اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهاد امنیتی قطر به ایران،اعراب را شوکه کرد!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نگاهی به پیشنهاد تأمل برانگیر نخست‌وزیر قطر:

پیشنهاد امنیتی قطر به ایران،اعراب را شوکه کرد!

نخست‌وزیر قطر در اقدامی عجیب و قابل تأمل، خواستار تشکیل سازمان امنیت منطقه‌ای با مشارکت ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شد.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، حمد بن جاسم در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی شورای روابط عربی ـ بین‌المللی در کویت ضمن طرح این درخواست گفت: روابط اعراب و ایران، کهن و استوار است و می‌تواند در برابر بحران‌ها و تنش‌های غیر منتظره پایدار بماند و طرفین جایگزینی جز هم‌زیستی ندارند.

این سخنان عجیب در حالی توسط نخست‌وزیر قطر ـ که این‌ روز‌ها در سودای به هم زدن نظم منطقه‌ای با مداخله در کشورهای گوناگون از جمله ایران است ـ گفته می‌شود که مشخص نیست هدف و غایت این شیخ قطری چیست؛ این اظهارات، شکایت برخی طرف‌های عربی را در پی داشته است.

اما روزنامه عرب آنلاین وابسته به امارات متحده عربی ـ که در لندن منتشر می‌شود ـ از جمله مطبوعاتی است که سخنان نخست وزیر قطر را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

این روزنامه که به نظر می‌رسد نتوانسته به اهداف اصلی شیخ قطری پی ببرد و تنها ظاهر مسأله را دیده است، نوشت: «اظهارات دوحه تکرار فراخوان‌های ایران برای تأمین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و دخالت ندادن غرب در این زمینه است».

تحلیلگر عرب آنلاین در ادامه با بیان این که طرح جدید قطر، ناشی از آن است که این کشور دیگر نقش فعال و کارآمدی برای خود در منطقه نمی‌بیند، یا با برقراری روابط با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی به دنبال ایفای نقش قهرمانان است، دلیل آن را در نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره جستجو کرده است.

به نوشته این روزنامه، اجلاس سران کنفرانس همکاری اسلامی در قاهره، شاهد ابتکار ایران و اخوان‌المسلمین برای ایجاد پیمان میان کشورهای حامی اسلام سیاسی بود که به گفته برخی منابع، قطر نیز از این ابتکار حمایت می‌کند. ارتش مصر اما به شدت با صرف اندیشه درباره تغییر موازنه قوا در منطقه مخالفت کرده است.

دوحه تلاش می‌کند، گرو‌ه‌های اخوان المسلمین را که در مصر و تونس به قدرت رسیده‌اند کنترل و در مقابل حمایت مالی از آن‌ها به ایفای نقش در این کشور‌ها اقدام کند.

این روزنامه وابسته به امارات در ادامه نوشته که هدف دوحه آن است تا غرب را درباره نقش موثر خود بر گروه‌های «اسلامگرای» به قدرت رسیده در کشورهای عربی متقاعد کند و آمادگی‌اش را برای ایفای نقش میانجی میان غرب و آن‌ها نشان دهد.

عرب آنلاین می‌افزاید: «کار‌شناسان روابط بین‌الملل» تلاش‌های قطر را برای سوار شدن بر موج پیمان‌های منطقه‌ای و نشان دادن خود به عنوان طرفی فعال در این عرصه کم اهمیت دانسته‌اند. آن‌ها با اشاره به شکست دوحه در بازی با برگ‌های برنده خود در لیبی و سوریه (گروه‌های به اصطلاح جهادی) اظهار داشته‌اند که این برگ برنده خشم آمریکا را از دوحه در پی داشته است.

به گزارش العالم؛ این روزنامه در ادامه نوشته است: محافل گوناگونی در واشنگتن در پی قتل سفیر آمریکا در لیبی با اشاره به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی قطر، از گروه‌های به اصطلاح جهادی از دوحه خواستند بازی با آتش را متوقف کند.

افزون بر این، واشنگتن به صراحت به قطر دستور داده که حمایت‌های مالی‌اش را از گروه‌های جهادی در سوریه ـ مندرج در فهرست ترور آمریکا که منظور‌‌ همان جبهه‌النصره باشد ـ متوقف کند. محافل سیاسی و رسانه‌ای فرانسه نیز به تازگی شاهد اعتراض به نقش قطر در حمایت از گروه‌های جهادی مالی بوده است.

به نظر می‌رسد این روزنامه وابسته به امارات، به نوعی اختلافات میان دوحه و ابوظبی را برجسته کرده که بیشتر ناشی از فعالیت جماعت اخوان المسلمین در امارات باشد که شواهدی از ارتباط آن‌ها با قطر به دست آمده است.

در پایان باید گفت که اظهارات نخست‌وزیر قطر درباره پیوستن به یک پیمان امنیت جمعی با مشارکت ایران، در واقع برای به چالش کشیدن دیگر کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان برای کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های غیر منطقی این امیرنشین کوچک است، وگرنه همه می‌دانند که روابط این روزهای تهران ـ دوحه به دلیل دخالت قطر در سوریه و عراق و کشتار مردم این دو کشور به شدت بحرانی است و حتی مقامات دو کشور در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در قاهره با هم رایزنی اندکی هم نداشتند./تابناک

 


ویدیو مرتبط :
ایران 1 قطر 0 -خلاصه بازی ایران و قطر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همکاری‌های امنیتی ایران – قطر – ترکیه در سوریه



گروگان‌های لبنانی و ترک,بحران سوریه

کسانی که گروگان‌های لبنانی و ترک را آزاد کردندهمکاری‌های امنیتی ایران – قطر – ترکیه در سوریه

امیر تمیم بن حمد، امیر قطر و سفیر فلسطین در آنکارا به طور مستقیم در آزادی این گروگان‌ها نقش ایفا کردند که انتظار می‌رود به این ترتیب نزدیکی‌ای در روابط کشورهای درگیر در بحران سوریه یعنی ایران و ترکیه و سوریه و لبنان و قطر به وجود آید.

