اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چرا داعش سرکردگان خود را اعدام و بازداشت می‌کند؟



اخبار,اخباربین الملل, داعش


 اخبار بین الملل - آنچه درون "داعش" می‌‌گذرد
چرا داعش سرکردگان خود را اعدام و بازداشت می‌کند؟

«داعش» از دو هفته پیش، اقدام به اتخاذ تدابیر و تصمیماتی علیه گروهی از سرگردگان خود گرفته که از توبیخ تا بازداشت در نوسان است تا جایی که که دستور اعدام یکی از آنها هم صادر شد.

  گروه تروریستی تکفیری «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» اقدام به اتخاذ تدابیر و تصمیماتی علیه گروهی از سرگردگان خود چه سرکردگان شرعی و چه سرکردگان امنیتی گرفت که از توبیخ تا بازداشت در نوسان بود و حتی در خبری ذکر شده بود که دستور اعدام یکی از این سرکردگان صادر شده است.

صرف نظر از موارد مزبور، این گروه تکفیری اطلاعیه‌‌ای منتشر و در آن از عناصر و گروه ‌های وابسته خواسته است از انتشار و پخش تصاویر ذبح و سر بریدن افراد خود داری کنند. در حالی ‌که برخی از سرکردگان ارشد و تئوریسین‌ های داعش درباره مسئله «تکفیر» نیز به شدت اختلاف نظر وجود داشته و جریانی که اعتقاد دارد، نیازی به تکفیر همه نیست، بر جریان افراط گرای دیگر موجود در این گروه تکفیری غلبه کرد و اعتراض و نارضایتی آنها را در پی داشت.

علل برخورد داعش با سرکردگان خود چیست؟در همین راستا «داعش» از حدود دو هفته پیش تعدادی از سرکردگان خود را بازداشت کرده بود که در میان آنها چهره‌ هایی مانند «ابو جعفر الحطاب» (امیر شرعی) و «ابو مصعب التونسی»، (امیر سابق داعش در دیر الزور) و «ابو اسید المغربی» و «ابو حوراء الجزائری» و «ابو خالد الشرقی» و ابو عبد الله المغربی» (امیر عناصر امنیتی داعش فی حلب) مشاهده می‌ شوند که اتهامات وارده به آنها مبالغه در تکفیر افراد بود.

نکته قابل تأمل آنکه از ابو مصعب التونسی، فیلمی به پایگاه ‌های خبری و صفحات اینترنتی سرایت کرده بود که در آن وی «ایمن الظواهری»، رهبر سازمان تروریستی القاعده را تکفیر می‌‌کرد.

همچنین «ابو جعفر الحطاب»، یکی از اعضای «کمیته شرعی» داعش بود که گزارش مشروح و مفصلی را تدوین کرد که در آن به تکفیر تمام سرکردگان گروه تروریستی تکفیری «جبهه اسلامی» و «ارتش آزاد» حکم داده بود.

اطلاعات موجود به این نکته اشاره می ‌کند که الحطاب عقل مدبر این گزارش بود، اما بازداشت وی به معنای بازگشت و تجدید نظر «داعش» در حکم تکفیر و مرتد دانستن آن سرکردگان نیست، بلکه اعلام پایان نقش وی در این مرحله در این گروه تکفیری است.

اما درباره «ابو عبد الله المغربی» در این اواخر شایع شده بود که پس از افشای رابطه‌ اش با دستگاه اطلاعات و امنیت انگلیس توسط «داعش» به قتل رسیده بود، بدون این که این گروه تکفیری بیانیه رسمی در این‌ باره منتشر کند.

ماجرای مجازات الکویتی، سرکرده جند الخلافه
همچنین از سوی «امارت حلب» حکمی مبنی بر حبس انفرادی «ابو عمر الکویتی» به اتهام عدم توجه و نادیده گرفتن دستورات سرکردگان گروه در خصوص عدم بیان دیدگاه‌ها و آرای شخصی‌اش در پایگاه‌های اینترنتی صادر شده بود.

