اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا پرچم خلافت‌اسلامی‌داعش سیاه است؟



اخبار,اخباربین الملل,گروه تروریستی داعش

 

 اخبار بین الملل - چرا پرچم خلافت‌اسلامی‌داعش سیاه است؟

یک روزنامه سعودی با بررسی ریشه‌ها و علل استفاده داعش از پرچم سیاه رنگ، با رد ادعای برخی درخصوص شباهت آن با پرچم دوران پیامبر اکرم (ص) نوشت: پرچم سیاه داعش نماد مرگ و خون و هراس‌افکنی است.

داعشی‌ها بر سر اجساد سربازان عراقی پس از ذبح (سربریدن) آنها در یكی از میادین شهر موصل!

 

روزنامه سعودی الحیاة نوشت: پرچم سیاه داعش که بسیاری را دچار "رنگ هراسی" کرده است، به سلاح مهم و موثری برای شبکه القاعده به منظور معرفی خود به عنوان یک گروه خونریز و کشنده تبدیل شده است که از کشتار و قتل ابایی ندارد. این روزنامه افزود: گروه داعش که ناظران آن را فرزند خلفِ القاعده می دانند، از این امر غافل نشده و از تاثیر این پرچم استفاده کرده و آن را به نماد خاصی برای خود انتخاب کرده و این پرچم را در برخی از کشورهای عربی و به طور مشخص کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، برافراشته که این اقدام تاثیری قوی داشته و مقامات کشورهای یاد شده را برآن داشته تا اقدامات و مجازات های شدیدی را علیه کسانی که آنها را در هر محلی در این کشورها برافرازند، اعمال کند.

به نوشته الحیاة، یک قطعه پارچه سیاه که روی اجساد تکه تکه شده کشته ها برافراشته می شود، به محور بحث محافل سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. گروه داعش از تاثیر پرچم ها برای اعلام و تاکید بر موجودیت خود غافل نمانده است و در بیانیه ها و اظهاراتش تاکید کرده است که اینها فقط پرچم های یک "دولت" نیست، بلکه پرچم های "جنگ" است. ناظران معتقدند که انتخاب پرچم های سیاه از سوی گروههای مسلح از جمله داعش - و قبل از آن القاعده - همان ادامه وضعیت دوره جاهلیت در نزد اعراب است، زیرا بالابردن و برافراشتن اینگونه پرچم ها به معنای انتقام جویی یا نشانه حزن و اندوه یا موارد جنگ شدید است.

برخی از پژوهشگران، با ردّ ادعای شماری از اعضای این گروه های مسلح مبنی بر این که این پرچم شبیه بیرق های پیامبر اکرم (ص) در زمان جنگ بود، تاکید می کنند که پرچم پیامبر (ص) براساس روایت های متواتر و موثق، سفید بود و هر لشکر پرچم های سیاه با دور دوزی سفید داشت و روی آن هیچ گونه عبارت یا طرحی وجود نداشت. این روزنامه سپس به تصاویر جوانان سعودی با لباس های دارای شعار داعش از جمله در مکه و پرچم های داعش در بالای خودروهای آنها اشاره کرد و درباره خطر گسترش داعش در بین جوانان فریب خورده هشدار داد و خواستار برخورد مناسب و به موقع با این وضعیت شد.

 اخبار بین الملل - العالم


ویدیو مرتبط :
پیامدهای اعلام تشکیل خلافت اسلامی از سوی داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش :«خلافت اسلامی» تشکیل می‌دهیم



اخبار ,اخبار بین الملل ,گروه تکفیری داعش

 

اخبار بین الملل -  «داعش» پس از تغییر نام به «دولت اسلامی»:
«خلافت اسلامی» تشکیل می‌دهیم

««دولت اسلامی عراق و شام»، به «دولت اسلامی» تغییرنام داد و «ابوبکر البغدادی» هم خلیفه مسلمین شد»؛ این جان پیام گروه تکفیری «داعش» در روز یکشنبه بود.

اعلام «خلافت»، حرکتی است که معنی ایدئولوژیک و مذهبی وسیعی دارد. مسلمانان سنی، چهار حکمرانی که یکی پس از دیگری به جانشینی پیامبر اسلام رسیدند را «خلیفه» می‌نامند؛ پس از آنها، حکمرانان دو سلسله «اموی» و «عباسی» نیز «خلیفه» نامیده می‌شدند. به گزارش «ایندیپندنت»، آخرین خلافت از این نوع به دوران امپراتوری عثمانی برمی‌گردد که با استقرار جمهوری ترکیه در سال 1923 به پایان رسید.

 

«چارلی کوپر»، محقق اندیشکده مبارزه با افراط‌گرایی «کویلیوم» بر این باور است که ادعای خلافت از سوی داعش، چالش بزرگی برای دیگر گروه‌های اسلامگرای منطقه از جمله «القاعده» است. او در این زمینه به «ایندیپندنت» گفت: «اعلام خلافت دولت اسلامی عراق و شام، پیامدهای عظیم ایدئولوژیک و دینی دارد و چالش بزرگی برای القاعده است.»

 

به گفته کوپر، انتقادهای بسیاری در این زمینه وجود دارد و مردم اعلام «خلافت» از سوی «داعش» را زود می‌دانند اما «داعش» در طول چندسال گذشته به‌سرعت تکامل یافته و اکنون «ابوبکر البغدادی» رهبر این گروه یک فرقه شخصیتی در رسانه‌های اجتماعی عربی است و همین امر موجب شده که اعضای «القاعده» و دیگر گروه‌های تروریستی تندرو برای «بیعت» با او وسوسه شوند.


