اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی سال ۹۱؛ کاهش ازدواج، هروئین جایگزین شیشه، افزایش قتل های لحظه ای و کاهش زندانیان



کاهش ازدواج,اخبار سیاسی,افزایش قتل های لحظه ای,کاهش زندانیان,بحران هویت جوانان,مادران شاغل

 

پیش بینی سال ۹۱؛ کاهش ازدواج، هروئین جایگزین شیشه، افزایش قتل های لحظه ای و کاهش زندانیان

با ورود سال جدید همواره امیدها به رشد و ترقی و پیشرفت در جامعه بیشتر و بیشتر می‌شود. رهنمودهای رهبر معظم انقلاب الگوی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای سال جدید خواهد بود. امیدوارم که در سال جدید اجرای فرامین معظم له با جدیت و تلاش گسترده پیگیری شود. با توجه به تجربه سی ساله اینجانب در زمینه‌های اجتماعی مخصوصا آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و با عنایت به شواهد و قرینه‌های سال جاری به نظر می‌رسد غیر از ابعاد اقتصادی و سیاسی که وابستگی مستقیم به نگاه برنامه‌ریزان و متخصصان دارد، در زمینه‌های اجتماعی ناتوی فرهنگی و اجتماعی تلاش خود را برای شبیخون و هجوم مضاعف خواهد کرد؛ از این رو توجه به این نکات ضروری به نظر می‌رسد:

 

یک: در مورد اعتیاد و مواد مخدر با توجه به این که مقابله بی‌امان در محور مبارزه با تولیدکنندگان و فروشندگان و معتادان مواد مخدر روانگردان صورت گرفته و با تلاش‌های ایثارگرانه سربازان گمنام و نیروهای انتظامی 2050 باند قاچاق متلاشی شده و 244 هزار نفر در زمینه‌های مواد مخدر دستگیر شده‌اند، سوداگران مرگ با توجه به وحشت ایجاد شده در زمینه شیشه و کراک محور فعالیت خود را به هرویین در دو زمینه هرویین خیابانی و خالص متمرکز خواهند کرد بنابراین از آنجا که خانواده‌ها و جوانان به ماهیت خبیث قاچاقچیان در زمینه تولید و عرضه شیشه و کراک آّشنا شده و تلاش برای گریز از دام اهریمنان مرگ‌فروش به طور چشمگیری افزایش یافته، هرویین افزایش فروش خواهد یافت و مقابله باید در این زمینه متمرکز گردد. ایجاد مراکز ترک اعتیاد به طور سازمانی و گسترده اصلی‌ترین برنامه مبارزه در کنار استمرار مقابله با سوداگران مرگ خواهد بود.

 

دو: با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم و گرانی مسکن، آمار ازدواج همچنان سیر نزولی یافته و به خاطر افزایش مشکلات زناشویی به ویژه اختلالات جنسی آمار طلاق روند صعودی خواهد گرفت. زنان سرپرست خانوار با افزایش سالیانه 60 هزار نفر یکی از اصلی‌ترین مشکلات اجتماعی بوده و اشتغالزایی و کارآفرینی در جهت توانمندسازی آنان باید به طور جدی پیگیری شود. افزایش آمار بیکاران تحصیلکرده ادامه یافته و تلاش گسترده ناتوی فرهنگی برای جذب نخبگان جامعه ما تشدید خواهد شد.

 

سه: آلودگی هوا که یکی از علل محیطی افزایش درگیری‌های فیزیکی است، تداوم یافته چراکه سیل خودروهای داخلی و خارجی به بازار تداوم می‌یابد و ضمن افزایش آمار تصادفات و مرگ‌ومیر جاده‌ای، آلودگی‌های محیطی نیز تداوم خواهد یافت.

