اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی روزنامۀ مالزیایی دربارۀ آینده ایران/ مهمترین معامله‌های ایران با غرب کدامند؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای   اقتصادی , اقتصاد ایران

یک روزنامۀ مالزیایی ضمن اشاره به موفقیت های اقتصادی دولت در دوره پسابرجام، آینده ایران را روشن پیش بینی کرده است.

روزنامه 'مالای میل' مالزی روز پنجشنبه، نوشت: ایرانیان در حالی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیرند که دستیابی به توافق هسته ای و لغو تحریم ها از ماه جاری، مسیر اقتصاد ایران را به سمت یک اقتصاد شکوفاتر و توسعه یافته تر هموار کرده است.

این روزنامه مالزی در مطلبی با عنوان 'شکوفایی اقتصاد ایران در دوران پساتحریم'، با اشاره به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آینده اقتصادی کشور را روشن ارزیابی کرد.

'مالای میل' نوشت: لغو تحریم ها فرصت بی نظیری برای استفاده از ظرفیت های اقتصادی ایران ایجاد کرده است. به رغم پیامدهای زیان آور این تحریم های ظالمانه در سال های گذشته، اقتصاد ایران قدرت خود را به اثبات رساند.

در ادامه این گزارش آمده است: به جرات می توان بیان کرد که جزء ایران هر اقتصادی دیگری، تاب مقاومت در مقابل چنین تحریم های ناعادلانه ای را نداشت. همان گونه که 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران گفته است پایداری و هوشیاری مردم ایران، سلاح تحریم ها را ناکارآمد کرد.

مالای میل در ادامه نوشت: در حالی که کشورهای غربی کوهی از مشکلات را در مسیر پیشرفت ایران ایجاد کردند، سیاست خارجی دولت حسن روحانی با موفقیت توانست این مشکلات را از سر راه بردارد.

این گزارش در ادامه به میانگین تورم 14.07 درصدی ایران در سال های 1957 تا 2015 اشاره کرد و نوشت: تا پایان ماه دسامبر سال گذشته نرخ تورم در این کشور به 12.2 درصد کاهش یافت و با روند تدریجی این میزان در حال کاهش یافت.

'مالای میل' کاهش تورم را از موفقیت های دولت حسن روحانی عنوان کرد و نوشت که با تداوم این رویه می توان انتظار داشت که نرخ تورم در سال آینده تک رقمی شود. این موفقیت ها در حالی رخ داده که بهای جهانی نفت به یکی از پایین ترین مقادیر خود رسیده است.
این روزنامه مالزیایی نوشت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران در سال های گذشته تحت فشار تحریم های غرب قرار داشته، قرارگرفتن این کشور در شرایط اقتصادی مناسب نیاز به گذشت زمان دارد، اما توسعه اقتصادی چشمگیری در انتظار اقتصاد ایران است.

این روزنامه در ادامه به برخی موفقیت های فعلی ایران در حوزه اقتصاد اشاره کرد و نوشت: توافقنامه های صنعتی ایران و روسیه به ارزش بیش از 40 میلیارد دلار، توافق خرید 128 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از 25 میلیارد دلار و افزایش صادرات ایران نشان دهنده مسیر توسعه اقتصادی این کشور است.

این گزارش در پایان با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران از جمله بخش نفت و گاز، گردشگری، گردشگری پزشکی و منابع طبیعی، نوشت: در حالی که اقتصاد جهانی با بحران جدی مواجه است، ایران می تواند نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا کند، از این رو، اقتصاد ایران در ماه های آینده اخبار صفحه نخست روزنامه ها خواهد بود.

 

 اخبار اقتصادی -  ایرنا 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی آینده سینمای ایران از نگاه سینما گران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نفت ایران در رویارویی بزرگ با غرب / آینده چه خواهد شد؟



 

 

نفت ایران در رویارویی بزرگ با غرب / آینده چه خواهد شد؟

 

رسانه های بین المللی روز گذشته از توافق اولیه 27 عضو اتحادیه اروپا درباره خودداری از خرید نفت ایران خبر دادند.

براساس این خبر، سه کشور ایتالیا، اسپانیا و یونان، که خریداران اروپایی نفت ایران هستند خرید نفت خام از ایران را متوقف خواهند کرد. این سه کشور ، هم اکنون روزانه  حدود 500 هزار بشکه نفت خام از ایران می خرند.

این در حالی است که اسپانیا و یونان به دلیل وضعیت بد اقتصادی به نفت ارزان و نسیه ایران نیازمندند. شرکت انی ایتالیا هم بابت طلب خود، از ایران نفت خام وارد می کند. ایتالیا خواسته بود که شرکت انی از تحریم نفت ایران ، مستثنی شود.

ایران روزانه حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید و حدود دو و نیم میلیون بشکه از آن صادر می کند.

کشورهای اروپایی گفته اند تحریم نفت ایران را در نشست 30 ژانویه آینده خود رسما تصویب می کنند.

وزیرخارجه فرانسه نیز این موضوع را تایید و آمریکا هم از آن استقبال کرد.

پیش از این رسانه ها خبر داده بودند که اتحادیه اروپا برای این اقدام با چند مانع مواجه است: اتحادیه اروپا نگران بود با تحریم نفت ایران، جایگزینی پیدا نکند و همچنین این اقدام به بی ثباتی بازار نفت و افزایش بهای نفت منجر شود.

به همین منظور ، کشورهای عربستان، کویت و امارات برای افزایش تولید نفت اعلام آمادگی کرده اند. عراق نیز افزایش تولید دارد و نفت لیبی هم دوباره به بازار برمی گردد.

