اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیش‌بینی‌ها از بازار آتی: قیمت‌ها تغییر می‌کند؟/ پیش‌بینی قیمتی بازار خودرو



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

پیش‌بینی‌ها از بازار آتی: قیمت‌ها تغییر می‌کند؟

كسلی در روزهای سرد زمستان

دامنه نوسان قیمت‌ها به یک درصد هم نرسید

مبادلات قراردادهای آتی سكه بورس كالای ایران به تناسب بازار نقدی در حالی با نوسان اندكی مواجه است و مبادلات در این بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها افت زیر یک درصد را به همراه داشت كه به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز تغییر خاصی حاصل نشود و دادوستدها با همین روند پی گرفته شود.

تحلیلگران بر این باورند اما و اگرها درباره قیمت ارز در بازار غیر‌رسمی ادامه دارد و این در شرایطی است كه اغلب تحلیلگران از افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی به عنوان مهم‌ترین پارامتر تغییر‌دهنده خبر می‌دهند.

البته روایت‌ها از بازار جهانی متفاوت است و در حالی نااطمینانی از اقدامات فدرال رزرو روی تغییر قیمت نفت و طلا تاثیرگذار بوده كه كارشناسان از امكان تركیدن حباب اوراق قرضه در سال 2013 میلادی خبر می‌دهند و بر این باورند این وضعیت می‌تواند برای شرایط موجود هشدار‌دهنده باشد و روی تغییرات قیمتی طلا تاثیر مستقیم بگذارد.

سیاوش سلیمانی یكی از كارگزاران بورس كالا با اشاره به وضعیت فعلی بازار قراردادهای آتی اظهار كرد: دادوستدها در بازار قراردادهای آتی با نوسان بسیار اندكی همراه است، این در شرایطی است كه در مجموع به نظر می‌رسد شرایط كاهشی قیمت‌ها آرام و تدریجی باشد.

به گفته سلیمانی، یكی از دلایل آرام شدن بازار و كاهش دامنه نوسان قیمت‌ها به نبود اخبار و پارامترهای غیر‌سیاسی بر می‌گردد، البته به تناسب این اتفاقات، تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در هر یك از سررسیدها با كاهش محسوسی همراه شده است. به نظر تحلیلگران، نوسان قیمت ارز و اونس جهانی به پایین‌ترین سطح رسیده و به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همه در انتظار از میان برداشتن محدودیت‌ها هستند.

به نظر این كارشناس بازار آتی، محدودیت‌ها همچنان در بازار ادامه دارد و تا زمانی كه محدودیت‌ها از میان برداشته نشود چه بسا همچنان معامله‌گر جدیدی به بازار وارد نشود و حجم و ارزش مبادلات كمتر شود. البته سلیمانی بر این باور است كه در شرایط كنونی، معامله‌گران باید مواظب باشند چون تجربه ثابت كرده گاهی اوقات در نوسان اندك، بازار شاهد افت و خیزهای قابل توجهی بوده و این در حالی است كه با دستكاری قیمت‌ها نمی شود تصمیم درستی گرفت. به گفته وی، مسوولیت مستقیم در خصوص ادامه محدودیت‌ها به مقام ناظر و مدیریت قراردادهای مشتقه بر می‌گردد و این در شرایطی است كه بورس در این باره تصمیم جدیدی اتخاذ نكرده است.

این كارگزار بورس كالا بر این باور است كه شركت‌های كارگزاری از وضعیت فعلی گلایه‌مند هستند و به نظر آنان با توجه به آنكه شرایط ویژه و خاص كنونی از بین رفته و بازار به ثبات رسیده، بهتر است تصمیم گیرندگان دستورالعمل‌های جدیدی را اعلام كنند تا معامله‌گران امیدوار به روزهای آینده شوند.

به گفته سلیمانی، با تداوم شرایط موجود، بازار با دو فاكتور گم شده «اعتبار» و «اعتماد» مواجه خواهد شد و این می‌تواند معامله‌گران و شركت‌های كارگزاری فعال در این حوزه را با نوعی احساس انفعال مواجه كند. البته گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد این در حالی بوده كه مدیریت قراردادهای مشتقه از یك ماه و نیم پیش قول از میان برداشتن محدودیت‌ها در قالب «بازگشایی نمادهای جدید معاملاتی» و «شرایط جدید موقعیت‌های خرید یا فروش» را داده بود اما این وعده هنوز عملی نشده است.

