اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌بینی روند بهای جهانی طلا در بلند مدت



قیمت جهانی طلا,نرخ طلا

اصلاح قیمت‌ها در بازار آتی

ادامه خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان و افزایش تقاضای فیزیکی از طرف سرمایه‌گذاران آسیایی، روز گذشته موجب افزایش نسبی قیمت جهانی طلا شد. قیمت هر اونس طلا هفته گذشته نیز در میان حرکت شدید نزولی خود، برای مدت زمان کوتاهی، تا 2 درصد افزایش یافت که علت آن انتشار خبر تداوم سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک مرکزی آمریکا و کاهش رشد اقتصاد چین بود.

قیمت طلا دیروز در شروع هفته کاری جدید در بازارهای بین‌المللی با افزایش 89/48 دلاری نسبت به نخستین روز کاری هفته گذشته (که بهای هر اونس طلا 1343 دلار بود) رو‌به‌رو شد. 

از سوی دیگر گفته می‌شود اظهارات اخیر رییس فدرال رزرو آمریکا مبنی‌ بر احتمال توقف زودتر از موعد بخشی از سیاست‌های انبساطی پولی به شدت سرمایه‌گذاران جهان را نگران کرده است؛ چراکه این اظهارات به معنای کاهش محرک‌های پولی در اقتصاد آمریکا خواهد بود و این مساله در بلندمدت موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت جهانی کالاها از جمله طلا خواهد شد، اما بدون شک انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا به خصوص در زمینه نرخ بیکاری، نرخ تورم و تولیدات صنعتی تاثیر زیادی بر سیاست‌های فدرال رزرو در ماه‌های آینده خواهد داشت. 

فدرال رزرو تا ماه سپتامبر دو نشست دیگر در روزهای 18 و 19 ژوئن و 30 و 31 جولای برگزار خواهد کرد که این دو نشست تاثیر زیادی بر اتخاذ سیاست‌های پولی آمریکا خواهد داشت.

اما از دیگر سو این بار بازار تهران تمام و کمال از مسیر اونس پیروی نکرد. در ابتدای معاملات روز گذشته انتظار می‌رفت که افزایش قیمت جهانی طلا، بازارهای داخلی را با خود همراه کند و شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و سکه باشیم، اما در این روز بنا به اعلام رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه تمام طرح جدید، ربع سکه و سکه یک گرمی با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و سکه طرح قدیم، نیم سکه، گرم طلای 18 عیار و هر مثقال طلا با وجود افزایش اونس جهانی بدون تغییر نسبت به روز سه شنبه قیمت گذاری شدند.

بهای دلار، اما در این روز افزایش داشت و به 3615 تومان رسید. قیمت دلار در هفته جدید نسبت به هفته قبل 3 درصد افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان بازار ارز، به نظر می‌آید بانک مرکزی سعی در حفظ قیمت دلار در محدوده فعلی دارد؛ چراکه ترجیح نمی‌دهد قیمت از آنچه که در حال حاضر هست پایین تر بیاید. در همین حال بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته خلاف جریان دو روز قبل از آن حرکت کرد و هر سه سررسید با کاهش قیمت همراه بود که یکی از دلایل آن، ریزش بهای سکه نقدی در بازار بود.

اما از سوی دیگر به گفته برخی تحلیلگران، با وجود حبابی که در بازار سکه و طلا وجود دارد، قیمت‌ها در این بازارها نسبت به بهای دلار چندان بالا نخواهد رفت، اما با حبابی که در قیمت طلا وجود دارد و بهای فعلی دلار در بازار آزاد، باز هم موقعیت‌هایی برای سوء استفاده از این وضعیت برای کسانی که قصد خرید طلا در داخل و فروش آن در خارج از کشور را دارند، فراهم شده است.

تجربه نشان داده که هر زمان بانک مرکزی تصمیم به ریزش قیمت‌ها در بازار داشته، از صادرکنندگان خواسته شده تا ارز ناشی از صادرات خود را به مرکز مبادلات ارزی بیاورند.

