اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا روحانی همه واقعیت‌ها را نگفت



اخبار,اخبار اقتصادی سیاسی


اخبار اقتصادی - چرا روحانی همه واقعیت‌ها را نگفت

 

چند روزی از رأی اعتماد به آخرین وزیر دولت یازدهم نگذشته و هنوز بسیاری از معاونان، وزرا، استانداران، روسای سازمان‌های مهم، مدیران دولت قبلی هستند و دولت تدبیر و امید به طور كامل مستقر نشده است.

 

از ابتدای شروع به‌كار رییس‌جمهور محترم برخی از جریان‌های سیاسی رسانه‌های وابسته به آنها به گونه‌یی در جامعه القا كرده‌اند كه گویا «كلید روحانی» ظرف صد روز همه قفل‌هایی كه طی هشت سال گذشته بر درهای توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی كشور زده شده و احكام اجرا نشده قانون برنامه چهارم و پنجم و اهداف فراموش شده سند چشم‌انداز و انحراف در اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها و قانون اصل 44، بیكاری ، تورم ، فساد اداری و... را باز خواهند كرد و همه مشكلات مردم و كشور در همین یكصد روز مرتفع خواهد شد ، همین جریان‌ها متاسفانه در عكس‌العمل به گزارش اخیر رییس محترم جمهور كماكان به همان جو دامن می‌زنند غافل از اینكه با وجود همه توانایی‌های دكتر روحانی و همكارانشان یكصد روز كاری حتی برای شناخت دقیق و نزدیك و تحلیل وضع موجود كه دولت جدید كار خود را شروع كرده هم كافی نیست و ماه‌ها زمان نیاز دارد تا آمارها و شاخص‌های دستكاری شده و بعضا پنهان شده از مردم بازسازی و واقعی شود و دولت بتواند در ترسیم مسیر آینده مشكلات را اولویت‌بندی كرده و برای آنها راهكار ارائه كند .

- شاخص‌های مهمی چون نرخ رشد اقتصادی كه دولت گذشته تا 10 درصد مثبت آن را اعلام كرده بود امروز منهای 8/5 درصد و بدترین شرایط در پنجاه سال گذشته در سال پایانی دولت دهم بوده.

- نرخ بیكاری برخلاف ادعای ایجاد 5/2 میلیون فرصت شغلی در سال، در دولت‌های گذشته به بالاترین میزان در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه در برخی از استان‌های كشور رسیده و امروز مشخص شده حداكثر تراز اشتغال در سال‌های اخیر هشتاد هزار شغل بوده و شگفتی كار در این است كه طی 8 سال گذشته 7 میلیون نفر به جمعیت جویای كار اضافه شده است.

- حجم نقدینگی كه از عوامل اصلی ایجاد تورم در كشور است از 60 هزار میلیارد تومان سال 84 به بیش از پانصد هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم افزایش یافته.

- نرخ تورم نقطه به نقطه به 46 درصد و درباره دارو، مواد غذایی و كالاهای اساسی بالاترین نرخ تورم در بعد از انقلاب است. قیمت‌ها طی 8 سال چند برابر شده و خانواده‌های زیادی به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های درمان عزیزان خود داغدار شده‌اند.

- بدهی بانك‌ها و دولت به بانك مركزی و بدهی دولت به صندوق‌های تامین اجتماعی بالاترین سطح بدهی در تاریخ كشور است.

- شاخص فلاكت، درجه آزادی اقتصادی، رتبه ایران در فضای كسب و كار جهانی، فساد اداری طبق گزارشات رسمی نهاد‌های بین‌المللی در هشت سال گذشته سیر قهقرایی داشته‌اند.

- به دلیل افزایش درآمد‌های ارزی ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در 8 سال گذشته كه بیشتر از كل فروش نفت از ابتدای پیدایش نفت در كشور تا پایان دولت اصلاحات بوده وابستگی بودجه كشور به نفت برخلاف احكام قانونی همه ساله افزایش و از سوی دیگر با پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز واردات تسهیل و صادرات از كشور با مشكلات فراوان مواجه بوده است.

