اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد متكی برای قطع رابطه سیاسی با لیبی



 

پیشنهاد متكی برای قطع رابطه سیاسی با لیبی

 

 

وزیر خارجه سابق كشورمان با تأكید بر واكنش سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نسبت به كشتار گسترده مردم لیبی، گفت: اگر با این اقدامات مقابله نشود، كشتار در جهان عرب به صورت زنجیره‌ای، در دستور كار دیگر رژیم‌ها قرار می‌گیرد.

منوچهر متكی وزیر خارجه پیشین كشورمان در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در دفترش، به تشریح تحولات كنونی در منطقه از جمله اوضاع كنونی در لیبی پرداخت و به كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب پیشنهاد داد كه روابط سیاسی‌ خود را با رژیم دیكتاتور طرابلس قطع كنند.

این دیپلمات كهنه‌كار حدود یك ساعت و نیم با رویی گشاده به پرسش‌ها پاسخ داد، ولی از برخی سؤالات كه هنوز هم مورد توجه بسیاری از خبرنگاران است، گذر كرد.

وی در این گفت‌وگو با بیان اینكه روند پرشتاب تحولات در منطقه شرایطی را پدید آورده كه در برخی زمینه‌ها نیازمند است كشورهای منطقه تدابیر مناسبی را اتخاذ كنند، گفت: یكی از فاكتورهای مهم در تعاملات دولت‌های این منطقه كه مردمشان مطالبات خاص خودشان را مطرح و عقده‌گشایی ده‌ها ساله می‌كنند،‌ چگونگی برخورد دولت‌‌ها و استفاده از قوه قهریه و در نقطه اوج به كارگیری ارتش در ناآرامی‌هایی است كه در منطقه مشاهده می‌كنیم و خیزش‌ها و قیام‌هایی كه از سوی مردم یكی پس از دیگری در شمال آفریقا و خاورمیانه عربی خود را نشان می‌دهد.

متكی افزود: در مصر تلاش كردند كه ارتش وارد درگیری، مصاف و رویارویی با مردم نشود و شاید این را بتوان یك نكته مثبت تلقی كرد. اگر چه نگرانی‌هایی وجود داشت كه اگر ارتش بخواهد وارد صحنه شود، آن وقت حركت مردم از فضای مسالمت‌آمیز خود خارج خواهد شد. شاهد بودیم كه وقتی چند روز پیش تعدادی از تظاهركنندگان مصری مورد حمله واقع شدند، شورای فرماندهی نظامی رسماً از الشباب (جوانان مصری) عذرخواهی كرد.

* اقدامی كه با هیچ یك از مبانی حكمرانی همخوانی ندارد

وزیر خارجه سابق با اشاره به تحولات لیبی با ذكر این نكته كه آنچه در لیبی شاهد بودیم و هستیم، شاید سابقه آن را در كمتر جای جهان ببینیم، به ‌ورود نیروهای نظامی باقیمانده و وفادار به قذافی با سلاح‌های كشتار جمعی پرداخت و افزود: تصویری از قتل عام مردم را مشاهده می‌كنیم كه رقم زده و این با هیچ یك از مبانی حكمرانی و حتی بسیاری از حكومت‌های دیكتاتور و خشن همخوانی ندارد.

متكی اضافه كرد: اقدامات مشكوك قذافی از یك سو و بمباران مردم در شهرهای مختلف را همراه با نیروهای زمینی، تانك‌ها و بهره‌گیری از سلاح‌های نیمه سنگین و از سوی دیگر تخریب و از بین بردن منابع عظیمی از سرمایه‌های ملی این كشور، پالایشگاه‌ها، امكانات تسلیحاتی و جاهایی كه از پول ملت خریداری و تأمین شده، نشانگر آن است كه یا باید به بی‌تدبیری و بی‌عقلی صرف مورد قضاوت قرار گیرد یا اینكه بخشی از مأموریت است.

* قطع رابطه سیاسی با دیكتاتور طرابلس

وی ادامه داد: در چنین فضایی مردم لیبی سخت نیازمند حمایت از سوی كشورهای عربی و اسلامی هستند.

وزیر خارجه پیشین به كشورهای اسلامی، سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب پیشنهاد كرد كه موضوع قطع رابطه سیاسی با رژیم قذافی و دیكتاتور طرابلس را در دستور كارشان قرار دهند.

