اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد کودکان خیابانی مبتلا به ایدز هستند؟



اخبار,اخباراجتماعی,بیماری  ایدز

 

 اخبار اجتماعی  -  40 درصد کودکان خیابانی مبتلا به ایدز هستند

عامل انتقال سه چهارم ویروس HIV در سطح جهان به دلیل رابطه جنسی پر خطر است.

موسس یک انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی با بیان اینکه 37 درصد مراجعان به این انجمن بدلیل رفتارهای پرخطر از احتمال ابتلا به HIV نگران هستند، گفت: عامل انتقال سه چهارم ویروس HIV در سطح جهان به دلیل رابطه جنسی پر خطر است.

به گزارش ایسنا، دکتر خسرو منصوریان با اشاره به اینکه 27 هزار نفر در سال مبتلا به ویروس HIV می‌شوند که 91 درصد از آنها مردهای 25 تا 35 سال هستند، گفت: هدف از تشکیل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی آگاهی رسانی، پیشگیری، ارایه خدمات مشاوره و مددکاری به اقشار آسیب پذیر و حمایت از نهاد خانواده است.

وی در ادامه با بیان اینکه 73 درصد از مراجعان به خط اورژانس اجتماعی زنان هستند، تصریح کرد: کاهش آسیب اجتماعی از طریق آگاهی رسانی به خانواده، حساس سازی جامعه و جلب مشارکت مسئولین به منظور برجسته کردن نقش ارکان مختلف اجتماعی در هنجار سازی و بهبود روش‌های اتخاذ شده به منظور احترام به کرامت انسانی و حیطه خصوصی افراد از روشهای مهم مقابله با HIV است.

این موسس یک انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی، با اشاره به اینکه پدیده ایدز یکی از مهم ترین چالشهای هزاره سوم است، یادآور شد: باید همه بر این باور باشند که کودکان یتیم حاصل از ایدز همچون دیگر کودکان نیازمند برخورداری از مواهب یک زندگی طبیعی هستند و حمایت و یاری آنان برای ایجاد فرصت‌های یکسان با دیگر کودکان الزامی است.

ابتلا کودکان خیابانی به HIV؛ بیش از 40 درصد است
منصوریان با اشاره به آمار 40 درصدی ابتلا کودکان خیابانی به HIV گفت: تعداد کودکان مبتلا به این ویروس از آمار موجود بیشتر است. کودکانی که به ایدز مبتلا هستند، زندگی بسیار سختی را در پیش دارند چرا که آنها با مصرف دارو تا آخر عمر، عفونت‌های سخت و طاقت فرسا، درد یتیمی حاصل از فوت والدین مبتلا، تنهایی وانگ اجتماعی زندگی می‌کنند و اغلب فقر را تجربه می‌کنند.

وی در پایان با بیان این که بسیاری از کشورها سیر روند ابتلا به ایدز را با اطلاع رسانی صحیح به صفر رسانده‌اند، تاکید کرد: خویشتن داری، وفا داری و پایبند بودن به خانواده، اجتناب استفاده از سرنگ مشترک در تزریق مواد از الفبای پیشگیری از ویروس HIV است.

 

 اخباراجتماعی -   ایسنا


ویدیو مرتبط :
روزنه های امید برای درمان کودکان مبتلا به ایدز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابتلای 4 درصد کودکان خیابانی به ایدز


رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ابتلای بیش از 4 درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ابتلای بیش از 4 درصد کودکان خیابانی تهران به ایدز خبر داد.

مجید رضازاده درباره الگوی پیشگیری از ایدز در میان نوجوانان گفت: بر اساس نتایجی که در ارزیابی‌ها به‌دست آمده است؛ کودکان خیابانی به شدت در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند. به همین دلیل سازمان بهزیستی بر پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی متمرکز شده و اقدام به تدوین الگوی پیشگیری از ایدز در میان کودکان خیابانی کرده است.
 
وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان ارگانی که متولی کودکان خیابانی در کشور است، علاوه بر خدماتی حمایتی، اقامتی و...که به این گروه از کودکان ارائه می‌دهد، قصد دارد؛ این خدمت را نیز به طور مستقیم به این کودکان ارائه دهد.
 
رئیس مرکز توسعه پیشگیری افزود: اگرچه تدوین و اجرای این برنامه برعهده سازمان بهزیستی است، اما از آنجا که یونیسف از نهادهای وابسته به سازمان ملل است و در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند، قرار است؛ در بخشی از برنامه از جمله مسائل فنی و طرح مداخلات با سازمان بهزیستی همکاری کند.
 
رضازاده تصریح کرد: براساس مطالعه‌ای که در سطح شهر تهران صورت گرفته، برآورده شده است که نزدیک به 4 تا 4.5 درصد کودکان خیابانی به این بیماری مبتلا هستند.
 
وی مطالعات دیگر در این خصوص را ضروری دانست و افزود: زیرا این مطالعه صرفا در سطح شهر تهران بوده و ضروری است، در سایر استان‌های کشور نیز مطالعات دیگری انجام شود تا آمار ابتلا به ایدز در میان این کودکان مشخص شود. هرچند که همین مطالعه نیز برای سازمان بهزیستی هشداری بوده تا نسبت به پیشگیری از ایدز در میان این گروه از کودکان اقدام کند.
 
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی درباره اقدامات مورد نظر در این طرح بیان کرد: مهم‌ترین اقدام سازمان برای پیشگیری از ایدز مربوط به آموزش است. یعنی افزایش دانش کودکان نسبت به بیماری HIV ، شناخت رفتارهای پرخطر و پیشگیری از انجام چنین رفتارهایی، در گام بعدی باید مشخص شود که در صورت انجام رفتارهای پرخطر چه اقداماتی باید صورت گیرد و در مرحله آخر ضروری است، مشخص شود که در صورت ابتلا به ایدز باید چه خدماتی ارائه شود و همچنین باید اقدامات حمایتی ضروری در این حوزه پیش‌بینی شود.
 
کودکان خیابانی در معرض رفتارهای جنسی ناایمن


وی با تاکید براینکه برای تدوین و اجرای این برنامه ضروری است از سازمان‌های مردم نهاد کمک گرفته شود، ادامه داد: بنا است؛ در این برنامه کودکان مبتلا را شناسایی کرده و آزمایش‌های ضروری را انجام دهیم و همچنین انجام غربالگری در خصوص ابتلا به ایدز کودکان خیابانی و توزیع اقلام بهداشتی برای پیشگیری از ایدز نیز از دیگر موضوعات مورد نظر در این طرح است.
 
وی ادامه داد: افزایش دسترسی به کودکان خیابانی و ارائه خدمات سیار به آنان نیز از موضوعاتی است که در این برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
 
رضازاده درباره علل افزایش خطر ابتلا به ایدز در میان کودکان خیابانی توضیح داد: مصرف مواد اعتیادآور و رفتارهای جنسی ناایمن دو عاملی هستند که زمینه ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهند. کودکان خیابانی بر اساس ارزیابی‌ها و نیز به این دلیل که در خیابان‌ها کمتر تحت محافظت قرار دارند، در معرض این عوامل هستند؛ یعنی گرایش به مواد در میان آنان بیش از سایر کودکان است. همچنین این کودکان بعضا تحت سوءاستفاده‌ و خشونت جنسی بوده و در نتیجه در معرض رفتارهای جنسی ناایمن هستند.