حال سوال اینجاست اگر اروپا از خرید نفت تهران خودداری کند، گزینه های پیش روی ایران چیست؟

پاسخ به این سوال به ماهیت تحریم نفت ایران توسط اروپا  و میزان موفقیت جایگزینی نفت ایران بستگی دارد.

در صورتی که تحریم نفتی ایران توسط اروپا جدی باشد و عملاً محقق شود ایران سه گزینه  پیش روی خود دارد:

اول: کاهش تولید نفت

هم اکنون به دلیل تحریم واردات فرآورده های نفتی، پالایشگاه های داخلی با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند لذا امکان مصرف بیشتر نفت خام را ندارند.

با حذف حدود نیم میلیون بشکه نفت صادراتی ایران به اروپا، ادامه عرضه آن به بازار، باعث کاهش شدید بهای نفت خام می شود و همین عامل به کاهش درآمدهای نفتی ایران منجر می شود ضمن اینکه در حال حاضر تقاضا برای نفت در بازار، رقم تقریبا ثابتی است و به یکباره و به صورت جهشی افزایش نمی یابد. ضمن این که تولید بدون بازاریابی هم معنا ندارد.

به هر حال کاهش تولید ،به کاهش درآمد نفتی ایران منتهی می شود.

دوم: فروش به قیمت ارزان تر

در وضعیت تحریم، برخی از مشتریان، شرایط را برای خرید نفت ارزان تر با دوره پرداخت طولانی تر پول آن مناسب می بینند. چین از مهمترین این مشتریان است که در این ضعیت ممکن است برای افزایش ذخایر نفتی خود ، نفت بیشتری از ایران بخرد.

در این صورت باز هم ایران مجبور است این مقدار از نفت خود (حدود یک پنجم تا یک چهارم) را به قیمتی ارزان تر بفروشد که بازهم درآمد نفتی ایران کاهش می یابد.

سوم: ذخیره

راه سومی نیز وجود دارد و آن انبار کردن این میزان نفت خام است. در این وضعیت ایران تولید نفت خود را کاهش نمی دهد در عین حال از عرضه آن به بازار خودداری می کند ولی این شیوه بسیار محدود و برای مدت زمان بسیار کمی امکان اجرا دارد.

گام های احتمالی بعدی

غرب و در راس آنها آمریکا صنعت نفت ایران را به عنوان منبع اصلی و محوری درآمد ایران در چند بخش مورد هدف قرار داده است.

غرب با تحریم سرمایه گذاری، دادو ستد مالی و حمل و نقل کالا، عملا مسیر کشف میدان های جدید و توسعه میدان های فعلی و افزایش تولید نفت را بسیار سخت کرده است.

از آن سو همین تحریم ها، فروش نفت ایران و دریافت پول آن را نیز مشکل کرده است. در همین ارتباط می توان به مشکل ایران با هند و چین بر سر خرید نفت ایران و اعلام پالایشگاه های کره جنوبی درباره نخریدن مقدار بیشتری از نفت ایران اشاره کرد.

هم اکنون اکثر پرداخت های پول نفت ایران، از طریق بانک مرکزی ایران صورت می گیرد. آمریکا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم و علاوه بر آن تهدید کرده که کلیه طرف های حساب این بانک در جهان را هم تحریم می کند.

این احتمال نیز وجود دارد اتحادیه اروپا در نشست آتی خود علاوه بر تایید تحریم نفت ایران، حرکت در مسیر تحریم بانک مرکزی ایران را به دنباله روی از امریکا آغاز کند و گامی هرچند کوچک را در این روند بردارد کما این که انگلیس یکی از سه کشور مهم اتحادیه اروپا، تعاملات با بانک مرکزی ایران را به طور کامل متوقف کرده است.

گام بعدی تحریم ها که مسوولان باید بر روی ان متمرکز شده و تمهیداندیشی کنند، تمرکز جبهه مخالف ایران بر بزرگترین خریداران نفت خام ایران و  وادار کردن آنها به کاهش خرید از ایران است.

اصولا خریداران نفت ایران هم اکنون از یک سو با مشکلات پرداخت پول نفت ایران و از سوی دیگر با فشارهای آمریکا برای نخریدن نفت ایران و تحریم واشنگتن علیه بانک مرکزی ایران (تنها کانال رسمی پرداخت پول) روبه رو هستند.

براساس آمارهای منتشر شده توسط خبرگزاری فرانسه، کشورهای زیر به ترتیب ، خریداران نفت خام ایران هستند.

1-    چین (543 هزار بشکه در روز)

2-    هند (341 هزار بشکه در روز)

3-    ژاپن (251 هزار بشکه در روز)

4-    ایتالیا (249 هزار بشکه در روز)

5-    کره جنوبی (239 هزار بشکه در روز)

6-    ترکیه (217 هزار بشکه در روز)

7-     اسپانیا (149 هزار بشکه در روز)

8-     یونان (111 هزار بشکه در روز)

9-    آفریقای جنوبی (98 هزار بشکه در روز)

تا این لحظه جبهه تحریم ایران توانسته است سه خریدار عمده اروپایی را به خروج از این لیست متقاعد کند و لذا هیچ بعید نیست که در روزها یا هفته های آتی ، سراغ 6 کشور بعدی نیز بروند و آنها را متقاعد به تغییر منبع نفتی خود کنند. در اینجاست که نقش کشورهای عربی و مشخصاً عربستان در افزایش تولید برای حفظ توازن بازار پررنگ تر می شود فلذا یکی از راهبردهای تهران این است که مانع از همسویی کشورهای عربی با این جریان ضدایرانی شود ، هر چند که برخی از این کشورها از جمله عربستان هرگز در قبال ایران حسن نیت نداشته اند.../عصرایران