اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا ظریف به زبان انگلیسی مذاکره می کند؟!


در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد در نطق میان دستور ضمن انتقاد از مذاکرات وزیر خارجه با زبان انگلیسی، گفت: چرا به زبان انگلیسی مذاکره می کنید که بعدا بگویید اشتباه ترجمه شده است.

خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از وزیر امور خارجه، گفت: آقای ظریف به شما ماموریت دادند که در مذاکرات منافع ملت را تامین کنید.

در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم آباد در نطق میان دستور ضمن انتقاد از مذاکرات وزیر خارجه با زبان انگلیسی، گفت: چرا به زبان انگلیسی مذاکره می کنید که بعدا بگویید اشتباه ترجمه شده است.

وی افزود: به شما ماموریت دادند که در مذاکرات منافع ملت را تامین کنید اما این سخنان که اگر مذاکرات با 1+5 شکست بخورد جناح شما در انتخابات شکست می خورد حق می دهد که در عملکرد و اهداف واقعی شما در مذاکرات دقت و تامل بیشتری به عمل آید.

آقامحمدی ادامه داد: آیا این گونه حرف ها طمع سفارتخانه های خارجی را در تعیین سرنوشت ملت ایران چون گذشته ها بر نمی انگیزاند؟

وی با اشاره به اقدام دیگر وزیر خارجه در دعوت از هنرمندان برای طراحی طرحی با عنوان هر توافقی بهتر از عدم توافق می باشد، گفت: آقای ظریف اینکه هر توافقی بهتر از عدم توافق است با کدام منطقی سازگار است، آیا این تئوری جنابعالی با شرع و عقل موافق است؟ و آیا ملت به شما اجازه داده که بدون لحاظ کردن حقوق ملت هر توافقی را امضا کنید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این گونه حرف ها را با چه اهدافی در جامعه پخش می کنید، اگر افکار عمومی را همراه خود می دانید چه نیازی به درد و دل با بیگانه و کمک طلبیدن از چند نفر معدود از اهل هنر دارید که در سیاست به داد شما برسند؟

آقامحمدی گفت: طبق اصول 125 و 77 قانون اساسی تصویب عهدنامه ها، مقابله نامه ها، قراردادها و ... به عهده مجلس است و باید مجلس نسبت به این مسائل هوشیار باشد.

وی با اشاره به مسئله آقازادگی گفت: امروز طبقه جدید اشراف و چسبیده به قدرت به پیش می تازند، آقازادگانی چون ابن زبیرها و ابن طلحه ها در جمل لشگر اشرافیت را مقابل امیر المومنین (ع) آراستند گر چه پدران خود را به کشتن دادند ولی سرانجام خودشان شوم شد.

آقامحمدی گفت: امروز رو آوردن به ثروت اندوزی و رفاه طلبی و دست درازی به بیت المال از دردهای اصلی است، فساد بد و فساد خوب نداریم، فساد بد است. چرا برای دفاع از مجرمان یقه سفید جناح ها لشگر کشی می کنند و چرا فریادهای رهبری علیه فساد خوب درک نمی شود.


ویدیو مرتبط :
انگلیسی صحبت کردن دکتر ظریف از کلاس زبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشستی که اولین بار به زبان انگلیسی برگزار شد/ همدردی خبرنگاران خارجی با ظریف



اولین روز از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو

نشستی که اولین بار به زبان انگلیسی برگزار شد/ همدردی خبرنگاران خارجی با ظریف

اولین روز از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو در حالی به پایان رسید که کمردرد وزیر امور خارجه و «نمی دانم »گفتن های مایکل مان به خبرنگاران از جمله حاشیه های آن بود.

به گزارش مهر به ژنو ، اولین روز مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از حدود ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی در دفتر اروپای سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد.

نشست صبح که در حقیقت نشست افتتاحیه بود ، طیق اعلام قبلی باید در ساعت 9:30 به وقت محلی آغاز می شد که با حدود نیم ساعت تأخیر شروع شد.

هیأت ایرانی به گفته افراد نزدیک به تیم تا آخرین لحظات در محلی که برای آنها در دفتر سازمان ملل در نظر گرفته شده بود مشغول مذاکره در خصوص طرح پیشنهادی ایران بودند.

البته رایزنی های ایران از روز قبل و در طول مسیر نیز ادامه داشت.

هیأت ایرانی روز گذشته ( دوشنبه) حدود ساعت 12 تهران را به مقصد ژنو ترک کرد.

وزیر امور خارجه به همراه عباس عراقچی ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی نژاد ، داوود محمد نیا و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی به ژنو آمد و البته بیش از 30 خبرنگار نیز وزیر امور خارجه را همراهی می کردند.

