اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چربی لباس خود را با الماس بشویید!


شیمیدانان دپارتمان شیمی دانشگاه وارویك با همكاری دانشمندان دانشگان آستون در اقدامی جالب برای پاك‌كنندگی بهتر و موثرتر، دانه‌های ریز نانوالماس را به پودرهای لباسشویی افزودند.

خبرگزاری ایسنا: شیمیدانان دپارتمان شیمی دانشگاه وارویك با همكاری دانشمندان دانشگان آستون در اقدامی جالب برای پاك‌كنندگی بهتر و موثرتر، دانه‌های ریز نانوالماس را به پودرهای لباسشویی افزودند.

این تكه‌های كوچك كربن با قطر یك 10 هزارم موی انسان می‌توانند بطور موثرتری كثیفی را حتی در دمای 15 درجه سانتیگراد پاك كنند.

 دانشمندان در یكی از آزمایشات خود با استفاده از خاك الماس توانستند دو برابر چربی را در دمای 25 درجه سانتیگراد از بین ببرند.

 به عقیده این محققان، سطح سخت الماس می‌تواند در پاكسازی روغن و چربی از مواد كمك كند.

 آنها امیدوارند این كشف آنها بتواند شستن لباسها را در دماهای پایین‌تر امكان‌پذیر سازد.



 به گفته دكتر اندرو مارش، رهبر این پژوهش، این یافته‌ها می‌تواند مشكل آن دسته از مصرف‌كنندگانی را كه مجبور به شستن برخی از لباسهای خود در دمای بین 60 تا 90 درجه بیش از 80 بار در سال هستند، حل كند.

 مارش افزود: حتی با پورهای لباسشویی بیولوژیكی مدرن نیز برخی از چربی‌ها و كثیفی‌ها در دمای پایین كه بسیاری برای شست‌وشوهای هفتگی خود ترجیح می‌دهند ، از بین نمی‌روند.

 با استفاده از این نانوالماسها حتی می‌توان در دماهایی مانند 15 درجه سانتیگراد نیز چربی‌ها را از بین برد. این پژوهش در مجله American Chemical Society, Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.

 نانوالماسها از انفجار الماس‌های مصنوعی برای ساخت ذرات ریزی ایجاد شده كه از یك مولكول دی‌ان‌ای بزرگتر نیستند.

 محققان در آزمایشات خود مقدار بسیار كوچكی از این نانوالماسها را به پاك‌كنندهای پودر لباسشویی افزودند.

 به گفته مارش، پنج الماس نانومتری توانستند رفتار پاك‌كننده‌ها را در دمای 25 درجه سانتیگراد تغییر داده و میزان دو برابر چربی را از بین ببرند.        


ویدیو مرتبط :
چربی گیر،چربی گیر فایبرگلاس،چربی گیر پلی اتیلن،چربیگیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا چربی لباس ها را لک می کند؟



چرا چربی لباس ها را لک می کند,اطلاعات عمومی,دانستنیهای علمی,مقالات علمیی

چرا چربی لباس ها را لک می کند؟
چربی ها برخلاف آب در دمای معمول تبخیر نمی شوند و به دلیل چسبندگی بیشتر باعث جذب شدن و چسبیدن چیزهای دیگر مثل ذرات و گرد و خاک معلق در هوا هم می شود.
با این وجود اگر روغن خالص تازه روی لباسی بچکد، احتمال اینکه لکه ای دائمی ایجاد کند، خیلی کم است و می توان به راحتی با کمک شوینده های دوگانه چربی را از روی لباس شست.
با ترکیب آب و مواد شوینده ها می توان چربی را از روی لباس پاک کرد، در حالیکه چربی غذا در خود مقدار زیادی مواد رنگی و پروتئینی موجود در غذا را هم حل کرده است که حتی پس از شستن لکه چربی، می توانند به الیاف لباس بچسبند و لکی دائمی ایجاد کنند.
بنابراین، بهتر است هنگام غذا خوردن دستمالی روی لباس خود بگذارید تا مانع کثیف شدن احتمالی لباس باچربی غذا شوید.

منبع:konjkav.com