در حال حاضر باز هم چنین درخواستی مطرح شده است که نشان از نیت کنترل بازار توسط این بانک دارد؛ در چنین وضعیتی معمولا صادرکنندگان دلارهای خود را به صورت حواله به صرافی‌ها می‌فروشند.

از سوی دیگر روز گذشته رییس کل بانک مرکزی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده 70 هزار تومانی برای سکه‌های پیش فروش شده و از آنجا که با لحاظ این رقم در حقیقت پیش‌خرید‌کنندگان سکه باید یک میلیون و 325 هزار تومان به بانک بپردازند – که این رقم با توجه به قیمت‌های فعلی طلا و سکه در بازار به صرفه نیست - اعلام کرد که بانک مرکزی این اختیار را به مردم داده که در صورت تمایل پول خود را از بانک پس بگیرند. 

با این نرخ، اگر این افراد بخواهند سکه خود را در بازار بفروشند ضرر خواهند کرد؛ این امر در واقع همان پیشنهادی بود که تحلیلگران این بازارها به خریداران سکه‌های پیش فروش شده دادند که در صورتی که فعلا سکه‌ها را تحویل نگیرند، ضرر نخواهند کرد.

از طرفی از آنجا که فعلا قرار نیست تغییری در نرخ سود سپرده‌های بانکی ایجاد شود و همچنین با توجه به رکود در سایر بازارها، احتمال خروج سرمایه‌ها از بازارهای طلا و سکه محتمل به نظر نمی آید که در این صورت می‌توان انتظار رونق بازارهای آتی و حتی نقدی سکه را برای آینده نزدیک داشت. 

بهای سکه در معاملات روز گذشته در بازار قراردادهای آتی بورس کالا، ریزش چشمگیری نداشت؛ چراکه اگر نسبت به آخرین ساعات معاملات روز قبل از آن در نظر بگیریم، قیمت‌های دیروز حتی کمی بالاتر از پایین‌ترین قیمت روز دوشنبه نیز بوده است.

همچنین قیمت سکه در نزدیک‌ترین سررسید در بازار قراردادهای آتی، روز گذشته به یک میلیون و 338 هزار تومان هم رسید، اما باز هم با کمی افت رو‌به‌رو شد. یکی از دلایل این ریزش کم، شایعه تزریق دلار در بازار از سوی بانک مرکزی بود.

اما در پایان معاملات ریزش ها كمی شدت گرفت به‌طوری‌كه سکه سررسید خرداد با کاهش 23/1 درصد، سررسید تیر با افت 15/1 درصد و سکه سررسید مردادماه با 07/1 درصد کاهش، به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 318 هزار تا یک میلیون و 332 هزار تومان، سررسید تیر در محدوده یک میلیون و 344 هزار تا یک میلیون و 361 هزار تومان و سکه سررسید مردادماه در محدوده یک میلیون و 376 هزار تا یک میلیون و 392 هزار تومان معامله شد.

پیش‌بینی روند بهای جهانی طلا در بلند مدت

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت جهانی طلا در هر دو حالت کاهش یا افزایش تورم، افزایش می‌یابد. به گزارش دارین تایمز، قیمت جهانی طلا در نیمه اول ماه آوریل سال 2013میلادی، حتی تا 10 درصد طی یک روز سقوط کرد. بر این اساس، سقوط 100دلاری قیمت جهانی طلا برای سرمایه‌‌گذاران کوتاه‌مدت اسفبار بود، اما برای سرمایه‌‌گذاران بلند مدت هیچ تاثیری نداشت. قیمت جهانی طلا از 15 آوریل تاکنون 64 دلار افزایش یافته و تا 500 درصد طی 13 سال اخیر رشد کرده است. این گزارش می‌افزاید: توضیح علت سقوط آزاد قیمت طلا در ماه آوریل کار بسیار دشواری نیست. 

اوایل ماه آوریل دو بانک مهم سرمایه‌‌گذاری سوشیت جنرال و گلد من ساكس پیش‌بینی‌های کاهشی از روند قیمت جهانی طلا منتشر کردند. پس از این خبر گزارش فروش 14تنی از ذخایر طلای قبرس توسط بانک مرکزی این کشور به منظور پرداخت بخشی از بدهی خود نیز کاهش بهای طلا را به دنبال داشت. 