این دیپلمات كهنه‌كار اضافه كرد: به اعتقاد ما این اقدام موجب می‌شود كه هم مردم احساس حمایت و پشتوانه جدی از سوی كشورهای عربی و اسلامی كنند و هم رژیم قذافی بفهمد كه ادامه برخورد، بیش از پیش موجب از بین رفتن حكومت و بدتر شدن وضعیت او خواهد شد.

* كشتار زنجیره‌ای در دستور كار دیگر رژیم‌های عرب

به گفته وی اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، كشتار در جهان عرب به صورت زنجیره‌ای از سوی دیگر رژیم‌ها در دستور كار قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه سابق با بیان اینكه در مصر تجربه آزموده این بود كه ارتش را از برخورد و رویارویی با مردم جدا نگهدارند،‌خاطرنشان كرد:‌ در بحرین در روزهای نخستین ارتش با تانك و امكانات نظامی به خیابان‌ها آمد، اما خیلی زود متوجه شدند با هیچ منطقی نمی‌توانند از طریق ارتش، سلاح‌های سنگین، هواپیماهای جنگنده و ... با مردم مقابله كرده و مانع از حركت آنها شوند.

* اگر كشتار به الگو بدل شود و عبدالله صالح از آن استفاده كند

متكی با اشاره به آتش گشودن نیروهای پلیس به روی مردم در لیبی و كشته‌ها و زخمی‌های حاصل از آن، اظهار داشت: اگر سكوت بین‌المللی كه نوعی حمایت ضمنی از به كارگیری وسیع نیروی نظامی، جنگنده‌ها، تانك‌ها و سلاح‌های نیمه‌سنگین در قتل عام مردم لیبی محسوب می‌شود به الگو بدل شود و فردا علی عبدالله صالح و حكومت یمن بخواهند از آن استفاده كنند، آن زمان شاهد كشتار گسترده‌تری از مردم این منطقه خواهیم بود.

* خشونتی كه به تنفر و تسریع در سقوط رژیم‌های دیكتاتوری منجر می‌شود

وی یادآور شد: البته این خشونت نتیجه‌ای جز تنفر بیشتر ملت‌های منطقه و تسریع در سقوط رژیم‌های دیكتاتوری و تعمیق نفرت از حامیان غربی این كشورها مشخصاً آمریكا و اروپا در پی نخواهد داشت.

متكی از كشورهای اسلامی خواست كه این فرصت را از دست ندهند و گفت: این انتظار امروز از سوی مردم مسلمان لیبی و فردا از سوی مردم سایر كشورهای مسلمان این منطقه وجود دارد.

این دیپلمات كهنه‌كار ادامه داد: فكر می‌كنیم این كشورها به جای برخی تصمیمات بی‌تأثیر سیاسی و یا دنباله‌روی و حالت انفعالی در مقابل برخوردهای عمدتاً سیاسی غرب، خودشان ابتكار عمل را به دست بگیرند و تصمیم مناسب را اتخاذ كنند.

وزیر خارجه پیشین كشورمان اینكه باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا در مصاحبه‌اش عنوان می‌كند كه ما باید بین هزینه‌ها و منافع یك توازنی در تصمیم‌گیری‌هایمان ایجاد كنیم، نشانگر آن دانست كه برخورد غرب با این حادثه یك برخورد سیاسی و صرفاً بر اساس منافع آن است.

به گفته متكی برای غرب مهم نیست كه امروز 10 نفر، 100 نفر یا هزار نفر و یا بیشتر از مردم منطقه كشته شوند.

* دیوانگی محض یا ماموریت ویژه

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا صحنه كنونی‌ لیبی توسط قذافی اداره می‌شود، یا اینكه غرب پشت صحنه قرار دارد؟ اظهار داشت: این اقدامات جدید قذافی در كشتار مردم از یك طرف كه یك دیكتاتوری خطرناك است و از سوی دیگر از بین بردن و تخریب همه منابع كشور، بمباران پالایشگاه‌ها، امكانات نظامی و احیاناً كارخانجات، اصلاً قابل فهم نیست و این قابل فهم نیست كه حكومتی تمام تاسیسات زیرساختی كشورش را بمباران كرده و از بین ببرد.

