اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

پیشنهادی برای شرایط جدید: هم پرداخت ارزش واقعی مهریه ؛ هم مصون ماندن از تلاطمات بازار سکه



 

 

مهریه , سکه , تورم

 

سال ها قبل ، مهریه خانم ها عمدتاً پول نقد بود زیرا موضوعی به نام تورم و کاهش ارزش پول به اندازه ای نبود که ارزش مهریه را با افت چشمگیر مواجه کند و آن را از حیز انتفاع خارج کند.

با این حال در چند دهه اخیر نوسانات تورمی به حدی شدید بوده است که خانواده ها را بر آن داشت تا تمهیدی برای حفظ ارزش مالی مهریه بیندیشند و بدین ترتیب "سکه بهار آزادی" که دارای ارزش ذاتی "طلا"ست ، به عنوان مهریه رایج اکثر زنان ایرانی رایج شد و در یک پروسه نه چندان سالم و مبتنی بر چشم و هم چشمی ها و نیز نگرانی های ناشی از شیوع طلاق ها در جامعه ، "تعداد سکه های مهریه" رو به افزایش گذاشت و از صدها به بالا رفت!

به هر روی تعیین سکه بهار آزادی به عنوان مهریه غالب ، تا حدی توانست توازن میان ارزش واقعی مهریه در زمان عقد و زمان مطالبه و وصول را برقرار کند و از این جهت به عدالت نزدیک تر بود زیرا زنان با کاهش ارزش پول ، نگران کاسته شدن از میزان ارزش مهریه خود نبودند چه آن که می دانستند قیمت سکه کمابیش همپا با تورم پیش می رود.

در سال ها اخیر اما  ، آن رابطه پیشین بین «قیمت سکه طلا» و «تورم موجود در اقتصاد ملی» از بین رفته است. به عنوان مثال نرخ رشد قیمت سکه در یک سال اخیر حدود سه برابر رشد تورم بوده است.

همان گونه که تعیین وجه نقد باعث می شد ارزش مهریه در گذر زمان از ارزش اولیه و مورد نظر عروس بیفتد و کاهش یابد ، وضعیت نابسامان بازار طلا نیز باعث شده است که ارزش واقعی مهریه بیش از ارزش واقعی آن در حین عقد باشد. لذا همان گونه که برای مورد قبلی و برای حفظ حقوق حقه زنان چاره اندیشی شد ، باید برای مورد مبتلابه اخیر نیز تمهیدی اندیشه شود.

بحث طلا اکنون نه در ایران که در بازار جهانی ، روندی جدا از تورم به خود گرفته است و تابعی از وضعیت اقتصادی جهان و مشخصاً کشورهایی مانند چین شده است.

این اصلاً منصفانه نیست که چون در چین فلان روند اقتصادی رخ می دهد و قیمت جهانی طلا بالا می رود ، مرد ایرانی - که در آمدش بر مبنای ارزش طلا افزایش نمی یابد - به دلیل افزایش قیمت طلا و متعاقب آن وضعیت مهریه ها یا از خیر ازدواج به موقع بگذرد یا به دلیل عجز از دادن مهریه راهی زندان شود.

اما چه باید کرد که هم حقوق زنان در حفظ ارزش واقعی مهریه شان تأمین شود و هم مردان جامعه به دلیل نوسانات بازاری که خودشان هیچ دخلی در آن ندارند ، متحمل خسارتی بیش از حد ارزش واقعی مهریه نشوند و ای بسا به دلیل آن که نمی توانند در ماه دو سکه مهریه بدهند زندانی نشوند؟!

به نظر می رسد قانونگذاران کشور باید به جای پرداختن به اموری که اساساً دغدغه مردم نیست به این امور روزمره بپردازند و در این مورد بخصوص پیشنهاد حاضر را مورد توجه قرار دهند تا حقوق مردان و زنان جامعه توأماً مورد توجه قرار گیرد و زندگی ها تحت الشعاع بازار سکه و دلالان آن قرار نگیرد.

پیشنهاد می شود مقرر شود از این پس در تعیین میزان مهریه ای که باید پرداخت شود ، قیمت سکه در زمان عقد تعیین و رقم به دست آمده بر مبنای تورم افزوده شده از آن سال تا زمان پرداخت بروز شود و رقم به دست آمده میزان مهریه ای باشد که بر عهده مرد است . در این صورت ارزش واقعی مهریه بر مبنای تورم همه سال های زندگی مشترک حفظ می شود و حقی از زن ضایع نمی شود و از سوی دیگر مردان نیز قربانی تلاطمات و دلال بازی ها و بورس بازی های بازار سکه نمی شوند و در عین حال موظفند مهریه زنان را به ارزش واقعی آن پرداخت نمایند. این یک پیشنهاد عملی برای مصون ماندن خانواده ها از تلاطمات بازار سکه است.