 

اخبار,اخباربین الملل, داعش


درباره ابو عمر الکویتی باید گفت که وی مؤسس گروه تروریستی موسوم به «جند الخلافه» بود که پیش از اعلام بیعت با «داعش» به «جماعة المسلمین» تغییر نام داده بود و اعتقاد داشت که خلافت مسلمانان نه از آن «ابو بکر البغدادی»، سرکرده داعش که «ابو محمد الرفاعی»، حامی وی است که در انگلیس اقامت دارد و تاکنون افشا نشده که در پس بیعت وی با البغدادی و روی گردانی وی از خلیفه سابقش چه بوده است.

اختلاف داعش با الکویتی از آنجا آغاز شد که وی به صورت علنی از تکفیر ایمن الظواهری سخن می ‌گفت، به این بهانه که وی فتوای تکفیری شیعیان را نمی ‌دهد و با آنها بر اساس اصل «معذور بودن به دلیل جهل و نادانی» برخورد می ‌‌کند.

در حالی ‌که کویتی بر این باور بود که عذری برای شرک به خدا به خصوص به خاطر جهل و نادانی وجود ندارد و فراتر از آن حکم به تکفیر کسی داد که از تکفیر افراد به بهانه جهل و نادانی طفره می ‌رود و از اینجا اختلاف بر سر مسئله «عدم تکفیر جاهل و نادان» در داخل این گروه تکفیری شکل گرفت که یکی از مهمترین نظریه پردازان آن «شیخ احمد الحازمی»، از مفتی‌ه ای ساکن کشورهای عربی حوزه خلیج بود و نظریه وی هرج و مرج وبلوای بسیاری در صفوف گروه تکفیری داعش در این اواخر ایجاد کرد و این گروه تکفیری را واداشت تا تدابیری برای حفظ جان شیخ الحازمی اتخاذ کند.

الکویتی که به گرایش‌ های تکفیری ‌اش نزد همه معروف است، از زمان ورودش به خاک سوریه در دو سال پیش در مواردی با گروه تروریستی موسوم به «كتیبه ابو البنات» ائتلاف کرد که سرکردگی آن را یک داغستانی تندرو ملقب به «ابو البنات» برعهده داشت که پس از دستگیری و بازداشت در ترکیه گروهش منحل شد و او ماه‌هاست که در اختیار دولت ترکیه قرار دارد.

الکویتی همچنین نقش بارزی در حوادث منطقه «دانا» در ریف ادلب در سال گذشته داشت که موجب بروز درگیری‌ های مسلحانه شدید و گسترده میان داعش و گروه‌ های تروریستی وابسته به ارتش آزاد شد.

در این اواخر کمیته عمومی داعش اطلاعیه ‌ای را تحت عنوان اطلاعیه شماره 7 صادر کرد و در آن دستور به «عدم فیلم‌برداری و عکس‌برداری از صحنه‌‌های ذبح عناصر وابسته به این گروه طی نبردها و یا خارج از آن دست به آن می‌زنند و انتشار تصاویر و فیلم‌‌های مربوط در پایگاه‌‌ها و صفحات اینترنتی کنند. در این اطلاعیه تاکید شده بود که انتشار چنین صحنه‌هایی نیازمند کسب مجوز و اجازه ویژه از کمیته عمومی داعش دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

این اطلاعیه پس از آن صادر شد که صفحات و پایگاه‌ های اینترنتی پر از تصاویر و فیلم‌ هایی از صدها و هزاران عملیات ذبحی شده بود که عناصر این گروه طی دوره‌ های مختلف و با شعار «با ایجاد رعب و وحشت پیروز شدیم» دست به آن زده بودند.

انتشار این اطلاعیه موجب شد تا شک و تردیدها درباره تصاویر منتشره در روزهای گذشته از عملیات بریدن سر سرباز لبنانی در اسارت داعش افزایش یابد، به ویژه آن که صفحات اینترنتی رسمی داعش تاکنون مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

آیا داعش واقعاً از فراگیر شدن پدیده تکفیر می‌ترسد؟
این مسائل و قضایا موجب شد تا برخی تاکید کنند که این اقدامات و حوادث در داعش بر این امر دلالت دارد که سرکردگان این گروه تکفیری در حال بازنگری در برخی دیدگاه‌ ها و باورهای اعتقادی خود هستند تا پدیده تکفیر و خشونت فزاینده حاکم بر این گروه را کاهش دهد، به ویژه پس از آنکه بازتاب‌ های این خشونت‌ ها و تکفیرها دامن گیر خود گروه شد.