متكی ادامه داد: معمولا در حملات دیگران مثل حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و یا غزه شاهد بودیم كه تاسیسات زیربنایی را از بین بردند، اما اینكه حكومت خود كشور ولو در تعارض با مردم، همه زیرساخت‌ها و سرمایه كشور را از بین ببرد، یا از یك دیوانگی محض سرچشمه می‌گیرد یا از یك ماموریت ویژه.

* حساسیت غرب

وزیر خارجه سابق كشورمان به شرایط استراتژیكی لیبی، واقع شدن آن در شمال آفریقا و اهمیت استراتژیكی آن برای اروپا اشاره و خاطرنشان كرد: اینكه ناتو، اتحادیه اروپا و آمریكا به طور مشخص، بعد از ثقل سیاسی كه در مصر با آن مواجه بودند به لیبی به عنوان یك منطقه ژئواستراتژیك و ژئوپلتیك توجه می‌كنند، بیانگر آن است كه غرب صرفاً به دنبال منافع خود می‌باشد.

وی با طرح این پرسش كه آیا پروسه لیبی هماهنگی با غرب است؟ پاسخ داد: آغاز این بحران چه در تونس و چه در لیبی و مصر و سایر كشورها از سوی مردم بود و طبیعی است كه غرب به عنوان یكی از مهمترین مناطق استراتژیك دنیا نسبت به چگونگی روند این تحولات، توجه و حساسیت دارد و لذا هر جای كار بتواند هماهنگی‌هایی را ایجاد كند تا خواسته‌هایش تعقیب شود، مدنظر قرار می‌دهد.

* لیبی را به سمت خود هدایت كردند

متكی گفت: 10 الی 15 سال بود كه بعد از قصه لاكربی (غربی‌ها) توانسته بودند لیبی را در سمت و سو و جهت خود هدایت كنند و با بستن قراردادهای خاص با لیبی منافع خود را از منابع نفتی لیبی تأمین كنند. ایتالیا در حال حاضر شریك اول این كشور و پس از آن آلمان، فرانسه و انگلیس منافع كلانی را در لیبی دارند. از سوی دیگر در دو سوی مدیترانه در كمترین فاصله، مرز آبی بین شمال آفریقا با اروپا قرار دارد و غرب این حساسیت را نیز داراست.

این دیپلمات سابق اینكه غربی‌ها بخواهند دخالت داشته باشند و بر این پروسه و روند تأثیرگذار باشند، را به طور طبیعی میل و علاقه آنها دانست و در عین حال یادآور شد: این به معنای آغاز این پروسه توسط آنها نیست. این پیام و خیزش توسط مردم بر اساس اعتقادات اسلامی در یك پاسخ قوی «نه» بر آنچه كه در طول 3 تا 4 دهه بر آنها حاكمیت پیدا كرده بود و روز به روز نقش مردم در آنجا كم‌رنگ‌ و كم‌رنگ‌تر شده بود، بیان شد و این عقده و دمل سر باز كرد و به یك قیام فراگیر تبدیل شد.

* كند شدن آهنگ تصمیمات ناتو و اتحادیه اروپا

این دیپلمات كهنه‌كار با بیان اینكه غرب در ابتدا تصور می‌كرد كه در برخورد لیبی با این حوادث، قذافی قادر نخواهد بود بایستد و با این حجم سنگین تهاجم و قیام عمومی مردم، بالاخره فرار كرده و مصالحه خاصی خواهد كرد و رفت، پرسید: چه اتفاقاتی رخ داد كه قذافی از تهدید زبانی و حملات معمولی به این سطح سنگین از تهاجم نظامی علیه مردم رسید؟ اینجا این شك و تردید به وجود آمد كه ممكن است برآمده از «ماموریتی» باشد.

وی توضیح داد: چون به موازات ورود قذافی با سلاح‌های سنگین و كشتار جمعی مردم، شاهدیم ناتو نیز در تصمیماتش قدری شل شده و قدری آهنگ تصمیمات ناتو و اتحادیه اروپا كند می‌شود كه این نشان می‌دهد آنها می‌خواهند به صحنه نظری بیفكنند تا ببینند چه تحولاتی رخ داده است.

* هم سرنوشتی ملت‌های منطقه

به گزارش فارس، وزیر خارجه پیشین كشورمان در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینكه حوادث جاری در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا ویژگی‌هایی پیدا كرده كه اولین آن تأثیرهای متقابل اینها بر یكدیگر است، گفت: هر جا یك گام به جلو برداشته می‌شود در جاهای دیگر تأثیر خود را بر جا می‌گذارد.

