اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش بینی جواد لاریجانی از آینده داعش



اخبار,اخبار سیاست خارجی , گروه تروریستی داعش

 

اخبار سیاست خارجی - پیش بینی جواد لاریجانی از آینده داعش

جواد لاریجانی گفت: این موضوع (داعش مساله مهم جهان اسلام است. استفاده از اسلام بدلی مساله جدیدی نیست. نسخه اولش نسخه طالبان بود.

طالبان که در پاکستان با پول عربستان تاسیس شد. در زمان ضیاء الحق این اتفاق افتاد.

 

من یک وقتی با ضیاء الحق مذاکره مفصلی داشتم و در این زمینه به او گفتم شما که خودت اینقدر متدین نیستی، زن و بچه‌ات هم آنقدر عجیب متدین نیستند، این جریان طالبان و تشرع به این درجه، چرا اینجوری است؟ بعد او گفت ببنید؛ امواج انقلاب شما ما را با خودش می‌برد، حتی اگر شما هم نخواهید؛ و تنها راهش این است که ما با یک نمای اسلامی با آن مقابله کنیم. البته خلاء‌های فکری هم وجود دارد که اجازه می‌دهد این نمای اسلامی به کار گرفته بشود.

غرب در بکارگیری این نسخه بدلی چند غرض عمده را دنبال می‌کند اولا در دنیای اسلام خیلی از قلب‌ها و فکر‌ها از تحقیرها و توسری‌ خوردن‌ها از غرب سرخورده شده‌اند، عصبانی هستند، صبرشان تمام شده و این احساس خشم در حال انفجار است. آنها می‌خواهند جهت انفجار را تغییر دهند به طرف اغراض داخل اسلام، تشیع و مقاومت.

جهت دیگر این است که به دست امکانات اسلامی و نیروهای اسلامی می‌توانند ضرباتی سنگین را به کشورهای اسلامی بزنند. البته به هر حال طول عمر استفاده از این‌ها محدود است. طالبان است، بعد داعش و هر کدام یک قسمت جدید‌تر که البته باطن همه یکی است.

چون طول عمر این‌ها تخریبی است، باید تمام کنند و بروند تا یکی دیگر بیاید. از سوی دیگر، غرب به خیال خودش از شر نیروهای مسلمان متحرک شده هم خلاص می‌شود، چون یا این‌ها کشته می‌شوند یا وقتی برمی‌گردند می‌گویند شما تروریست هستید.

خود غربی‌ها و دول اروپایی هم از این وقایع، استفاده خوب می‌برند. نیروهای مسلمان متحرک را فرستاده‌اند که یا کشته می‌شوند یا بر می‌گردند. در ورودی فرودگاه‌ها این‌ها را می‌گیرند و جمع زیادی را از بین می‌برند بدون آنکه برچسب اسلام ستیزی به آن‌ها بخورد.

جهت دیگر هم بد نام کردن اسلام است. به هر صورت عکس‌هایی که پخش می‌کنند خودشان پخش می‌کنند. با امکانات بسیار حرفه‌ای که غرب در اختیارشان گذاشته است طوری که زیبا‌ترین کلمه‌ای که در عالم وجود هست، یعنی کلمه "لا اله الا الله" را با سربریدن مقارن کرده‌اند. پس از جنایات هدایت‌شده داعش، هر غربی که این جمله زیبای لا‌ اله الا الله را بشنود می‌گوید آدم خوار‌ها آمدند!

مقارنات هم خیلی مهم است. فقهای ما عمدتا معتقد هستند غنا و موسیقی محرم بالذات نیست، بلکه با مقارنات است که حرام می‌شود. وقتی یک موسیقی همه‌اش برای لهو و لعب است، این موسیقی حرام می‌شود، اگرچه خودش بالذات حرام نیست. علما در مکاسب محرمه در این موارد خیلی بحث کرده‌اند.

مقارنات خیلی مهم است. الان غربی‌ها این کار را می‌کنند یعنی زیبا‌ترین کلمات و مفاهیم اسلام را که کلمه لا اله الا الله است، کلمه اقامه دین است و کلمه احیای تمدن اسلامی است، با سر بریدن و جنایت مقارن کرده‌اند.