دوره جدیدی از جهاد بین‌المللی
دولت اسلامی زیر نظر خلیفه در حقیقت به این معناست که دولت اسلامی شام و عراق اکنون، «دولت اسلامی» خوانده می‌شود و ابوبکر البغدادی، رهبر معنوی تمام مسلمانان است. در یک ویدیوی کوتاه که در «اینترنت» منتشر شد، «ابومحمد عدنانی» سخنگوی «داعش» اعلام کرده که اعضای «شورای» این گروه تشکیل جلسه داده و تصمیم به تشکیل «خلافت اسلامی» و تعیین خلیفه برای مسلمانان گرفته‌اند.

 

او در ادامه از ابوبکر البغدادی به‌عنوان خلیفه انتخابی شورای داعش نام برده است. تکفیری‌های داعش یا آنطور که خودشان می‌گویند، «دولت اسلامی»، از القاعده و دیگر شبه‌نظامیان تندرو در منطقه خواسته که به سرعت بیعت خود را اعلام کنند و به «دوره جدید از جهاد بین‌المللی» بپیوندند. اما برخی کارشناسان این حرکت «داعش» را تلاش برای به چالش‌کشیدن «ایمن الظواهری» رهبر گروه تروریستی «القاعده» می‌دانند. «ظواهری»، اگرچه خود رهبر گروهی تندرو است اما دیدگاه‌های «داعش» را بیش از حد خشونت‌آمیز می‌داند.


تحولات میدانی
همزمان با تغییر نام «داعش» به «دولت اسلامی»، گزارش‌های رسیده از عراق حاکی است که نبرد ارتش این کشور علیه نیروهای دولت اسلامی عراق و شام در شهر «تکریت» برای دومین روز متوالی ادامه داشت و تانک‌ها و خودروهای مجهز نظامی در منطقه مستقر شده بودند. منابع امنیتی عراق گفتند که روز یکشنبه نیروهای ارتش با بهره‌گیری از تانک در نزدیکی دانشگاه «تکریت» در شمال این شهر با نیروهای «داعش» درگیر شدند.

 

دو شاهد عینی گفته‌اند که در این نبرد، یک هلیکوپتر سقوط کرد اما منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. به گفته «قاسم عطا»، سخنگوی ارتش عراق، ارتش این کشور در حال حاضر کنترل دانشگاه «تکریت» را در دست دارد و پرچم عراق را بر فراز آن به اهتزاز درآورده است. در همین راستا، نیروهای ارتش عراق با پشتیبانی عشایر و نیروهای مردمی، بخش‌های زیادی از استان «دیاله» و مرکز آن شهر «بعقوبه» در شرق عراق را از دست تروریست‌ها آزاد کردند.

 

با تشدید فعالیت تروریست‌ها و نگرانی از سفر اروپایی‌هایی که برای جنگ به سوریه و عراق رفته‌اند، دولت اوباما از شرکای خارجی خود خواسته است تا تدابیر امنیتی را در فرودگاه‌هایشان افزایش دهند، اجرای این تدابیر در آمریکا نیز در حال بررسی است. در همین حال، یک منبع در پلیس استان کرکوک عنوان کرد که در اثر اصابت خمپاره در ناحیه تازه در جنوب این استان هفت‌نفر از نیروهای پیشمرگ زخمی شده و در واکنش به این حمله نیروهای پیشمرگ دست به حمله‌ای شدید به عاملان این حمله زدند که بر اثر آن تعداد زیادی از اعضای داعش کشته و زخمی شدند.


بارزانی: کرکوک جزو کردستان است
در حالی که درگیری‌های کرکوک ادامه دارد، «مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه «این منطقه از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد»، گفت: «حل و فصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کرده و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند.» بارزانی درباره اوضاع کرکوک و دیگر مناطق کردنشین نیز اعلام کرد که این مناطق سرزمین کردستان هستند و نیروهای پیشمرگ برای محافظت از تمامی اقشار آنها در آنجا مستقر هستند. ماده 140 قانون اساسی پایان یافته است و نیروهای پیشمرگ در آن مناطق خواهند ماند. همزمان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسراییل اعلام کرد از تشکیل «کشور مستقل کرد در عراق» حمایت می‌کند.


تحولات سیاسی
تحولات سیاسی عراق نیز وارد فاز جدیدی شده است، در این راستا خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که نمایندگان شیعه، سنی و کرد عراقی در بغداد گردهم آمده و بر سر نامزدهای کابینه پیش از برگزاری نشست روز سه‌شنبه پارلمان با هم به توافق رسیدند تا مانع تلاش شورشیان افراطی سنی برای از بین‌بردن یکپارچگی سرزمینی عراق شوند.

 

در حالی که قرار است امروز نخستین نشست پارلمان جدید عراق برگزار شود، ائتلاف «الوطنیه» به رهبری ایاد علاوی و دو ائتلاف «الاصلاح» و «متحدون» اعلام کردند که در این نشست حاضر نمی‌شوند. اعضای «ائتلاف ملی» عراق نیز تاکید کردند، بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی حق دارد نامزد تصدی سمت نخست‌وزیری را معرفی کند و به همین دلیل تعیین جانشین «نوری المالکی» نخست‌وزیری کنونی بر عهده آنان است. اما یک عضو ائتلاف دولت قانون گفت که رقابت برای تصدی این سمت بین عادل عبدالمهدی، احمد چلبی و مالکی خواهد بود.
اخبار بین الملل - شرق