به باور وی این نشانگر هم سرنوشتی ملت‌های منطقه از یك سو و ماهیت حكومت‌های منطقه از سوی دیگر است. یعنی هم صورت مسئله یكسان،‌ هم خواست‌ها یكسان و هم نوع تعاملات همسانی پیدا كرده است. مردم بسیار آرام و بدون سر و صدا وارد خیابان می‌شوند و سؤالاتشان را مطرح می‌كنند.

متكی یادآور شد: البته غربی‌ها متوجه شدند كه این حركت‌‌ها هر چه جلوتر می‌رود در حال به هم پیوستگی و گره‌خوردگی است. همانگونه كه یك جا به ثمر می‌رسد و در جاهای دیگر اثر می‌گذارد.

وی افزود: آنها به این نتیجه رسیدند كه اگر یك جا را بشكنند و از آنچه در كف خیابان‌هاست یعنی «اراده مردم»، مانع شوند، این هم در جاهای دیگر اثر می‌گذارد.

* نگرانی جدی غرب

وزیر خارجه پیشین كشورمان با طرح این پرسش كه چرا لیبی مهم است؟ اظهار داشت: 2 درصد نفت مورد نیاز دنیا از لیبی تأمین می‌شود و بهترین نفت سبك دنیا را تولید می‌كند. اما مؤلفه مورد توجه و مهم‌تر در لیبی، فقط نفت نیست، بلكه لیبی در كرانه مدیترانه و به عنوان كشوری در كنار سایر كشورهای شمال آفریقا كه از مصر تا مراكش را در بر می‌گیرد و اینها نیز بر هم تأثیرگذاری خواهند داشت، ممكن است در نوع مناسباتشان با اروپا اثر بگذارد.

وی با ذكر این نكته كه غرب به طور جدی نگران مناسبات آتی سیاسی با این منطقه است، اظهار داشت: كل خاورمیانه یك مقوله است ولی منطقه شمال آفریقا و همسایگان آبی اروپا برای اروپایی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است كه حادترین آن در شمال آفریقا و در شرایط كنونی، لیبی است، چرا كه مردم لیبی در برابر شدیدترین برخورد و سركوب نظامی حكومت مقاومت می‌كنند.

* حكومت اسلامی در پرتو پیروزی مردم لیبی

متكی با ذكر این نكته كه حكومت موقت و شورای موقتی كه در بنغازی تشكیل دادند، یك شورای موقت اسلامی است، یعنی دقیقاً حكومت را با زیربنای فكری اسلامی تشكیل می‌دهند، ادامه داد: اگر مردم لیبی در این مقاومت پیروز و موفق شوند كه خواسته خود را متجلی كنند و مقاومت‌شان به طرابلس برسد، حكومت آتی لیبی یك حكومت دقیقاً اسلامی و برخاسته از خواست مردم خواهد بود.

* غرب به واقعیت تمكین كند

وزیر خارجه پیشین كشورمان اضافه كرد: دوباره موج جدیدی از حركت به عمق در اسلام‌خواهی ایجاد خواهد شد و موج دوم این خواهد بود كه كسی نمی‌تواند علیه اسلام و قوانین اسلامی قانونی تصویب كند. یعنی موج دوم مطالبات مردم، اسلامیزه كردن و حركت بر اساس مبانی اعتقادی و اسلامی است كه اینها موجب نگرانی غرب می‌باشد.

وی با بیان اینكه غرب باید به واقعیت تمكین كند و واقعیات را بپذیرد، تصریح كرد: ‌غرب باید متوجه شود كه شرایط این منطقه متحول شده و باید خودش را با شرایط تطبیق دهد.

* هیچ كس پیش‌بینی نكرده بود

خبرنگار فارس با بیان اینكه گفته می‌شود دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه خیلی فعال عمل نكرد، از متكی پرسید آیا ایران نمی‌توانست در قبال این تحولات پویاتر عمل كند؟ كه وی در خصوص چرایی ریشه‌هایی كه در منطقه واقع شد، اظهار داشت: هیچ كشوری نتوانسته بود این تحولات را پیش‌بینی كند.