احیای تمدن اسلامی این نیست که بنی امیه را احیا کنی یا مامون یا هارون الرشید را. باید تمدن اسلامی احیا بشود. آن‌ها خلافت را غصب کرده بودند و به سلطنت تبدیل کردند. هارون الرشید چه ربطی به تمدن اسلامی دارد؟

تمدن اسلامی را علمای اسلامی احیا کردند. هدف دارند ازاینکه نمی‌گویند داعش، بلکه می‌گویند دولت اسلامی، چون ما می‌گوییم دولت اسلامی، یعنی نظم سیاسی مدنی بر اساس عقلانیت اسلامی. این‌ها اینطور نمی‌گویند.

اما این در نهایت به نفع ما است. شما نگران دوران زودش نباشید، نهایتا دنیا می‌فهمد اسلامی که ما پرچمدارش هستیم، این‌ها نبود. چون غرب 30 سال به مردم دنیا گفته بود ایرانی‌ها خشن هستند، آدمکش هستند، حالا معلوم شد آدم کش‌ها کسانی دیگر هستند. امروز برای مکتب اهل بیت و اسلام راستین بهترین فرصت برای معرفی به دنیا پیدا شده است، چون دیگر لازم نیست چانه بزنیم ما آن(آدمکش و خونخوار و افراطی) نیستیم، چون داعش می‌گوید اول باید شیعه را بزنیم و مردم دنیا می‌دانند ما با داعش مخالف هستیم، پس این طور نیست که توطئه این‌ها به راحتی به نتیجه برسد، البته صدماتی دارد.

*آینده داعش نابودی است/ علت ناموفق بودن انقلاب مصر*
آینده داعش نابودی است. نه تنها داعش بلکه استراتژی نسخه بدلی. ما باید اغتنام فرصت کنیم. اطلاع رسانی یکی از راهکار‌ها است که دنیای اسلام بفهمد راه درست کجاست. آنچه که در مصر اتفاق افتاد چرا اتفاق افتاد؟ باید تحلیل درست به مردم خودمان و دنیا بدهیم. مردم مصر انقلاب کردند، اخوان‌المسلمین باید به مردم مصر الگو می‌داد. این حزب دو گزینه به مردم مصر پیشنهاد داد؛ یکی نظام سکولار اردوغان و یکی هم سلفی‌ها.

مردم مصر هیچ کدام را نمی‌خواستند. نظام سکولار را که اصلا نمی‌خواستند، تازه نظام سکولار اردوغانی که داعش از دلش بیرون می‌آید، واقعا خیلی سکولار است! واقعا فاجعه دموکراسی است آنچه که در ترکیه است. چطور می‌شود کشوری سکولار و لیبرال باشد و دست پرورده‌اش داعش و امثال آن باشند؟

آنچه در مصر آسیب به انقلاب زد، خلأ گزینه سوم بود. مردم گزینه‌ی سومی نمی‌دیدند. می‌شود اسلام معقولی داشت که مشارکت مردم، دموکراسی، اجرای حکم، فهم درست و مدرن از اسلام در آن هست. این خصیصه‌هایی است که حکومت ما آن را دارد و غرب دقیقاً با داعش دارد یک سطل سیاه بر تن حکومت ایران می‌پاشد که ما را سیاه کند.

ولی مگر ما با رنگ، سیاه می‌شویم؟ غرب نسبت به این مدل موفق ایران در کابوس قرار دارد. مردم مصر نگاه می‌کنند ایران الان چه کم دارد؟ احکام اسلامی دارد، دموکراسی دارد، ضمنا تنها کشور خاورمیانه است که برق اتمی دارد در حالی که تمام غرب مقابل ایران است و غربی‌ها نگرانند که قد ایران زیاد از حد بلند شده است! یکی از حقوقی که ضایع می‌شود بعد از حق انتخاب مکتب، حق توسعه است که می‌گویند ایرانی‌ها نباید از یک حدی بیشتر توسعه پیدا کنند. این را مصری و الجزایری و ترکیه و.. می‌بینند و می‌گویند پس معلوم می‌شود ایران موفق است و ایرانیان توفیق دارند و این زمینه الگو شدن را غرب باید خراب کند. یکی با فشار بر ایران که ما پیشرفت را متوقف و عقب گرد کنیم و یکی تصویر ما را در اذهان خراب کند. انشالله در هیچ کدام موفق نخواهد شد.

