اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد جدید غول نفتی روسیه به ایران



اخبار,اخباراقتصادی,روابط تجاری روسیه وایران


اخبار اقتصادی - پیشنهاد جدید غول نفتی روسیه به ایران

همزمان با آغاز مسابقه شرکت‌های نفت و گاز روسیه برای بازگشت به ایران، لوک اویل دومین شرکت بزرگ نفتی جهان با ارائه پیشنهادی به شرکت ملی نفت ایران، خواستار توسعه بلوک نفتی اناران به صورت مستقل در صورت لغو کامل تحریم‌ها شده است.

به گزارش  مهر، پس از توافق ژنو و تعلیق برخی از تحریم‌های نفتی ایران، شرکت لوک لویل به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه بیش از سایر غول های نفت و گاز جهان همچون توتال فرانسه، انی ایتالیا، شل و برتیش پترولیوم انگلیس برای بازگشت به صنعت نفت ایران ابراز تمایل کرده است.

لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران هفته گذشته در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات لوک اویل روسیه با مسئولان شرکت ملی نفت ایران، از آمادگی این غول نفتی روسها برای بازگشت به  صنعت نفت و گاز ایران خبر داده و تاکید کرده بود: لوک اویل منتظر شنیدن پیشنهاد نفتی ایران است.

لوک اویل روسیه که در سال 2003 میلادی در کنار شرکت استات اویل هیدروی نروژ موفق به کشف یکی از بزرگترین بلوک های نفتی در غرب ایران شده بود در نهایت عطای سرمایه‌گذاری در بلوک اناران را با فشارهای بین‌المللی به عطایش واگذار کرد.

در این بین وحید ویگیت الکپروف مدیرعامل شرکت نفتی لوک اویل روز گذشته بار دیگر به منظور بازگشت به صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرد و گفت: لوک اویل آماده است پس از لغو تحریم‌های آمریکا به بازار نفت ایران بازگردد.

این مقام روسی همچنین از آمادگی برای ادامه فعالیت در بلوک نفتی اناران خبر داد و تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها به طور مستقل طرح توسعه بلوک نفتی اناران را در مدار بهره برداری قرار خواهیم داد.

لوک اویل دومین شرکت بزرگ نفتی در روسیه است که از نظر مالکیت ذخایر اثبات شده نفت و گاز پس از اکسون موبیل دومین شرکت بزرگ نفتی جهان هم به شمار می رود ضمن آنکه این غول نفتی روسها در بیش از 40 کشور جهان فعالیت نفت و گازی دارد.

مدیرعامل لوک اویل روسیه حتی اخیرا با سفیر ایران در مسکو هم دیدار و گفتگو کرده است و خواستار سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران و مشارکت با شرکت ملی نفت ایران شده است.

در کنار لوک اویل، شرکت زاروبژ نفت روسیه هم برای مشارکت در طرح توسعه یک میدان گازی ایران در نزدیکی عسلویه اعلام آمادگی کرده است.

زاروبژ نفت پائیز سالجاری با ارائه پیشنهادی به شرکت ملی نفت ایران خواستار توسعه میدان تازه اکتشاف شده گازی خیام شده است با این وجود هنوز توافقی برای نحوه توسعه این میدان گازی حاصل نشده و پیش بینی می‌شود به زودی دفتر نمایندگی زاروبژنفت به طور رسمی در تهران گشایش یابد.
اخبار اقتصادی - مهر 

 


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد روسیه به ایران برای تحویل S-300جدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد نفتی ایران به غول‌های نفتی آمریکا/مشخص شدن قیمت نفت در بودجه 93



اخبار,اخبار اقتصادی,انی ایتالیا


اخبار اقتصادی - پیشنهاد نفتی ایران به غول‌های نفتی آمریکا/ شرط انی ایتالیا برای بازگشت به ایران

همزمان با دیدار وزیر نفت ایران و مدیرعامل انی ایتالیا در وین، بیژن زنگنه وزیر نفت به طور رسمی خواستار بازگشت 7 غول نفتی جهان از جمله شرکت‌های اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس آمریکا به صنعت نفت ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از به پایان رسیدن یکصد و شصت و چهارمین اجلاس اوپک با پائولو اسکرونی مدیرعامل شرکت نفتی انی ایتالیا (Eni) دیدار و گفتگو کرد.

اسکرونی پس از دیدار یک ساعته با زنگنه که آن را بسیار گرم توصیف کرد و افزود: در این نشست درباره پروژه‌های معینی که سالها، قبل از آنکه تحریم‌ها اعمال شوند، در حال بررسی آن بودیم، گفت‌و گو کردیم. ما از فرصت 6 ماه آینده برای شناسایی فرصت‌های منافع مشترک استفاده خواهیم کرد.»

