قیمت نفت سقوط بی سابقه ای داشته است. موضوع دیگر آن است که عربستان سعودی و ایران به عنوان دو عضو اصلی تولید کننده نفت در اوپک اکنون پس از تنش در روابط سیاسی کمترین همکاری را برای تعیین قیمت و میزان تولید با یکدیگر دارند. واقعیت آن است که ادامه روند کنونی به ضرر بودجه ایران و عربستان است که به فروش نفت وابسته هستند و به ضرر منافع شهروندان دو کشور خواهد بود. ایران در حالی باید با چالش اخیر دست و پنجه نرم کند که بودجه بسته شده اش براساس فروش نفت بشکه ای 70 دلاربوده است در حالی که اکنون قیمت فروش نفت بسیار کمتر است.
 
3-شرکای اصلی تجاری ایران از وضعیت کنونی خوشحال نیستند
عربستان سعودی تنها کشوری نیست که روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرده است. به دنبال آن کشور بحرین و سودان نیز اقدام مشابهی را انجام دادند و امارات متحده عربی نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران سطح روابط خود با تهران را کاهش داد. کویت و قطر نیز سفرای خود را از تهران فراخوانده اند. در حالی که ایران امیدوار است تا در سال 2016 میلادیگشایش در فضای کسب و کار و اقتصادش ایجاد شود و به شرکای مهم تجای اش در منطقه نیاز دارد آنان سطح روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داده اند. کسب و کار خارجی ایران با استفاده از کشورهایی چون امارات رونق پیدا میکرد شرایط کنونی سبب می شود تا وضعیت پیچیده تر شود.

اخبار,اخباراقتصادی, تنش میان تهران و ریاض

 
4-لغو تحریم های بیش تر ضد ایرانی از سوی امریکا بعید است
در پایان آن که عامل امریکا نقش کلیدی دارد. بیش تر تحریم های وضع شده از جانب امریکایی ها تا روز اجرای برجام بر سر جای خود باقی خواهند ماند. بازرگانان امریکایی هنوز هم نمی توانند بدون دردسر با ایران به تجارت بپردازند. در اغلب موارد آنان نیازمند دریافت مجوز از وزارت خزانه درای امریکا هستند تا از تحریم ها معاف شوند و بتوانند به ارسال کالاهای امریکایی به ایران مبادرت ورزند. با کدورت روابط ایران شده تهران – ریاض بعید است که دولت اوباما بخواهد تحریم های بیش تری را لغو کند. هم چنین، موضوع ایران در  کارزار انتخابات نامزدهای  چمهوریخواه و دموکرات داغ است و آنان مواضع سرسختانه ای را علیه ایران اتخاذ کرده اند.

  اخباراقتصادی  -  خرداد 


ویدیو مرتبط :
خطر در کمین است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد ایران همچنان درجا می‌زند/ رشد اقتصادی ایران در سال 2015-2016 حدود صفر است



اخبار,اخباراقتصادی,لغو تحریمهای ایران

همچنان دچار مشکل است و رشد اقتصادی این کشور برای سال مالی 2015-2016 هم حدود صفر است.

به گزارش  فارس به نقل از بیزینس تایمز، صندوق بین المللی پول در گزارش سالانه خود اعلام کرد که اقتصاد ایران تا زمان لغو تحریمها و زمانی که ایران بتواند نفت بیشتری صادر کند کماکان دچار مشکل است.

این درحالیست که در آستانه لغو تحریمهای ایران قیمت جهانی نفت در سراشیبی سقوط است و این مساله تصمیمات شرکتها در زمینه سرمایه گذاری و پیش بینی مصرف انرژی را به تعویق انداخته و موجب کاهش فعالیتهای اقتصادی جهانی در سه ماهه چهارم سال مالی 2014-2015 ضده است.

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد واقعی اقتصادی ایران بین -0.5 +0.5 برای سال مالی 2015-2016 تخمین زده شده است. نرخ تورم ایران نیز انتظار میرود تا پایان سال بعد حدود 14 درصد باشد.

صندوق بین المللی پول در تخمین خود آورده است که این مسله برای سال 2016-2017 به خاطر لغو تحریمها بهتر و درخسانتر است.

 

 اخبار اقتصادی  -  فارس