ظریف که از چند روز پیش از این سفر از کمردرد رنج می برد، در حین سفر به ژنو نیز با عارضه کمردرد مواجه بود. ظریف در طول مسیر در حالی که از کمردرد ناچار به دراز کشیدن بود در کنار معاونین خود طرح ایران بررسی می کردند.

اما پیش از آغاز نشست ایران و 1+5 طبق روال ظریف و اشتون عکس یادگاری گرفتند که ظریف به دلیل کمردرد ناچار شد که این عکس را نیز به صورت نشسته بگیرد.

البته این عکس یادگاری حواشی دیگری نیز داشت که مربوط به عکس پشت اشتون و ظریف بود . این عکس که ظاهرا عکسی از یک مرد برهنه بود توسط مسئولان محلی به احترام دیپلمات های ایرانی با یک پارچه سفید پوشانده شده بود طوری که بخش هایی از آن نمایان بود. همین موضوع تبدیل به حاشیه ای برای برخی از رسانه ها شد که عکس های اصلی را منتشر کردند.

کمردرد ظریف البته باعث همدردی خبرنگاران خارجی هم بود. بسیاری از خبرنگاران خارجی از خبرنگاران داخلی با نگرانی از حال وزیر امور خارجه ایران پرس و جو می کردند و برای آرزوی بهبود می کردند.

مذاکرات صبح که از حدود ساعت 10 آغار شد حدود 2 ساعت طول کشید . ظریف در نشست صبح طرح پیشنهادی ایران به 1+5 را ارائه کرد.

هنوز ساعتی از آغاز مذاکره نگذشته بود که مایکل مان ، سخنگوی کاترین اشتون به میان خبرنگاران آمد. مان که در یک سالن کنفرانس به خبرنگاران پاسخ می داد ، این بار برخلاف نشست های گذشته به سئوالات خبرنگاران ایرانی نیز پاسخ داد هرچند که اغلب پاسخ ها با «من نمی دانم » آغاز می شد.

مان البته در پاسخ به سئوالات بیشتر تمایل داشت که توپ را به زمین ایران بیاندازد. او اغلب می گفت که همه چیز بستگی به ایران دارد . ایران باید رویکرد سازنده داشته باشد و به تعهدات خود عمل کند.

پس از پایان نشست صبح عباس عراقچی از دفتر سازمان ملل که حدود 10 تا 15 دقیقه با محل استقرار خبرنگاران فاصله داشت، آمد.

عراقچی به محض ورود با هجوم خبرنگاران داخلی و خارجی مواجه شد که سئوالات مختلفی را درباره سازنده بودن نشست می پرسیدند و البته او نشست صبح را مثبت ارزیابی کرد.

عراقچی سپس به محل استقرار خبرنگاران داخلی آمد و به سئوالات انها پاسخ گفت. خبرنگاران خارجی در این نشست اجازه ورود نداشتند و نشست عباس عراقچی تنها با خبرنگاران داخلی برگزار شد.

از نکات دیگر درباره نشست صبح مذاکرات ایران و 1+5 این بود که این نشست برای اولین بار به زبان انگلیسی برگزار شد و هیچ مترجمی حضور نداشت. عراقچی در این باره گفت که فکر میکنم این اولین بار است که در این سطح مذاکرات بدون مترجم بود . من در زمان آقای لاریجانی و جلیلی هم بودم هیچ گاه مذاکرات به زبان انگلیسی برگزار نشده بود.

نشست بعد از ظهر ایران و 1+5 نیز ساعت 2:30 به وقت محلی آغاز شد و حدود سه ساعت طول کشید . نشست دور دوم که در سطح معاونین بود به ریاست عراقچی  و اشمید برگزار شد .

در حاشیه نشست بعد از ظهر در محل اقامات خبرنگاران حاشیه هایی از بستری شدن ظریف در بیمارستان وجود داشت . البته این اخبار بیشتر در بین خبرنگاران خارجی بود که از سوی افراد نزدیک به هیأت ایرانی رد شد. بر اساس گفته افزاد نزدیک به هیأت ظریف بعد از ظهر را در هتل بوده است و هر چند که از کمردرد رنج می برد.

بعد از پایان نشست بعد از ظهر ظریف و اشتون دیدار دیگری در حدود ساعت 6:30 به وقت محلی داشتند و موضوعات مطرح شده در روز اول نشست را مورد جمع بندی قرار دادند.

البته عباس عراقچی نیز صبح امروز با سرگی ریابکوف همتای روس خود دیدار دوجانبه ای داشته است و قرار است امشب نیز با ریابکوف یا سایر هیأت ها دیدارهایی داشته باشد./مهر