 

چهار: با توجه به گسترش خشونت در جامعه به خاطر توسعه ماهواره‌ها و فیلم‌های مملو از صحنه‌های جنایی و خشن و از آنجا که آمار قتل‌های لحظه‌ای در سال جاری رو به افزایش بوده، در صورت عدم مقابله با افزایش خشونت، این روند سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد. حرکت در جهت کاهش خشونت و افزایش نشاط اجتماعی اصلی‌ترین محورهای پیشگیری از قتل خواهد بود. اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه در راستای کاهش خشونت‌های خانگی مخصوصا کودک‌آزاری و قتل فرزندان باید با شدت بیشتری ادامه یافته و به همایش و سمینار و مقاله اکتفا نشود چراکه در دو ماه آخر سال جاری بیش از 14 فرزند به دست والدین به قتل رسیدند و آزار و شکنجه کودکان بیگناه روند تصاعدی گرفت.

 

پنج: با توجه به افزایش جمعیت کیفری و بالا رفتن آمار زندانیان تا جایی که دو و نیم برابر ظرفیت زندان‌ها بزهکاران در این مکان‌ها جای گرفته‌اند با تدابیر نوین پیشگیری توسط قوه قضاییه و تدوین و جایگزینی مجازات‌های کیفری جایگزین باید نسبت به کاهش جمعیت زندانها اقدام کرد چراکه آسیب‌های اجتماعی در انتظار خانواده و فرزندان زندانیان است.

 

شش: در زمینه بحران هویت جوانان و تقلید آنها از الگوهای غیرمتعارف رفتاری در سال جدید باید نهادهای فرهنگی به دور از اقدامات جزیره‌ای و برنامه‌ریزی‌های سلیقه‌ای تلاش خود را در راستای تمرکز سیاستگذاری‌ها مبذول نموده و با ارائه الگوهای رفتاری مناسب با این هجوم بی‌امان مقابله کنند. در سال جاری بیش از یک میلیارد تومان صرف طراحی و برنامه‌های مخصوص لباس بانوان شد که نتیجه چندانی در بر نداشت. در این زمینه نیز باید اقدامات جدی و کاربردی انجام گیرد.

 

هفت: در خاتمه با گسترش دورکاری برای مادران شاغل و همینطور ایجاد امکانات برای خانواده‌های دارای فرزند که اوقات فراغت فرهنگی چندانی ندارند، به نظر می‌رسد لازم است برای فرزندان اینگونه خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی‌های تربیتی و فرهنگی به طور واقعی تدوین و اجرا گردد./خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
خبر فوری:کاهش ازدواج شیعه+کاهش زاد و ولد=حکومت متزلزل!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال 93



اخبار,اخبار ازدواج ,آمار ازدواج و طلاق

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از کاهش درصد ازدواج و افزایش طلاق در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد تویسرکانی در نشست خبری امروز خود با اهالی رسانه گفت که در سال 93، 712 هزار و 875 ازدواج ثبت شده که این رقم نسبت به سال 92 شش درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در سال 93، 163 هزار و 228 طلاق ثبت شده که این رقم نسبت به سال 92، 2/9 درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آزمون سردفتری در سال 94، گفت: یکی از اقداماتی که ما در سال 92 و 93 پیگیری کردیم بحث اصلاح ساختارها و دسترسی سریع‌تر به خدمات سازمان ثبت بود و به همین جهت بازنگری در تشکیلات سازمان ثبت و ایجاد ادارات املاک در شهرهای جدید پیگیری شد و خوشبختانه این طرح در سال 94 در دستور کار است.

تویسرکانی گفت: در رابطه با ایجاد دفاتر اسناد و ازدواج و طلاق نیز به همین وضعیت پیگیری خواهیم کرد. به موجب قانون به نسبت به هر پانزده هزار نفر جمعیت یک دفترخانه اسناد رسمی باید وجود داشته باشد. در حال حاضر یک هیات مشغول بررسی دقیق این موضوع هستند. وقتی نتیجه کار مشخص شد آن را اعلام خواهیم کرد.

اخبار اجتماعی - ایسنا