آنچه در 15 آوریل رخ داد ترس سرمایه‌‌گذاران از فروش ذخایر طلای قبرس بود. زمانی که نگرانی‌ها آغاز شد قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت و اونس طلا از دست سرمایه‌‌گذاران در کشورهای آمریکایی و اروپایی به دست سرمایه‌‌گذاران در کشورهای چین و روسیه منتقل شد. 

جالب اینجاست که پس از سقوط قیمت طلا در ماه آوریل سرمایه‌‌گذاران به خرید فیزیکی این فلز روی آوردند. نرخ تورم جهانی در سال 1967 از 1/3 درصد به 5/5 درصد افزایش یافت. در سال 1974 نیز به 11 درصد رسید. در سال 1979 به 3/11 درصد افزایش یافت. نرخ تورم در سال‌های 1980 و 1981به ترتیب 5/13 و 3/10 درصد بوده است. طی این مدت قیمت جهانی طلا از 35 دلار به 800 دلار در هر اونس افزایش یافت./دنیای اقتصاد

 

 


ویدیو مرتبط :
بهای نفت و طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت طلا در بلند مدت صعودی پیش بینی شد



 

 

 

قیمت طلا

 

 

در هفته ای كه گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور كلی با روندی نزولی همراه بود. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱,۲۰۴,۶۲۵ دلار در تاریخ ۱۲ جولای، به میانگین قیمت ۱۱۹۷ دلار در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۰ رسید.

مهم ترین اتفاقاتی كه در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل می باشد:

روز جمعه هفته گذشته، قیمت طلای تحویل فوری در ماه آگوست، با كاهش ۱۰/۲۰ دلاری به ۲۰/۱۱۸۸ دلار به ازای هر اونس رسید كه این بزرگ ترین كاهش یك روزه در طلا، از تاریخ اول جولای و كمترین میزان از ۲۱ مه ۲۰۱۰ می باشد. به طور كلی طلا در این هفته در حدود ۸/۱ درصد افت قیمت داشته است كه بیشترین افت آن در روز جمعه بوده است. در هفته گذشته بنا به گزارش سایت بلومبرگ، ارزش نرخ برابری دلار آمریكا در برابر یورو در بازارهای جهانی با كاهش همراه شد. علت عمده این امر داده های

نا امیدكننده منتشر شده توسط اداره آمار آمریكا بود كه موجب شد تا ارزش دلار از ماه مه تاكنون به میزان ۲۴/۲ درصد افت داشته باشد. این در حالی است كه نسبت برابری ارزش یورو در مقابل دلار از سطح ۲۶۴۱/۱ در ۹ جولای، به ۲۹۲۱/۱ در ۱۶ جولای (جمعه هفته گذشته) رسید. در همین حال، ارزش دلار آمریكا در برابر ین ژاپن نیز با افتی ۳/۲ درصدی همراه بوده است. بر همین اساس با انتشار این گزارش ها و چشم انداز منفی به وجود آمده، سرمایه گذاران بین المللی به طلا به عنوان كالایی ریسك گریز و جایگزینی امن برای سرمایه گذاری رویكرد نشان دادند و متعاقبا به دنبال افزایش تقاضا برای طلا بهای آن نیز رو به صعود نهاد.

