اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چشم زخم خرافه یا واقعیت؟!



اخبار,اخبار اجتماعی, چشم زخم

چشم زدن یا همان چشم شور در باور ما ایرانی‌ها به نوعی دلیلی محکم برای اتفاقات ناخوشایند است اما آیا واقعا چشم شور وجود خارجی دارد یا خیر؟.»

اعتقاد به چشم زخم از قدیم الایام نه تنها در ایران بلکه در فرهنگ‌های مختلف و از زمان‌های دور حتی در یونان باستان وجود داشته است و معمولا برای دفع آن از حرز، دعا و مانند آن استفاده می شود.

رسم است هنگام تعریف از چیزی عبارت های از چشم بد دور و ماشاء ا… را به کار ببرند، همچنین برای داماد و عروس یا فردی که می خواهد به حج مشرف شود یا کسی که خانه جدید خریده یا ساخته، گوسفند قربانی کرده و اسپند دود می کنند. چراکه برخی معتقدند این کارها آنان را از خطرات و چشم بد دور می کند.

این باور از نظر عقلی امر محالی نیست چرا که امروزه بسیاری از دانشمندان معتقدند در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که حتی با تمرین و ممارست، می توان آن را پرورش داد. جالب است بدانید خواب مغناطیسی، از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم ها انجام شدنی است.
 
چشم زدن از خرافه تا واقعیت
چشم زخم یا همان چشم بد واقعیتی است انکارناپذیر که در رابطه با آن آیات و روایاتی نیز وارد شده است. اما گاه مشاهده می کنیم که این اتفاق ماورائی چنان دچار خرافات می شود که زندگی افراد را در برخورد با دیگران تحت تاثیر قرار می دهد و منشا بسیاری از سخنان پوچ و باطل می شود که نظیر آن در جامعه کم نیست.

نسرین تهرانی روانشناس در این خصوص می گوید: همه عالم دارای انرژی های مثبت و منفی است و به عبارتی این انرژی ها در عالم در جریانند. از آنجا که یکی از شبکه های ارتباطی افراد با یکدیگر چشم است، بنابراین افراد میتوانند از این طریق انرژی خود را به دیگران انتقال دهند.این که چقدر انرژی هایی را در خود ایجاد و پرورش دهیم دست خودمان است .همچنین خودمان اجازه می دهیم انرژی های خوب یا بد وارد روح و بدنمان شوند.

تلاش عده ای برای چشم زدن 
این روانشناس افزود:اما در این میان بعضی از افراد استعداد این را دارند که انرژی های منفی و دردسرساز را جذب و انتقال دهند.

علاوه بر این ممکن است چشم زخم از یک دوست به ما برسد. این افراد با یک انر‍‍ژ‍ی زیاد به هر شی یا آدمی خیره می شوند و انرژی را انتقال می دهند که اغلب، این انرژی منفی است.


اما از جزئیات دقیق دریافت و انتقال انرژی های منفی که از سوی این افراد ساطع می شود،  کسی اطلاعی ندارد.

وی همچنین گفت: چشم زخم ممکن است باعث سردرد ،از دست رفتن تعادل و بیماری هایی شود و این آسیب بسته به بدن فرد مقابل می تواند متفاوت باشد.

شاید این گفته روانشناس همان حس های بد و ناخوشایندی است که بعد از ملاقات با این افراد به ما القا می شود.

تهرانی در پایان نیز عنوان کرد: بنابر موارد گفته شده می توان گفت به شکل علمی گاهی افراد انرژی هایی را خواسته یا ناخواسته از خود منتقل می کنند که بعضا می تواند هم منفی و هم مثبت باشد.

در قرآن نیز به طور مستقیم آیه ای در این مورد وجود ندارد اما احادیث و گفته هایی برای درمان،مقابله و جلوگیری از آن وجود دارد. همچنین سوره هایی از قرآن برای در امان ماندن از این انرژی ها هست.