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 


ویدیو مرتبط :
فناوری آینده: پیش بینی های آرتور سی كلارك در مورد آینده در سال 1960

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جواد لاریجانی:ممکن است برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای به ۴۰ درصد غنی‌سازی برسیم/ آینده مذاکرات به گونه‌ای نیست که دو طرف اظهار خوشبینی کنند!



لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری

لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری:
ممکن است برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای به ۴۰ درصد غنی‌سازی برسیم/ آینده مذاکرات به گونه‌ای نیست که دو طرف اظهار خوشبینی کنند/ توصیه لاریجانی به دکتر روحانی درباره انرژی هسته‌ای

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به سوالات پاسخ داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد لاریجانی" دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار شد و مذاکرات آتی به سوالات پاسخ داد.

لاریجانی درباره راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو و مذاکرات آینده گفت: اولین نکته ای که درمورد این مذاکرات باید گفت و دنیا باید بداند این است که هیئت ایرانی همچنین دکتر روحانی حمایت کامل مردم ایران را دارد. مذاکره کنندگان ایرانی پشت‌گرم و پابرجا هستند. این مسئله را مذاکره کننده ها به خوبی می دانند.

انتقاداتی که در کشور صورت می‌گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور ماست
 وی با اشاره به این که برای گروه 1+5 مشروعیت قائل نیستم، افزود: انتقاداتی که در کشور {درباره مذاکرات} صورت می‌گیرد نشانه سرزندگی فضای سیاسی کشور ماست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره محرمانه بودن مذاکرات عنوان کرد: سوال این است که از سیر تا پیاز مذاکرات باید منتشر شود؟ جواب خیر است. انتشار جزئیات مذاکرات توهین به طرف مذاکره‌کننده است و این در تمام مذاکرات مرسوم است. کلمه محرمانه در مورد مذاکرات مورد مناقشه است؛ من این اصطلاح را در قاموس مذاکرات بین المللی متوجه نمی شوم، اما واقعیت میزان بیان رسانه ای است.

وی با تاکید بر این مسئله که آیا محرمانه بودن مذاکرات و بازگو نکردن این مسئله در رسانه ها درست است یا خیر گفت: درست نیست که همه چیز در رسانه ها پخش شود و محرمانه بودن در مذاکرات امری عادی است، چرا که برخی مسائل کاملا محرمانه است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: خاموشی رسانه ای نیز به مصلحت جامعه نبوده چرا که دولت دکتر روحانی دولت اعتدال است پس این افراط و تفریط ها شایسته نیست.

به دولت تدبیر و امید اعتماد داریم
لاریجانی با اشاره به اعتماد به دولت تدبیر و امید گفت: ما به این دولت اعتماد داریم و مذاکرات دوطرف برای رفع تجاوز انجام می شود و این در حالیست که حقوق اقتصادی ما مورد تجاوز وسیع یکجانبه قرار گرفته و حال این سوال پیش می آید که آیا دیپلماسی می تواند مانع این تجاوز شود؟ در پاسخ باید بگویم که این مسئله صحیح نیست، چرا که استراتژی ما نباید براساس دیپلماسی ما باشد بلکه دیپلماسی ما باید بر اساس استرتژی ما باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: به طور مسلم دیپلماسی به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآمده و این امر در حوزه استرتژی ملی است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: دوستان مذاکره کننده ما باید بدانند که اگر پوشش خبری مناسبی از مذاکرات نداشته باشند باعث فشار مردم بر دولت خواهد شد و بنابراین درجه پوشش خبری لازم است.

لاریجانی تصریح کرد: مذاکرات در مورد مسائلی مشخص بوده و می‌توان بخشی از اخبار مرتبط با آن را از طریق افراد وابسته به حکومت و بخشی دیگر را نیز از طریق مطبوعات بیان کرده و بدین ترتیب عطش طبیعی مردم را برآورده کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: این مسئولیت دولت است که نوعی مدیریت رسانه‌ای ایجاد کند و آن‌ها نباید کلمه محرمانه را به کار برند و این واژه مورد مناقشه است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: کلمه مناقشه گاهی برای موارد معمولی همچون نزاع دو کشور برسر حق آب یا حق نفت به کار می‌رود اما این کلمه برای بحث مورد نظر ما مناسب نیست.