- تراز تجاری كشور (تفاوت واردات و صادرات) وخیم‌تر و زمینه رقابت محصولات صادراتی در بازارهای بین‌الملل و همچنین محصولات داخلی با محصولات مشابه وارداتی از بین رفته است.

- افزایش حجم واردات كالاهای مصرفی، تعطیل و كاهش تولید بسیاری از بنگاه‌های تولیدی داخل را موجب شده و بیكاری گسترده را به دنبال داشته است.

- بیكاری روزافزون ناهنجاری‌های اجتماعی طلاق – اعتیاد – فساد 30هزار میلیارد ریالی وافزایش آمار زندانیان و وضعیت اسف‌انگیز زندان‌ها را به دنبال داشته است.

- كلنگ‌زنی برای 75 هزار پروژه طی 4 دوره سفر استانی رییس‌جمهور به دلیل ناتوانی در تامین بودجه‌های ارزی و ریالی و مصالح مورد نیاز كه طی 20 سال آینده نیز در صورت ثابت ماندن قیمت‌ها به سرانجام نخواهد رسید و یقینا با همه تبعات سیاسی- اجتماعی كه به دنبال دارد بسیاری از آنها باید تعطیل شود تا بیش از این موجب اتلاف بیت‌المال نشود.

- ایجاد تعهد برای دولت‌های آینده و باقی گذاشتن حدودا یكصد هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانكاران آب، برق، ساختمان، راه، بهداشت و... بنگاه‌ها و مدیران شایسته بسیاری را به همكاران سیستم بانكی تبدیل و بالغ بر پنجاه هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانك‌ها شد.

- با استفاده از درآمد‌های بی‌سابقه نفتی كه تقریبا معادل كل درآمدهای نفتی از ابتدای كشف نفت در كشور تا پایان دولت هشتم بوده، دروازه‌های كشور روی واردات گشوده شد و تولید صنعتی و كشاورزی در داخل فاقد توجیه شد و كشور كه در سال 83 جشن خودكفایی گندم را برگزار كرده بود به یكی از بزرگ‌ترین واردكنندگان محصولات كشاورزی (برنج – روغن – گندم – جو – ذرت – كنجاله و...) تبدیل شد.

- آنچه اشاره رفت اگرچه بعضا با ظرافت در مصاحبه اخیر رییس‌جمهور مطرح شد لكن همین مقدار هم آستانه تحمل جریان‌های پیش گفته كه در طول 8 سال ریاست احمدی‌نژاد بر قوه مجریه از همه اقدامات فرا قانون و حتی غیرقانونی و سرپیچی از قانون ایشان حمایت یا با سكوت خود در همه نتایج به دست آمده سهیم و شریك هستند را فروریخت و با حمله به رییس‌جمهور، ایشان بیان بخشی از واقعیت‌های موجود را به انشا تشبیه كردند به همین دلیل ایشان به حداقل ممكن رضایت داد و «همه را نگفت» و اما آنچه در یكصد روز استقرار دولت تدبیر و امید در كشور اتفاق افتاده است:

1- شناخت، آگاهی و تصویر‌برداری از وضع موجود و نگاهی مسوولانه جهت رفع مشكلات

2- تفكیك دقیق سهم سوءتدبیرها و تصمیمات غلط مدیران سابق از آثار «تحریم‌های خارجی» از نابسامانی‌های كشور و تلاش برای خنثی‌سازی آنها در داخل و خارج از كشور

3- استفاده حداكثری از ظرفیت دیپلماسی كشور و پیگیری حقوق و منافع ملی در حوزه سیاست خارجی كه مورد تحسین دوست و دشمن واقع و آثار گسترده‌یی در داخل و خارج از كشور به دنبال داشته است از جمله:

1-3- ایجاد اعتماد و امید و بازگشت آرامش به فضای اقتصادی و فعالان اقتصادی

2-3- كاهش و تثبیت تقریبی نرخ ارز و حركت در جهت یكسان‌سازی نرخ ارز

3-3- آزاد‌سازی بخشی از دارایی‌های بلوكه شده در چین – هند – كره جنوبی و امریكا

4-3- توقف تحریم‌های جدید و لغو بخشی از تحریم‌های قبلی دوجانبه و معرفی ایران به عنوان كشوری اهل تعامل سازنده به اضافه صلح طلب و منطقی