این وظیفه حاکمیت است که با اتخاذ تذابیری توازن و انصاف را در جامعه حفظ کند و از روند تحولات عقب نماند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
ارزش کل عمر مشتری ارزش نسبی بازار ارزش گذاری ارزش گذاری مبتنی بر بازار ارزشیابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکاف ارزش واقعی طلا و قیمت سکه چقدر است؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

شکاف ارزش واقعی طلا و قیمت سکه چقدر است؟

عصرایران - بی ثباتی و عدم سلامت فضای عمومی کار و تولید ، باعث شده است سرمایه های خرد و متوسط ، به جای تجمیع در حوزه های سالم اقتصادی ، به سمت فعالیت های کاذب و دلال بازی سوق داده شود. هم از این روست که اندوخته های مردم ، گاه به سمت سرمایه گذاری در بخش زمین و مسکن می رود ، سپس به سمت خودرو معطوف می شود و هر از گاهی ، بازار ارز و سکه را برای سوداگری مناسب می بیند.

در این میان ، البته نمی توان انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه رفت چه آن که با توجه به سقوط ارزش پول ملی ، به ویژه در یکی دو سال اخیر ، نگران حفظ ارزش اندوخته های ولو اندک خود هستند.

در میان بازارهای سرمایه پذیر ، بازار سکه از رونق خاصی برخوردار است . این وضعیت باعث ایجاد یک شکاف جدی بین «ارزش واقعی طلای سکه» و«ارزش بازاری» آن شده است.

ارزش واقعی طلا ، بر مبنای قیمت جهانی هر اونس آن تعیین و بالا و پایین می شود. با این حال ، در بازار امروز ، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) 81 هزار و 820 تومان ،گران تر از ارزش واقعی آن به فروش می رسد.سکه های تمام بهار طرح قدیم نیز با رقمی معادل 39 هزار و 820 تومان ، بیش از ارزش واقعی خود عرضه می شوند.

شکاف بین ارزش واقعی و قیمت بازاری ، در نیم سکه به 39 هزار و 410 تومان رسیده است.

اما این شکاف در ربع سکه ، بسیار تشدید می شود و برغم این که ربع سکه ارزان تر از بقیه سکه هاست ، اما بین ارزش واقعی طلای آن و قیمت بازار ، 95 هزار و 880 تومان فاصله دارد. یعنی اگر سکه ربع بهار آزادی ، بر اساس وزن ، ارزش ضرب و بقیه هزینه ها قیمتگذاری واقعی شود ، 95 هزار 880 تومان ارزان تر از بهای بازار در می آید.(البته قیمت طلای خام آن ، باز هم ارزان تر است.)

در بازار ، علاوه بر سکه های بهار آزادی ، سکه یک گرمی هم به ویژه در یک سال اخیر ، رونق خاصی یافته است.(وزن واقعی سکه یک گرمی حدود  1.01 گرم است.)ارزش واقعی سکه گرمی ، در حال حاضر ، تنها 170 هزار تومان است اما در بازار مکاره طلا ، با 160 هزار تومان بیش از ارزش واقعی اش خرید و فروش می شود تا "یک گرمی" رکورددار حباب قیمتی در بازار طلا و سکه باشد.

علت نیز تقاضای بیشتر سکه یک گرمی نسبت به سایر سکه هاست ، چه آن که با بالا رفتن قیمت طلا ، توان خرید سکه های بهار آزادی کاهش یافته و بسیاری از مردم که برای کاربردهایی مانند هدیه دادن یا پس انداز ، قصد خرید سکه دارند ، تنها از عهده خرید سکه یک گرمی بر می آیند.شیفت شدن تقاضای بهار آزادی به سمت یک گرمی ، باعث افزایش بی رویه قیمت سکه یک گرمی شده و آن را به حدود دو برابر ارزش واقعی اش رسانده است.

بدیهی است که اگر توازن به بازار بازگردد ، شکاف بین ارزش واقعی و قیمت بازاری ، کاهش خواهد یافت و به حداقل خواهد رسید ولی استمرار بی ثباتی اقتصادی ، همچنان اوضاع را مبهم و مه آلود نگه خواهد داشت./عصرایران