اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چند درصد ایرانیان دارای فشار خون بالا هستند؟



اخبار ,اخببار اجتماعی ,فشار خون

 

اخبار اجتماعی -  رییس دومین کنگره مشترک قلب و عروق:
17 درصد ایرانیان دارای فشار خون بالا هستند

رییس دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران گفت: براساس نتایج بررسی های انجام شده در کشور 17 درصد ایرانیان دارای فشار خون بالا هستند این در حالی است که فشار خون بالا یکی از مهمترین فاکتورها در ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

دکتر فریدون نوحی امروز - سه شنبه - در جمع خبرنگاران در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران اظهار داشت: شیوع بیماری فشارخون بالا در کشور رو به افزایش است و اگر همین روند ادامه داشته باشد سیر بیماری های قلبی و عروقی در کشور به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی افزود : از سوی دیگر براساس تحقیقات انجام شده از هر 100 نوزاد متولد شده در کشور یک نفر با بیماری های قلبی مادرزادی متولد می شود.

نوحی گفت : این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان امروزه با اقدامات پیشگیرانه توانسته اند از افزایش بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنند.

***گرفتگی عروق کرونر شایع ترین بیماری قلبی و عروقی در ایران
نوحی خاطرنشان کرد :بیماری قلبی عروق کرونر یکی از علت های اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می شود.متاسفانه این بیماری در کشور رو به افزایش است. متخصصان در کشورهای پیشرفته جهان با پیشگیری توانسته اند بر این بیماری غلبه کنند ولی متاسفانه در ایران این بیماری همچنان رو به افزایش است به طوری که آمار ها نشان می دهد که حدود یک سوم کل مرگ و میر در کشور به علت بیماری قلبی عروق کرونر است.

وی یادآور شد : حدود 30 سال گذشته تخت های بیمارستان ها به دلیل بیماری های دریچه ای و مادرزادی اشغال می شد اما امروزه بیماران دارای بیماری های عروق کرونر بیشتر تخت های بیمارستان ها را اشغال کرده اند.

رییس بیمارستان شهید رجایی تهران افزود : مهمترین عامل بروز این بیماری نیز دیابت، چربی خون، فشار خون بالا، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی و تغدیه نامناسب است .

نوحی اظهار داشت:بررسی های انجام شده در سال های 1386 تا 1389 در کشور نشان می دهد که شیوع ˈ دیابت ˈدر جوامع روستایی نیز افزایش یافته است.همچنین اضافه وزن و چاقی نیز علاوه بر دیابت در کشور شیوع زیادی دارد که همه اینها از عوامل خطر زا برای بروز بیماری قلبی و عروقی است .

نوحی یادآور شد :فشار خون نیز یکی از مهمترین ریز فاکتورهای بیماری قلبی و عروقی است . این در حالی است که حدود 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و 35 درصد دیگر فشار خون را درمان نمی کنند .

 

از سوی دیگر 12 درصد از کودکان ایرانی زیر 15 سال دارای فشار خون بالا هستند. بیماری فشار خون بالا موجب می شود که دیگر اندام های حیاتی بدن همچون کلیه ها ، ریه ، قلب و عروق آسیب ببینند.

نوحی تاکید کرد که تغذیه مناسب شامل استفاده از سبزی و میوه ها و استفاده کمتر از نمک طعام در غذاها و به ویژه نان در کاهش ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی موثر است .

وی گفت : ایرانیان 2 برابر بیشتر از متوسط جهانی نمک در غذاهای خود استفاده می کنند .نمک مصرفی روزانه باید حدود 5 گرم باشد.

وی همچنین به استعمال دخانیات در کشور اشاره کرد و افزود : در حال حاضر 16 درصد جامعه سیگاری هستند و این در حالی است که استعمال سیگار در میان زنان نیم درصد است. اثرات و عوارض استعمال سیگار در زنان به مراتب بیشتر از مردان است .

*** هزینه های بالای جراحی قلب و عروق
نوحی با بیان اینکه هزینه های درمان و جراحی بیماران قلب و عروق بالا است، گفت : خوشبختانه در حال حاضر کمک ها و سوبسیدهایی از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای بیماران قلبی و عروقی در نظر گرفته شده است و امیدوارم با همکاری دولت و وزارت بهداشت بیماران کمتر از جیب خود هزینه های درمان را پرداخت کنند.

رییس انجمن قلب و عروق ایران در مور انتشار فهرست پزشکان متخلف اظهار داشت : تخلف در میان پزشکان کمتر از دیگر اقشار جامعه است و در حال حاضر 150 هزار پزشک خدوم در کشور در بخش های دولتی وخصوصی مشغول به فعالیت هستند.انتشار اسامی برخی از افراد متخلف در این حوزه در گذشته کار درستی نبوده است.

به گفته وی دومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران از 6 تا 9 اسفند ماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار می شود .

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
طب فشاری ؛ درمان خون دماغ، فشار خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند درصد از زنان از فشار خون بالا رنج می‌برند؟



اخبار,اخبار اجتماعی, درمان فشارخون

 

 اخبار اجتماعی - 7.2درصد از زنان از فشار خون بالا رنج می‌برند

 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: 7.2 درصد از زنان در جهان از فشار خون بالا رنج می‌برند.

به گزارش ایسنا، آمارها نشان می‌دهد حدود 30 درصد از افراد میانسال از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند.

دکتر سی ونکاتا رام، متخصص موسسه مدیریت فشار خون آپولو در آمریکا در این باره گفت: پیش از این تصور می‌شد مشکلات فشار خون در بین زنان وجود ندارد چرا که هیچ گونه سابقه پزشکی مناسبی در این باره وجود نداشته است، اما اکنون می‌دانیم تشخیص و درمان فشارخون بالا در زنان نیز حائز اهمیت است.

سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است در برنامه‌های خود توجه بیشتری به تشخیص و درمان فشار خون بالا در زنان خواهد داشت.
 اخبار اجتماعی - ایسنا