سلیمانی در خصوص تغییرات قیمتی در روزهای آینده تصریح كرد: دادوستدها در بازار نقدی و به تبع بازار آتی به تغییرات طلای جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی بستگی دارد. این در حالی است كه وضعیت بازارهای جهانی متلاطم است و بانك مركزی ایالات‌متحده تغییرات طلای جهانی را منوط به انتشار اخبار مثبت یا منفی از اقتصاد این كشور كرده است.

علاوه بر تغییرات قیمت اونس در بازارهای جهانی، قیمت دلار و عرضه‌های ارز توسط دولت در بازار می‌تواند شرایط را كاملا تغییر دهد و حتی وارونه كند، اما به نظر می‌رسد كنترل تغییرات قیمتی و سیاست‌ها پیرامون عرضه ارز باعث شده شرایط برای بازارها محدود شود.

این در شرایطی است كه اخبار و گزارش‌های روانی نیز می‌تواند وضعیت را تغییر دهد؛ به اعتقاد سلیمانی توصیه به مشتریان این است كه معامله‌گران قبل از هر چیزی اخبار را پیگیری كنند؛ تحولات سوریه، اخبار مربوط به مذاكرات ایران و گروه 1+5 توجه كنند و موضوع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند، زیرا باید براساس تمامی این پارامترها و برآورد برنامه‌ریزی‌ها، تصمیم نهایی را بگیرد.

در مجموع در بازار دیروز قیمت‌ها با كاهش اندكی همراه بود؛ به طوری كه سكه سررسید دی‌ماه با كاهش 72/0 درصدی در محدوده یك میلیون و 277 هزار تومان تا یك میلیون و 284 هزار تومان، سررسید بهمن ماه با كاهش 73/0 درصدی در مبادلات صبح و تحركات مثبت 05/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یك میلیون و 344 هزار تومان تا یك میلیون و 354 هزار تومان و سررسید اسفندماه با كاهش 79/0 درصدی در مبادلات صبح و تحركات مثبت در مبادلات عصر در محدوده یك میلیون و 419 هزار تومان تا یك میلیون و 431 هزار تومان قرار گرفت. 

پیش‌بینی قیمتی بازار خودرو

ایسنا - رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو کشور وضعیت بازار خودرو را تا پایان سال‌جاری تشریح کرد. حسن زمانی‌ افشار در این رابطه اظهار کرد: اگر تولید‌کنندگان داخلی تولید و عرضه خودرو به بازار را افزایش دهند تا پایان سال تغییری در قیمت خودروهای داخلی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طبق اعلام خودروسازان، با افزایش تولید و عرضه‌ خودرو این هدف محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: البته وجود نوسانات مقطعی و کوتاه در قیمت خودرو طبیعی بوده و ممکن است در دوره‌ای قیمت‌ها 100 هزار تومان افزایش و در دوره‌ای 100 هزار تومان کاهش یابد.

رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو کشور ادامه داد: ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو علاوه‌بر افزایش تدریجی عرضه‌ تا پایان سال، در مناسبت‌هایی چون 22 بهمن فروش ویژه خواهند داشت که این موضوع نیز تاثیر مثبتی بر کنترل قیمت‌ها در بازار دارد.

زمانی افشار تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال تغییر قابل توجهی در قیمت خودروهای داخلی در بازار نخواهیم داشت.

دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
پیش بینی بازار طلا در هفته های آتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش‌ بینی‌ ها از تغییر قیمت‌ در بازار خودرو


جدیدترین اظهارات مسوولان احتمال افزایش قیمت رسمی خودروها را افزایش داده است.

خبرگزاری ایسنا: جدیدترین اظهارات مسوولان احتمال افزایش قیمت رسمی خودروها را افزایش داده است.

در یکی از اظهارنظرها سخنگوی دولت اگرچه پیش از آن بر مخالفت دولت با افزایش قیمت خودروها تاکید کرده بود اما اخیرا ضمن تکرار موضع قبلی دولت اعلام کرده که البته مسوول تعیین قیمت خودرو شورای رقابت است.

این درحالی است که رییس شورای رقابت نیز در روزهای اخیر از نهایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داده و تلویحا اعلام کرده که قیمت خودروها براساس فرمول جدید افزایش می‌یابد؛ هرچند که به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

در این شرایط به نظر می‌رسد با توجه به اظهارات رییس شورای رقابت و همچنین مواضع سخنگوی دولت افزایش قیمت در انتطار خودروها باشد.

اینها در شرایطی است که از چند روز پیش قیمت خودرو در بازار با توجه به مطرح شدن اختصاص ارز مبادله ای از سوی دولت به خودروسازان کاهش یافته است. مشخص نیست با رشد قیمت‌ها چه سرنوشتی در انتظار این بازار خواهد بود.