در آیات و روایات نقل شده است که پیامبر فیروزه آبی را برای دور ماندن از این نیروی منفی توصیه کرده است.

زرهی به نام مدیتیشن برای دور ماندن از چشم زخم
برای اثبات این انرژی ها و تاثیرات آن که بعضا منفی هستند باید دلایل محکم و مستند تری باشد چرا که در فرهنگ های ملل مختلف هم چشم زدن که در واقع همان انرژی های مثبت و منفی تلقی می شود، وجود دارد .

اما علاوه بر روایات راهکارهای نوین دیگری هم در گوشه و کنار به چشم میخورد که از بین آن ها می توان به مدیتیشن یا درون پویی و مثبت اندیشی اشاره کرد.

شاید کشیدن نفس عمیق و گوش دادن به موسیقی آرام که این روزها با نام مدیتیشن سر زبان ها  افتاده و افراد یکدیگر را به آن توصیه می کنند، بتواند این تنش ها و انرژی های منفی را از ما دور نگه دارد. 

این روانشناس اضافه کرد: شاید با این تفاسیر بتوان گفت زمانی که کلام قاصر می شود چشم ها حرف را می زنند و انرژی را منتقل می کنند.البته هرچند که گاهی افراد منتقل کننده این انرژی ها خودشان نمی دانند که این انرژی های منفی را ساطع می کنند.

البته ناگفته نماند که بعضی ها هم معتقدند چشم زخم نوعی از بدخواهی است به گونه‌ای که در بسیاری از فرهنگ‌ها این عقیده وجود دارد که فرد شور چشم می‌تواند عامل بدشانسی یا صدمه به دیگرانی که با مورد نفرت یا دشمنی او هستند، گردد.

اگر از عقاید علمی بگذریم شاید این تفکر و عقیده شما باشد که توان مشخص کردن مسیر جذب یا دفع انرژی های رسیده از سوی افراد را تعیین می کند.

اخبار اجتماعی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
انگشتر نقره چشم زخم طرح چشم زنانه - کد 4180

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لنزهای رنگی موجب زخم قرنیه چشم می شود



 

لنزهای رنگی موجب زخم قرنیه چشم می شود

 

مشاور وزیر بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت:استفاده از لنزهای رنگی بدون تایید چشم پزشك، موجب زخم قرنیه و بیماری های چشمی می شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی ،' احمد عامری ' افزود: در حال حاضر در بسیاری از آرایشگاه ها از لنز های رنگی استفاده می شود كه این كار می تواند میكروب ها را از طریق لنز به فرد دیگری منتقل كرده و بیماری های چشمی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: هر چشمی شرایط لنز گذاری ندارد و چشم پزشك باید صلاحیت چشم فرد را برای لنز گذاری بررسی كرده و در صورت تایید،‌ فرد می تواند از لنزهای زیبایی استفاده كند.

عامری مهمترین عوارض لنزهای رنگی را زخم قرنیه چشم دانست و تصریح كرد: در بیشتر موارد بهداشتی نبودن محیط نگهداری، آگاهی نداشتن از روش های استفاده و آماده نبودن چشم برای لنزگذاری، موجب عفونت های حاد چشمی می شود.

وی توصیه كرد: افراد به هنگام بیرون آوردن لنز باید بلافاصله آن را با سرم های مخصوص شستشو دهند، برای عمل شستشو و لنزگذاری ناخن ها نباید بلند باشد زیرا باعث خراشیدگی سطح لنز می شود كه قابل مشاهده نبوده و موجب رسوب میكروب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، درباره نحوه شستشوی لنزهای رنگی گفت: لنز را باید در كف دست قرار داده و روی آن سرم و یا محلول مخصوص شستشو ریخته و با دست به آرامی ماساژ دهند تا ناخالصی های لنز برطرف شود.

عامری تاكید كرد: افراد درهنگام خرید لنزهای رنگی، باید به تاییدیه وزارت بهداشت توجه داشته باشند و از خرید مارك های متفرقه خودداری كنند.... / تحلیل : ایرنا