5-3- توقف نرخ رشد تورم و مهار آن از 46 درصد نقطه به نقطه به 30درصد تا پایان سال

5- تامین و ذخیره‌سازی مناسب كالاهای اساسی با هدف جلوگیری از نوسانات قیمتی و اخلال در تنظیم بازار

6- لغو برخی تصمیمات غلط دولت گذشته از جمله طرح شبنم، پیمان سپاری‌ارزی، مالیات بر صادرات، گشایش LC از 130درصد به 30 درصد و... 35 مورد

7- انتصاب رییس پارلمان بخش خصوصی به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور و پیام اعتماد به بخش خصوصی و دعوت از نخبگان اقتصادی برای ارائه مشورت به دولت

8- آغاز مجدد گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و اجرای قانون بهبود مستمر فضای كسب و كار

9- كاهش هزینه‌های تجارت فرامرزی (حمل و نقل، بیمه، حواله بانكی و...)

10- جلوگیری از تزریق نقدینگی بانك‌ها به پروژه‌های غیر مصوب از جمله بازنگری در طرح مسكن مهر

11- هدایت سرمایه‌های سرگردان مردمی از بازار سكه – ارز و املاك به بازار سرمایه كه موجب كاهش مشكلات كمبود نقدینگی واحد‌های تولید شده است

12- تقدیم فوری لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری با هدف جلوگیری از كسری بودجه

13- ایجاد شور و امید در میان ایرانیان خارج از كشور و تسهیل ورود و خروج آنان كه بركات زیادی از جمله بازگشت سرمایه‌های مادی و معنوی ایرانیان به داخل كشور را به دنبال دارد

14- جذب مدیران كارآزموده و حذف تدریجی مدیران ناكارآمد و بعضا فاسد (شناسایی و معرفی این‌گونه مدیران)

15- كاهش مداخلات دولت در امر قیمت‌گذاری و دخالت‌های دستوری در اقتصاد و سایر بخش‌ها

16- اصلاح رفتار دستگاه‌های فرهنگی، امنیتی و انتظامی با مردم

17- باز شدن فضای فرهنگی در حوزه‌های سینما، نشر، تئاتر و موسیقی

19- نزدیكی آشتی بین قوای سه گانه و ایجاد وحدت و انسجام ملی

20- اصلاح نظام اطلاع‌رسانی و محترم داشتن مردم و وعده انتشار مستمر آمارهای واقعی .

رییس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزی تهران

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
آنچه روحانی نگفت ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمد خاتمی: مواضع روحانی در نشست خبری مناسب بود/ ابراهیمی: روحانی هیچ‌گاه نگفت اصلاح‌طلبم



سیداحمد خاتمی: مواضع روحانی در نشست خبری مناسب بود/ ابراهیمی: روحانی هیچ‌گاه نگفت اصلاح‌طلبم

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سیداحمد خاتمی در مراسم گرامیداشت 500 شهید این شهرستان و شهدای قوه قضائیه در مصلی صومعه‌سرا، شهدا را سرمایه‌های غنی و ارزشمند نظام جمهوری اسلامی دانست.

وی با اشاره به جریان انتخابات اخیر در ایران و شوم‌افکنی گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای انحراف افکار عمومی، تصریح کرد: انتخابات در ایران و میزان مشارکت در آن امر مهمی بود که ملت به آن بصیرت و اشراف کامل داشتند.

 

*رئیس جمهور منتخب در نخستین مصاحبه خود، خوب سخن گفت

وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب در نخستین مصاحبه خود در مورد مواضع کشور خوب سخن گفت، یادآور شد: دفاع از حق و حقوق ملت، روشن‌سازی مواضع آمریکا و اینکه ما وامدار هیچ‌کسی نیستیم از جمله سخنان رئیس جمهور منتخب ملت بود.

خاتمی، ولایت فقیه را رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی برشمرد و متذکر شد: کسانی که در مقابل رهبری جامعه اسلامی موضع‌گیری کنند باید منتظر عواقب و پیامد مواضع خود از طرف ملت باشند.