تلاش های امنیتی ترکیه، لبنان، ایران و قطر در همکاری مستمر سه جانبه با حکومت سوریه، مخالفان سوری، دولت های ترکیه و لبنان در آزادی 9 شهروند لبنانی و دو خلبات ترک موثر بوده و انتظار می رود شماری از زندانیان سوری که در زندان های حکومت سوریه زندانی هستند در قبال این آزادی آزاد شوند.

 

اگر چه همچنان معلوم نیست که دولت سوریه چگونه به وعده خود عمل کند.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، همان هواپیمایی که مسافران لبنانی و ترک را قبل از ربوده شدنشان به دمشق رسانده بود آنها را از دمشق به لبنان و ترکیه بازگردانده است.

امیر تمیم بن حمد، امیر قطر و سفیر فلسطین در آنکارا به طور مستقیم در آزادی این گروگان ها نقش ایفا کردند که انتظار می رود به این ترتیب نزدیکی ای در روابط کشورهای درگیر در بحران سوریه یعنی ایران و ترکیه و سوریه و لبنان و قطر به وجود آید.

وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه ای در این باره اعلام کرد که دخالت فلسطین موضوع فکر تبادل گروگان ها را میان ارتش آزاد و ارتش سوریه ایجاد کرد به ویژه که گفته می شود ارتش آزاد اصرار دارد در قبال آزادی این افراد شماری از زندانیان زن سوری در زندان های سوریه آزاد شوند.

یک تحلیلگر ترک که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده همچنین خبر داد که ایرانی ها به طور رسمی در مذاکرات مرتبط با آزادی این گروگان ها دخالت داشتند اما به دلیل حساسیتی که نسبت به نقش آنها در حمایت از حکومت بشار اسد وجود دارد، خواستند که از چشم رسانه ها و دوربین های آن به دور باشند.

این گروگان ها در می 2012 هنگامی که از راه زمینی در حال بازگشت از زیارت عتبات مقدسه در ایران بودند در منطقه اعزاز در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه گروگان گرفته شدند. تعداد گرفته شدگان در ابتدا 11 نفر بود که از این تعداد 2 نفر در همان روزهای اول آزاد شدند ولی 9 نفر دیگر در دست گروگان گیرها باقی ماندند.

 

دو خلبان ترک نیز در 9 اگوست با حمله افراد مسلح به اتوبوس حامل آنها در راه فرودگاه بیروت به یکی از هتل های مستقر در لبنان ربوده شده بودند. گفته می شد هدف از این آدم ربایی فشار به مقام های ترک در قبال تحولات سوریه بوده است. گفته می شود لبنانی هایی که آزاد شده اند از افراد نزدیک به حزب الله بوده اند و از آن جا که خلبانان ترک در فاصله کمی از به گروگان گرفته شدن لبنانی ها گروگان گرفته شدند، جریان هایی تلاش داشتند با این کار به دولت ترکیه فشار بیاورند.


مخالفان سوری می گویند از این نگران هستنند که این اقدام صوری باشد به ویژه که گفته می شود گروگان گیرها یک صد میلیون دلار از طرفی نامشخص پول دریافت کرده اند.

کار رهبری مذاکرات با طرف دولت سوریه را مروان شربل، وزیر کشور لبنان و عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت ملی لبنان بر عهده داشت. همچنین شیخ عباس زغیب نیز از سوی مجلس اسلامی شیعیان لبنان برای پیگیری آدم ربایی انجام شده در اعزاز تعیین شده بود.

اطلاعات رسیده از جانب گروگان گرفته شدگان حاکی از آن است که آنها در منطقه معرین، نزدیک به جامع باب السلامه در اتاقی در زیر زمین ساختمانی در یک باغ زیتون نگهداری می شدند. ارتش آزاد تلاش بسیاری می کرد تا این مکان را از دسترسی جریان موسوم به دولت عراق و بلاد شام که برای خود نام مخفف "داعش" را برگزیده است، مصون نگهدارد.

در این میان ارتش آزاد نگران است که بعد از آزادی گروگان های لبنانی و دو خلبان ترک، دولت سوریه از آزادی زندانیان وعده داده شده سرباز زند.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند که قرار است زندانیانی که دولت سوریه وعده آزادی آنها را داده است از طریق هوایی به فرودگاه اضنه در ترکیه منتقل شوند. در حالی که منابعی دیگر می گویند که مقامات سوری 158 نفر از زندانیان را آزاد کرده و آنها را آزاد گذاشته است که به هر جا می خواهند بروند. مخالفان سوری می گویند از این نگران هستنند که این اقدام صوری باشد به ویژه که گفته می شود گروگان گیرها یک صد میلیون دلار از طرفی نامشخص پول دریافت کرده اند.

با این حال باز هم پیش بینی می شود تا پایان این روند همکاری های امنیتی ایران و ترکیه و قطر و سوریه ادامه داشته باشد که در این صورت انتظار می رود تعریفی جدید از همکاری این کشورها در بعد امنیتی حداقل در مورد سوریه ایجاد شود./دیپلماسی ایرانی