اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا فانی باید از وزارت آموزش و پرورش برود؟



 اخبار اجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی,وزیر  آموزش و پرورش


 چندی پیش نشستی تحت عنوان «نشست فعالان صنفی- سیاسی معلمان با فرهنگیان منتخب مردم» برگزارشد که گزارش کامل آن در سایت صدای معلم منتشر شد. در این نشست، مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش هم سخنانی را ایراد کرد که بخشی از آن به نظر نگارنده یادداشت، حائز اهمیت فراوانی بود. به خصوص که حاجی برای یک دوره این وزارتخانه را مدیریت کرده است. مقایسه این سخنان با شرایط فعلی وزارتخانه ،روشن می‌کند که چالش کنونی وزارتخانه، یعنی کمبود بودجه ناشی از کدام ضعف عمده در وزارتخانه است. ضعفی که بیش از آن که ساختاری باشد به نظر می‌رسد ناشی از سوء مدیریت شخصی است. اهم سخنان مرتضی حاجی در این نشست شامل موارد زیر بود:


*عمده‌ترین لوایحی که به مجلس می‌آید لایحه بودجه است. محل تاثیرگذاری این لوایح خارج از مجلس است. داخل مجلس امکان اثرگذاری آن کم است.


*اگر می‌خواهید اتفاقی در بودجه‌های سنواتی بیفتد باید قبل از آن که لایحه بودجه به مجلس برود اثرتان را بگذارید؛ اگر لایحه بودجه به مجلس رفت بعید است حتی یک تا دو درصد در آن تغییر ایجاد کرد.


*برخی از ارکان دولت درجه نفوذ آن‌ها زیادتر است و برخی کم تر است، مثلا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قدرت تاثیرگذاری‌اش بیشتر است برای آن‌که او پیش‌نویسی را تهیه و برای دولت می‌آورد.


*در وزارتخانه‌ها آن کارشناسی که طرح اولیه را می‌آورد، در خروجی آن نامه که به جایی ابلاغ می‌شود تاثیرگذاری‌اش زیاد است، گاهی اوقات از مدیر کل و حتی وزیر زیادتر است!


* بیشترین تاثیر را رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ، معاون اول و رئیس جمهوری و در مراتب بعدی برخی وزراء به لحاظ شخصیت فردی‌شان اثرگذارند . باید این‌ها را شناسایی کرد. به موقع با آن‌ها تماس گرفت ، جلسه گذاشت ، درخواست‌ها را مطرح کرد قبل از آن‌که آن شکل و یا چارچوب اصلی بسته شود تاثیرگذاری کرد .


*ممکن است خود وزارتخانه نقشی نداشته باشد اما ممکن است(کسی) به جهت ارتباطاتی که با رئیس‌جمهوری دارد ، قدرت چانه زنی بالا دارد، نفوذ کلام بیشتری دارد، قدرت استدلال بهتری دارد بتواند اثرگذار باشد.


به عبارت دیگر، مرتضی حاجی به عنوان وزیر اسبق آموزش و پرورش و یکی از فرادستان بخش آموزشی در سالیان گذشته، که با پیچ و خم تصمیم‌سازی‌های ارکان حکومتی به خوبی آشنا است، به تاثیرو اهمیت ارتباطات شخصی و نفوذ شخصی وزیر و مجموعه‌ای که به عنوان معاونان و کارشناسان وزارتخانه فعالیت می‌کنند، بر شکل گیری لوایح بودجه و تخصیص اعتبارات هر وزارتخانه اشاره دارد.


به عبارت دیگر کمبود بودجه آموزش و پرورش در شرایط کنونی را باید بیش از هرچیزی متوجه فقدان توانمندی مدیران این مجموعه دانست. در حالی که عملا دیگر سازمان‌های دولتی با چنین چالشی مواجه نیستند، کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه را در شرایط بحرانی قرارداده است.


عدم پرداخت پاداش پایان کار بازنشستگان سال‌های 93 و 94، عدم پرداخت دستمزد معلمان حق‌التدریسی و حق‌الزحمه اضافه کاری معلمان رسمی در طول شش ماه گذشته،عدم پرداخت حق‌الزحمه امتحانات و سایر مطالباتی که از سال‌های گذشته بر جامانده، همگی نشان‌دهنده بحرانی است که آموزش و پرورش تلاش دارد از طریق بودجه‌ای که برای سال جاری تصویب می‌شود، جبران کند. این در شرایطی است که مسئولان وزارتی حتی همین بودجه اختصاص‌یافته را برای اعتبارات سال جاری کافی نمی‌ دانند.

 

به عبارت دیگر، بحران کنونی کمبود بودجه، به صورت موقت، در صورت تامین حل می‌شود، تا درماه‌های پایانی سال آینده مجددا منتظر بحرانی دیگر باشیم. البته تجربه دوسال اخیر نشان می‌دهد مسئولین وزارت خانه تلاش می‌کنند از طریق، کاهش ساعات حق‌التدریس و ادغام مدارس و کلاس‌های درسی وقطع بودجه سرانه مدارس و همچنین فشار بر مدیران برای دریافت شهریه‌های غیر قانونی از خانواده‌های دانش‌آموزان، راه حل‌هایی موقت برای جبران کمبود بودجه سالانه پیدا کنند. تصمیماتی که منجر به تراکم کلاس‌ها، کاهش کیفیت آموزشی و نهایتا اعتراض همزمان معلمان و اولیاء دانش‌آموزان خواهد شد. در واقع به نظر می‌رسد صرف‌نظر از همه مشکلات، تیم کنونی وزارت آموزش و پرورش، حتی توان چانه‌زنی‌های لازم برای جذب بودجه کافی برای پرداخت دستمزدها و مطالبات معلمان را هم ندارد.


تشکیل مجلس جدید با توجه به ترکیب احتمالی آن، فرصت مناسبی است تا تغییرات لازم در این وزارتخانه صورت گیرد. کمترین نیاز فعلی این وزارتخانه، قرار گرفتن کسی در راس وزارتخانه است که توان لابی و رایزنی در دولت برای کسب بودجه کافی برای این وزارت خانه را داشته باشد. اقدامی که به نظر می‌رسد، دیگر وزاری دولت در آن توانمند هستند.

 

 اخبار  اجتماعی  -   همدلی  


ویدیو مرتبط :
توجه مالی به وزارت آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد



سرپرست آموزش و پرورش,فانی

صادق اعلام كرد:
فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد

رییس جمهوری در حكمی « علی اصغر فانی» را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب كرد.

«محمدرضا صادق» یك مقام نزدیك به رییس جمهوری در گفت و گو با ایرنا انتصاب فانی را تایید كرد.
فانی دارای دكترای مدیریت بوده و استاد دانشگاه تربیت مدرس است. وی در دولت نهم و قبل از روی كار آمدن «محمود فرشیدی» نیز به مدت ۷۰ روز سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.
وی همچنین معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت سید محمد خاتمی بود. /ایرنا