وی با بیان اینكه الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در محتوای حركتی كه امروز در منطقه وجود دارد، بحث‌های جدیدی را در محافل مذهبی، رهبران دینی و جهان عرب به وجود آورد، اضافه كرد: الان آقای قرضاوی و برخی سردمداران دیگر در حوزه عربی مطرح می‌كنند كه ما الگوی رهبری در انقلاب ایران را می‌توانیم علاوه بر تشیع در دنیای خودمان و جهان اهل سنت نیز به كار گیریم.

متكی خاطرنشان كرد: در اینكه كسی این تحولات را پیش‌بینی نكرد چون استثنا ندارد، نمی‌توان كسی را سرزنش كرد. یعنی واقعا كسی 6 ماه پیش تصور نمی‌كرد كه چنین تحولی رخ خواهد داد.

* تغییر چهره حكمرانی در خاورمیانه

وزیر خارجه پیشین كشورمان به مطالباتی كه امروز در مصر مطرح می‌شود اشاره كرد و گفت: اگر 6 ماه پیش كسی در مصر چنین حرف‌هایی را می‌زد، سر و كارش با دار و درفش بود. اما اكنون شباب میدان تحریر با شورای نظامی مذاكره و مطالبات خود را مطرح می‌كند و همه مطالبات به جز دو مطالبه مورد پذیرش قرار می‌گیرد، یكی ابقای احمد شفیق در نخست‌وزیری كه البته بعد از استعفای محمد الغنوشی در تونس شفیق نیز مجبور به استعفا شد و مطالبه دیگر تعدیل ماده 5 قانون اساسی است كه هنوز محقق نشده و در مذاكرات مطرح است.

وی ادامه داد: انحلال مجلس، برگزاری انتخابات، چارچوب دوره‌های ریاست جمهوری و ... همه مطالبات معارضه است كه مطرح شده و این قطعاً چهره حكمرانی را در خاورمیانه به طور عام و در مصر متحول خواهد كرد.

* دیگر نمی‌توانند هر قراردادی را بر گرده مردم تحمیل كنند

این دیپلمات كهنه‌كار اضافه كرد:‌ حتی اگر الان همه چیز متوقف شود، این قیام‌ها تأثیر محتوایی خود را بر جا گذاشته و آن اینكه حكومت‌های منطقه فهمیده‌اند كه دیگر نمی‌توانند به سبك گذشته حكومت كنند، اراده ملت‌ها را در نظر نگیرند، انبانشان را از پول بیت‌المال پر كنند و دیگر نمی‌توانند هر قراردادی را بدون خواست مردم بر گرده مردم تحمیل كنند. در حقیقت یك تحول بنیادین در نوع حكومت به وجود می‌آید.

* قدرت تأثیرگذار مردم

وی با اشاره به اخبار پشت صحنه تحولات منطقه از جمله در یمن، بحرین، اردن و ... خاطرنشان كرد: زمانی این تحولات را مرور می‌كنیم متوجه قدرت تأثیرگذار مردم می‌شویم.

به اعتقاد وزیر خارجه پیشین كشورمان سمت و سوی عمق این تحولات، خواسته‌ها و مطالبات نشانگر آن است كه قدرت‌های سلطه‌گر قادر به چنین طراحی نبودند. آنها 20 سال پیش می‌خواستند یك لایه بسیار نرم دموكراسی سازی را در منطقه ایجاد كنند، اما الان از غربی‌ترین كشور حوزه عربی تا شرقی‌ترین آن در كل جهان عرب این فریاد را می‌شنوید كه «الشعب یرید اسقاط النظام» و همه خواستار تغییرات ساختاری اساسی هستند.

متكی اضافه كرد: آمریكایی‌ها پشت صحنه با عمر سلیمان و حسنی‌ مبارك هر گونه كه می‌خواستند علیه فلسطینی‌ها و به نفع اسرائیلی‌ها می‌بستند و اینكه گفته می‌شود ساختارها متحول شود یعنی همان بستن‌های پشت پرده‌ باید شفاف و آشكار شود.

* تحولات كنونی مهم‌ترین دستوركار اتاق‌های فكر اسرائیل و آمریكا

وی با اشاره به شعارهایی كه مردم در این كشورها سر می‌دهند مبنی بر اینكه باید در تعاملات با رژیم صهیونیستی تغییرات ایجاد شود، ‌گفت: این روزها مهم‌ترین موضوع دستوركار اتاق‌های فكر رژیم صهیونیستی و آمریكایی‌ها، این تحولات است.