مدیرعامل غول نفتی ایتالیا تاکید کرد: البته آغاز همکاری‌های مشترک نفتی با ایران به لغو تحریم‌ها هستند، اما انی امیدوار است که آنها به زودی رفع ‌شوند.

به گزارش مهر، شرکت انی ایتالیا برای بازگشت مجدد به صنعت نفت و گاز ایران مسیر کاملا همواری را پیش روی دارد به طوری که کارنامه کاری این شرکت ایتالیایی برای توسعه فاز اول و دوم میدان نفتی دارخوین کاملا مطلوب و با کمترین اشکالات فنی بوده است.

این شرکت ایتالیایی با وجود تحریم نفتی ایران توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا هم کماکان به خرید نفت خام ایران در قالب بازپرداخت منابع مایل قراردادهای بیع متقابل اقدام می کند و حتی از تحریم طلای سیاه ایران هم توسط اتحادیه اروپا و وزارت خزانه داری آمریکا مستثنی شده است.

انی ایتالیا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی قصد داشت فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین و طرح توسعه فاز 19 پارس جنوبی هم با ایران مشارکت کند و حتی توافق‌های اولیه برای توسعه همکاری‌های گازی در حوزه تجارت گاز با این شرکت انجام شده بود.

پیشنهاد نفتی ایران به غول‌های نفتی آمریکا
زنگنه همچنین در جمع خبرنگاران در وین از شرکت‌های توتال، شل انگلیس، انی ایتالیا، استات اویل هیدروی نروژ، برتیش پترولیوم انگلیس اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس آمریکا برای بازگشت به ایران دعوت کرده است.

وزیر نفت ایران در خصوص میزان آمادگی دولت ایران برای بازگشت شرکت‌های آمریکایی به صنعت نفت ایران، توضیح داد: ایران محدودیتی برای شرکت های آمریکایی در نظر نمی گیرد ٢٠ سال پیش از سوی دولت آمریکا، محدودیت‌هایی برای آنها وجود داشت اما ما چنین محدودیت هایی نداریم.

به گفته این عضو کابینه دولت شرایط قراردادهای نفتی ایران، بهتر از شرایط قراردادی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین خواهد بود. عراقی ها به جای شریک کردن خارجی ها در تولید نفت، هزینه عملیات این شرکت ها را پرداخت می کنند.

مذاکرات نفتی زنگنه با شل انگلیس
وزیر نفت ایران همچنین در وین با مدیران شرکت‌های انگلیسی-هلندی شل، ویتول سوئیس و او.ام.وی اتریش دیدار و گفتگو کرده است.

زنگنه درباره محتوای مذاکرات با مدیران شرکت‌های شل، ویتول و او.ام.وی اتریش تصریح کرد کرد: با این شرکت ها درباره موضوع های مختلفی گفت و گو کردیم همچنین در مذاکره با شرکت شل موضوع دریافت طلب های نفتی ایران از این شرکت مطرح شد.

 

-------------------------

 

نفت 100 دلاری در بودجه 93/ کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

وزیر نفت با بیان اینکه در بودجه سال آینده قیمت نفت بر مبنای نفت 100 دلاری گنجانده شده است، نرخ کاهش و افت طبیعی تولید نفت ایران را سالانه حدود 300 هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت: اوپک از بازگشت ایران به بازار نفت استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه در حاشیه اجلاس اوپک در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال اعضای اوپک از افزایش تولید و بازگشت نفت ایران به بازار جهانی، گفت: سابقه تاریخی اوپک هم نشان می‌دهد که وقتی عضوی به دلیل مشکلاتی از بازار خارج شده و دوباره باز می‌گردد، کشورهای عضو  نهایت همراهی و همکاری را برای به دست آوردن سهم بازار آن عضو داشته اند.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال 2014 میلادی قیمت نفت هم در سطوح بالای یکصد دلار باقی می‌ماند، تصریح کرد: سال آینده سقف تولید نفت کشورهای عضو اوپک در محدوده 30 میلیون بشکه در روز باقی می ماند.

این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه با توجه به تثبیت قیمت ها، ایران هم بهای نفت در بودجه سال 93 را بر مبنای نفت 100 دلاری قرار داده است، اظهار داشت: ایران سال آینده روزانه کمتر از یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت صادر خواهد کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در صورت عدم اجرای طرح های تولید ثانویه نرخ افت و کاهش تولید نفت ایران روزانه حدود 300 هزار بشکه است.
اخبار اقتصادی - مهر