لاریجانی افزود: مناقشه آنجایی است که هر دو طرف درجه‌ای از مشروعیت را داشته و باهم به بده بستان می‌پردازند و اصطلاح فنی بازی برد برد برای این نوع مناقشات است چراکه ما در این بازی به طرف مقابل می‌گوییم بخشی از منافع شما در برنامه راهبردی ما گنجانده شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: آنچه که واضح است حقوق ملت ما به طور وسیعی از طرف آمریکا و غربی‌ها مورد تجاوز واقع شده و استراتژی ما این است که این تجاوز را دفع کنیم.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: اگر بخواهیم تمام این مشکلات را با دیپلماسی حل کنیم دچار نوعی زیاده‌خواهی از دیپلماسی شده‌ایم.

لاریجانی افزود: البته دیپلماسی زمینه‌سازی کرده و ندای ما را به دنیا می‌رساند دیپلماسی سبدی است که میوه توفیقات استراتژیک ما در آن جای می‌‌گیرد.

باید یک استراتژی دفع تجاوز اقتصادی داشته باشیم؛ امری شبیه روحیه دوران دفاع مقدس
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک در ادامه گفت: در دوران جنگ تحمیلی شاهد تجاوز صدام به سرزمین خودمان بودیم در آن زمان نیز عده‌ای می‌گفتند باید این مشکل را از طریق دیپلماسی حل کرد و البته می‌دانیم که دیپلماسی توانایی ایستادگی در مقابل آن مشکلات را به تنهایی نداشته است.

لاریجانی افزود: ما باید یک استراتژی دفع تجاوز اقتصادی داشته باشیم امری شبیه روحیه دوران دفاع مقدس.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: باید شاه‌رگ‌های اصلی و حیاتی خود را زنده نگه داشته و امکانات ملی را بسیج کنیم همچنین علماٰٰ روشن فکران و مساجد باید افکار عمومی را آگاه کنند و آن زمان است که دیپلماسی معنا پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: امروزه غرب فهمیده است که ما راه مقابله را پیدا کرده‌ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: اگر ما همه تخم‌مرغ‌های در سبد دیپلماسی بگذاریم غرب از این امر سواستفاده می‌کند البته اعتقاد من این است که دیپلماسی اخیر به دلیل پشتوانه قدرتمند خود نتایج خوبی خواهد داشت.

اگر تحریم‌ها برای این بوده که توان هسته‌ای صلح‌آمیز ما کاسته شود واضح است که این تحریم‌ها شکست خورده‌اند
کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: امروزه غرب استراتژی تهاجمی خود را شکست خورده می‌داند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر تحریم‌ها برای این بوده که توان هسته‌ای صلح‌آمیز ما کاسته شود واضح است که این تحریم‌ها شکست خورده‌اند و اگر هدفشان آسیب رساندن به مردم و مملکت ما بوده راهکار حقیقی توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری اقتصاد مقاومتی است.

لاریجانی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک تز بر اقتصاد سیاسی است که باید اجرا شود و قطعا اجرای این پروژه به دیپلماسی ما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما باید انتظاراتمان را از دیپلماسی مشخص کنیم و بدانیم که دفع تجاوزی به این وسعت تنها با دیپلماسی میسر نیست.

باید دیپلماسی خود را براساس استراتژی خود بنا کنیم نه بالعکس
کارشناس مسائل ارشد سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: نباید استراتژی اقتصادی ما منتظر گشایش‌ها در حوزه دیگری باشد البته نمی‌توان به راحتی نظر دکتر روحانی را در مورد کاهش روند ناصحیح بین‌المللی در مورد ایران را به راحتی رد کرد اما ما باید دیپلماسی خود را براساس استراتژی خود بنا کنیم نه بالعکس.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر رویکرد و لحن طرف غربی در مذاکرات گفت: تغییر لحن آن‌ها در بیشترین حد مورد نظر تعدیل مقداری از انتظارات آن‌ها بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: ما به خاطر داریم در دوران اول مذاکرات طرف غربی هیچ حقی برای ما قائل نبود و می‌خواستند که به بهانه رفع شک ما را عاری از تمام توانمندی‌هایمان کنند.