 

*اخلاص مقام معظم رهبری برمبنای اعتقاد خدایی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شعار ملت همواره «ما همه سرباز توأیم خامنه‌ای، گوش به فرمان توأیم خامنه‌ای» است، افزود: اخلاص مقام معظم رهبری در جریان حق و طبق مبنای اعتقادات خدایی است.

 

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های ضد اسلامی مختلف در کشور و تلاش دشمنان در راستای حمایت از این گروه‌ها و نابودی انقلاب اسلامی، یادآور شد: از اوایل تشکیل انقلاب اسلامی تاکنون جریان‌های باطل فراوانی بر ملت تحمیل شد.

امام جمعه موقت تهران، به جریان بنی‌صدر در دوران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بنی‌صدر سنبل فردی لج‌باز، خود بزرگ‌بین و مغرور بود که خود را در قیاس با رهبری جامعه اسلامی می‌پنداشت.

 

وی، فتنه 88 را عبارت آخر تمام فتنه‌ها و جریان‌های ضد اسلامی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون دانست و یادآور شد: جریان فتنه 88 برنامه‌ریزی و عملیاتی شد تا به عنوان آخرین تیر ارسالی کمر ولایت را بشکند.

وی متذکر شد: فتنه 88 هرگز فراموش شدنی نیست و دست دشمن بار دیگر برای ملت رو شد.

 

*سود مشارکت انتخابات 88 با فتنه دشمنان سوزانده شد

وی، مشارکت 85 درصدی ملت در انتخابات سال 88 را یک سود بزرگ برای کشور خواند و تصریح کرد: سود مشارکت ملت در انتخابات 88 با فتنه فتنه‌گران سوزانده شد.

خاتمی به فرجام حق و باطل از دیدگاه خداوند اشاره کرد و گفت: کف، نماد باطل است و طبق فرموده خدا باطل رفتنی بوده و هرگز ماندگار نیست.

 

* نظام جمهوری اسلامی در آستانه سقوط نیست

وی با بیان اینکه برخی کاندیداهای ریاست جمهوری با تأسی از شبکه‌های بیگانه ماهواره‌ای در مناظره‌های خود سخن می‌گفتند، افزود: نظام جمهوری اسلامی با وجود تمام مشکلات در آستانه سقوط نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ایران در حوزه اقتصادی و برخی حوزه‌های دیگر دچار مشکل است اما نه به شدت و سختی که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و کاندیداهای ریاست جمهوری بر آن اذعان داشتند.

 

روحانی هیچ‌گاه نگفت اصلاح‌طلبم/ نفی غوغاسالاری در رویکرد روحانی

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز  در خصوص شعارهای حسن روحانی که برخلاف شعارهای دولت دوم خرداد رویکرد معیشتی و اقتصادی دارد اظهار داشت: آقای روحانی یک شخصیت مستقلی است و حتی وقتی عارف گفت که روحانی اصلاح‌طلب نیست، وی هیچگاه نگفت که من اصلاح‌طلب هستم و حتی شعارهایش نیز رویکرد اصلاح‌طلبی نداشت بلکه با رویکرد اعتدالی و حل مشکلات کشور وارد شد.

 

ابراهیمی با بیان اینکه مردم به اعتبار اینکه روحانی یک شخصیت مستقل بوده و طبق گذشته‌اش وابسته به جریان خاصی نبوده است، افزود: روحانی بر اساس مناسباتی که داشته است فردی به نظر می‌رسد که درصدد رفع مشکلات کشور بوده و به دنبال غوغاسالاری و تشکیل گروه نیست.

 

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: روحانی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب است؛ البته اصولگرایی به معنای خط امام (ره) است و در مشی مقام معظم رهبری نیز این روش‌ها وجود دارد؛ روحانی نیز تابع هیچ جریان سیاسی نیست و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل می‌کند از این رو باید به وی کمک کرد تا بتواند به مشکلات کشور رسیدگی کند.

 

وی در خصوص القائات افراد رادیکالی در فضای مجازی که ممکن است برای دولت یازدهم حاشیه‌سازی کند یادآور شد: آقای روحانی فردی مستقل و خوش‌فکر است که تحت تأثیر این تبلیغات قرار نمی‌گیرد و در چارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل خواهد کرد./فارس