متكی به اعترافات اخیر سخنگویان وزارت خارجه یا سران این كشورها و از جمله اظهارات سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اشاره كرد كه گفته بود ما دیگر مثل گذشته در خاورمیانه سلطه نداریم و دیگر حرف ما در آنجا تأثیرگذار نیست. به وضوح می‌شنوید كه آمریكایی‌ها برای اینكه تنفر نسبت به آنها عمیق‌تر نشود به برخی از تصمیمات نزدیك نمی‌شوند.

* پیگیری قطع روابط با لیبی

این دیپلمات كهنه‌كار ادامه داد: فكر می‌كنم خدمت به ملت‌های منطقه این است كه ما به خواسته‌های آنها ارج بگذاریم و در مناسباتی كه با كشورها داریم آنها را ترغیب كنیم كه به خواست ملت‌ها تمكین كنند.

وی با بیان اینكه الان زمینه برای دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: تا جایی كه اطلاع دارم برخی از تماس‌ها و ارتباطات الان در جریان است. یكی از مواردی كه می‌توانم به عنوان یك شهروند پیشنهاد دهم، این است كه قطع روابط با رژیم دیكتاتور لیبی را در دستور كار سازمان كنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب پیگیری كنیم. كشورهایی مثل مالزی، اندونزی و برخی كشورهای آفریقایی مسلمان و اعضای سازمان كنفرانس اسلامی باید این آمادگی را داشته باشند.

به باور متكی اگر لیبی بایكوت نشود و این شیوه (كشتار مردم) به الگویی بدل شود، دیگر كشورها زمانی كه به تنگنا می‌افتند این آمادگی را دارند كه برای حفظ حكومت با تمام سلاح‌های كشتار جمعی به جان مردمشان بیفتند.

* كشورهای اسلامی برای متوقف كردن قذافی تلاش كنند

وی افزود: دو بار هواپیمای جنگنده در مصر به پرواز درآمد و با توجه به بازتاب بدی كه داشت، دیگر چنین شیوه‌ای استفاده نشد. اما در لیبی از هواپیمای جنگی استفاده شد و این در شأن كشورهای اسلامی نیست كه این موضوع ثبت شود و همه باید برای متوقف كردن لیبی از دست زدن به این اقدام تلاش كنند.

وزیر خارجه پیشین كشورمان گفت: تصور می‌كنم فرصت‌هایی وجود دارد كه دستگاه دیپلماسی كشور می‌تواند گام‌های جدیدی را در كنار اقداماتی كه انجام داده، بردارد.

* دستور كارهایی كه برای كشورهای منطقه تعریف كردند

به گزارش فارس متكی در ادامه این گفت‌وگو یكی دیگر از تأثیرات این بحران در منطقه را این دانست كه آرام آرام برخی از دستور كارهایی كه از سوی دیگران در خارج از منطقه بر مردم این منطقه تحمیل شده بود، از دستور كار خارج خواهد شد.

وی با بیان اینكه قدرت‌های سلطه‌جو و غرب به رهبری آمریكا طی چندین دهه گذشته خصوصاً 30 سال اخیر بعد از انقلاب اسلامی دستور كارهایی را برای كشورهای منطقه تعریف كردند از جمله این دستور كارها را دستور كار سازش با قربانی كردن ملت فلسطین، اختلاف در سطح ملی كشورها مثل لبنان و ایجاد زمینه‌ها برای جنگ و درگیری‌های داخلی و جلوگیری از وفاق ملی، ایجاد هسته‌ها و گروه‌هایی برای ایجاد افتراق، تفرقه و اختلاف عنوان كرد.

* تحریك امارات در بحث جزایر سه‌گانه ایرانی

وزیر خارجه سابق با اشاره به تلاش غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی، اظهار داشت: سعی می‌كردند شورای همكاری خلیج فارس را در مسیری هدایت كنند كه علیه انقلاب اسلامی موضع‌گیری، حركت و برخورد كند.

وی یكی از موضوعاتی كه در این سال‌ها در دستور كار قرار گرفت را تحریك امارات متحده عربی در بحث جزایر سه‌گانه ایرانی عنوان كرد و افزود: به اعتقاد ما این دستوركارها، دستور كاری نیست كه خواست ملت‌های این منطقه باشد.