کارشناس مسائل ارشد سیاسی و استراتژیک تاکید کرد: آن‌ها فکر می‌کردند که ما لیبی هستیم اما بعید می‌دانم امروزه هیچ فرد عاقلی در غرب و در این کشورهای طرف مذاکره ایران باشد که این مسئله را قابل طرح بداند.

لاریجانی اظهار داشت: طرف‌های غربی به خوبی می‌دانند که دیگر نباید خودشان را سخره فضای بین‌المللی کنند.

ما باید بتوانیم در صورت نیاز سوخت نیروگاه‌های خود را تامین کنیم
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: ما باید بتوانیم که در صورت نیاز سوخت نیروگاه‌های خود را تامین کرده و همچنین اگر خواستیم بتوانیم برای مصارف غیر انرژی اورانیوم لازم را تهیه کنیم.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک افزود: طرف غربی باید بداند امروزه ما مباحث آر.اند.دی را دست پایین نمی‌گیریم چراکه دانش و تکنولوژی هسته‌ای متوقف شدنی نبوده و ما باید در داخل کشور به اکتشافات خود ادامه دهیم.

ایران با عضویت در ام.پی.تی صرفا از مضرات آن برخوردار بوده است
لاریجانی تاکید کرد: ایران عضو ام.پی.تی است عضویتی که صرفا از مضرات آن برخوردار بوده و شامل هیچ یک از محسنات آن نمی‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این پیمان چه زهرماری است که هیچ نفعی برای ملت ما ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک تصریح کرد: پیمان ام.پی.تی شامل پایه اساسی است از جمله عدم اشائه سیاسی هسته‌ای امحای سلاح‌های اتمی و همکاری که در هیچ یک از این موارد برخورد عادلانه‌ای با کشورهای منطقه نمی‌شود.

لاریجانی افزود: ایران وارد پیمانی شده که هیچ محاسنی در آن برای این کشور وجود نداشته و صرفا شاهد بازرسی‌های مکرر از کشورمان هستیم.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: این انتظار احمقانه‌‌ای است و طرف غربی باید بداند آقایی و شرافت بسیاری به خرج داده که هنوز پای این پیمان ایستاده چراکه طرف غربی عملا می‌خواهد زیرآب معاهده ام پی تی را با رفتار خود و با مسلح کردن رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای بزند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: خواسته ایران کاملا مشخص است و امروزه آمریکا و دیگر کشورهای غربی به خوبی می‌دانند که بخشی از این خواسته‌ها به هیچ وجه دست زدنی نیست و این امر دستاورد بزرگی است که به خاطر مقاومت ملت ایران ایجاد شده و ما برای اینکه به این نقطه برسیم بهای سنگینی را پرداخت کرده‌ایم.

لاریجانی افزود: این دستاورد برای تیم مذاکره کننده ما سرمایه بزرگی بوده که البته قابل مصرف کردن نیست بلکه پایگاهی است برای پرتاب به موضعی بالاتر نسبت به طرف مقابل.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک تاکید کرد: نباید عده‌ای فکر کنند که می‌توانند مقداری از این دستاوردها را در راه بده بستان‌ها مصرف کنند.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: مسائل منطقه‌ای و شکست‌های بزرگ آمریکا در خاورمیانه و همچنین ظهور ایران به عنوان یک عضو قدرتمند در تغییر لحن طرف غربی موثر بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: قطعا تغییر لحن غرب بی معنا نبوده و ما نیز آن را می‌پذیریم البته باید بدانیم که تغییر لحن طرف مقابل ما همراه با شیطنت خواهد بود چراکه ما با یک دولت قلدر مغرور و آلوده به نژادپرستی و خودبزرگ بینی روبروییم که صرفا منطق زور را می‌فهمند و به همین دلیل است که زمانی که ما پرزور می‌شویم حرف ما را می‌فهمند در غیر این صورت اگر طرف مقابل ما اهل منطق بود هیچ کدام از این موارد لازم نبود.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: تغییر لحن غرب می‌تواند جدی باشد اما مسئله مهم این است که ایستگاه بعدی ما چه بوده و انتظارات ما چیست.

طرف‌های غربی تا به حال پای هیچ یک از قراردادهای خود نایستاده‌اند
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست غرب برای اعتمادسازی گفت: می‌توان با تسامخ پذیرفت که آن‌ها به ما بی‌اعتمادند و فکر می‌کنند که ما در پی ساخت بمب هسته‌ای و کلاهک اتمی هستیم و به اصطلاح به سرمایه گذاری هسته‌ای ما مشکوک‌اند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اما در طرف مقابل ما نه تنها به آن‌ها اعتمادنداشته بلکه به خوبی به دشمنی آن‌ها علیه خود واقفیم و موضع ما فراتر از بی‌اعتمادی است.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک اظهار داشت: ضربه زدن به منافع ایران در دوران جنگ تحمیلی و بسیاری موارد دیگر که پرداختن به آن‌ها مثنوی 70 من کاغذ است از جمله این موارد است.

لاریجانی تاکید کرد: طرف‌های غربی تا به حال پای هیچ یک از قراردادهای خود نایستاده‌اند حتی آلمانی‌ها با وجود ادعاهای گزاف خود یکی از عهد شکن‌ترین کشورهای اروپایی هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: به هیچ یک از امضاهای غرب نمی‌توان اعتماد کرد.

به غرب می‌گوییم شما می‌توانید خواستار شفاف‌سازی بیشتر باشید
کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک گفت: آن‌ها می‌گویند به دلیل بی اعتمادی ما باید همه فعالیت‌های خود را متوقف کنید اما ما می‌گوییم که شما می‌توانید برمبنای سخنان خود خواستار شفاف سازی بیشتر باشید.

لاریجانی افزود: طرف غربی صرفا می‌تواند خواستار شفافیت بیشتر آن هم به نحو موضعی و مشخص باشد آن‌ها باید بگویند که چرا وبه چه نقطه‌ای مشکوک‌اند و این سخن برمبنای قوانین ام پی تی است.

دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: ما مسئله شفافیت بیشتر را خواهیم پذیرفت چراکه به طور واضح خواستار ساختن بمب هسته‌ای نیستیم.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی و استراتژیک تاکید کرد: دلیل این امر فتوای مقام معظم رهبری و این استدلال است که بمب هسته‌ای به هیچ وجه توانمندی دفاعی ما را بالا نخواهد برد.

خواسته ما از طرف غربی توقف تجاوز به حقوق خودمان است
لاریجانی افزود: خواسته ما از طرف غربی توقف تجاوز به حقوق خودمان است و آن‌ها باید دست از تجاوز خود بردارند چراکه این یک معادله است.

این نظریه پرداز و تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه ما باید برای نیروگاه هایمان سوخت تامین کنیم گفت: ما باید برای نیروگاه هایمان هم سوخت بسازیم و هم بتوانیم بخریم.
 
وی با اشاره به اینکه اسب سنگین اراک یک سیستم رآکتوری پیشرفته است افزود: این آب سنگین براساس دوتریوم کار می کند، البته پلوتونیوم میزان آلودگی اش از دوتریوم زیاد است، به گونه ای که ممکن است نیروگاه هایی که با دوتریوم کار می کنند کوچک باشد که به همین میزان هم مطلوب به نظر می رسد.

لاریجانی با اشاره به اینکه برای پلوتونیوم تکنیک های رباتیکی پیدا شده که آلودگی را کاهش می دهد خاطرنشان کرد: تاسیسات فردو خیلی معقول به نظر می رسد.

این میزی که اوباما از آن صحبت می‌کند پوسیده است
این نظریه پرداز با اشاره به اینکه این بچه لوس غیر قانونی منطقه که رژیم صهیونیستی به حساب می آید درصدد تهدید همه کشورها به خصوص ایران است، افزود: رژیم صهیونیستی حرف مفت می زند زیرا تهدید اقدامی بسیار زشت و ناپسند است.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها به خصوص اوباما مدام می گویند که تهدید بر روی میز است اظهار داشت: این میزی که اوباما از آن صحبت می کند پوسیده است و آنها باید خجالت بکشند که دولتی را مدام اقدام به تهدید می کنند.

ممکن است احتیاجمان برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای به ۴۰ درصد غنی‌سازی برسد
این کارشناس ارشد راهبردی با اشاره به اینکه غنی سازی ایران در چارچوب ان پی تی به صورت مشخص تعریف نشده است خاطرنشان کرد: امروز ممکن است خواستار ۲۰ درصد سوخت برای رآکتور تهران باشیم و فردا ممکن است احتیاجمان برای مصارف صلح آمیز تغییر کند و به ۴۰ درصد برسد.
 
وی با اشاره به اینکه پرو تر از آمریکا و هم پیمانانش کسی در دنیا نیست گفت: ما می توانیم راجع به تک تک مباحثی همچون غنی سازی تحقیقاتی در سطوح مختلف و تهیه سوخت نیروگاه با ۱+۵ بحث و گفتگو کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه انتظار همه ملت ایران این است که جمهوری اسلامی بتواند از حقوق هسته ای خود به خوبی دفاع کند افزود: هیچ یک از حقوق ما نباید در مذاکرات مرود تجاوز قرار بگیرد.
 
این نظریه پرداز با بیان اینکه ما و دیپلمات‌هایمان می خواهیم که از حقوقمان به خوبی پاسداری شود افزود: دیپلمات های ما باید در این چارچوب حرکت کنند و تمام حقوقمان در چارچوب ان پی تی را رعایت کنند.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه شفافیت تنها چیزی است که ۱+۵ از ما می خواهند افزود: پروتکل الحاقی سندی است که ممکن است بخشی از آن بودار باشد.
 
این نظیریه پرداز با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم حقوق ان پی تی مان را از دست بدهیم گفت: ما باید بتوانیم سوخت را از مارکت مثل همه کشورها بخریم، زیرا آنها باید سوخت را به ایریان بفروشند و ما هم نیز بتوانیم همچون سایر کشورها از آن استفاده و بهره لازم را ببریم.
 
وی اظهار داشت: ما باید غنی سازی های بالاتری را در چارچوب ان پی تی و در سایر اقراض دیگر صنعتی بکار بگیریم.

توصیه‌ام به دکتر روحانی این است که بر روی دانش و فناوری هسته‌ای سرمایه‌گذاری عظیمی در کشور صورت گیرد
وی با اشاره به اینکه چرا باید لوازم مورد نیاز برای سکیوریتی نیروگاه را برایمان تحریم کنند افزود: نیروگاه ها نیاز به امکانات تکنیکی مختلفی دارند پس چرا ما نباید بتوانیم در بازار با یک کمپانی قرارداد ببندیم و از سوخت مورد نظرمان استفاده کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه ما باید امکانات خود را با تحقیقات و توسعه جلو ببریم خاطرنشان ساخت: ما خیلی از کارها را در حوزه تکنولوژی هسته ای انجام نداده ایم که در این راستا نیازمند زمان و امکانات لازم هستیم.
 
وی گفت: توصیه بنده به حجت الاسلام حسن روحانی این است که باید بر روی دانش و فناوری هسته ای سرمایه گذاری عظیمی در کشور صورت گیرد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه افق های بسیار زیادی پیش روی ایران است اضافه کرد: همه کارها را نمی توانیم یک‌روزه انجام دهیم.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه از حقوق هسته ای خود و منافع پیش رویش کوتاه نمی آید ادامه داد: ما حق را از خودمان ضایع نخواهیم کرد، زیرا بر روی این قضیه ملت رهبری و نمایندگان مجلس حساس هستند.

آینده مذاکرات به گونه‌ای نیست که دوطرف بعد از مذاکره اظهار خوشبینی کنند
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی از نشست بعدی ژنو و نشست های آتی چیست گفت: براساس تکنیک های مذاکره ای که از آمریکایی ها دیده ایم آینده مذاکرات به گونه ای نیست که دوطرف بعد از مذاکره اظهار خوشبینی کنند.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه ۱+۵ در ابتدا باغ سبزی را به ایران نشان داد و ما هم در مقابل به آنها باغ سبز دیگری را نشان دادیم افزود: هردو طرف بر روی بسیاری از مسائل حساس هستند.
 
این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه آمریکایی ها می خواهند به ما بگویند که اگر شما فلان کار را انجام ندهید ما هم شما را تهدید خواهیم کرد اظهار داشت: در یکی دو روز آینده بعید نیست که ما قدمهای موفقیت آمیز دیگری را به آنها نشان دهیم.

/باشگاه خبرنگاران