همچنین در هفته گذشته به گزارش سایت marketwatch در روز پنج شنبه به دنبال انتشار داده های منفی توسط اداره آمار اروپا و با انتشار این خبر كه كشور اسپانیا - كه سومین كشور دارای بیشترین كسری تجاری در منطقه یورو است - بیشترین تقاضای فروش (در حدود ۸/۳ بیلیون دلار) یا سه بیلیون یورو از اوراق قرضه ۱۵ ساله را دارد، موجب گردید تا نگرانی هایی در بین سرمایه گذاران این منطقه به وجود آید و خاصیت امن بودن طلا برای سرمایه گذاری از مهم ترین دلایلی بود كه سبب افزایش بهای این فلز گران قیمت در این روز در بازارهای جهانی گردید. علاوه بر این بنا به گزارش خبرگزاری Reuters، تحقیق محققان دانشگاه میشیگان نشان داد كه شاخص اعتماد مصرف كننده در آمریكا در ماه جولای به كمترین میزان خود در یك ساله اخیر رسیده است. براساس این گزارش، شاخص مصرف كننده در این كشور از ۷۶ در ماه ژوئن به ۵/۶۶ در این ماه افت پیدا كرده است كه این بسیار بیشتر از میزانی بود كه كارشناسان اقتصادی آن را قبلا پیش بینی نموده بودند. همین مساله نیز سبب كاهش دلار در برابر سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو در بازارهای جهانی گردیده و به دنبال آن نیز قیمت فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی رو به افزایش نهاد.

اتفاقات فوق در حالی است كه در روز جمعه هفته گذشته، سرمایه گذاران بین المللی به دنبال تصویب قانون اصلاحات مالی باراك اوباما توسط سنای آمریكا، نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در این كشور امیدوار شده، اقدام به فروش های هیجانی در بازار طلا نمودند كه به دنبال آن قیمت طلا نیز به یكباره با افتی محسوس در بازارهای جهانی همراه گردید.

● تحلیل تكنیكال طلا

با توجه به گواه های مشاهده شده در تحلیل تكنیكال، همان گونه كه در شكل نیز خط روند بلند مدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی می باشد و ممكن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.

در هفته گذشته طلا تا روز پنج شنبه روندی صعودی داشت و در روز جمعه با افتی شدید همراه بود كه این افت برآیند حركتی، كل هفته را نزولی نمود. برای هفته آینده این پیش بینی وجود دارد كه با احتمال زیادی طلا در ابتدای این هفته روندی نزولی و سپس از اواسط هفته روندی صعودی داشته باشد. در این هفته چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا كند، در این صورت با شكاندن نزدیك ترین محدوده ساپورتی خود كه ۱۲۰۰-۱۱۹۰ دلار است، احتمالا تا ساپورت مهم قیمتی ۱۱۷۵ دلار نیز پیدا خواهد كرد و در صورت صعود، در صورت عبور كردن از سطح مقاوتی مهم ۱۲۲۰ دلار، احتمال اینكه قیمت آن تا مقاومت ۱۲۴۰ دلار صعود پیدا كند، نیز وجود خواهد داشت.

در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، پیش بینی می شود كه روند قیمتی طلا ابتدا نزولی و سپس صعودی باشد، هر چند كه ممكن است كه در این بین با نوساناتی نیز همراه شودو شواهد موجود در تكنیكال نیز از این پیش بینی حمایت می كند.

در هفته ای كه گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور كلی با روندی نسبتا یكنواخت همراه بود. در هفته گذشته روند قیمتی نقره از میانگین ۱۸.۰۶۰۰ دلار در تاریخ ۱۲ جولای، به میانگین قیمت ۱۸.۲۵۰۰ دلار در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۰ رسید.

● تحلیل تكنیكال نقره

با توجه به بررسی های تحلیل تكنیكال، به نظر می رسد كه روند بلندمدت قیمتی نقره صعودی باشد و در هفته گذشته روند آن یكنواخت بود و برای هفته آینده این پیش بینی وجود دارد كه با احتمال زیادی نقره روندی نسبتا صعودی داشته باشد، در این صورت نقره با شكاندن نزدیك ترین سطح مقاومتی خود یعنی ۱۸ هزار دلار، احتمالا تا سطح قیمتی مهم ۱۸.۵۰۰۰ دلار نیز صعود خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیك ترین خط ساپورتی آن ۱۷.۵۰۰۰ دلار است كه در صورت عبور از آن احتمالا تا حمایت قیمتی ۱۷ هزار دلار نیز نزول خواهد داشت.

در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، به نظر می رسد كه نقره در این هفته با روندی نسبتا صعودی همراه باشد، هرچند كه ممكن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است كه گواه های موجود در تحلیل تكنیكال نیز از این مساله حمایت می كند...../تحلیل:دنیای اقتصاد