اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا مالیات بر قیمت مسكن وتو شد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

 

اخبار اقتصادی - پاسخ وزیر اقتصاد درباره یك لایحه‌ حاشیه‌ساز
چرا مالیات بر قیمت مسكن وتو شد؟

دولت به دو دلیل با این مالیات مخالفت كرد.

 لایحه‌ای مربوط به بازار مسكن كه هفته گذشته پس از رای منفی مجلس، با اظهارنظر برخی نمایندگان حاشیه‌ساز شد، وزیر اقتصاد را مجبور به پاسخگویی كرد.

 

نمایندگان مجلس اخیرا در جریان بررسی لایحه تحول مالیاتی، به ماده‌ای از لایحه تحت عنوان «مالیات بر عایدی سرمایه بخش مسكن» رای ندادند اما به فاصله كوتاهی بعد از حذف این ماده، با مشخص شدن ابعاد اهمیت آن و اثر مخربی كه حذف این ماده در بازار خواهد داشت، برخی نمایندگان در مصاحبه‌هایی اعلام كردند: چون دولت نسبت به اخذ مالیات بر عایدی قیمت مسكن، تمایل نشان نداد و از آن دفاع نكرد، این ماده رای نیاورد.


هرچند رفتار دولت نسبت به یك طرح یا لایحه در حال بررسی در مجلس، نمی‌تواند نافی مسوولیت مستقیم نمایندگان باشد، اما موضع‌گیری دوشنبه‌شب وزیر اقتصاد درباره مالیات بر عایدی سرمایه بخش مسكن یا همان برنامه اخذ مالیات از افزایش قیمت مسكن، نشان داد: دولت به دو دلیل، ازجمله «ناقص‌بودن محتوای برنامه مالیات بر قیمت مسكن» و همچنین «فراهم نبودن سامانه‌های اطلاعاتی»، دریافت چنین مالیاتی را در این مقطع، مناسب ندانسته و در نتیجه با تصویب این ماده مخالفت كرده است.

 

علی طیب‌نیا در حاشیه یك همایش، در جمع خبرنگاران گفت: ماده‌ای كه برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه بخش مسكن در لایحه در حال بررسی در مجلس، گنجانده شده، ناقص بود ضمن اینكه زیرساخت لازم برای اجرای این برنامه در حال حاضر وجود ندارد به همین خاطر مورد اعتراض برخی از دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی شد و ما نیز در وزارت اقتصاد نسبت به آنچه پیش‌بینی شده بود و زمان آن موافق نبودیم. وزیر اقتصاد تصریح كرد: مالیات بر عایدی سرمایه پایه مالیاتی مستقل بوده و معتقدم باید در سیستم مالیاتی این نوع مالیات را داشته باشیم.

 

اگر قرار است مالیات بر عایدی سرمایه بسته شود، قاعدتا باید همه انواع دارایی مشمول قرار گیرند، ضمن اینکه آنچه در دنیا مشمول مالیات است، عایدی سرمایه واقعی است نه اسمی. بنابراین اولا این مالیات باید به‌صورت کامل و جامع ترسیم شود و آن چیزی که در لایحه گنجانده شده بود، ناقص بوده و فقط یکی از انواع دارایی‌ها را دربر می‌گرفت، آن هم نه به‌صورت علمی و فنی و ثانیا زمان اجرای این قانون بحث بسیار مهمی است، در حال حاضر زیرساخت‌ لازم برای اخذ این مالیات در بازار مسكن مهیا نیست، بنابراین در برنامه‌ریزی وزارت اقتصاد بنا داریم، زیرساخت‌ لازم فراهم شود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
مالیات بر فروش و مالیات بر ارزش افزوده در سازمان یار (Odoo ERP)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خط قرمز قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسكن...



 

خط قرمز قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسكن تهران

 

 

جدیدترین نتایج آماری در موتور جست‌وجوگر مسكن درباره قیمت‌های پیشنهادی املاك فروشی، حاكی از افزایش تعداد مالكان علاقه‌مند به تعیین قیمت بالاتر از عرف منطقه است.


در این موتور جست‌وجوگر كه قیمت‌های پیشنهادی فروش مسكن براساس تحلیل‌های آماری، دسته‌بندی شده و به قیمت‌های سبز (ارزان)، قرمز (گران) و مشكی (متعادل) تقسیم‌بندی می‌شود، این اواخر تعداد املاك قرمز رنگ زیاد شده است. سامانه ایران فایل با مشخص كردن خط قرمز قیمت مسكن در مناطق مختلف تهران، حد طبیعی نوسان قیمت مسكن را به متقاضیان خرید معرفی و اعلام می‌كند.


بر این اساس طبق داده‌های سامانه ایران‌فایل، ارزش معاملاتی املاك مسكونی در منطقه فرمانیه بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است كه فروشنده یك واحد مسكونی ۸۱ متری نوساز در محله فرمانیه قیمت فروش هر متر مربع این ملك را ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیشنهاد كرده است.


همچنین در منطقه میرداماد كه دامنه نوسان قیمت مسكن براساس تحلیل‌های آماری سامانه ایران‌فایل، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، یك واحد مسكونی ۸۰ متر مربعی با ۴ سال عمر بنا، به قیمت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای فروش اعلام شده كه مشخصات این ملك در سامانه با رنگ قرمز مشخص شده است. از طرف دیگر قیمت فروش هر متر مربع از یک ملک مسکونی در محدوده سعادت آباد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده که این ملک ۹۷ متر مربع و ۳ سال ساخت است؛ اما سامانه ایران فایل در رابطه با این میزان نرخ به خریداران هشدار گرانی را داده است.


علاوه بر این، فروشنده‌ای هر مترمربع از ملک ۸۰ متری خود را با قیمت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای فروش به بازار عرضه کرده است و این میزان قیمت با توجه به کارشناسی صورت گرفته توسط ایران فایل بالاتر از حد مجاز قیمت در این منطقه است. در همین حال موتور جست‌وجوی ایران فایل جدا از معرفی واحدهای گران‌قیمت، پیشنهاد خرید واحدهای ارزان قیمت را با رنگ سبز به متقاضیان داده است: یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری با ۱۴ سال عمر بنا به قیمت متری یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در محدوده تهران نو برای فروش به خریداران پیشنهاد شده است.


از سوی دیگر در منطقه آیت‌اله کاشانی، مالکی ملک ۸۷ متری خود را که ۱۲ سال از عمر ساخت آن می‌گذرد با قیمت متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به بازار مسکن غرب تهران برای فروش پیشنهاد کرده است كه این قیمت براساس میانگین قیمت واحدهای فروشی در این منطقه مناسب ذکر شده است.


علاوه براین، در سامانه ایران فایل ملک دیگری که از لحاظ قیمت منصفانه اعلام شده و به عنوان پیشنهاد برای فروش به متقاضیان ارائه شده، واحدی ۸۸ متری ۵ سال ساخت در محدوده جنت آباد است که فروشنده قیمت هر مترمربع این ملک را یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان پیشنهاد کرده است.... /  یادداشت : روزنامه دنیاى اقتصاد