متكی به دستور كار حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه اشاره كرد و گفت: اینها موضوعاتی بود كه برخی كشورهای عربی از قبل خبردار می‌شدند كه این‌ها اتفاق می‌افتد.

* انرژی كه امارات در جهت خواست غرب صرف كرد

وزیر خارجه پیشین كشورمان با بیان اینكه امارات سال‌های طولانی بخش عمده‌ای از انرژی خود را در جهت خواست آنها (غربی‌ها) صرف واگرایی هم در روابط دوجانبه با ایران و هم در روابط منطقه‌ای كرده بود‌، اظهار داشت: در سایه تحولات و مطرح شدن اولویت‌های واقعی، شاهدیم برخی از این دستور كارها حذف می‌شود.

وی ادامه داد: تصور می‌كنم یكی از منافع مهم این خیزش‌ها و قیام‌های منطقه، تعمیق همگرایی در بین كشورهای منطقه و تغییر تصویر روابط این كشورها با جمهوری اسلامی خواهد بود و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی بیش از گذشته می‌تواند در خدمت آرمان‌های این ملت‌ها قرار گیرد.

متكی با اشاره به همگرایی طبیعی كه برآمده از اعتقادات، جغرافیا، تاریخ و پیوندهای عدیده مشترك بین مردم این منطقه است، اظهار داشت: مطمئنا اولین محصول آن خودكفایی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد بود.

به گفته متكی اگر ما به چنان خودكفایی در منطقه برسیم چه نیازی است كه دیگران بیایند و اینجا اتراق و خودشان را به كشورهای منطقه تحمیل كنند.

* خاورمیانه‌ای جدید متفاوت از گذشته

وزیر خارجه پیشین كشورمان تصریح كرد: مطمئنا خاورمیانه جدید، خاورمیانه‌ای كاملا متفاوت از گذشته خواهد بود. مؤلفه‌های اساسی در این خاورمیانه در نوع روابط دولت‌ها با ملت‌هایشان، در ایجاد و تقویت همگرایی بین كشورهای مسلمان منطقه و در اتخاذ یك رویكرد واقع‌بینانه بر اساس منافع واقعی آنها در قبال رژیم صهیونیستی تعریف می‌شود و آخرین حوزه‌ای كه این خاورمیانه جدید آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد روابط غرب با خاورمیانه است. یعنی این روابط قطعا باید منطقی شود و از چارچوب كنونی تحمیلی سلطه‌طلبانه باید خارج شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
قطع رابطه با آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب خبر قطع رابطه سیاسی یمن با ایران


رسانه های یمن در حالی از قطع رابطه سیاسی این کشور با ایران خبر می دهند که سخنگوی دولت در بیانیه ای رسمی این خبر را تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: سخنگوی دولت یمن در بیانیه ای رسمی خبرهای منتشر شده مربوط به قطع رابطه این کشور با جمهوری اسلامی ایران را کذب خواند و گفت کابینه دولت یمن هنوز برای آینده سیاسی خود با ایران تصمیمی نگرفته است.

سخنگوی دولت یمن خبر در حالی قطع رابطه سیاسی با ایران را تکذیب کرده است که پیش از این تلویزیون دولتی یمن به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه یمن این خبر را منتشر کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار خبری مشابه اعلام کرد، دولت یمن به ریاست منصور هادی روابط دیپلماتیک خود با ایران را به خاطر حمایت از گروههای حوثی قطع کرده است.

بر این اساس «راجح بادی» سخنگوی دولت یمن در بیانیه ای رسمی این خبرها را تکذیب کرد و گفت مقامی غیر از خودش نمی تواند درباره آینده سیاسی یمن با کشورهای همسایه خبری را منتشر کنند.

سخنگوی دولت یمن در حالی خبر قطع رابطه با ایران را تکذیب می کند که قبل از او منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، ضمن متهم نمودن جمهوری اسلامی به حمایت ازشبه نظامیان شیعه حوثی، از تصمیمی مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک یمن با ایران خبر داده بود.

خبر قطع رابطه سیاسی یمن با ایران یک روز پس از فراخوانی سفیر بحرین از ایران توسط منامه، اعلام می شود. بحرین، روز پنج شنبه با احضار سفیر خود از تهران، به کاردار ایران در منامه ٧٢ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند.