اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا "ویکی لیکس" را پیمانکار دستگیری بن لادن نمی کنند؟



چرا

 

عصرایران - دو روز پیش سایت ویکی لیکس برای سومین مرتبه در پنج ماه گذشته تعداد زیادی از اسناد محرمانه آمریکا را منتشر کرد تا با این اقدام خود نقطه عطفی را در تاریخ اطلاع رسانی و انتقال داده های محرمانه ایجاد کند.

 

در این زمینه چند نکته را یادآور می شویم.

1- نسبت به دو دفعه پیش ، این بار  از نظر کیفی این اسناد دارای برتری هستند  چرا که بر خلاف دو مرتبه گذشته که اسنادی سری از وزارت دفاع و ارتش آمریکا درباره افغانستان و عراق (به صورت جداگانه) منتشر شده بود این بار بیش از 250 هزار سند محرمانه از گزارش های دیپلمات های آمریکایی در سراسر جهان به وزارت خارجه این کشور فاش شده و در اختیار همگان قرار گرفته است. یعنی بر خلاف گذشته این بار با اسنادی درباره همه کشورها و روابط کشورها با یکدیگر و از جمله با آمریکا روبه رو هستیم.

ویکی لیکس مدعی است میلیون ها سند دیگر را هم در اختیار دارد.

2- تاکنون مقامات آمریکایی اظهار نظری درباره دروغ بودن این اسناد منتشر نکردند بلکه تنها افشای آنها را به شدت نکوهش کرده و این اقدام را جرم تلقی کردند. دیگر کشورها نیز براساس توافق نانوشته ای محتوای این اسناد را در روابط خارجی خود نادیده گرفته و به کناری نهادند .

به این معنی که مثلا براساس محتوای این اسناد پادشاه عربستان، آمریکا را به حمله نظامی به ایران تشویق کرده اما ایران با استناد به آن ، سفیر ریاض را به وزارت خارجه احضار نکرده یا توضیحاتی از این کشور نخواسته است یا سطح روابط را کاهش نمی دهد.

اصولا اگر قرار باشد هر کشوری نسبت به محتوای این اسناد محرمانه واکنش جدی نشان بدهند نظم کنونی روابط بین الملل و روابط میان کشور به صورت جدی صدمه خواهد دید.

حداکثر  کار انجام شده ، رد و تکذیب محتوای این اسناد بود، به عنوان مثال عربستان سعودی از زبان دو مقام ارشد خود مطالب منتشر شده در این اسناد را تکذیب کرد.

3 - انتشار اسناد محرمانه توسط ویکی لیکس از گزارش های نمایندگی های دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان به معنی عریان شدن پیکر روابط بین الملل است تا مردم عادی نیز از پشت پرده حوادث و اتفاقاتی که زمان زیادی نیز از آنها نمی گذرد آگاه شوند و الا اغلب آنچه در ویکی لیکس در باب روابط بین الملل منتشر شده ، برای اهالی سیاست و دیپلمات ها موضوعاتی عادی اند.

لذا با وجود اینکه مقامات دولت ها محتوای این اسناد را در ظاهر نادیده می گیرند اما این اسناد از طرف رسانه ها ، افکار عمومی و مردم پیگیری می شوند و البته همین پیگیری آنان با توجه به پیشرفت فناوری های نوین ارتباطی و افزایش روزافزون نقش مردم و توده ها در تصمیم گیری ها به ناچار روابط بین الملل را با گذشت زمان با تحولاتی مواجه می کند.

4 - در موضوع هسته ای ایران و مذاکرات با 1+5 قطعا این اسناد فاش شده ، به سود ایران نیستند. در این اسناد ادعا شده که کشورهای عربی منطقه آمریکا را به حمله نظامی به ایران و توقف روند هسته ای این کشور تشویق می کنند. این موضوع باعث تقویت موضع 1+5 در مذاکره با ایران می شود.

از سوی دیگر فاش شودن موضع سران کشورهای عربی درباره برنامه هسته ای ایران، ملل این کشورها را در برابر سران خود قرار می دهد. از یک سو سران این کشورها بارها بر دور نگه داشتن منطقه خاورمیانه از جنگ جدید و تاکید بر دیپلماسی به عنوان راه حل مسئله هسته ای ایران تاکید کرده اند و حال ادعا می شود که آنان برای به آتش کشیدن دوباره منطقه تلاش می کنند.

5 - جالب این است که این اسناد افشا شده هیچ نکته رسواکننده ایی برای اسرائیل در بر نداشته بلکه برعکس منجر به تقویت موضع اسرائیل شده و شاید به جرات بتوان گفت پیروز افشای این اسناد، در درجه نخست، تل آویو است.

ویکی لیکسی که مدعی است به حدی نفوذ اطلاعاتی دارد که حتی می داند " معمر قذافی" از ارتفاع می ترسد یا از "روابط عاطفی او با پرستار اوکراینی اش" خبر دارد ، آیا هیچ سندی علیه اسرائیل پیدا نکرده است؟!

6 - این نکته را هم نباید بدون تأمل گذاشت: چگونه ممکن است در سیستم اطلاعاتی و امنیتی پیشرفته ای مانند آمریکا  ، نه یک سند و دو سند و ده سند محرمانه ، که میلیون ها سند محرمانه دولتی و نظامی ، به دست مدیر یک سایت -که تا قبل از این گمنام هم بود - برسد و او هم در حالی که دولت آمریکا ، در مواضع رسمی اش مجرم می خواند ، به راحتی اقدام به انتشار اسناد محرمانه کند؟

آیا این اتفاق حتی در یک کشور عقب مانده آفریقایی قابل انتظار است ؟ تا چه رسد به آمریکایی که "اف بی آی" و "سیا" در اختیار دارد.

آیا این که گفته شود بعضی افراد صلح دوست در بدنه تشکیلات حکومتی آمریکا، این اطلاعات را دزدیده و به ویکی لیکس رسانده اند ، قضیه توجیه می شود؟!

راستی اگر سایت ویکی لیکس این همه اقتدار اطلاعاتی دارد به گونه ای که حتی پنتاگون و اف بی آی و سیا را هم توانسته دور بزند و به محرمانه ترین اسرار دست یابد ، چرا پروژه شناسایی مخفیگاه بن لادن را هم به آن نمی دهند تا این سایت با قدرت این مشکل ده ساله آمریکا را حل کند؟

7 - انتشار اطلاعات ویکی لیکس ، هیچ لطمه ای به آمریکا نمی زند ، حتی اطلاعاتی که علیه آمریکاست مانند گزارش قبلی ویکی لیکس که در آن آمده بود سربازان آمریکایی در عراق ، غیر نظامیان را هم می کشند. به ویژه آن که این اطلاعات ، قبلا هم منتشر شده بود و چه کسی نمی دانست که در عراق چه می گذرد یا در ابوغریب زندانیان شکنجه می شوند؟

به علاوه در کشوری مانند آمریکا با جریان انبوه اطلاعات ، انتشار اخباری مانند آنچه ویکی لیکس منتشر کرده ، نمی تواند منجر به اتفاق خاصی شود ولی کشورهایی که جریان اطلاعات را می بندند ، در مواجهه با اخبار غیرمنتظره ، شوکه می شوند و آسیب می بینند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشاگری ویکی‌ لیکس درباره مرگ بن‌ لادن


بر اساس تازه‌ترین اسناد منتشرشده‌ ویکی‌لیکس، سرکنسول ایالات متحده‌ آمریکا در عربستان سعودی، درخواست پسر اسامه بن لادن مبنی بر صدور گواهی مرگ برای سرکرده شبکه‌ تروریستی القاعده را چهار ماه پس از مرگ وی دریافت کرده بود.

خبرگزاری ایسنا: بر اساس تازه‌ترین اسناد منتشرشده‌ ویکی‌لیکس، سرکنسول ایالات متحده‌ آمریکا در عربستان سعودی، درخواست پسر اسامه بن لادن مبنی بر صدور گواهی مرگ برای سرکرده شبکه‌ تروریستی القاعده را چهار ماه پس از مرگ وی دریافت کرده بود.

صفحه‌ی اینترنتی ویکی‌لیکس که به افشای اسناد دولتی و محرمانه‌ی کشورها دست می‌زند، این بار به انتشار مکاتبات کنسولگری آمریکا در ریاض، پایتخت عربستان سعودی و پسر اسامه بن لادن، سرکرده کشته‌شده‌ القاعده، دست زده است. براساس این مدارک "عبدالله بن لادن" در نامه‌ خود از "گلن کیزر"، سرکنسول آمریکا در ریاض خواسته بود که برای اسامه بن لادن گواهی فوت صادر کند.

به گزارش شبکه دویچه‌وله، سرکرده گروه القاعده اول ماه مه ۲۰۱۱ در پی حمله‌ نیروهای نظامی آمریکایی به مخفیگاه وی در ابیت‌آباد، واقع در پاکستان کشته شد.

گلن کیزر در نامه‌ای به تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۱، حدود چهار ماه پس از مرگ سرکرده القاعده، در پاسخ به درخواست عبدالله بن لادن ضمن اشاره به این که نامه‌ی وی را دریافت کرده، یادآور ‌شد: دولت آمریکا بنا بر توصیه‌ کارشناسان حقوقی از صدور چنین سندی خودداری می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد که دولت متبوعش معمولا برای کسانی که در جریان عملیات نظامی کشته می‌شوند، گواهی فوت صادر نمی‌کند.

سندهای منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس نشان می‌دهند که کیزر با این‌حال مدارک دادگاهی که به پرونده‌ی اتهامات بن‌لادن در آمریکا رسیدگی می‌کرده را در اختیار عبدالله بن لادن گذاشته است. این مدارک از جمله، حاوی برگه‌ "مختومه اعلام شدن جریان دادگاه به دلیل فوت اسامه بن لادن" بوده است. کیزر در نامه‌ی پیوست خود خطاب به عبدالله بن لادن، ابراز امیدواری کرده است که "این مدارک رسمی، بتواند به خانواده‌" بن لادن کمک کند.