در حالی‌ که برخی دیگر بر این باورند که هیچ بازنگری و تجدید نظر واقعی و اساسی در این گروه صورت نگرفته و یا در حال انجام نیست، بلکه رخ دادهای اخیر به اعتقاد و باور سرکردگان داعش مرتبط است که اعتقاد دارند، در این مرحله باید از میزان خشونت ‌های گروه‌ های کاست و با به دست آوردن رضایت مردم جایگاهی مردمی برای خود در میان آنها دست و پا کرد، به ویژه آن که داعش با توجه به تصمیم آمریکا در حمله به این گروه روزهای سختی را پیش رو دارد و منافع گروه اقتضا می ‌کند که مردم را با خود همراه کرد تا با ائتلاف جدیدی که علیه داعش در حال شکل گیری است و هدف آن مبارزه با داعش در عراق و سوریه است، همکاری نکنند.

مهمترین بازتاب چنین اقدامی از سوی داعش آن بود که ده ‌ها سرکرده بارزترین گروه رقیب داعش در عراق یعنی «انصار الإسلام» با داعش بیعت کرده و به آن ملحق شدند و دور از انتظار نیست که اتخاذ این تدابیر از سوی این گروه تکفیری تلاش برای بهبود وجهه آن باشد، افزون بر این که فراخواندن شیخ بحرینی «ترکی البنعلی»، یکی از امرای شرعی بزرگ داعش از سوریه به عراق توسط این گروه تکفیری برای بحث و مناقشه قضایا و مسائل مختلف با امرای شرعی گروه‌ های تروریستی دیگر، تاثیر و بازتاب مستقیمی بر تصمیم سرکردگان گروه تروریستی «انصار الإسلام» در بیعت با داعش داشت، در حالی‌ که اختلاف این دو گروه و قتل و ترور سرکردگان آنها به دست یکدیگر برای همه آشکار و عیان بود.

طی روزهای اخیر حدود 50 سرکرده میدانی وابسته به گروه تروریستی مسلح «انصار الإسلام» در عراق که در میان آنها یکی از اعضای «مجلس شوراى» این گروه نیز مشاهده می ‌‌شد، با انتشار بیانیه‌ ای انحلال کامل این گروه و بیعت خویش با ابو بکر البغدادی، سرکرده داعش و پذیرفتن وی به عنوان خلیفه‌ و پیوستن به صفوف داعش را اعلام کردند.

با اینکه گروهی از «انصار الإسلام» این اطلاعیه را رد کردند، اما انتشار آن ضربه سخت و سنگینی ابتدا به گروه تکفیری «جبهه النصره» و در پس آن سازمان «القاعده» وارد شد، چون ماه ‌های گذشته این گروه و این سازمان تروریستی تلاش بسیاری برای جذب گروه تروریستی «انصار الإسلام» در عراق و پایه گذاری کانون و هسته گروه‌ های مخالف داعش و مبارزه با آن در عراق کرده بودند.


اخبار بین الملل - مشرق


ویدیو مرتبط :
شکست های سنگین داعش در تکریت/اعدام سرکردگان داعش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داعش ۸۶ نفر از سرکردگان خود را اعدام کرد



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - داعش ۸۶ نفر از سرکردگان خود را اعدام کرد

یک نماینده پارلمان عراق تأکید کرد که گروه تروریستی داعش ۸۶ تن از سرکردگان خارجی خود را اعدام کرده است.

«موفق الربیعی» نماینده ائتلاف دولت قانون روز سه شنبه گفت: داعش از تمایل این افراد برای بازگشت به کشورهایشان مطلع شده بود.

وی افزود: این سرکردگان داعش در تماس با خانواده‌هایشان خواسته بودند به کشورهایشان بازگردند، البته بدون آنکه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

 الربیعی تأکید کرد: این سرکردگان داعش پس از آنکه متوجه باطل بودن تفکرات این گروه تروریستی شدند، قصد داشتند راهی را برای بازگشت به کشورهایشان پیدا کنند.

نماینده ائتلاف دولت قانون عراق افزود: پس از افزایش فرار سرکردگان خارجی داعش از شهر موصل، این گروه تروریستی دست به اعدام این افراد زد.

شمار قابل توجهی از اعضای گروه تروریستی داعش، تبعه کشورهای عربی و غربی هستند.

اخبار بین الملل - فارس